Banåkningsfrågor! (Däck, värmare, ljudreducing osv)

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
En amatörfråga, tål Sportsmart 2 uppvärmning till 80 grader? :confused: Trodde man behövde ställbar värmare..?

Vissa tycker det är idiotiskt att köra värmare på gatdäck men min erfarenhet är att det går alldeles utmärk. Körde med kinavärmare som har thermostat satt till 80 grader. Hade kanske runt 70grader yttemp när dom suttit på i ca 45-50 min. Kanon att kunna gasa direkt ur depån och min åsikt är att det är bättre att ha en värmecykel/dag än 8, alltså att däcket värms på morgonen och kyls på eftermiddagen istället för mellan varje pass. Jag körde med Sportsmart och det funkade kanon.
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Vissa tycker det är idiotiskt att köra värmare på gatdäck men min erfarenhet är att det går alldeles utmärk. Körde med kinavärmare som har thermostat satt till 80 grader. Hade kanske runt 70grader yttemp när dom suttit på i ca 45-50 min. Kanon att kunna gasa direkt ur depån och min åsikt är att det är bättre att ha en värmecykel/dag än 8, alltså att däcket värms på morgonen och kyls på eftermiddagen istället för mellan varje pass. Jag körde med Sportsmart och det funkade kanon.
Jag testade en gång att köra däckvärmare med sportsmart och det var väldigt intressant! Körde 20 sekunder långsammare första varvet innan de hade kylts ner, var riktigt halt! Körde till och med snabbare i spöregn med imma på visiret :tungan
 

Blåå1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -05
Vissa tycker det är idiotiskt att köra värmare på gatdäck men min erfarenhet är att det går alldeles utmärk. Körde med kinavärmare som har thermostat satt till 80 grader. Hade kanske runt 70grader yttemp när dom suttit på i ca 45-50 min. Kanon att kunna gasa direkt ur depån och min åsikt är att det är bättre att ha en värmecykel/dag än 8, alltså att däcket värms på morgonen och kyls på eftermiddagen istället för mellan varje pass. Jag körde med Sportsmart och det funkade kanon.

Har för mig att jag läst att gatdäck endast ska värmas till typ 60 grader (kommer inte ihåg, kan vara lägre) och att det inte var bra att värma högre. Typ motsvarande med regndäck. Kan vara helt del ute..
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Har för mig att jag läst att gatdäck endast ska värmas till typ 60 grader (kommer inte ihåg, kan vara lägre) och att det inte var bra att värma högre. Typ motsvarande med regndäck. Kan vara helt del ute..

10-15 grader mer gör nog ingen skada, sen är det ju skillnad på gatdäck och gatdäck oxå. Dessa är ju gjorda som ett trackdaydäck och borde således tåla lite högre temp än ett touringdäck. Som sagt min egen erfarenhet så vet inte vad som händer med andra däck på annan hoj med annan förare, men för mig funkade det bra. Åkte en hel säsong på ett sett, ca 7-8 heldagar.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Jag testade en gång att köra däckvärmare med sportsmart och det var väldigt intressant! Körde 20 sekunder långsammare första varvet innan de hade kylts ner, var riktigt halt! Körde till och med snabbare i spöregn med imma på visiret :tungan

Låter ju lite extremt med 20sek/varv. Har aldrig upplevt Sportsmart som hala varken med eller utan värmare, men jag har kanske inte pressat på gränsen då heller, Kört runt 1.18 på Gelleråsen som bäst med Sportsmart.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tack för alla svar!

Den nästa sista bilden (i första posten) är min insats (dvs dB-killer) och vad skulle hända ifall man moddade den såhär?

images

29gegx0.jpg


Om det nu inte är bra att värma vanliga gatdäck till 80 grader kanske jag istället för rikta in mig på värmare med ställbar temperatur kanske? Eller köra på mer baninriktade däck..

Jag håller med psxcare. Om du åker fortare än 1.20 ska du inte ha några större problem att hålla värme i riktiga rejsdäck, i alla fall inte så att de blir halkigare än de däck du redan har. Förutom ren körglädje så lär du ha någon sekund gratis i dessa däck då profilformen ger en styrning som inte går att jämföra med dina nuvarande däck. Jag vet inget om Dunlop så jag rekommenderar Pirelli Diablo Supercorsa i valfri SC-blandning.

Pirelli Diablo Superbike slicks PRO har enligt informationen
Designade för att erbjuda maximal prestanda och livslängd. Pirelli Superbike PRO är den ideala lösningen för träning eller trackdays. En perfekt symbios mellan racing design, sportig stomme och blandning för livslängd. Det är också ett väldigt passande Slicks för den som kanske precis har gått från att åka med mönstrade däck och vill prova att köra med slicks.

Räcker det däcket längre än Pirelli supercorsa SC? Eller är det ett för bra däck för mig? Jag vet inte riktigt hur jag bäst lär mig om däck så ifall det finns något bra forum för detta så skriv gärna ner det här. Eller är det bara att ställa oändligt antal frågor för att få svar på det man undrar? :)


Men ljudet som sagt. Det är ett gissel att inte kunna vrida på fullt utan att vara orolig för att bli svartflaggad. Det är tråkigt.

Kan det gå att svetsa på såna där OTROLIGT fula snablar (böjda rör) som en förlängning av db-killern, som Buddah har? Hur mycket kan det hjälpa?
ktm-powerparts-1290-superduke-r-ktm-akrapovic-.jpg


Det är en väldigt irriterande grej det här som annars sabbar hela nästa säsong. Det är ju inte riktigt värt att bränna hela lönen på att åka på halvgas på raksträckorna utan en chans att jaga varvtider.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Så här tänker jag om däck... Jag tävlar i Speedster Cup och får inte tävla på slicks utan ska ha DOT.

Jag kör 1.14 på Åsen och är inte bra nog att känna någon direkt skillnad på Power Cup, Supercorsa SC eller D212 så jag köper det som är billigast. Allra billigast är att köpa beggade däck som eliten kört några varv på...
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Jag rekommenderar alla dar i veckan att byta till bandäck när du skall köra på en bandag. Hos en del bandagsarrangörer står antingen duktiga Bactor MC eller duktiga Grevens MC delar där hela dagen. Väldigt ofta kommer de redan dagen innan, och har du inte extrafälgar så är min rekommendation att du låter dem byta till bandäck på morgonen/kvällen innan och byter tillbaka till gatdäcken istället för att köra sista passet.

Däcksvärmare - jaaaaaaa

Däckstyp? Jag har gått igenom, CONTI RACE ATTACK, DUNLOP D211, Pirelli SC1, SC2, Metzeler KR108. Dunlop är väl dem däcken som är svårast att bygga värme i så de kanske är svårast till en början?
Jag körde CONTI till en början, kanondäck måste jag säga, bra slitage och lätta att hålla värmen i.

Ett bandäck "pratar" mycket mer med dig som förare, ger mer feedback.

Hade du satt på ett öppnare luftfilter på din SD? Det jag fick göra var att fixa till sidoplattor som jag satte på ljuddämpningsmaterial på insidan. När jag ändå höll på så satte jag lite mer ljuddämpnings material under tanken och sadeln/limpan. Men sen handlar det om att slå sönder ljudet så mycket som möjligt förutom att sätta in db killern.

- - - Updated - - -

Jahapp. Då var Klotgren här också. Det betyder att Peter1 inom ett par minuter kommer börja tjata om tröstöl. :gnissla

:rolleyes:

Allt skitsnack är avundsjuka:arsele:kär
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Tack för alla svar!



Det är en väldigt irriterande grej det här som annars sabbar hela nästa säsong. Det är ju inte riktigt värt att bränna hela lönen på att åka på halvgas på raksträckorna utan en chans att jaga varvtider.

Finns ju en kille som kör i en väldigt rolig cup (....) som körde 1.10 tider med en 75hk snudd på standard ER6:a. Jag lovar, rakorna är inte problemet till långsamma tider.
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Låter ju lite extremt med 20sek/varv. Har aldrig upplevt Sportsmart som hala varken med eller utan värmare, men jag har kanske inte pressat på gränsen då heller, Kört runt 1.18 på Gelleråsen som bäst med Sportsmart.
Jo det kändes livsfarligt att köra med dom det första varvet. Efter det har jag bara kört däck gjorda för det. Har fått höra i efterhand att andra kört med samma däcktryck jag hade och de har gått bra men vad som var felet för mig vet jag inte. Testade olika däcktryck under 4 pass men inget gjorde någon skillnad
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sc funkar i ditt tempo och räcker länge, 2 bak 1 fram tills du kör under 1.10, då kan du hänga på 1:an bak. :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag körde banhojen på Dunlop Sportsmart 2 i år, på både SMC Steg 6, träningspass och i Speedster Cup. Med och utan däckvärmare (det gjorde ingen skillnad för mig, däcken blev varma på utvarvet). Däcken är bra mycket snabbare än vad jag är, jag måste lära mig att lita mer på dem så jag vågar pressa dem närmare gränsen för vad de klarar.

Jahapp. Då var Klotgren här också. Det betyder att Peter1 inom ett par minuter kommer börja tjata om tröstöl. :gnissla

:rolleyes:

Visst, jag är ingen toppförare, men det vägdes upp av all god öl jag fick av de snabba förarna. :tummenupp
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Inget ont om Speedster, jag bara jävlas lite. :)

OnT: Förra året körde jag en original s1000rr, gathoj på alla sätt och vis, runt Gelleråsen på Sportsmart 1. Kände inga släpp, vobbel eller andra konstigheter. Jag tyckte jag pressade på som fan i mitt 1.20 tempo.
Iår köpte jag mig en billigare gixxer som fick kraschkostym och Dunlop KR slicks, i övrigt original. Sista körningen på Gelleråsen iår resulterade i 1.12.

Mycket sitter i skallen. Även om jag inte kände något släpp med sportsmart-däcken vågade jag gasa på ett helt annat sätt med en hoj jag inte var lika rädd om och med däck jag visste hade mycket marginal i fårhållande till min nivå.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Finns ju en kille som kör i en väldigt rolig cup (....) som körde 1.10 tider med en 75hk snudd på standard ER6:a. Jag lovar, rakorna är inte problemet till långsamma tider.

Det är inte tiden i sig som är problemet, det är att inte få ge 100%. Och då är det inte lika roligt..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top