Seriös intresseanmälan för att få hit CSS (California Superbike School) nästa år

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Orkar inte läsa alla svar.. Men om jag vore yngre så skulle jag gå alla deras kurser( har bara gått 1 och 2)
Kompis gick 3:an kort efter vi gick 1 och 2 ihop, sen dess har jag aldrig kört om honom!
Kurserna borde man göra så tidigt som möjligt i livet för att inte få för många vanor som inte är dom bästa.
Själv kommer jag inte gå mer CSS just nu, är gammal och lägger dom på bandagar och kanske ett race nästa år.
Skillnaden är stor mot SMC( jag hade tur för fick deras bästa coach ensam! Hade så kul!)
SMC gör ett jätte jobb men jobbar idellt..
Så vill ni lära er på ett bra och kul sätt gå CSS!
Annars ha bara kul..ler
 

JimR

Medlem
Gick med
2 Sep 2012
Ort
Fredensborg, Danmark
Hoj
Ducati 999s (exploded!), Suzuki GSX-R 750 K7
JA TAK :)

Vi er mindst 2 mand klar til undervisning og sandsynligvis endnu flere. Vi planlægger at køre til Tyskland og tage undervisning hvis der ikke bliver kurser i Danmark/Sverige.

mvh

JimR
GSXR750K7/#325
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag undrar lite som andra.. Jag har licens, jag vet på ett ungefär i vilka moment jag tappar mest tid idag, och kan lätt betala 4500:- för en dag om det är nån sorts "bli snabbare"-coaching som är lite individuellt inriktad och hjälper mig med de momenten, tänk steg 4 för ren banåkning och inte trafik.

Men om det är CSS stegmodell som gäller även här så att jag ska gå deras "steg" från början, även om det inte är något i deras första steg som är mitt största bekymmer, så är det tyvärr inte så intressant (för mig) för den pengen. (jag fattar också att CSS är bra och att man säkert får ut NÅNTING av det.. men nää..)
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Ni som gått CSS och ni som ändå vet: vad lär dom ut på steg 1/2? Även om det säkert är grymt prisvärt är det ju inte direkt gratis.
 

Canis

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Mora
Hoj
GSXR 600
Ni som gått CSS och ni som ändå vet: vad lär dom ut på steg 1/2? Även om det säkert är grymt prisvärt är det ju inte direkt gratis.

Saxat från CSS

Level 1 addresses the six most common errors that riders make and why. You will realise exactly how they have stopped or slowed your own improvement as a rider. There will be a technical briefing for each one, including on and off track drills that put you in control of them and your assigned coach for the day will observe and correct any difficulties you are having with each drill. You will be coached as an individual according to your skill level and you will improve.

Confidence and control are shattered when riders experience vague fears about turn entry speed, finding good lines, bike stability and their own rider-induced errors. These fears and uncertainties are addressed and replaced with confident and precise bike control.


Level 2

Once an understanding is achieved of what a motorcycle can and should do for you from the Level 1 drills, we move on step-by-step to sharpen the visual skills. Level 2 is all about solutions to problems we face with our eyes.

The school’s visual drills put you in control of the road. We define our visual enemies and how to overcome them. Everyone knows that target fixation is dangerous and with our logical procedures, your eyes become precision instruments. The results of Level 2 are amazing. Riders lose their claustrophobia in corners and gain the freedom to really use the roads they ride.

As with Level 1, there are five technical briefings and five track sessions during the day.
- See more at: http://www.superbikeschool.co.uk/page/levels#sthash.LlsIIsRd.dpuf
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
SMC bygger sina kurser på CSS.Kar tyvärr bara gått 1 och 2 med CSS och 1-4 med SMC.
Inget ont om SMC men CSS är en mycket bättre kurs enl. mig.
Fråga: Varför behöver man baslicens?? Jag gick CSS för rätt många år sedan och då behövde man inte licens.
Är det SMC Som inte vill bli inblandad i att folk utan licens vill lära sig att köra fort?
Om licenskravet hos CSS är för man mer direkt på personlig coaching så förstår jag det.
Jag gick som tur CSS först men har man "bara" gått SMC 1-4 Så förstår jag att ingen vill betala steg 1-3 med CSS för att komma upp till mer personlig coaching..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
SMC bygger sina kurser på CSS.Kar tyvärr bara gått 1 och 2 med CSS och 1-4 med SMC.
Inget ont om SMC men CSS är en mycket bättre kurs enl. mig.
Fråga: Varför behöver man baslicens?? Jag gick CSS för rätt många år sedan och då behövde man inte licens.
Är det SMC Som inte vill bli inblandad i att folk utan licens vill lära sig att köra fort?
Om licenskravet hos CSS är för man mer direkt på personlig coaching så förstår jag det.
Jag gick som tur CSS först men har man "bara" gått SMC 1-4 Så förstår jag att ingen vill betala steg 1-3 med CSS för att komma upp till mer personlig coaching..

Det värsta med det är väl den lite vaga framtiden för det hela med. Om man visste att det skulle komma fler tillfällen på samma kursupplägg så man kunde få hela paketet tillgodosett så hade det ju varit mindre avigt, bara en fråga om tid. På banan tenderar det att bli roligt oavsett tycker jag...
Själva licensgrejen var väl en försäkringsfråga.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Efter att ha kollat på filmerna och funderat fram och tillbaka så känns det bättre att signa upp sig på två dagar. Jag vill inte känna att "helvete, varför skulle jag snåla in på ett par tusenlappar när jag kunde ha fått ut en hel del erfarenhet av det?"

Det är lång tid tills den eventuella kursen (och först behöver jag iof ta steg 5/6 också) men om man bara avstår från lite pilsner, häftiga kolfiberdelar till hojen och ser det långsiktigt så kan det mycket väl vara en investering som överträffar den att köra runt på SMC Steg 4 hela tiden (Inte för att det är något fel med det. Det är helt fantastiskt).

Så... I'm in!
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
För egen del känns det som att 4 bandagar på egen hand ger mer än 1 med css :rolleyes: Faller på priset är min åsikt.
 

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Race preppad Gixxer K7
Kan ju bara tipsa om att filmen är avsnitt 1 av 6! Sök efter MrDessertGoon:s kanal på youtube bland hans videoklipp hittar ni resterande 5 avsnitt! Känns helt klart värt pengarna, tycker jag:tummenupp
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
För egen del känns det som att 4 bandagar på egen hand ger mer än 1 med css :rolleyes: Faller på priset är min åsikt.

Har du provat CSS eller känns det bara så ?
(OBS: Detta är inte menat som en besserwisser-kommentar, utan bara en undran).

Nu vet jag ju inte hur duktig du är på att utveckla din egen körning, däremot vet jag att CSS är jävligt duktiga på det.
 

norsk

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
mellerud
Hoj
-01 gsxr 1ooo gate + bane
Jeg blir med, si hvor og når så kommer jeg. Er ikke medlem av SMC men det lar seg vel ordne?:tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om det kommer vara ett krav att man är SMC-medlem vet jag inte, men det brukar vara det till trafiksäkerhetskurserna I alla fall

Till dom kurserna brukar medlemsavgiften till SMC läggas på kursavgiften, annars kan du gå med här redan nu.
http://svmc.se/smc/medlemskap/

CSS-dagarna skulle ju inte bli trafiksäkerhetskurser. :7peta

Det är ju därför som man kräver licens och inga försäkringar gäller. Man kan köra Steg 6 med SMC utan att vara medlem i SMC så länge man har giltig licens, alltså borde man kunna köra Steg X med CSS utan att vara medlem i SMC.


Skulle man inte kunna kolla om det går att ordna en CSS-vecka? Den stora kostnaden måste ju ligga i att transportera instruktörerna från hemmet till Gelleråsen och hem igen. När de väl är på plats så kostar de inte så mycket. Om jag fick möjlighet att gå Steg 1-4 under fyra dagar en vacker vår-/försommarvecka så skulle jag nog kunna bli intresserad igen. Men att vara bunden till Steg 1-2 och sedan kanske aldrig få möjlighet att gå Steg 3-4 känns inte lika motiverat till det priset.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
CSS-dagarna skulle ju inte bli trafiksäkerhetskurser. :7peta

Det är ju därför som man kräver licens och inga försäkringar gäller. Man kan köra Steg 6 med SMC utan att vara medlem i SMC så länge man har giltig licens, alltså borde man kunna köra Steg X med CSS utan att vara medlem i SMC.


Skulle man inte kunna kolla om det går att ordna en CSS-vecka? Den stora kostnaden måste ju ligga i att transportera instruktörerna från hemmet till Gelleråsen och hem igen. När de väl är på plats så kostar de inte så mycket. Om jag fick möjlighet att gå Steg 1-4 under fyra dagar en vacker vår-/försommarvecka så skulle jag nog kunna bli intresserad igen. Men att vara bunden till Steg 1-2 och sedan kanske aldrig få möjlighet att gå Steg 3-4 känns inte lika motiverat till det priset.

Jag trodde medlensskap krävdes för steg 6...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har kört en steg 1 för ett gäng år sen och anser inte att den var värd pengarna iaf.

Som smc-kurserna var då, 2009, så var 2 kursdagar mer värt än en dag med css enligt mig, då var priset x3( 1 css=3smc), men smc-kurserna var förvisso lite mer........sport då. :D

Men, om man fixar sekt-känslan på teorin och den är upplagd utan steg så kan man säkert få ut något......men är det vanliga steg ett så rekommenderar jag den Inte om man har gått några smc-kurser, iaf inte om man bara ska gå en dag.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
CSS-dagarna skulle ju inte bli trafiksäkerhetskurser. :7peta

Det är ju därför som man kräver licens och inga försäkringar gäller. Man kan köra Steg 6 med SMC utan att vara medlem i SMC så länge man har giltig licens, alltså borde man kunna köra Steg X med CSS utan att vara medlem i SMC.

Japp, du har nog rätt, till steg 6 räcker det ju med licens, alltså, fel av mig.
Jag drog en förhastad slutsats om medlemsskapet I SMC, tack för tillrättvisningen.:Bugar
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Japp, du har nog rätt, till steg 6 räcker det ju med licens, alltså, fel av mig.
Jag drog en förhastad slutsats om medlemsskapet I SMC, tack för tillrättvisningen.:Bugar

Tror inte det går att boka kursen i systemet om man inte är medlem. På de Steg 6 kurser jag skrivit bokningstexter till har jag varit tydlig med att man måste vara smc medlem också.


Som jag skrev på facebook häromdagen, jag tror det blir svårt att fylla en kurs efter att ha kombinerat kraven SMC-medlemsskap, licensinnehav, över 3000:- för en kursdag och krav på att gå stegen i tur och ordning som på en vanlig CSS kurs.

Vore mer intressant om man fick CSS att ta med sig CODE RACE konceptet istället, det passar ju målgruppen mycket bättre: http://www.coderace.com/

Och/eller låta alla som gått SMC steg 1-4 hoppa över steg 1, köra en skräddarsydd dag med just de sessioner i steg 2 och 3 där man lär ut tekniker som man bara får höra talas om på SMC kurserna om man råkar få en CSS-tränad instruktör och visar sig vara redo för dom.

Ett pass där man visar att man förstått gaskontroll, spårval och 3-stegsblick vilket man skall ha koll på om man inte bara lekt sig genom sina SMC-kurser. Ett pass med repetition av sittställning, kroppsförflyttning förberedd inför kurva, knee-to-knee. Även detta bör man ha lite koll på efter några steg 4.

Sedan gå igenom alternativa spårval, attack angles, hip-flick, hook turns och annat CSS-specifikt hokuspokus man kan ägna sig åt på hojen.

2:a dagen så kör man steg 4 personlig träning för att fylla igen eventuella kunskapsluckor samt hitta de sektioner på banan där man glömmer att gasa, bromsa eller styra 100% :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top