Seriös intresseanmälan för att få hit CSS (California Superbike School) nästa år

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror inte det går att boka kursen i systemet om man inte är medlem. På de Steg 6 kurser jag skrivit bokningstexter till har jag varit tydlig med att man måste vara smc medlem också.

Iaf från början fick man köra Steg 6 utan att vara medlem, har det ändrats? :va?
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Tror inte det går att boka kursen i systemet om man inte är medlem. På de Steg 6 kurser jag skrivit bokningstexter till har jag varit tydlig med att man måste vara smc medlem också.


Som jag skrev på facebook häromdagen, jag tror det blir svårt att fylla en kurs efter att ha kombinerat kraven SMC-medlemsskap, licensinnehav, över 3000:- för en kursdag och krav på att gå stegen i tur och ordning som på en vanlig CSS kurs.

Vore mer intressant om man fick CSS att ta med sig CODE RACE konceptet istället, det passar ju målgruppen mycket bättre: http://www.coderace.com/

Och/eller låta alla som gått SMC steg 1-4 hoppa över steg 1, köra en skräddarsydd dag med just de sessioner i steg 2 och 3 där man lär ut tekniker som man bara får höra talas om på SMC kurserna om man råkar få en CSS-tränad instruktör och visar sig vara redo för dom.

Ett pass där man visar att man förstått gaskontroll, spårval och 3-stegsblick vilket man skall ha koll på om man inte bara lekt sig genom sina SMC-kurser. Ett pass med repetition av sittställning, kroppsförflyttning förberedd inför kurva, knee-to-knee. Även detta bör man ha lite koll på efter några steg 4.

Sedan gå igenom alternativa spårval, attack angles, hip-flick, hook turns och annat CSS-specifikt hokuspokus man kan ägna sig åt på hojen.

2:a dagen så kör man steg 4 personlig träning för att fylla igen eventuella kunskapsluckor samt hitta de sektioner på banan där man glömmer att gasa, bromsa eller styra 100% :)

:tummenupp

Helt perfekt upplägg! Make it so! :smasha
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Inte för att skjuta projektet i sank MEN...

Saxat från CSS

Level 1 addresses the six most common errors that riders make and why. You will realise exactly how they have stopped or slowed your own improvement as a rider. There will be a technical briefing for each one, including on and off track drills that put you in control of them and your assigned coach for the day will observe and correct any difficulties you are having with each drill. You will be coached as an individual according to your skill level and you will improve.

Confidence and control are shattered when riders experience vague fears about turn entry speed, finding good lines, bike stability and their own rider-induced errors. These fears and uncertainties are addressed and replaced with confident and precise bike control.

Kan dom fixa det där med rädslan och ersätta det med säkerhet på en dag så äre riktigt bra. För det är nog många som har det problemet.

Har du provat CSS eller känns det bara så ?
(OBS: Detta är inte menat som en besserwisser-kommentar, utan bara en undran).

Nu vet jag ju inte hur duktig du är på att utveckla din egen körning, däremot vet jag att CSS är jävligt duktiga på det.

Jag skulle bli förvånad om CSS utvecklar en förare på en dag till att köra mycket snabbare på en bana. Isåfall har föraren talang, annars så handlar det om att nöta och det lär man inte kirra på en dag. För när man får fler saker att tänka på går det oftast långsammare... Än när man kör på instinkt!.

Känner igen lite det av psxcare skrev om 3 stegs blicken. Kan säga att det funka kanon på en SMC steg 3 när jag skjutsa min kärring. Men när jag kom dit själv o körde 20 sek snabbare då funka det inte alls.

Sista frågan är: får man pengarna tillbaka om man INTE blivit snabbare efter kursdagen? :confused:

Själv tror jag att en SMC steg kurs är lika bra som en CSS kurs för det är samma tugg på båda...
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Inte för att skjuta projektet i sank MEN...



Kan dom fixa det där med rädslan och ersätta det med säkerhet på en dag så äre riktigt bra. För det är nog många som har det problemet.

Jag skulle bli förvånad om CSS utvecklar en förare på en dag till att köra mycket snabbare på en bana. Isåfall har föraren talang, annars så handlar det om att nöta och det lär man inte kirra på en dag. För när man får fler saker att tänka på går det oftast långsammare... Än när man kör på instinkt!.

Rädslan beror, som du med all säkerhet redan vet, många gånger på att man hamnar I en situation man inte behärskar, det CSS kan göra är att påpeka/coacha (i positiv mening) vad man kan träna på för att inte överlevnadsreflexenrna ska vakna till liv och skrämmas. Den enda som kan göra dig snabbare är du själv genom att träna, träna och återigen träna. Men dom kan hjälpa dig på rätt väg och det är dom duktiga på.
 
Last edited:

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Jag skulle bli förvånad om CSS utvecklar en förare på en dag till att köra mycket snabbare på en bana. Isåfall har föraren talang, annars så handlar det om att nöta och det lär man inte kirra på en dag. För när man får fler saker att tänka på går det oftast långsammare... Än när man kör på instinkt!.

Nej, CSS kan inte utveckla en förare på en dag oavsett hur stor tallang man är, däremot ser dom vad som kan/behöver nötas på. Det kan ta många dagar att rätta till, nåt man får nöta och nöta och nöta på egen hand

Kör på instinkt handlar ju om att man har bra koll på vad man gör, det får man, i alla fall enligt min mening, genom att träna och reflektera på det man gör samt att man får hjälp av nån/några som är duktiga på åka fort.
Det är CSS duktiga på, både att köra fort och se vad man behöver utveckla. Visst har SMC flera riktigt duktiga instruktörer, men CSS är ännu duktigare
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Inte för att skjuta projektet i sank MEN...

Sista frågan är: får man pengarna tillbaka om man INTE blivit snabbare efter kursdagen? :confused:

Knappast troligt, hur skall dom kunna garantera det?

Du kan bara bli snabbare genom att träna på det som du är dålig på. Finns nog till och med en risk för att du direkt efter kursen är långsammare än innan.

MEN, du vet vad du gör för fel och det kommer leda till att du utvecklas när du fortsätter att träna på egen hand.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Trådlyft I och med att SMC vill ha snabbt svar.

Hur stort är intresset för att få hit CSS nästa sommar, hittils är det bara knappt 20 st som skrivit I tråden.

Är inte intresset från er som har licens större än så?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Trådlyft I och med att SMC vill ha snabbt svar.

Hur stort är intresset för att få hit CSS nästa sommar, hittils är det bara knappt 20 st som skrivit I tråden.

Är inte intresset från er som har licens större än så?

Hur många är det som anmält intresse på SMCs hemsida då måntro?

Kan väl inte svara för andra, men jag är ivf alltid intresserad av att bli bättre. :hihi jag har rätt mycket att bättra på med iofs. :crash Funderat lite på om jag inte ska försöka komma iväg och köra med CSS även om det inte blir i Sverige. Känns som en givande semester.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag har inte ens tagit licens men det skulle man ju dock hinna göra :)

*edit* Hur mycket görs för att detta skall komma ut till alla då? Eller är det så att alla med licens sitter på den här delen av sporthoj.com?
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Trådlyft I och med att SMC vill ha snabbt svar.

Hur stort är intresset för att få hit CSS nästa sommar, hittils är det bara knappt 20 st som skrivit I tråden.

Är inte intresset från er som har licens större än så?

Skippa licenskravet så anmäler jag mig direkt. :rolleyes:

Jag vet att det kan blir problem för Svemos försäkring om gatåkare utan licens blandas med licensåkare men vem säger att båda varianter måste befinna sig på banan samtidigt. :va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vore mer intressant om man fick CSS att ta med sig CODE RACE konceptet istället, det passar ju målgruppen mycket bättre: http://www.coderace.com/

Och/eller låta alla som gått SMC steg 1-4 hoppa över steg 1, köra en skräddarsydd dag med just de sessioner i steg 2 och 3 där man lär ut tekniker som man bara får höra talas om på SMC kurserna om man råkar få en CSS-tränad instruktör och visar sig vara redo för dom.

Ett pass där man visar att man förstått gaskontroll, spårval och 3-stegsblick vilket man skall ha koll på om man inte bara lekt sig genom sina SMC-kurser. Ett pass med repetition av sittställning, kroppsförflyttning förberedd inför kurva, knee-to-knee. Även detta bör man ha lite koll på efter några steg 4.

Sedan gå igenom alternativa spårval, attack angles, hip-flick, hook turns och annat CSS-specifikt hokuspokus man kan ägna sig åt på hojen.

2:a dagen så kör man steg 4 personlig träning för att fylla igen eventuella kunskapsluckor samt hitta de sektioner på banan där man glömmer att gasa, bromsa eller styra 100% :)

Det låter ju bra och även CSS Europa har kört dagar med ren individuell coachning utan stegprogrammet. Frågan är om folk är villiga att betala för instruktörstätheten det kräver?
CSS vanliga upplägg är lika inriktat på att effektivt förbättra elevernas körning som att utnyttja instruktörerna till 100%. Jag skulle inte på ett sätt värdigt CSS kunna hantera 9-12st elever som alla övar på olika saker och ev inte har gått igenom stegutbildningen innan. Däremot klarar jag av det inom stegutbildningen utan större problem.
Därmed kostar Code race mer än dubbelt så mycket som CSS standarddagar.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Trådlyft igen I och med att jag tycker ämnet är viktigt. Visst vill vi ha hit CSS I sommar? Jag vill I alla fall det.

Canis, hur ser det ut med anmälningar?
Finns det en möjlighet att det går I lås?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För 10 år sedan gick jag en kurs med CSS och skulle kunna göra det igen men eftersom jag inte har licens så går det inte...

Att göra det i UK går, för mig, lika bra utan licens...
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Tyvärr blir det inget av detta. För få anmälningar så SMC kan inte gå vidare med kursen/körningen ihop med CSS
 

JimR

Medlem
Gick med
2 Sep 2012
Ort
Fredensborg, Danmark
Hoj
Ducati 999s (exploded!), Suzuki GSX-R 750 K7
Vi er flere Danskere der overvejer at tage med CSS på Poznan i 2015 og det kunne også være interessant for jer. Der bliver undervist af CSS folk fra UK på Engelsk og Poznan skulle være en rigtig god bane der ligger i det Nordlige Polen så kørselsafstanden ikke er for lang.

Her er lidt info fra et par mails jeg fik fra den Polske CSS afdeling:

Cześć Jim,
We are going to have at least two dates on Poznań Racing Circuit. Unofficialy I can say we do first school middle of May, second school middle of August. We need to wait for announcement of official racing calendar in Poland so we can fit into the track calendar. School in Poland is 100% California Superbike School. All the coaches and lecturers come from UK Silverstone, therefore school is in English with some additional translation to Polish if required. You are welcome then, keep in mind Poznań Circuit is in very good condition, and we have excellent school record on this venue, so having in mind excellent highway connection – Denmark - > Poznań it definitely makes no sense to go to UK. The only (but quite typical nowadays) problem is noise. Please keep that in mind - 96 dB requires good dB-killer on even stock exhaust in some cases… We don’t race however during the day, you don’t need all the power available ;)
In case of any questions, feel free to contact us!
Our school day in last 3 years was about 400-450 Euros (depending on the track and when you book). I think it will stay like this in 2015. This is cheaper than in UK (hotels, petrol, food are cheaper as well…), so having in mind that we do it on a very good track and we have 100% UK personnel – this is no doubt better option, than going to UK.
Pozdrawiamy,
Zespół CSS w Polsce
www.sbkschool.pl, info@sbkschool.pl
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hmmm, om man lyssnar på några av SMC's instruktörer så var det ju spontant inte värt att köra ccs...

*Det fannns snabbare instruktörer inom SMC på de svenska banerna. Så deras egna talanger var inte nämnvärt bättre.
*SMC har härmat flertalet delar i sina kurser från ccs så det kändes lite kaka på kaka.
*Det är lite för dyrt och 2 dagar utan ccs är mer värt än 1 med.
*Men visst en upplevelse är det... så ser man inte direkt bang for the buck så...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
CSS är mycket pengar men det är inte dyrt.

Jag är SMC instruktör och jag har gått alla CSS stegen (2x steg 4) och man får en bra utbildning.
Steg 1 kan kännas lite "ahh men det här kan jag ju redan" men kör man alla stegen så får man ut mycket.

Visst var det andra SMC instruktörer på banan som CSS instruktörerna hade svårt att hänga med, å andra sidan köra CSS instruktörerna på en samling blandade lånehojar på kurserna och instruktörerna på sina rejshojar på slicks på banor dom kört på i åratal.

CSS kurserna är mer uppstyrda än SMC kurserna. Kör man steg 2 pass 4 så gör man den övning som gäller på steg 2 pass 4 oavsett var eller när man går sin CSS kurs.

SMC har ideella instruktörer, där de mest erfarna säkert är lika bra som en CSS instruktör. CSS instruktörerna är anställda proffs med en genomgående hög nivå och definitivt bättre på det dom gör på alla plan jämfört med mig iaf :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top