Köra hoj som inte laddar sitt batteri?

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Hej! min gixxer har bestämt sig för att sluta ladda batteriet under färd, men går fint rent mekaniskt. Senaste resan, efter att jag sprungit igång den, kom jag bara ett par hundra meter. Vid första rödljus jag rullade fram till (på tomgångsgas) och slängde i ettan så dog hojen innan den stannat helt, typ som om jag kommit åt dödarknappen.

Nu har jag laddat batteriet (som endast är en säsong gammalt) utanför hojen och funderar på om den kommer gå att köra till sin vinterförvaring (strax över 3 mil, blandat stad och landsväg) på denna laddning, eller om den kommer dö och jag behöva bil och släp för att få hem den.
Kan man hålla den levande med lite extra vridande på rullen vid eventuella rödljus? Några andra knep för att kunna köra hem den för egen maskin, eller borde jag leta rätt på ett släp direkt?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du måste mäta upp hur mycket den laddar för den kan ladda 18++ volt så batteriet exploderar!! Om laddregulatorn gått väck så den laddar som ett tok kan batteriet redan gått sönder överladdat.

Gör som så att du laddar batteriet tills det är fulladdat 12-12,40v. Starta sedan hojen o mät volten under gång gasa upp den i minst 5000v ,, Laddar den ökande över 14v som stiger vidare utan hejd så får du inte köra hojen mer förens du bytt laddregulator eller kolla först kabelinfästningar så det inte är dålig kontakt bara.

Man får inte försöka rulla igång hojen utan batteri för då kan alla lampor och andra elprylar få shockhöga voltpikar.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Krångligt. men förståeligt. tack för tipsen!
Och självklart är det inte prat om att rulla igång något utan batteri.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Risken finns att du bränner generator, men annars är det bara att varva...
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Tack för alla tips! Jag kör den på släp till vintergaraget och tittar närmare på den där :)
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Om den inte laddar så är det inte lönt att köpa en regulator. ^^ :rolleye:
Vet du hur man kollar laddningen från generatorn?
Hade det varit regulatorn och den överladdar så hade du troligen reagerat över att batteriet var svullet när du hade det ur hojen. Och att gasa när du inte har någon laddning är kanske inte så lönt.
Det beror på om volten kommer upp till en 11-13v vid högre varv. Under det, då är det knappt lönt.

Det är lika bra att köra den på släp. Det är verkligen att chansa att köra utan laddning. Men jag hade inte kört 3 mil på den. Drygt om den helt plötsligt stannar.
Lycka till.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Det kommer tre kablar från spolarna vid svänghjulet som går till regulatorn. Dessa har ofta samma färg och mellan dem skall det gå att mäta ca 50 volt växelspänning vid lite varv oavsett mellan vilka två kablar du mäter. OBS! Spänningen stiger med varvtalet. Är det någon kombination som inte ger spänning har en spole brunnit. Lättast brukar då vara att byta hela plattan eftersom de tre spolarna i verkligheten är uppdelade på massa småspolar.

Men alltför ofta så är det regulatorn som gett upp och den kan du lokalisera genom att leta efter en metallbit med kylflänsar. Följ sladdarna och hitta kontakten som går mot svänghjulet (tre kablar). Denna kontakt har en förmåga att smälta eller gå sönder vid t.ex. problem med batteri. Mät växel spänning här mellan kablarna när du varvar hojen.

Fungerar det så långt så mät vad som kommer ur regulatorn med inkopplat batteri. Nu är det likspänning och volt mellan ca 13,5 och 14,5 som gäller vid 4000-5000 varv. OBS! Mäter du utan att koppla in en last (batteriet) kan mätningen visa helt fel.

Lycka till.

//Nitrous
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top