Honda VFR 750 -87

meela09

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2012
Ort
Braås
Hoj
1987 Honda VFR 750
Hej
Jag söker 17" hjul till min Classic banracer.
Har i dag 16" fram 18" bak svårt med riktigt bra däck.
Nån som har något att sälja eller vet några andra fälgar
som passar till dubbelsving.
Alla goda råd mottages med tacksamhet.
Med vänlig hälsning
Patrik
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
hej
jag har själv en VFR 750 för classic. Framfälg för 17 tums däck tog vi från ngn 1000cc (CBR1000 kanske?) och rättade bredden mellan skivorna genom att fräsa av ytan några mm på varje sida. Jag vet att vi fräste två fälgar samtidigt, ska kolla om jag kan leta fram den andre. Ska man ordna med större skivor måste man tänka ut hur man löser det med bromsen på antidive sidan. Annars går det med tex VTR framgaffel, hjul och fälg. Bak finns fina däck 18 tum, conti road attack med tilläggsnamn 2 CR som har gummi för racing.
Leta efter info om kjell Granli som har fart och väghållning i sin VFR. Lycka till!
 

meela09

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2012
Ort
Braås
Hoj
1987 Honda VFR 750
Hej
Har läst lite på några VFR forum ett CBR 600 F3 framhjul skall passa rakt av men dom växer ju inte på träd.
Vore tacksam om du kunde leta upp din andra fälg, sånt underlättar ju.
Du har inga andra grejor från tiden då du själv åkte VFR.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Ett tips är att inte gå den långa vägen som jag gjorde. Att köpa framfälg och bygga om bromsar till en halvkass orginalgaffel när man ett tag senare inser att en nyare gaffel är ett måste. Försök hitta en 43 mm hygglig komplett framände direkt. Till min gsxr750 -87 moddade först med hjul och flyttade ok sen bytte jag till en 89:ans gaffel för att förra året montera en komplett gaffel från Yamaha r6 1999-2002.
Nu ska "bara" svingen bytas så blir det förhoppningsvis åka av nästa år.

Hej
Har läst lite på några VFR forum ett CBR 600 F3 framhjul skall passa rakt av men dom växer ju inte på träd.
Vore tacksam om du kunde leta upp din andra fälg, sånt underlättar ju.
Du har inga andra grejor från tiden då du själv åkte VFR.
 

meela09

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2012
Ort
Braås
Hoj
1987 Honda VFR 750
Hej
Har inte riktigt koll , men tror att reglerna för Classic racing Formula 80-87 säger att delarna skall ha varit tillgängliga under -87 även sånt som är eftermarknad typ spec. racing parts.
Nån som har kläm på detta ?????
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Kolla reglementet i länken ovan. Det verkar inte som om det spelar så stor roll om delarna fanns under -87 utan att liknande typer fanns. Tex så fanns det 43 mm inverterade gafflar med cartridge typ den som sitter monterad standard på yamaha r6 1999-2002. Det verkar räcka. Att du inte får ha en USD gaffel framgår ju tydligt i reglementet. Likaså att du inte får använda dig av radialbromsar. Att du får använda relativt nytillverkade prylar som är av samma typ som fanns under aktuell tidsperiod anser jag framgå i reglementet.

Hej
Har inte riktigt koll , men tror att reglerna för Classic racing Formula 80-87 säger att delarna skall ha varit tillgängliga under -87 även sånt som är eftermarknad typ spec. racing parts.
Nån som har kläm på detta ?????
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Det är bara att leta upp valfri bakfälg i lämplig bredd och sedan mäta sig fram till bredderna på distanserna så hjulet hamnar "mitt i hojen".
Sedan mäter man upp hur mycket man måste svarva bort på drevhuben så kedjan löper rakt.
Med måtten klara är det bara att slå igång svarven.
Själv har jag dessutom gjort en egen hållare för bromsoket, originalposition för oket lär inte funka när man byter fälg.

Fram sätter man en 43mm gaffel, många kör R6, men det finns många modeller från sent 90tal som har lämpliga gafflar.
Självklart tar man en modell som har fyrkolvsok, och så ser man till att man har två framhjul som hör till gaffeln.
Även vid den här operationen kan man åka på en del svarvjobb när det gäller att få styrlagren att passa i ramen, men har bara styrstolpen gängor så det räcker ovanför övre lagerläget så går det ju.

Efter det åker man sannolikt på att flytta runt expansionskärl till kylet och att kapa i kåpor och att åtgärda att clip-onstyret tar i tanken och ...

Att hitta hjul och distanser och gafflar etc. som passar rakt av tror jag blir väldigt svårt, även om det händer.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top