KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det en sån här box du menar Boris? http://www.ebay.com/itm/KTM-EXC-400...=DE_Motorradteile&hash=item43d49aba49&vxp=mtr
Edit: Såg iofs nu att den verkar komma från en 400 EXC

Får man stor skillnad mot original-box med en sån här? Är ju inte jättesugen på att dra toppen o byta ventiler o fjädrar så om man behöver det med Vortexbox så kör jag nog hellre på en sån här om man slipper det :p

Skulle det funka med en box från en 450SX?

Du behöver inte byta ventiler eller fjädrar för du har stort spel mellan kolv o ventiler och du kommer inte ligga kvar på varvstoppen så länge ,man lär sig fort växla en bit tidigare än varvstopp. Jag har för mig man kunde gå in i Vortexboxen via dator o ändra varvtalet.
Den sx 450 "03" box Boris nämner låter lika vass som vortex men den går nog inte få tag på. Och hur ska man veta att man fått tag på en??

Om man inte hittar en billig Vortex så kan man köpa en vanlig sx 450-525 box men den måste komma från en SX inte som den i länken från ebay exc 450!!!! Som sista trimåtgärd brukar jag även flytta pickuppspolen (tändlägesgivaren) så den tänder statiskt tidigare tills det börjar spika och backar därifrån tillbaka ca 1 grad. Har man tur kan man flytta tändläget flera mm/grader tidigare och varje grad kan vara 1 hk i botten o mellanreg.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Den sx 450 "03" box Boris nämner låter lika vass som vortex men den går nog inte få tag på. Och hur ska man veta att man fått tag på en??

Man går ner i garaget till hyllan för tänddelar och hämtar en såklart:)

Och rätt box har inte samma reservdelsnr som alla andra.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Man går ner i garaget till hyllan för tänddelar och hämtar en såklart:)

Och rätt box har inte samma reservdelsnr som alla andra.

Det låter som att du skulle kunnq ha en sån liggandes Boris? :) skicka mig gärns ett pm om du har det o den isf skulle kosta.

Testade Boosts test med tomgångsgas idag, från tomgång o vrida fullt. Då dog hojen. Mao är inte acc-pumpstrålen för svag gissar jag. Har fipplat lite med blandskruven med. Den startar helt klart mycket lättare vid 1 varv ut.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Bytt till 40 på LF nu och hojen går och startar fint på 1,5 varv ut. Fortf samma sak vid tomgpngsgasande att den dör. Gå ner en storlek på HF?

Edit: testade att gå ner till 195, ingen skillnad. Om än mer tveksamhet på 1/4-1/2 gas
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp inte Boris sx box för den varvar 11200v!! De är på tok för höga varv för stålventiler. Jag blev tvungen läsa på ang ktm 525 med stålventiler. 2003 satt ktm in fel boxar i 525 med varvstopp 10800v och då gick flera hojar sönder i ventilmekaniken ,kamkedjor small av och kamsträckare la av samt ventiltryckare lossnade. Ktm gick ut med bullentin så man fick en ny box som varvade ca 600rpm lägre ca 10200v för då håller de. Din exc box ska tydligen kunna dras till 9700v.

Vortex box vore ju roligast att köpa så du själv kan välja tändkurva samt slutvarvtal. Men en SX 525 boxsom drar till 10200v duger skapligt och kan vara billig. Tur du har varvräknare så dra aldrig hojen mer än till 10200-10500r viken box du än sätter dit.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Köp inte Boris sx box för den varvar 11200v!! De är på tok för höga varv för stålventiler. Jag blev tvungen läsa på ang ktm 525 med stålventiler. 2003 satt ktm in fel boxar i 525 med varvstopp 10800v och då gick flera hojar sönder i ventilmekaniken ,kamkedjor small av och kamsträckare la av samt ventiltryckare lossnade. Ktm gick ut med bullentin så man fick en ny box som varvade ca 600rpm lägre ca 10200v för då håller de. Din exc box ska tydligen kunna dras till 9700v.

Vortex box vore ju roligast att köpa så du själv kan välja tändkurva samt slutvarvtal. Men en SX 525 boxsom drar till 10200v duger skapligt och kan vara billig. Tur du har varvräknare så dra aldrig hojen mer än till 10200-10500r viken box du än sätter dit.

Boris kanske har en mer passande 525sx box liggandes då? :)

Visst Vortexbox hade varit kul men de jag hittar kostar 1800 i inköp plus 500 kr i frakt och riktigt såååå kul har jag svårt att motivera det till tyvärr.

Har du någon ide angående mitt förgasarproblem med tomgångsgasningen?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Köp inte Boris sx box för den varvar 11200v!! De är på tok för höga varv för stålventiler. Jag blev tvungen läsa på ang ktm 525 med stålventiler. 2003 satt ktm in fel boxar i 525 med varvstopp 10800v och då gick flera hojar sönder i ventilmekaniken ,kamkedjor small av och kamsträckare la av samt ventiltryckare lossnade. Ktm gick ut med bullentin så man fick en ny box som varvade ca 600rpm lägre ca 10200v för då håller de. Din exc box ska tydligen kunna dras till 9700v.

Vortex box vore ju roligast att köpa så du själv kan välja tändkurva samt slutvarvtal. Men en SX 525 boxsom drar till 10200v duger skapligt och kan vara billig. Tur du har varvräknare så dra aldrig hojen mer än till 10200-10500r viken box du än sätter dit.

Just därför jag rekommenderade att man skulle ha titanventiler om man skall varva längre än EXC boxarna medger. KTM har inte lika överdriven säkerhetsmarginal som japanerna. Även vid 10200 RPM så är hållbarheten på stålventiler ganska begränsad om man samtidigt åker med elakare kammar.

Har du provat Vortex till KTM RFS?
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Just därför jag rekommenderade att man skulle ha titanventiler om man skall varva längre än EXC boxarna medger. KTM har inte lika överdriven säkerhetsmarginal som japanerna. Även vid 10200 RPM så är hållbarheten på stålventiler ganska begränsad om man samtidigt åker med elakare kammar.

Har du provat Vortex till KTM RFS?

Kanske får bli konvertering till Titanventiler nästa gång topplocket överhalas då :) Behöver man byta både ventilerna och fjädrarna? eller räcker det att bara byta ventilerna och styrningarna?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Boris kanske har en mer passande 525sx box liggandes då? :)

Visst Vortexbox hade varit kul men de jag hittar kostar 1800 i inköp plus 500 kr i frakt och riktigt såååå kul har jag svårt att motivera det till tyvärr.

Har du någon ide angående mitt förgasarproblem med tomgångsgasningen?

Skall du ha någon riktig justermöjlighet tillkommer 2000kr kabel och 5000kr programvara...
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Har bara ikv på mig att testa förgasarn. Nån idé om vad jag ska justera för att den inte ska dö om man vrider på rullen på tomgång till fullgas?
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Med Lf 40" och blandskruven på 2 varv samt ca 500 rpm över tomgång så hänger den med bättre nu iaf. Upptäckt att det inte finns ett spår av dämparull i ljuddämparen så kan va därför det ringt så i öronen det senaste... Kan man köpa vilken ullmatta som helst el finns det märken/tillverkare att föredra?
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Visst har jag en vanlig SX box men jag konkurrerar inte prismässigt med vad du kan buda hem på EBAY med lite tålamod så ut och leta.

Så om jag förstått det rätt med box-diskussionen så ifall jag inte hela tiden ligger på varvstopp och inte köper en box från en 450sx -03 så är det ok? Blir det skillnad i hela registret med en ny box eller gör det bara att jag kan varva lite högre?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang boxen så funkar vanlig 525 box från 03-04-05- och ev ännu nyare Boris vet säkert hur vilka årg som passar.
Om jag gissar friskt så brukar det vara så att crossboxar ger mer förtändning i hela registret och då blir motorn mer aggressiv och råstark samt rapp men då jag inte kan se skillnaden i diagram så kan man omöjligt säga hur mycket den gör. Den ger som sagt även ca 500v högre slutvarv men det ska gå enligt KTM själva ,men det var 2003 de påstog det och fjädrarna har gått x ant timmar så de är ju inte nya. Jag skulle aldrig satt in titanventiler för de slits hårt och fort o kan gå av vilken sek som helst.

Vortex brukar ha org kurva för resp modell typ exc 525 & sx 525 på 2 av de tio kurvorna och resten är både slöare och vassare med olika slutvarvtal.
Hittar du en sx box billigt så är det såklart bättre än exc boxen så det är en prisfråga.

Ang stupningarna så är det förmodligen accpumpen som ger för litet sprut. Men för att vara på säkra sidan så hänga av oringarna o testa igen. Förmodligen ger den för lite pga skit i munstycket eller felriktat sprutbild alt torrt membran som du misstänkte tidigare. Jag brukar sätta i ca 15-20% större accpumpsmunstycke vs org storlek för då kan man häkta av oringarna och även skruva av lite pumpning. Accpumpsmunstycket går inte rengöra på ett vettigt sätt så man köper hellre ett nytt när man väl rivit sig ända dit in i fuggen.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ang boxen så funkar vanlig 525 box från 03-04-05- och ev ännu nyare Boris vet säkert hur vilka årg som passar.
Om jag gissar friskt så brukar det vara så att crossboxar ger mer förtändning i hela registret och då blir motorn mer aggressiv och råstark samt rapp men då jag inte kan se skillnaden i diagram så kan man omöjligt säga hur mycket den gör. Den ger som sagt även ca 500v högre slutvarv men det ska gå enligt KTM själva ,men det var 2003 de påstog det och fjädrarna har gått x ant timmar så de är ju inte nya. Jag skulle aldrig satt in titanventiler för de slits hårt och fort o kan gå av vilken sek som helst.

Vortex brukar ha org kurva för resp modell typ exc 525 & sx 525 på 2 av de tio kurvorna och resten är både slöare och vassare med olika slutvarvtal.
Hittar du en sx box billigt så är det såklart bättre än exc boxen så det är en prisfråga.

Ang stupningarna så är det förmodligen accpumpen som ger för litet sprut. Men för att vara på säkra sidan så hänga av oringarna o testa igen. Förmodligen ger den för lite pga skit i munstycket eller felriktat sprutbild alt torrt membran som du misstänkte tidigare. Jag brukar sätta i ca 15-20% större accpumpsmunstycke vs org storlek för då kan man häkta av oringarna och även skruva av lite pumpning. Accpumpsmunstycket går inte rengöra på ett vettigt sätt så man köper hellre ett nytt när man väl rivit sig ända dit in i fuggen.

Baahh jag som fått för mig att det var tvärtom med pumpen :( Jaja får kika på det när jag kommer hem nästa gång. Vill minnas att du sagt att det är ett halvt helvete att få ut de munstycket? Har dom såna munstycken på braigasen? Har kikat på membranet på 41an och det ser ok ut. Dock så saknade de fjädern som sitter under membranet när jag fick förgasarn så snodde fjädern från 39an och satte i 41an istället.
Är något sånt här nåt att fundera på kanske? http://www.ebay.com/itm/BOYESEN-QUI...Parts_Accessories&hash=item1e64520bb0&vxp=mtr

Den reagerade iaf bättre med lf 40" och 2 varv ut än den gjort innan, startat fint hela dagen med elstarten när den varit varm med. Startade relativt enkelt när den var kall också när jag gått ner till lf 40".

Såhär såg ljuddämparen ut när jag öppna den, kan ha varit därför jag skrämde slag på kärringarna i grannkommun. Hur är det med ljuddämparull, får man vad man betalar för eller går det att köra på vilket som? Den som fanns på ktmshop kostade 725 kr... Tyckte det var rätt svettigt när det fanns för 330 kr på 24mx. Men sen så har jag ingen erfarenhet av någon av dessa. Har ni någon dämparullsmatta ni rekommenderar?

DSC_0643.jpg
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Prova först hänga av oringarna eller skruva så accpumpen ger mindre sprut så vi blir helt säkra på att den ger för lite.
Det är ingen mening kosta på quicshot för det går ställa in accpumpen så bra att den blir som den bästa insprutare.
Man delar förgasaren i alla skarvar och det är inga problem förutsatt att du har en liten intorx bits med hål i. Skruva bort flotörerna så ser du intorxskruvana. De sitter som berg så se till att torxbitsen passar stumt!

Ang ljuddämparull så är det ingen mening stoppa om dem såvida man inte skaffar ett finare nät att lägga runt röret. Nätet måsta ha myggnätsstora masker annars blåser ullen ut omg. Jag brukar köpa mässingnät på närmsta järnhandel men de finns även rostfria nät. Vira runt ett sådant nät o naja fast det hårt med grov ståltråd. När man har sådant nät kan man sopa in den billigaste ull du kan hitta och den håller i all evighet sedan. De dyraste ljuddämparna har denna typ av myggnät runt perforöret från fabrik.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Prova först hänga av oringarna eller skruva så accpumpen ger mindre sprut så vi blir helt säkra på att den ger för lite.
Det är ingen mening kosta på quicshot för det går ställa in accpumpen så bra att den blir som den bästa insprutare.
Man delar förgasaren i alla skarvar och det är inga problem förutsatt att du har en liten intorx bits med hål i. Skruva bort flotörerna så ser du intorxskruvana. De sitter som berg så se till att torxbitsen passar stumt!

Ang ljuddämparull så är det ingen mening stoppa om dem såvida man inte skaffar ett finare nät att lägga runt röret. Nätet måsta ha myggnätsstora masker annars blåser ullen ut omg. Jag brukar köpa mässingnät på närmsta järnhandel men de finns även rostfria nät. Vira runt ett sådant nät o naja fast det hårt med grov ståltråd. När man har sådant nät kan man sopa in den billigaste ull du kan hitta och den håller i all evighet sedan. De dyraste ljuddämparna har denna typ av myggnät runt perforöret från fabrik.

Ok, blir att testa det om en månad då. Har ett par nya Bahco torx-bits så ska testa de. Ska dra på lite penetrantolja innan så kanske dom lossar lite lättare. Behöver man ha några nya packningar eller går allt att återanvända om man är lite försiktig?

Ahaaa bra tips där med myggnätet :tummenupp Ska ta och fixa det när jag kommer hem nästa gång. Går nog på det lite mellanprisalternativet och köper ullen på 24MX.

Tar med mig sidokåpan för luftburken till jobbet för att göra lite fler hål i den också så det blir bättre luftflöde in till luftfiltret.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De behövs inga packningar till förgasaren de är oringsgummi.

Jag tog mig en titt på min fcr 41a gasare för att se åt vilket håll på acpumpsskruven ska skruvas för mer bränslesprutsom ger mest sprut . Man gängar ut skruven för att få mer sprut och i ditt fall tror jag max utskruvat är ett måste. Fjädern på den skruven brukar då tappa all spänst så justerskruven kan ramla bort så man kan lika gärna ta bort skruven och fjädern om nu motorn vill ha full accpumpning. Kolla så du inte skruvat åt fel håll för normalt ska oringsmodd + fullt påskruvad pump duga om de inte är skit i munstycken.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
De behövs inga packningar till förgasaren de är oringsgummi.

Jag tog mig en titt på min fcr 41a gasare för att se åt vilket håll på acpumpsskruven ska skruvas för mer bränslesprutsom ger mest sprut . Man gängar ut skruven för att få mer sprut och i ditt fall tror jag max utskruvat är ett måste. Fjädern på den skruven brukar då tappa all spänst så justerskruven kan ramla bort så man kan lika gärna ta bort skruven och fjädern om nu motorn vill ha full accpumpning. Kolla så du inte skruvat åt fel håll för normalt ska oringsmodd + fullt påskruvad pump duga om de inte är skit i munstycken.

Kollade på detta senast idag och skruven sitter max utskruvad nu så den är i korrekt position. Troligtvis nåt skit i munstycket då eller felriktad stråle kanske. En kompis sa att dessa motorer normalt inte ska reagera utan att blinka när man vrider från tomgång till full patte på en millisekund, min motors beteende var helt normalt enligt honom.

Får kika närmare på Acc-munstycket och pumpen när jag kommer åter :) :hej
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top