KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
någon som har en bra bromspump liggandes? Köpte mig just ett beringer 4-kolvsok med skiva och slang men saknar bromspump
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang tipset från firman att lagren skär vid långa slangningar är fel. För det första är ramlagren av rullagertyp = nållager och de kan köras utan olja ett bra tag innan de lämnar in. Det sitter även två oljepumpar på dem och den ena väldigt lågt placerad.
Jag har även en kompis som kör ktm 525 och han kör kilometervist på slangen ål the time. Han har endast fått sönder några växellådsdrev sedan 2002 trots att han har kört många år enduro i elitklassen!

Det är vevaxeln som flexar så skinkorna fladdrar = vevtapparna vickar i innerlagerbanorna så nållagren rasar. Därför byter man till kullager som tål flex bättre. Många fabrikanter kör med rullager på drivsidan och kullager på magnetsida.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Sedär! Jag vart orolig att ja inte skulle våga slanga med den så mkt men då vet jag det :) Hmmm men det jag bytte till nu var ju rulllager vart sitter dom här nållagrena du menar eller pratar vi om samma lager? :D
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Kylare

Ska det verkligen vara såhär långt avstånd från kylaren till kylarvingen? Var tvungen att sätta en distans mellan kåpan och kylaren där bulten sitter för om man drog åt kåpan ända in mot kylaren började den vika sig på andra ställen :(

DSC_0595.jpg
 

Bifogat

  • DSC_0595.jpg
    DSC_0595.jpg
    729.7 KB · Visningar: 130

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Dat looks weird!

Håller med, känns fel med men samtidigt så är ju kylarskydden ktm-original så antar att kylarna också är det. Ska testa med den svarta köpuppsättningen jag har men tror det är samma där. Har jag glömt nån distans mellan ramen och kylarna?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sedär! Jag vart orolig att ja inte skulle våga slanga med den så mkt men då vet jag det :) Hmmm men det jag bytte till nu var ju rulllager vart sitter dom här nållagrena du menar eller pratar vi om samma lager? :D

Ja vi talar om samma lager och du har satt dit org rullager och de är nållager. Kullager går ju byta till på magnetsidan i första hand men det kräver urfräsning för att få dem att passa. Med org borr så håller de skitbra bara man har det tjatiga axialspelet rätt.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Ja vi talar om samma lager och du har satt dit org rullager och de är nållager. Kullager går ju byta till på magnetsidan i första hand men det kräver urfräsning för att få dem att passa. Med org borr så håller de skitbra bara man har det tjatiga axialspelet rätt.

Kräver det urborrning/fräsning?
Jag gjorde inte detta själv, men enl firman smällde de in mina KTM 560 SMR Rull/Kul rakt på min 400EXC 2002 motor..
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nej det behövs ingen fräsning.TMB206 som lagret heter har samma dim som NJ206 rullagren(eller ett vanlig 6206).
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Blundade just riktigt ordentligt och beställde en CP Carillo 12,5:1 kolv från Thumper racing.

Det står nu även en väns 525 i mitt garage som jag kan kika på och ha som mall. Den startar inte trots att den har gnista och soppa fram till stiftet. Den startar inte efter att han haft ner förgasaren och pillat på nåt. Jag funderar på om han ändrat på blandskruven, någon som har tips på vad den ska vara inställd på? Hojen puffar till lite då och då när man försöker kicka igång den. Behöver man ha kolven i tdc när man kickar eller brukar dom starta vilket som?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Blundade just riktigt ordentligt och beställde en CP Carillo 12,5:1 kolv från Thumper racing.

Det står nu även en väns 525 i mitt garage som jag kan kika på och ha som mall. Den startar inte trots att den har gnista och soppa fram till stiftet. Den startar inte efter att han haft ner förgasaren och pillat på nåt. Jag funderar på om han ändrat på blandskruven, någon som har tips på vad den ska vara inställd på? Hojen puffar till lite då och då när man försöker kicka igång den. Behöver man ha kolven i tdc när man kickar eller brukar dom starta vilket som?

Prova sänka tomg mer o mer. De brukar inte gå igång om man justerat upp tomg för mycket. Den kan såklart vara för låg också men det är mer sällan fallet. Det är stor fördel att ställa kolven i strax efter tdc vid kickning.

Jag har fått toppen och såhär kommer din topp plastas i insug det ger tumbling = bränsleblandningen kasta in mer tvärs igenom ventiler oc rullar frammåt. Det i sin tur ger rappare gssvar och bättre botten o mellanreg,, sluteffekten blir även högre men mest fördelar i botten.

Jag ska försöka lägga in bilder på just din topp under bearbetning.

bild.jpg
 
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Någon som kan säga mig vart fan man ska fästa den här koppen? hittar inga fästhål nånstans och på polarns 525 finns det inte ens nån sån här kopp, han har nån förvaring i själva pumpan :huvet

DSC_0616.jpg

Tycker förresten min bakdämpare är väldigt svampig. Är det bara att lämna in och serva eller kan man få bort det genom att ställa in den ordentligt? Har ökat kompressionen till max och skruvat upp rebounden litegrann.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Någon som kan säga mig vart fan man ska fästa den här koppen? hittar inga fästhål nånstans och på polarns 525 finns det inte ens nån sån här kopp, han har nån förvaring i själva pumpan :huvet

View attachment 412781

Det sitter, eller borde sitta, en liten arm skruvad i motorblocket om jag inte minns fel, typ bakom förgasaren. Innan jag hittade den hängde jag behållaren med ett buntband i själva förgasaren, funkade också.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ska väl sitta ett litet vinklat järn strax ovan bromsvätskebehållaren nånstanns mellan sving och bakram gissningsvis med m6 gänga
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Fick efter mycket letande äntligen tag i ett avgassystem. Det är inte lätt att hitta begagnade slipons/helsystem i vettigt skick till dessa modeller. Hittade tillslut ett Big Gun helsystem i staterna för rimliga pengar, sagt och gjort så ska detta nu vara påväg över dammen hem till mig :banana
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja då slipper du risken att det går för tyst ivf. Gasa inte för mycket i hamnen då kommer fiskmåsarna att falla ur skyn....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top