Seriös intresseanmälan för att få hit CSS (California Superbike School) nästa år

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
SMC har tidigare samarbetat med CSS och hållit kurser på flera av våra store banor I Sverige. Tyvärr dog det ut för några år sedan pga vi hade svårt att få deltagare till kurserna.

Nu gör SMC ett nytt försök inför säsongen 2015 för dom som har baslicens hos Svemo

Men för att det ska funka så behöver vi veta hur stort intresset som finns.
Även om jag vet att det brukar vara svårt att hålla något seriöst här på SH så hoppas jag att det går den här gången :tungan. SMC är seriösa I sitt åtagande.


Utbildningsansvarige skriver följande på intresseanmälningssidan.
http://www.svmc.se/superbikeschool



Hej

Det här är en sida för en seriös intresseanmälan att under 2015 ta hit California Superbike School i två dagar.

Historist sett har vi under flera år haft samarbete med CSS. Anledningen att vi haft uppehåll är att intresset gick ner och vi fick helt enkelt svårt att hitta deltagare.

Priset per dag är inte helt fastslaget men en gissning är att det hamnar på ca 4500 kr per dag.

Läs mer på superbikeschool

Utbildningen hålls på engelska.

Kravet för att köra den här dagen är att du har minst Baslicens hos Svemo. Det är alltså ingen trafiksäkerhetsutbildning utan det riktar in sig på att köra snabbare i en kurva.



Vi måste dock fatta ett ganska snabbt beslut så vi behöver din intresseanmälan senast 16 oktober
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ooooh. Det hade ju varit praktiskt. :p Det är ju lite just i kurvorna jag är riktigt skitslö. :hihi
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Om det tidigare var svårt att få deltagare till CSS varför inför ni då ett krav på baslicens? Borde resultera i färre intressenter...
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Jag anser detsamma angående licens. Tycker det hade varit förbannat kul och intressant men jag vill mest delta för bli snabbare på de vanliga bandagarna, har inga ambitioner att nå längre eller tävla.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Om det tidigare var svårt att få deltagare till CSS varför inför ni då ett krav på baslicens? Borde resultera i färre intressenter...

Intresset för vanliga kursdagar där vi fokuserar på trafiksäkerhet sjönk och till slut kunde vi inte få ihop tillräckligt med deltagare som var villiga att betala för en CSS-kurs, utan nu gör SMC ett försök med dom som har licens och inte är intresserade av att bli säkrare i trafiken utan vill bli snabbare på bana. Det kan deffinitivt CSS hjälpa till med.

Om det blir av eller inte beror på hur stort intresse det finns hos er som har Svemo Baslicens
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Jag anser detsamma angående licens. Tycker det hade varit förbannat kul och intressant men jag vill mest delta för bli snabbare på de vanliga bandagarna, har inga ambitioner att nå längre eller tävla.

Gå steg 5 med SMC sport, lös ut licensen så är det kirrat. Bara för att man har licens så behöver man ju inte tävla.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Tar CSS då över steg 5-6 konceptet eller blir det separata tillfällen Css/steg 5-6? Edit: Pris ca 4500/dag!?
 
Last edited:

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Tar CSS då över steg 5-6 konceptet eller blir det separata tillfällen Css/steg 5-6?

Hmm, tror inte planeringen har kommit så långt, så om det blir separata tillfällen eller kombinerat med steg 5-6 går nog inte att svara på idag.

Detta är som sagts tidigare en intressekoll för att se om SMC ska dra I rätta trådarna och få hit CSS till sommaren.

OBS: Nu gissar jag, men att CSS skulle avvika från sitt concept det tror jag tyvärr inte. Så, min gissning är att det blir separata tillfällen. OBS; som sagt min egen högst privata gissning
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Person 1: Fortfarande upplägget att man måste köra steg 1-2-3 innan man kan få personlig coaching? Lärde mig massor på CSS (gått steg 1,2,3,4,4) men minns att steg 1 inte gav valuta för pengarna när man redan gått steg 1-2-3-4 inom smc school...

Person 2: Håller med fullständigt, jag gick steg 1 senast dom var här och det gav mig ingenting nytt. Jag vet att det kostar att få hit dom, men 4500 kr för steg 1 är väldigt dyrt.


Med detta som bakgrund så undrar jag hur man kan rättfärdiga detta? citaten är tagna från Facebook.
Jag har tänkt att viga hela min semester och lön till diverse bandagar nästa år, i den mån det går, men det här känns ju inte alls lockande nu? Från att vara "Det är för bra för att vara sant, va häftigt! Det här måste jag skriva upp mig på!" till "Suck. Det var visst för bra för att vara sant."

Övertala mig gärna och förklara mer ingående om detta inte riktigt stämmer. Men jag får exempelvis två stycken SMC- Steg 4 kurser för denna summa. Eller tre stycken bandagar.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Med detta som bakgrund så undrar jag hur man kan rättfärdiga detta? citaten är tagna från Facebook.
Jag har tänkt att viga hela min semester och lön till diverse bandagar nästa år, i den mån det går, men det här känns ju inte alls lockande nu? Från att vara "Det är för bra för att vara sant, va häftigt! Det här måste jag skriva upp mig på!" till "Suck. Det var visst för bra för att vara sant."

Övertala mig gärna och förklara mer ingående om detta inte riktigt stämmer. Men jag får exempelvis två stycken SMC- Steg 4 kurser för denna summa. Eller tre stycken bandagar.

Beror ju på vad du är ute efter, vill du lära dig mer och bli snabbare så är CSS det absolut bästa alternativet, dom är bra mycket vassare än de flesta av oss instruktörer. Priset är högt, visst är det det. Men det kostar att få hit dom med. Vilket upplägg det blir på kursen är i dagsläget väldigt svårt att svara på. Jag skriver som jag gjorde tidigare, detta är en koll på hur stort intresset skulle kunna vara för att få hit CSS. Har jag hoj till sommaren och hunnit ta licens så kommer jag deffinitivt gå minst en dag med CSS även om det kostar en hel del. Jag tycker det är värt det
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Beror ju på vad du är ute efter, vill du lära dig mer och bli snabbare så är CSS det absolut bästa alternativet, dom är bra mycket vassare än de flesta av oss instruktörer. Priset är högt, visst är det det. Men det kostar att få hit dom med. Vilket upplägg det blir på kursen är i dagsläget väldigt svårt att svara på. Jag skriver som jag gjorde tidigare, detta är en koll på hur stort intresset skulle kunna vara för att få hit CSS. Har jag hoj till sommaren och hunnit ta licens så kommer jag deffinitivt gå minst en dag med CSS även om det kostar en hel del. Jag tycker det är värt det

Och det är alltså värt det även om det nu är steg 1 och det allra mest basic grunderna man ska gå igenom?
Övertyga mig gärna, för jag vill gärna tro att det här är något jag kan få ut MYCKET av. Jag vill tro att det är bättre att lägga 4500kr på detta, än 2 smc-kurser. Men det känns i nuläget inte alls som det.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Frågan är väl hur upplägget blir. Kör de stenhårt på sina fyra steg så att jag (och andra som inte har gått kurser med CSS) hinner gå Steg 1 och 2 på en tvådagarskurs för 9000 kr? Eller kommer de att använda ett annat upplägg och köra en modifierad Steg 4 med personlig coachning båda dagarna eftersom kravet är minst baslicens och att de därmed utgår från en viss lägsta nivå på kompetensen på deltagarna?

Om jag får personlig coachning motsvarande Steg 4 och kan köra det i två dagar är det intressant att lägga 9000 kr på en CSS-kurs.

Om jag får gå Steg 1 och 2 för 9000 kr så lägger jag hellre pengarna på sex Steg 6-dagar med SMC och ber någon räv att ge mig feedback på min körning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hoppas lite på personlig coaching, speciellt om det ska vara licensierade förare.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Frågan är väl hur upplägget blir. Kör de stenhårt på sina fyra steg så att jag (och andra som inte har gått kurser med CSS) hinner gå Steg 1 och 2 på en tvådagarskurs för 9000 kr? Eller kommer de att använda ett annat upplägg och köra en modifierad Steg 4 med personlig coachning båda dagarna eftersom kravet är minst baslicens och att de därmed utgår från en viss lägsta nivå på kompetensen på deltagarna?

Om jag får personlig coachning motsvarande Steg 4 och kan köra det i två dagar är det intressant att lägga 9000 kr på en CSS-kurs.

Om jag får gå Steg 1 och 2 för 9000 kr så lägger jag hellre pengarna på sex Steg 6-dagar med SMC och ber någon räv att ge mig feedback på min körning.

Håller helt med! Alla deltagare har licens och då borde fokus vara på personlig coaching.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Hmm, tror inte planeringen har kommit så långt, så om det blir separata tillfällen eller kombinerat med steg 5-6 går nog inte att svara på idag.

Detta är som sagts tidigare en intressekoll för att se om SMC ska dra I rätta trådarna och få hit CSS till sommaren.

OBS: Nu gissar jag, men att CSS skulle avvika från sitt koncept. Så, min gissning är att det blir separata tillfällen. OBS; som sagt min egen högst privata gissning

Känns som att ni får tänka om och återkomma med ett annat koncept om ni ska få några intresserade över huvud taget.

Vi som inte har licens vill komma men får inte. De som har licens vill ha egen coach vilket de med största sannolikhet inte får eftersom man måste ha med sig verktygen från steg 1-3 för att ens kunna bli coachad av CSS instruktören.
 

Canis

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Mora
Hoj
GSXR 600
Jag ska försöka bringa lite klarhet eller så rör jag till det:)

SMC har ett stort ansvar och måste kunna svara upp för försäkring. Om vi tar hit CSS till nästa år kommer vi inte att köra den som en trafiksäkerhetskurs utan en ren åka snabbt kurs.
Naturligtvis kan du vara med även om du inte är snabbast på banan. Av den anledningen kommer inte din hoj ha försäkringsskydd eller du själv om inte du har en egen försäkring som tillåter körning på bana.

CSS bygger utbildningen på hur du bäst tar dig genom kurvan. Ju högre grundkunskaper du har ju mer får du av coachen.

Då vi vill att våra deltagare ska täckas av något försäkringsskydd så väljer vi att genomföra CSS i steg 6. Det är inga planer på att CSS på något vis ska ta över steg 6 eller något av SMC Sports körningar.

Vi har tackat nej till CSS under flera år och har nu lovat att göra en snabbkoll på om intresse fins.

Ja det är dyrt och vi är fullt medvetna om det.
Att välja mellan en vanlig steg 6 eller CSS är nog valet enkelt att köra flera steg 6.
Vill du ta del av enormt duktiga coacher som har racing i ryggen, har obegränsat med pengar på banken, tycker att det är roligt att testa något nytt ja men då kan det här vara något.

Vi vill inte skapa en debatt om upplägg, inriktningar, specialanpassningar osv

Det enda vi vill veta är om det finns ett intresse i licensleden att ta del av den kunskap CSS besitter?

Ja då är det dig som det här vänder sig till.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag ska försöka bringa lite klarhet eller så rör jag till det:)

SMC har ett stort ansvar och måste kunna svara upp för försäkring. Om vi tar hit CSS till nästa år kommer vi inte att köra den som en trafiksäkerhetskurs utan en ren åka snabbt kurs.
Naturligtvis kan du vara med även om du inte är snabbast på banan. Av den anledningen kommer inte din hoj ha försäkringsskydd eller du själv om inte du har en egen försäkring som tillåter körning på bana.

CSS bygger utbildningen på hur du bäst tar dig genom kurvan. Ju högre grundkunskaper du har ju mer får du av coachen.

Då vi vill att våra deltagare ska täckas av något försäkringsskydd så väljer vi att genomföra CSS i steg 6. Det är inga planer på att CSS på något vis ska ta över steg 6 eller något av SMC Sports körningar.

Vi har tackat nej till CSS under flera år och har nu lovat att göra en snabbkoll på om intresse fins.

Ja det är dyrt och vi är fullt medvetna om det.
Att välja mellan en vanlig steg 6 eller CSS är nog valet enkelt att köra flera steg 6.
Vill du ta del av enormt duktiga coacher som har racing i ryggen, har obegränsat med pengar på banken, tycker att det är roligt att testa något nytt ja men då kan det här vara något.

Vi vill inte skapa en debatt om upplägg, inriktningar, specialanpassningar osv

Det enda vi vill veta är om det finns ett intresse i licensleden att ta del av den kunskap CSS besitter?

Ja då är det dig som det här vänder sig till.

Jag är som sagt definitivt intresserad, men de 4500 kommer från rejsbudgeten, som är ganska hårt ansträngd som det är...
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Intresserad, absolut. Men beror såklart på. Måste hojen vara reggad? Blir det i april hinner jag inte ta licens. Blir det på Anderstorp är det för lång resväg.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Intresserad, absolut. Men beror såklart på. Måste hojen vara reggad? Blir det i april hinner jag inte ta licens. Blir det på Anderstorp är det för lång resväg.

Reggad? Nej, som jag förstått det I och med att det krävs Svemo baslicens så har det inget med trafiksäkerhet att göra.

April? Datum har SMC inte ens funderat på ännu, detta är ju en intresseanmälan för att se om det skulle kunna vara genomförbart för dom som har licens och vill bli snabbare inte trafiksäkrare.

Var någonstans? Ingen aning, men om jag får önska så Gelleråsen. Utan att ha förutfattade meningar och järnkoll på distanser så känns det som Gelleråsen ligger närmast till för dom flesta. Lika långt för alla typ (Den kommentaren kommer jag säkert få skit för :D :rock)
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top