KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Har precis snackat med en kille i Kalmar som har en MC-bänk. Tänkte att jag skulle få hojen att gå hyffsat, sen ta den till honom och få den att gå perfekt och samtidigt se hur mycket kräm det är i den. Kostar en slant att få den bänkad och inställd så vill ha hojen helt klar med uppgraderingar innan jag kör dit så blir nog först i april när inkörning och allt är klart.

Tänkte då först byta till OCEMP-nålen som jag har liggandes och som blivit varmt omtalad på Thumpertalk och sätta dit ett K&N luftfilter.
Då är ju frågan... Vad för grundbestyckning tror ni man ska ha med den nålen? Har även frågat på på KTMtalk så ska hålla koll där med :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det lät bra med bromsning!! Med den nålen är väl org best runt 170 har jag för mig så börja runt 180"

Sätt i den nålen o bestyckningen såfort som möjligt för de kan avhjälpa stupningen till viss del också.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Det lät bra med bromsning!! Med den nålen är väl org best runt 170 har jag för mig så börja runt 180"

Sätt i den nålen o bestyckningen såfort som möjligt för de kan avhjälpa stupningen till viss del också.

Rätta mig om jag har fel nu men LF låter jag väl vara kvar när jag byter nål? Är väl bara HF som jag ska byta till 180 som du säger när jag byter nål? Har ett 185 liggandes som satt original i 41an, ska testa det.
Ska även göra BK-modden på förgasaren för att få lite mer justeringsmöjlighet på pumpen.
http://www.ledametrix.com/bkmod/index.html

Har sökt runt lite och läst på om ACC-pumpen, funderar på om jag har släppt timingskruven för mycket och då orsakat att pumpen inte fyllts på ordentligt med bensin. Hittade detta tips här, http://www.thumperfaq.com/mxa_ap.htm ligger som nummer fem tror jag.
Ska ta ur förgasaren och testa på arbetsbänken hur bra pumpen fungerar, ställa in timingen och kontrollera hur länge den pumpar. Möjligt att det är jag som strulat till det med inställningarna bara. Har ni något tips på länge ska jag sätta den på att pumpa/spruta förresten?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du byter bara hf munstycket .
BK modden är ett bra alt men jag har aldrig behövt göra den. Och jag har aldrig råkat ut för de du länkade till att pumpen inte hinner suga åt sig ny soppa.

Du "kan ev" behöva BK modden då du sätter i större accmunsycket för då blir strålen grövre så tidslängden kan behöva kortas så det är ingen dum ide att göra BK modd.

Jag har aldrig lyckas sura ner en motor med max påställd accpump med org accmunstycke och dubbla oringar. Däremot med mikuini tm gasare är det lätt få för tidigt och för kraftig stråle som surar ner motorn speciellt vid smågasning i skog.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sluta gör mods du läst om på internet du skruvar bara bort dig. En FCR är en förbannat bra förgasare helt original ur förpackningen. Stoppa i en OCEMP nål och rimliga munstycken och ställ allt annat original. När sen cykeln går som ett skott kan du börja laborera för att optimera det där sista.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Du byter bara hf munstycket .
BK modden är ett bra alt men jag har aldrig behövt göra den. Och jag har aldrig råkat ut för de du länkade till att pumpen inte hinner suga åt sig ny soppa.

Du "kan ev" behöva BK modden då du sätter i större accmunsycket för då blir strålen grövre så tidslängden kan behöva kortas så det är ingen dum ide att göra BK modd.

Jag har aldrig lyckas sura ner en motor med max påställd accpump med org accmunstycke och dubbla oringar. Däremot med mikuini tm gasare är det lätt få för tidigt och för kraftig stråle som surar ner motorn speciellt vid smågasning i skog.

Ok, trodde det var en bra mod att göra för att kunna ställa hur lång insprutning ska vara på pumpen men då väntar jag med den.

Jag har sökt runt som fan efter större acc-pumpmunstycke men hittar inte någonstans att man kan köpa det. Vart har du sett det?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok, trodde det var en bra mod att göra för att kunna ställa hur lång insprutning ska vara på pumpen men då väntar jag med den.

Jag har sökt runt som fan efter större acc-pumpmunstycke men hittar inte någonstans att man kan köpa det. Vart har du sett det?

Hör med Braigasen om han har större accmunstycke.
 

moddlaren

Guest
min gamla 520 var som en 2T 125cc i svaret den mer eller mindre bara exploderade när man vred på för fullt, hade en husqwarna 430 samtidigt o den hade inte sucken i axet.

är mycket förundrad över så mycket meck för att få denna att gå.. får iallafall mej att fundera på om det är något gjort i maskin som inte riktigt stämmer..

typ kam, ev portning, komp, tändning.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
min gamla 520 var som en 2T 125cc i svaret den mer eller mindre bara exploderade när man vred på för fullt, hade en husqwarna 430 samtidigt o den hade inte sucken i axet.

är mycket förundrad över så mycket meck för att få denna att gå.. får iallafall mej att fundera på om det är något gjort i maskin som inte riktigt stämmer..

typ kam, ev portning, komp, tändning.

Man ska lägga ner mycket tid på rätt bestyckning för de går få dem gå helt otroligt bra om man lägger ner obegränsad tid på bestyckningen. Nu är kodde inte van förgasarguru så det är minst sagt svårt att bestycka in perfekt för han och gemene man utan bromsbänk eller airfuelmätare. Bestyckningen från fabrik tycker jag inte duger på långa vägar så det beror mycket på hur noga man är också. Jag kan få hålla på x ant timmar för att få en motor gå så bra jag vill och då har jag 30 års erfarenhet av bestyckning av alla tänkbara motorer. Försöker man bestycka in en motor utan bredbandslambda så kan man inte få den gå optimalt och man måste då testa olika bestyckningar och nålhöjder och kolla stiftfärger samt köra som ett tok. Det tar flera dagar och blir på sin höjd hyfsat om man har bra erfarenhet. Med lambdamätare kan man korta ner tiden för best till några timmar. I bänk krävs också x ant timmar bestyckning och då har man bredbandslambda och i bästa fall en duktig bestyckare som kör bänken.

Den här motorns trim gör den inte besvärligare än en vanlig standard 520/525 den är snarare lättare att bestycka in .
 

moddlaren

Guest
Tja boost

jo detta vet jag o jag vet att du har pysslat my med motorer i alla format så det var inte riktat till dig att du skulle ha gjort fel.

alla motorer är individuella o beter sig på olika sätt o det är därför jag är allergisk mot att greja med för många parametrar på en gång.

har ju egen bänk o även en hydraulisk bromsbänk så jag fattar att det är en del jobb med detta.

Som jag sa jag vet hur ruskigt bra dessa 520 kan gå o gör om man justerar dom rätt..

mvh
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tja boost

jo detta vet jag o jag vet att du har pysslat my med motorer i alla format så det var inte riktat till dig att du skulle ha gjort fel.

alla motorer är individuella o beter sig på olika sätt o det är därför jag är allergisk mot att greja med för många parametrar på en gång.

har ju egen bänk o även en hydraulisk bromsbänk så jag fattar att det är en del jobb med detta.

Som jag sa jag vet hur ruskigt bra dessa 520 kan gå o gör om man justerar dom rätt..

mvh

Tar du på dig bromsjobb av skoter och mc? Vart håller du hus isåfall?
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
min gamla 520 var som en 2T 125cc i svaret den mer eller mindre bara exploderade när man vred på för fullt, hade en husqwarna 430 samtidigt o den hade inte sucken i axet.

är mycket förundrad över så mycket meck för att få denna att gå.. får iallafall mej att fundera på om det är något gjort i maskin som inte riktigt stämmer..

typ kam, ev portning, komp, tändning.

Jag kan mycket väl förstå att den går som ett skott när den är rätt inställd. Har ju själv aldrig kört denna när den varit rätt inställd så har inget referensvärde. Hade ju heller ingen grundinställning att utgå ifrån direkt då så mycket ändrades i motorn. Att något i motorn skulle vara fel tror jag inte då den går fint som fasen och har inte konstigt ljud eller beteenden för sig. Kam, timing och komp är det inget problem med, portningen har ju Boost gjort så den är det heller inget fel på. Tändningen vet jag inte men allt står som det ska, den ska få en värre CDI nu, får se om det kan göra någon skillnad. Däremot så är den lite svårstartad och reagerar inte klockrent på gasen from tomgång och det är det jag håller på och försöker komma till rätta med. Jag har själv väldigt lite erfarenhet av förgasare som Boost säger så har lite svårt att avgöra vad jag ska justera för att få komma tillrätta med olika problem. Jag lär meddans jag håller på :)

Man ska lägga ner mycket tid på rätt bestyckning för de går få dem gå helt otroligt bra om man lägger ner obegränsad tid på bestyckningen. Nu är kodde inte van förgasarguru så det är minst sagt svårt att bestycka in perfekt för han och gemene man utan bromsbänk eller airfuelmätare. Bestyckningen från fabrik tycker jag inte duger på långa vägar så det beror mycket på hur noga man är också. Jag kan få hålla på x ant timmar för att få en motor gå så bra jag vill och då har jag 30 års erfarenhet av bestyckning av alla tänkbara motorer. Försöker man bestycka in en motor utan bredbandslambda så kan man inte få den gå optimalt och man måste då testa olika bestyckningar och nålhöjder och kolla stiftfärger samt köra som ett tok. Det tar flera dagar och blir på sin höjd hyfsat om man har bra erfarenhet. Med lambdamätare kan man korta ner tiden för best till några timmar. I bänk krävs också x ant timmar bestyckning och då har man bredbandslambda och i bästa fall en duktig bestyckare som kör bänken.

Den här motorns trim gör den inte besvärligare än en vanlig standard 520/525 den är snarare lättare att bestycka in .

Jag har pratat med Braigasen idag och fått lite tips på saker jag kan testa för att komma tillrätta med gasproblemet, bla testa samma fullgasning med choken i. Reagerar den bättre då så bör jag höja nålen ett snäpp sa han. Ska köpa mig ett 175 och ett 180 HF med att testa med OCEMP-nålen.

Han sa även att det inte finns några andra storlekar på ACC-pumpmunstycken att köpa, ska ta ur förgasaren och kolla så att inte munstycket är skitigt. Den här fjädern till ACC-pumpen som nämndes tidigare, det är väl ingen mening att byta ut den om man har O-ringsmodden redan?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok, trodde det var en bra mod att göra för att kunna ställa hur lång insprutning ska vara på pumpen men då väntar jag med den.

Jag har sökt runt som fan efter större acc-pumpmunstycke men hittar inte någonstans att man kan köpa det. Vart har du sett det?

Hör med Braigasen om han har större accmunstycke.

Vad i helvete skall ni med ett större accpumpsmunstycke till? Begränsningen av avgiven soppavolym är ju membranets stoppklack. Vill man ha större volym byter man till en mindre klack. Det finns inga Keihin original munstycken av andra storlekar. Bla Athena har kit som kallas "dual spray nozzle" och då demonterar man förgasaren och stoppar i ett munstycke med 2 mindre hål istället för ett stort. Skall i teorin ge lite bättre gasmix. Kostar typ 800kr.

Med felbeskrivningen här låter det som om det är läge att byta till ett fräsch accpumpsmembran, smörja länkaget och ställa luftskruven rätt snarare än att börja fippla med ännu en modd.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Vad i helvete skall ni med ett större accpumpsmunstycke till? Begränsningen av avgiven soppavolym är ju membranets stoppklack. Vill man ha större volym byter man till en mindre klack. Det finns inga Keihin original munstycken av andra storlekar. Bla Athena har kit som kallas "dual spray nozzle" och då demonterar man förgasaren och stoppar i ett munstycke med 2 mindre hål istället för ett stort. Skall i teorin ge lite bättre gasmix. Kostar typ 800kr.

Med felbeskrivningen här låter det som om det är läge att byta till ett fräsch accpumpsmembran, smörja länkaget och ställa luftskruven rätt snarare än att börja fippla med ännu en modd.

Jag tror nog inte heller att något större munstycke är rätt väg att gå, det trodde inte han på braigasen heller och dessutom så fanns det ju inga andra storlekar så det är ju inget att tala om där. Om man inte vill fippla med att byta membran så fungerar ju den här BK-modden jag pratade om på samma sätt. Om man har den så kan man ställa mängden på insprutet (precis som om man bytt membran till ett med annan stoppklack) och eftersom man oftast på dessa KTM:er verkar vilja begränsa mängden då den brukar vara alldeles för stor så behöver man inte fippla med membranbyten om man gör en sån mod. Men om man vill ha mer sprut så behöver man byta till ett membran med kortare stoppklack, tror KTM hade det med näst kortast klack från början om jag minns rätt från KTMtalk. Vad jag kan hitta när jag sökt runt så är det aldrig någon som har behövt öka mängden på KTM, snarare minska.

Har sett Athenas kit, även JD har ett liknande kit.

Men som du säger så ska jag inte börja med en till mod i nuläget utan ta isär och kolla hur det sprutar ut munstycket. Membranet och länkaget har jag kollat över och det är inget kärvande där, heller inga sprickor eller torrhet att tala om i membranet men ska för säkerhetsskull kolla över det en gång till.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Släng membranet åt helvete oavsett om det ser sprucket ut eller helfint. Vanligaste orsaken till accpumpstrul är åldrade membran. Och skall du ändå stoppa i ett nytt så kan du stoppa i ett Honda eller Yamaha med annan klack, de är billigare än om du köper från KTM och dessutom så slipper du göra BK mod som jag för övrigt inte rekommenderar på dina FCR generation.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Släng membranet åt helvete oavsett om det ser sprucket ut eller helfint. Vanligaste orsaken till accpumpstrul är åldrade membran. Och skall du ändå stoppa i ett nytt så kan du stoppa i ett Honda eller Yamaha med annan klack, de är billigare än om du köper från KTM och dessutom så slipper du göra BK mod som jag för övrigt inte rekommenderar på dina FCR generation.

Ok, får gå ner och tala med min lokala mc-firma när jag kommer hem, dom är återförsäljare av Honda och kan säkert hjälpa mig. KTM har ju den längsta insprutningen iaf, Honda och Yamaha har den kortaste förstod jag det som på KTMtalk men det fanns fyra olika membran att välja på så vad är däremellan då?

Får man fråga varför du inte rekommenderar BK-modd på min FCR-generation? Jag har ju en FCR 41 från -03 och 03-05 var ju dom åren som det passar att göra BK-modd på.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Att kunna byta storlek på accmunstycket är stooooor fördel när man jobbar med bestyckning och speciellt för att få bort stupningar. Mikuni tm/hsr är helt överlägsen Kehin FCR på den fronten för de har minst 5 olika storlekar på accmunstycke. Man kan också ställa när i gashöjd accpumpen ska slå till samt slaglängden liknade BK modd. Mikunin är därför sjukt lätt att få perfekt i svar (om man förstår sig på hur den ska ställas)

Jag har aldrig bytt ut accmunstycket på FCR för jag har fuskat till stupfri gång med oringsmoddar och max påställd pumpning. Ett större munstycke skulle funka ännu bättre än dessa moddar men nu finns inte det alt tyvärr. Jag har vid någ tillfällen borrat upp accmunstycket men de är överkurs. Nytt membran med annan klack låter då som bästa alt i detta fall.

Motorn kommer få helt annan gång av den nya nålen också så de löser sig nog.
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Jag har inte den där TPS-sensorn (gaslägessensorn) på förgasaren. Kan det spela nån roll?

Satt den där från början och ska den orginal? I det fallet kan det ju ha en inverkan men inte annars. Utan den får du väl ställa förtändningen på statorn/rotorn om det överhuvud taget går?

// Jonas
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Satt den där från början och ska den orginal? I det fallet kan det ju ha en inverkan men inte annars. Utan den får du väl ställa förtändningen på statorn/rotorn om det överhuvud taget går?

// Jonas

Satt original på hojen med originalförgasaren men sitter ingen på den nya. Får ny CDI nu snart och tror inte lägesgivaren finns med där så det löser nog problemet :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok, får gå ner och tala med min lokala mc-firma när jag kommer hem, dom är återförsäljare av Honda och kan säkert hjälpa mig. KTM har ju den längsta insprutningen iaf, Honda och Yamaha har den kortaste förstod jag det som på KTMtalk men det fanns fyra olika membran att välja på så vad är däremellan då?

Får man fråga varför du inte rekommenderar BK-modd på min FCR-generation? Jag har ju en FCR 41 från -03 och 03-05 var ju dom åren som det passar att göra BK-modd på.

Då har jag missat vilken förgasare du har på nu. Ville minnas att det var en FCRMX 41 av senaste snitt.

Ja där finns 4 membran att välja på och de går alla att beställa från Keihin som original reservdel.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top