KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ok det låter bra.
Ang vevhusvent nippel o slang . De är inget måste att ta upp extra vent men "jag" gör det på alla motorer jag trimmar för säkerhets skull. 8mm utsläpp utan vacumsug från förgasare är egentligen för litet för en 500cc stånka. De finns risk att man går miste om effekt helt enkelt för tänk lågiskt hur mycket cc luft en 95mm kolv trycker ner under sig som ska ut genom ett litet 8mm hål vid 8000varv. Alla racemotorer har ca 18-28mm ventnipplar . Jag brukar borra hål i ventilkåpa eller ventilkåpans lock & nita fast slangfäste på ca 15mm då har man dubbla vevhusventar.

Nä jag förstår vad du menar, det känns inte tillräckligt. Väser ju rätt ordentligt om filtret bara när man kickar.

KTM säljer ju ventiljusteringslock med ventilationshål färdigt för att ansluta slang. Sitter original på LC4 bla....

Jag är inget fan av att montera filter på ventilationen öht. SX motorerna går med slang rätt ut i naturen utan att det leder till några problem med insugen skit och din körning kommer att vara renare än sandcrossbana i Juli. Anledningen att jag ogillar filter är att efter lite bakhjulsåka så brukar där vara så mycket olja i filtret att man får tvätta det för att återställa flödet.

Nä filtret leder ju dessutom till ökat motstånd för luftflödet. Vet en kompis som bensinfyllde sitt luftfilter på sin 950 efter att ha ökt för mycket bakhjul, men det kanske beror på andra problem. Hur som helst, gissar att det är ett sånt här lock du menar Boris:
http://www.ebay.com/itm/1991-KTM-60...Parts_Accessories&hash=item2a46b6d96e&vxp=mtr

Passar ett sånt lock rätt av på mitt topplock då, är det samma bultmönster?
Alternativt kunde man ju borra ett hål och svetsa dit en rörstump i aluminium
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja LC4 och RFS använder samma lock. Med slanganslutning heter det 58036152600.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja LC4 och RFS använder samma lock. Med slanganslutning heter det 58036152600.

Oj vad enkelt och rätt storlek dessutom. Köp köp köp kodde och dra slang snett framöver och uppåt så kan du köra bakhjul utan att de kommer olja upp till filtret. Du får då dubbla vevhusslangar men du kan dra bägge till ett stort filter eller så kör du dubbla filter. De är bara fördel ju större filteryta du har.

De jag är orolig för när man drar vevhusvent till insug är onödigt varm luft från motorns inre samt oljedimma sugs in . Man ska enligt trimgurun förlora effekt med insugsvent så de byggs bort på de flesta trimbyggen. De skulle vara intressant att bromsa en 500cc motor med och utan insugsvent, ev är det så liten förlust att de är onödigt dra den ut till filter.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Drar du slangen för vevhusventilationen till en burk/flaska/random kärl så slipper du oljesöl om (eller när kanske det ska vara) motorn trycker ur sig olja via vevhusventen
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Oj vad enkelt och rätt storlek dessutom. Köp köp köp kodde och dra slang snett framöver och uppåt så kan du köra bakhjul utan att de kommer olja upp till filtret. Du får då dubbla vevhusslangar men du kan dra bägge till ett stort filter eller så kör du dubbla filter. De är bara fördel ju större filteryta du har.

De jag är orolig för när man drar vevhusvent till insug är onödigt varm luft från motorns inre samt oljedimma sugs in . Man ska enligt trimgurun förlora effekt med insugsvent så de byggs bort på de flesta trimbyggen. De skulle vara intressant att bromsa en 500cc motor med och utan insugsvent, ev är det så liten förlust att de är onödigt dra den ut till filter.

Lock med hål i är original på alla LC4 och även Husaberg lösningen fram till det blev KTM med blå plast 2008.

Man har dock inte ansett att det behövs på RFS motorn inte ens på 610cc Factory crate vilket jag tycker är lite märkligt men alla mina motorer har fått det eftermonterat. Jag drar dock den övre ventilationen till luftburkens botten. Tror att uppvärmningen av bränsleblandningen är marginell jämfört med värmestrålningen från motorn.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Lock med hål i är original på alla LC4 och även Husaberg lösningen fram till det blev KTM med blå plast 2008.

Man har dock inte ansett att det behövs på RFS motorn inte ens på 610cc Factory crate vilket jag tycker är lite märkligt men alla mina motorer har fått det eftermonterat. Jag drar dock den övre ventilationen till luftburkens botten. Tror att uppvärmningen av bränsleblandningen är marginell jämfört med värmestrålningen från motorn.

Ja in till luftburken lär inte påverkar effekten men de är svårt att dra slangarna på rätt sätt så de inte åker in en massa olja i luftburken och speciellt vid bakhjulsåka.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ska ta och köpa mig det där locket. Hojen är ihopsatt nu och provkörd, inga konstiga ljud längre :tummenupp
Kört ca 10-15 min igår kväll men fick så många arga blickar av hundägarna i området att jag fick avbryta... Ska köra lite till idag innan jag byter olja och filter igen. Den är lite svårstartad tycker jag, man får kicka som fan för att gå igång den. Har det med förgasarinställningarna att göra? Har satt blandskruven på 2 varv nu.

Har problem med oljeläckage trots ny packning till kopplingskåpan :huvet Jag var kanske lite dumsnål ett tag för jag trodde jag inte behövde beställa mer från KTMshop så jag köpte en packning på Ebay istället av märket Athena. Kan det vara att den är av dålig kvalle och därav läckaget? :gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ahtena packning duger den ska inte läka.

Ang svårstart så är det i regel felställd blandskruv eller fel storlek på lågfart förutsatt att inte chokens munstycke sitter igen eller accpumpen inte funkar. De gäller också att man hittat rätt trottelhöjd vs lf munstycket och blandskruven. Dvs att man inte tvingat ner eller höjt tomg med för mycket stängd/öppen trottel i samband med för litet/stort lågfart eller felställd blandskruv.

Jag vet inte hur van 4taktskickare du är så jag drar min start procci....
Jag ställer kolven i strax förbi tdc och gasar 3 snabba fullgas innan kickning när motorn är kall för då får den en snaps av accpumpen,,, då ska den starta på första andra kicken med eller utan choke.
Startar den inte på 3e kicken luftar jag ur motorn med decompen intryckt på styret och full gas med 5 snabba kick. Och gaspådrag under kickning är nono på 4-takt!!

När är den mest svår varm eller kall?
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ahtena packning duger den ska inte läka.

Ang svårstart så är det i regel felställd blandskruv eller fel storlek på lågfart förutsatt att inte chokens munstycke sitter igen eller accpumpen inte funkar. De gäller också att man hittat rätt trottelhöjd vs lf munstycket och blandskruven. Dvs att man inte tvingat ner eller höjt tomg med för mycket stängd/öppen trottel i samband med för litet/stort lågfart eller felställd blandskruv.

Jag vet inte hur van 4taktskickare du är så jag drar min start procci....
Jag ställer kolven i strax förbi tdc och gasar 3 snabba fullgas innan kickning när motorn är kall för då får den en snaps av accpumpen,,, då ska den starta på första andra kicken med eller utan choke.
Startar den inte på 3e kicken luftar jag ur motorn med decompen intryckt på styret och full gas med 5 snabba kick. Och gaspådrag under kickning är nono på 4-takt!!

När är den mest svår varm eller kall?

Tog av kopplingskåpan idag och upptäckte en liiiten skada på blocket. Hade tajtat åt för mycket för att försöka stoppa läckan så packningen kunde jag inte återanvända. Åkte och köpte en ny packning, la på lite blåsilikon mellan blocket och packningen och mellan packningen och kåpan. Det verkade gjort susen för kan inte se att det läcker nåt nu efter lite provtur.

Bytt olja och oljefilter idag, ingen metall på magneten. Ytterst lite småskit i silarna. Det kom ut lite gnistrande olja ur filtrena när jag tog ur dom. Antar att det är normalt vid inkörning när nya delar möter varandra de första gångerna. Det var inga stora bitar utan endast små små gnistrande korn. De större bitarna på bilden är bara smuts som var i lådan innan.

DSC_0642.JPG

Motorn låter återigen fint och går fint.

Hehe nä någon van 4-taktskickare är jag inte! Ska testa din teknik imorgon och se om det funkar bättre! :tummenupp
Den är svårast när den e kall, varm går den fint igång.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Filtren ser bra ut, du har haft tur och bör köpa en lott.

För att få en hoj mer lättstartad brukar lite åt de feta hållet på LF ge bra resultat och det är väldigt bra för motorns kylning vid krypåka i skog samt vid rödlysen. Testa skruva ut blandskruven mer o mer men passa så den inte lossnar eller sabbar gängorna knyt fast skruven i ett gummiband om den känns farligt lös. Om den blir mer lättstartad och går fint med överdrivet utskruvad LF skruv får du sätta i större lf munstycke o skruva in skruven igen.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Filtren ser bra ut, du har haft tur och bör köpa en lott.

För att få en hoj mer lättstartad brukar lite åt de feta hållet på LF ge bra resultat och det är väldigt bra för motorns kylning vid krypåka i skog samt vid rödlysen. Testa skruva ut blandskruven mer o mer men passa så den inte lossnar eller sabbar gängorna knyt fast skruven i ett gummiband om den känns farligt lös. Om den blir mer lättstartad och går fint med överdrivet utskruvad LF skruv får du sätta i större lf munstycke o skruva in skruven igen.

Ska köpa mig en trisslott :D

Ska testa detta men om jag inte missminner mig så tror jag att den blir mer svårstartad om jag skruvar ut skruven. Jag tycker det värkar som att den fort blir sur som det är nu vid kickning. Man får köra lite på decompen och vänta lite mellan kickningarna. Testade din teknik idag med strax förbi tdc, 3 snabba gasningar och kickning men den vill inte på det. Har satt den på två varv nu men ska testa imorgon när den är kall att sätta den på 1,5 varv och se om den blir lättare o få igång då.

Största nyheten idag är att hojen är besiktigad och godkänd!! :yoparty :fyllisar :rofl

Kört ca 11 mil nu, ungefär 3 timmar 20 min tror jag. Hur länge till bör jag hålla på med inkörningen?

Fick en liten anmärkning på besiktningen angående lyktan, dålig ljusbild sa han till mig men han skrev inget. Jag har ju beställt en sån här nu: http://www.ebay.com/itm/301233206767?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
Så det ska väl råda bot på den dåliga ljusbilden för reflektorn är helt kass i den jag har nu. Bländar mer upp baklänges genom plasten än vad det lyser fram på vägen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok den blir snarare sur de va ju bra ,,,enklare att råda bot på. Testa då skruva in blandskruven mer o mer du kan dra den så långt in att den nästan är helt stängd för att få reda på om det blev för stort lågfart. jag rek ju 42" från org 40" så det är inte omöjligt den vill ha 40". Blir den lättstartad och går fint på tomg med helt stängd till 0,7varv ut blandskruv så sätt tillbaka 40" munstycket och börja om från 1,5v ut justerskruv.

Du har väl kört minst 5 -6 tim nu så du kan hälla i syntetoljan och ge på full mutter , de ska bli roligt höra hur den går :tummenupp Sätt i iridiumstiftet efter du vet att den går rent upp till varvstopp och missta dig inte på varvstoppet för att vara missningar! De brukar gå rel hårt in i varvstopp när man bytt kam till steg II och portat så många tror motorn missar.

Nu ska jag inbilla dig köpa fler trimprylar som kan ge brutal effekt men är lätt att montera typ 30 min. Återkommer då jag hittat den :D
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ok den blir snarare sur de va ju bra ,,,enklare att råda bot på. Testa då skruva in blandskruven mer o mer du kan dra den så långt in att den nästan är helt stängd för att få reda på om det blev för stort lågfart. jag rek ju 42" från org 40" så det är inte omöjligt den vill ha 40". Blir den lättstartad och går fint på tomg med helt stängd till 0,7varv ut blandskruv så sätt tillbaka 40" munstycket och börja om från 1,5v ut justerskruv.

Du har väl kört minst 5 -6 tim nu så du kan hälla i syntetoljan och ge på full mutter , de ska bli roligt höra hur den går :tummenupp Sätt i iridiumstiftet efter du vet att den går rent upp till varvstopp och missta dig inte på varvstoppet för att vara missningar! De brukar gå rel hårt in i varvstopp när man bytt kam till steg II och portat så många tror motorn missar.

Nu ska jag inbilla dig köpa fler trimprylar som kan ge brutal effekt men är lätt att montera typ 30 min. Återkommer då jag hittat den :D

Ska pröva detta imorgon!

När kommer varvstoppet på dessa? Har ju monterat varvräknare så skulle vara kul o kolla om den stämmer :)

Ska ut imorgon igen och förhoppningsvis samla ihop 2 timmar till så är den redo för finolja när jag kommer hem i januari :) Men det blir nog inte några fullpattekörningar förräns i vår haha! Hur menar du att den går hårt in i varvstopp, menar du att den inte planar ut så mycket i effektkurvan typ?

Ohh snälla gör inte de haha :D min tjej har redan terroriserat mig för vad det här projektet har kostat :död
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hittade godiset enkelt http://www.vortexcdi.com/model_product.php?product=22&model=114&mp_id=1335

Jag blev helt mållös då jag testade denna box i somras på den wr450/480 jag vässat med Hotcams II samt 43mm förgasare o portad topp. Den maskinen formligen skenar med denna box i värsta effektläget av 10 möjliga som den har inbyggt. De 10 tändkurvorna är framtagen i bänk för modellen. Boxen flyttar upp varvstoppen (om man vill) och lägger på tidigare tändpunkt i hela registret i värsta läget. De medför mer bottenkraft och kraft genom hela registret. Denna box ger mest effekt på just endurohojar för de har medvetet slöare tändkurva vs en cross för att vara mjuk i skogen. Jag testade org tänkurva för en yz cross mot Voretex värsta tänkurva och även där ger boxen en hel del mos och högre slutvarv.

På denna Yamaha 07a wr "upplevdes" boxen ge 5-10hk på vissa varvtal och ett fruktansvärt långt register ,den drog från tomg till 11700v org 10700v. Vortex låter inte en KTM 525 dra så högt i varv och jag vet inte om boxen ger samma upplevelse på en KTM men jag antar och tror det.

Den mont enkelt genom att byta ut bef cdi box = ryck ut tryck i :tummenupp

De kostar ca 500AU dollar på deras sida men man kan hitta dem på ebay billigare och ev beg.

Tyvärr vet jag inte när varvstoppet hoppar in på ktm 525 de får BORIS jr svara på. Vortexen lär flytta upp varvstoppen minst 1000 v gissar jag och det gör underverk på långt körbart register.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skippa vortex om du inte skall ha titanventiler och titanretainers med dubbelfjädrarna. Det räcker att skaffa en 525sx box som slutar på -100 den har varvstopp och tändkurva nog för pumpsoppa.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Skippa vortex om du inte skall ha titanventiler och titanretainers med dubbelfjädrarna. Det räcker att skaffa en 525sx box som slutar på -100 den har varvstopp och tändkurva nog för pumpsoppa.

Ja de kan bli ventilflyt med högre varv på exc 525 om man inte sätter i lättare ventiler eller starkare fjädrar. Just titanventilerna är jag rädd pga plötsliga brott och hårt slitage. Att koddes ktm skulle spika i värsta tändläget på 98 okt är högst osäkert för de gjorde inte den yz 480 jag testade med Vortex i värsta tändläget trots 13-1 i kompförhållande. Varvstoppen är ställbart på Vortex och skulle den spika vrider man till en fegare T-kurva.
Vortex hittar man "just nu" för 1800kr på ebay men de kan droppa in ännu billigare i vinter.
KTM SX box är en uppgradering mot exc box så man bör minst köpa en SX box om man jagar effekt men jag tror Vortex slår en SX box med ev flera hk i botten o mellanreg.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Skippa vortex om du inte skall ha titanventiler och titanretainers med dubbelfjädrarna. Det räcker att skaffa en 525sx box som slutar på -100 den har varvstopp och tändkurva nog för pumpsoppa.

Är det en sån här box du menar Boris? http://www.ebay.com/itm/KTM-EXC-400...=DE_Motorradteile&hash=item43d49aba49&vxp=mtr
Edit: Såg iofs nu att den verkar komma från en 400 EXC

Får man stor skillnad mot original-box med en sån här? Är ju inte jättesugen på att dra toppen o byta ventiler o fjädrar så om man behöver det med Vortexbox så kör jag nog hellre på en sån här om man slipper det :p

Skulle det funka med en box från en 450SX?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
2003 släppte KTM för första gången en riktig dräpare i MX. 450 SX med stora förändringar gentemot tidigare. Titanventiler, ultralätt vev, lättad koppling, hög komp, elak kam mm.mm . De skulle helt enkelt tillverka den värsta crosscykeln.

Till detta så satt även en CDI med högre varvstopp (11200) och en väldigt elak tändkurva. Problemet var bara att amerikansk soppa tokspikade med tändkurvan och när den satt monterad i 525SX som hade stålventiler så dansade ventilerna jerka om man låg mot varvstoppet för länge som man kan råka göra om man är snabb MX förare.

Därför återkallades dessa boxar och ägaren fick en "uppgraderad" aka försnällad. Vill man ha mycket effekt och ger fan i att använda varvstoppet som växlingsindikator så köper man sig en sådan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top