Indraget körkort

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Jahop då hände det oundvikliga efter ett par års fortkörningar, körkortet blev indraget. 57 på 30väg, finns inga ursäkter för sån hastighet på 30väg så inga moralpredikningar tack. Ingen idé att grina över spilld mjölk heller, gjort är gjort.

Det jag undrar över är om någon har koll på hur länge spärrtiden brukar bli vid 57 på 30väg och om jag kommer behöva köra upp igen, just den biten hade man gärna sluppit. Är inne på mitt 4:e år med mckort så prövotiden har gått ut.

Lär ju få svar på dom 2 frågorna snart från transportstyrelsen ändå men hade vart skönt att veta hur det normalt brukar bedömas innan.

EDIT: 2månader spärrat blev det
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
En sketen power wheelie på en sisådär 10 meter och framhjulet uppskattningsvis 10cm upp i luften på ett öde industriområde kostade mig 4 månader som körkortslös samt 4 lök i böter, helt sjukt, tilläggas skall att jag aldrig överträdde gällande hastighetbestämmelse för området/vägen. trodde först att polismannen skojade med mig när han sa att han avser att behålla mitt kk efter att han kört ikapp och vinkat in mig, dom låg några hundra meter bakom i en civilbil på det ödsliga området, vad fan dom nu hade där att göra. Så kommer du undan med 2 månader och några tusingar i böter får du skatta dig lycklig. 57 på 30-väg borde väl vara mkt allvarligare än en sketen power wheelie på ett öde industriområde.
 
Last edited:

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
En sketen power wheelie på en sisådär 10 meter och framhjulet uppskattningsvis 10cm upp i luften på ett öde industriområde kostade mig 4 månader som körkortslös samt 4 lök i böter, helt sjukt, tilläggas skall att jag aldrig överträdde gällande hastighetbestämmelse för området/vägen. trodde först att polismannen skojade med mig när han sa att han avser att behålla mitt kk efter att han kört ikapp och vinkat in mig, dom låg några hundra meter bakom i en civilbil på det ödsliga området, vad fan dom nu hade där att göra. Så kommer du undan med 2 månader och några tusingar i böter får du skatta dig lycklig. 57 på 30-väg borde väl vara mkt allvarligare än en sketen power wheelie på ett öde industriområde.

Gick det till så hade jag överklagat så långt det bara är möjligt...
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
En sketen power wheelie på en sisådär 10 meter och framhjulet uppskattningsvis 10cm upp i luften på ett öde industriområde kostade mig 4 månader som körkortslös samt 4 lök i böter, helt sjukt, tilläggas skall att jag aldrig överträdde gällande hastighetbestämmelse för området/vägen. trodde först att polismannen skojade med mig när han sa att han avser att behålla mitt kk efter att han kört ikapp och vinkat in mig, dom låg några hundra meter bakom i en civilbil på det ödsliga området, vad fan dom nu hade där att göra. Så kommer du undan med 2 månader och några tusingar i böter får du skatta dig lycklig. 57 på 30-väg borde väl vara mkt allvarligare än en sketen power wheelie på ett öde industriområde.
Det där känns extremt hårt bedömt, fyfan vad surt.

Ska jag vara helt ärlig så körde jag högt upp på bakan också direkt efter att dom mätt min hastighet(körde antagligen snabbare än 57 då), men han bortsåg från det eftersom jag stannade direkt och inte försökte smita.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Räkna med 3 månaders spärrtid och 3500-4000kr i böter.

Om du kan få till ett bra intyg från arbetsgivare att du behöver körkortet i tjänsten så kanske du kan få dem att pruta bort en månad, men räkna inte med det. Idag räknas enbart tjänster som ex. Chaufför, MC-bud, Taxiförare, bussförare osv som "i behov av körkort". Har du egen firma ökar dock sannolikheten till avdrag på spärrtid om du kan hänvisa till att du behöver bilen mellan kunder.

Lycka till.. Själv blev jag av med kortet i 5 månader efter 136kmt på 70 väg (E18 motorväg, ingen trafik på högsommardag). Skulle fått 6 månader, men chefen skrev på mitt snyftbrev där jag i tjänsten som säljare behövde bilen.
 
Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Räkna med 3 månaders spärrtid och 3500-4000kr i böter.

Om du kan få till ett bra intyg från arbetsgivare att du behöver körkortet i tjänsten så kanske du kan få dem att pruta bort en månad, men räkna inte med det. Idag räknas enbart tjänster som ex. Chaufför, MC-bud, Taxiförare, bussförare osv som "i behov av körkort". Har du egen firma ökar dock sannolikheten till avdrag på spärrtid om du kan hänvisa till att du behöver bilen mellan kunder.

Lycka till.. Själv blev jag av med kortet i 5 månader efter 136kmt på 70 väg (E18 motorväg, ingen trafik på högsommardag). Skulle fått 6 månader, men chefen skrev på mitt snyftbrev där jag i tjänsten som säljare behövde bilen.
Att jag behöver körkortet till jobb känns meningslöst att försöka med... studerar + extrajobbar på helgen i en coop. Dessutom att få bort en månad känns meningslöst när det är mitt i vintern då ändå. Om det blir 2, 3 eller 4 månader spelare mindre roll... bara jag slipper köra upp igen

Bötern bedöms av polisen så den har jag redan bestämd, 3.6k blev det.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Gick det till så hade jag överklagat så långt det bara är möjligt...

Det var så det gick till! Försökte driva det så långt jag kunde utan att ta det till rätten, det var fullständigt bortkastad tid att ens försöka typ! Detta var dock några år sedan, precis efter att alliansen införde de hårdare reglerna för oss syndare! Själv kände jag bara att dom borde ha lite viktigare saker för sig och det satt i väldigt länge!
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Så här ligger det till, egna å andras erfarenheter.
Spärrtid har du ingen. Glöm att överklaga, det tar längre tid än spärren, så det faller.

Dom kommer ge dej 3-4 månader, skriv in och snyfta DIREKT, att du behöver körkort osv..
..så kommer spärrtiden att sänkas till 2 mån. detta är "praxis". Jag vet bara EN som lyckats komma ner till en månad, men det gäller inte dej som körde på 30-väg.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En sketen power wheelie på en sisådär 10 meter och framhjulet uppskattningsvis 10cm upp i luften på ett öde industriområde kostade mig 4 månader som körkortslös samt 4 lök i böter, helt sjukt, tilläggas skall att jag aldrig överträdde gällande hastighetbestämmelse för området/vägen. trodde först att polismannen skojade med mig när han sa att han avser att behålla mitt kk efter att han kört ikapp och vinkat in mig, dom låg några hundra meter bakom i en civilbil på det ödsliga området, vad fan dom nu hade där att göra. Så kommer du undan med 2 månader och några tusingar i böter får du skatta dig lycklig. 57 på 30-väg borde väl vara mkt allvarligare än en sketen power wheelie på ett öde industriområde.

Var det en invandrad amerikan du hade att göra med? :rofl Jag fick knappt en utskällning när jag låg i 90 på en 30-sträcka, 140 på 70-sträcka (men klockades till 90,7km/h) och körde över en spärrlinje.
En liten bot på 3150kr och ett trevlig samtal om både min hoj samt poliskårens olika hojar.
Sen dess har jag mer eller mindre hållt hastighetsbegränsningen med anledning till det trevliga bemötandet jag fick av polisen. Han visade mig väldigt fin respekt trots mina fel, och därför påminner jag mig själv att köra ordentligt där det bör göras, med respekt till honom :)
 

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z800 -15
Jag körde 59km/h på 30 väg och fick 2 månaders indraget kort, utan att överklaga.

Kan tilläggas att jag åkte dit på laser.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Var det en invandrad amerikan du hade att göra med? :rofl Jag fick knappt en utskällning när jag låg i 90 på en 30-sträcka, 140 på 70-sträcka (men klockades till 90,7km/h) och körde över en spärrlinje.
En liten bot på 3150kr och ett trevlig samtal om både min hoj samt poliskårens olika hojar.
Sen dess har jag mer eller mindre hållt hastighetsbegränsningen med anledning till det trevliga bemötandet jag fick av polisen. Han visade mig väldigt fin respekt trots mina fel, och därför påminner jag mig själv att köra ordentligt där det bör göras, med respekt till honom :)
Hur i helvete kan dom inte dra in ditt körkort om du mätt upp 90 på 30väg? Ge mig dina prata-med-polisen-skills tack!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Var det en invandrad amerikan du hade att göra med? :rofl Jag fick knappt en utskällning när jag låg i 90 på en 30-sträcka, 140 på 70-sträcka (men klockades till 90,7km/h) och körde över en spärrlinje.
En liten bot på 3150kr och ett trevlig samtal om både min hoj samt poliskårens olika hojar.
Sen dess har jag mer eller mindre hållt hastighetsbegränsningen med anledning till det trevliga bemötandet jag fick av polisen. Han visade mig väldigt fin respekt trots mina fel, och därför påminner jag mig själv att köra ordentligt där det bör göras, med respekt till honom :)

om det verkligen är sant låter det väldigt otroligt att dom inte drog in ditt kk på stående fot. Skulle säga att den där polismannen begick ett så grovt tjänstefel att han borde fått sparken utan en varning först.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Så här ligger det till, egna å andras erfarenheter.
Spärrtid har du ingen. Glöm att överklaga, det tar längre tid än spärren, så det faller.

Dom kommer ge dej 3-4 månader, skriv in och snyfta DIREKT, att du behöver körkort osv..
..så kommer spärrtiden att sänkas till 2 mån. detta är "praxis". Jag vet bara EN som lyckats komma ner till en månad, men det gäller inte dej som körde på 30-väg.


"Skriv in å snyfta så sänks spärrtiden, det är praxis" my ass. Eller vet du att det är så? jag hade kunnat hota med att ta livet av mig men det var bara att fetglömma alla försök, 4 månader var hugget i sten från länsstyrelsen sida, ta livet av dig eller "sitt" av tiden vi skiter i vilket typ:fakta
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
om det verkligen är sant låter det väldigt otroligt att dom inte drog in ditt kk på stående fot. Skulle säga att den där polismannen begick ett så grovt tjänstefel att han borde fått sparken utan en varning först.

De hade bara filmbevis på 90,7km/h på 70-sträcka. Han valde väl att helt enkelt gå på det som inte gick att argumentera emot. Och själva 30-sträckan är egentligen en 50-sträcka, men där de håller på att bygga om för tillfället och då det var en söndagsmorgon så fanns det inga personer på plats.

En annan gång för 11 år sedan, när jag hade prövotid på B-kortet så körde jag i 110 på 70-sträcka. Körde om på höger sida och använde ej blinkers. Mitt i vintern och knappt ens framrutan var skrapad. DÅ fick jag en helt sinnessjuk utskällning men sedan fick jag åka vidare utan ens en bot att betala.

När jag var 15 år så råkade jag köra på en polis med min trimmade moped så att han skadade sig. Försökte smita bäst det gick men när jag blev prejad för femtre gången så gav jag upp. Jag fick själv välja om de skulle ta med moppen till stationen eller om de skulle köra hem den till mig. Utöver det så blev det 2700kr i böter men inget uppskjutet lämp eller något i den stilen.

Alla dessa händelser har lett till att jag har stor respekt (respekt, inte rädsla eller fruktan) för polisen och bara för att jag ekonomiskt sätt har kommit väldigt lindrigt undan, så har det lett till att jag har ändrat mitt beteende till det bättre.

Men du skulle säkert trivas i Texas. Bosätt dig där :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
En sketen power wheelie på en sisådär 10 meter och framhjulet uppskattningsvis 10cm upp i luften på ett öde industriområde kostade mig 4 månader som körkortslös samt 4 lök i böter, helt sjukt, tilläggas skall att jag aldrig överträdde gällande hastighetbestämmelse för området/vägen. trodde först att polismannen skojade med mig när han sa att han avser att behålla mitt kk efter att han kört ikapp och vinkat in mig, dom låg några hundra meter bakom i en civilbil på det ödsliga området, vad fan dom nu hade där att göra. Så kommer du undan med 2 månader och några tusingar i böter får du skatta dig lycklig. 57 på 30-väg borde väl vara mkt allvarligare än en sketen power wheelie på ett öde industriområde.
Brukar alltid kontra med "Har ni video på det?" :tummenupp
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
110 på 50väg samt en omkörning på 30, 500kr för att jag inte hade reflexen på regskylten blev det. Väldigt snäll polis. Så efter det försöker jag hålla mig inom ramarna på 30-50 vägar.

kan till läggas att jag hade prövotid också på båda korten, han fråga om jag använde kk i arbetet, och det gjorde jag(vilket kunde intygas 15min efter då min kollega kom med mitt körkort i vår firmabil, för det hade jag också råkat glömma på arbetsplatsen ;) )
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Brukar alltid kontra med "Har ni video på det?" :tummenupp

Den frågan drog jag upp i somras när jag blivit stannad efter att ha kört förbi en bil-kö på trottoaren och jag fick ett klart "nä det har vi inte". Frågan sen hur mycket bötern skulle hamna på, 800 svarade konstapeln.. kände att den lilla piss-boten är inget att tjafsa om så jag drog inte "har ni video på det" vidare.

Men om han, som i mitt fall då, svarade nej på har ni video på det. Skulle du inte erkänna/skriva på papperna då?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Brukar alltid kontra med "Har ni video på det?" :tummenupp

Får skylla på att det var första gången jag hamnade i ett sånt prekärt läge att det enda jag tänkte på var att vara trevlig! Jag var i stort sett införstådd med att en bötesbot kommer att skrivas och Jag såg tusingarna flyga sin kos samt hur jag skulle förklara detta för frugan men inte att han skulle ta mitt kk på stående fot för det!!! Helt klart ett rookiemisstag. Jag som aldrig bryter mot lagen eller försöker "flasha" med bakhjulskörning i trafiken. I detta fallet hade jag stannat vid kanten, en söndag ute på vid ett industriområde, totalt folk och biltomt, 30 meter bred väg, kikade bakåt, såg en bil flera hundra meter bakom mig, lägger i ettan, rullar iväg och knycker till gasen så framhjulen knappt lättar i ettans växel, det var över innan jag ens hann andas ut innanför hjälmen typ, ja du hör hur banalt det var. Förmodligen var det polismannens första fall med ngn som lättade på framhjulet och gjorde väl i brallan direkt för på phs hade dom ju sagt att det kan falla under vårdslöshet i trafik men att det var upp till dig som polisman att avgöra.

Inne på stationen denna sömniga söndag hör jag polismannen prata med sitt befäl när han förklade för sin chef stolt som en tupp att han "nöp" mig efter att jag hade kört på "baaaaaaaaakhjulet".
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top