Varför kör du sporthoj på gata?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tja på er!

Satt nyligen och pratade lite hojåkning på jobbet, och kom givetvis in på debatten kring hojtyp.
Det förordades givetvis bekväma hojar eller glidare. Dels för att de är sköna att åka på och dels fina att kolla på.....

Att jag idag åkte Superduke var väldigt märkligt uppenbarligen. När jag då påpekade att det inte ens är en sporthoj utan faktiskt en riktigt bekväm hoj (nåja...) så blev frågan - varför åker man sporthoj på gata?

Så jag förmedlar frågan vidare till er, varför väljer ni att åka sporthoj på gata?
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Varför bekväm hoj när det finns bil? :confused:
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
För att de är bekväma och fina att kolla på... :fakta

Som vanligt är ju mycket subjektivt när det kommer till val av hobbyredskap!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För att de inte är så värst obekväma att köra som folk verkar tro. Och för att väghållningen är i det närmaste oslagbar för pengen.
Vill man ha något praktiskt fordon är det en kombi som gäller, vill man åka bekvämt? Tja, fan vet, men jag tycker i princip allt utom motards och annat sånt suspekt är bekvämare än glidare. :hihi
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
"Ifall jag måste förklara det för dig så fattar du antagligen inte grejen ändå" brukar vara mitt svar :hej
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Hoj vs. Bil:
Jag använder MC dagligen (så länge det går innan snön kommer) för det är mycket smidigare i storstadstrafiken och för att det är billigare (gratis parkering och ingen trängselavgift), sedan är det oftast roligare (men kanske inte när det ösregnar).

Sporthoj vs. Annan MC
De "vanliga" hojar jag kört har haft svampig fjädring, dåliga bromsar och har högre vikt, dessutom går det oftast inte att ställa fjädringen efter förarens vikt och tycke. En rätt inställd sporthoj känns mycket säkrare att köra och behöver inte alls vara obekväm. Tvärt om, vissa glidare känns ju som man kör runt med punktering på framhjulet konstant, oerhört trögstyrda och nästan farliga i högre hastighet för någon som inte är van med detta.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag har alltid undrat varför folk åker Custom:confused::va Gynekologstol känns inte manligt. Min fördom är att manliga Custom-åkare innerst inne vill vara Easy rider/sons of anarchy...

Varför kör man motorcykel? Prestanda, chassi, gemenskap, terapi mm samt få ett skönt flow genom en härlig kurvkombination. En sporthoj eller en sportig hoj är i mina ögon en riktig hoj. De andra hojtyperna är för wannabes som inte "orkar" vara riktiga bikers.

PS. Ser tex offroad som en sporthoj för terräng.

Man ska helt enkelt köra den hoj som passar ändamålet bäst. Vet att min logik kan tyckas konstig för vissa men det är så jag känner och man ska ju vara ärlig.

Håller med ulvhamne, vill man åka bekvämt så kör bil liksom.

PS2. Konstigt att surfa på sporthoj.com utan att veta varför folk kör sporthoj är konstigt tycker jag:D;);)

Edit: Jag får ont i ryggen av att köra glidare, min kropp är designad för sportiga hojar:hihi
Just nu kör jag en Café Racer pga studier, ser det som svunna tiders sporthoj. Men man känner sig inte hel utan en sporthoj eller en banhoj.
 
Last edited:

Bobbadilla67

Medlem
Gick med
15 Jan 2012
Ort
Bandhagen
Hoj
Tiger 800 XRt-15
Ska svara när jag testat min nya street triple R om jag gjorde rätt som bytte in en K7:a
Var iof inte missnöjd med Sukan, men efter ett par provkörningar hos hojcenter så kändes Trajjan mera "rätt"här i stora stan.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
För att man får

Det finns platser på jordklotet man inte får det.

Men jag älskar teknik som är driven till sin spets. Kan man sedan förena förfinad funktion med formgivning som Italienarna kan så är det ännu ett bonus (fin å titta på). Sporthojar befinner sig vid gränsen för det tekniskt möjliga, de är skapade för hastighet och prestanda. Jag aspirerar inte på att "kunna behärska" en sporthoj fullt ut, men man kan uppskatta den även i måttligare tempo. Och genom att köpa och köra så hoppas jag det finns en fortsatt marknad för sporthojar.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Haha, några jämförelser. Sporthoj vs Custom.

Custom:
image.jpg

Sporthoj:
image.jpg


Custom:
image.jpg

Sport:
image.jpg
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Har sagt det förut och säger det igen: sporthoj är aktiv lycka, custom är passiv förflyttnng.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Därför att det är det nästintill bästa vad man kan göra kläderna på ("and better than ..x @ home" skulle en av min Danske polare lägga till. -Menar nu honom som bor i Melbourne,VIC; och inte den Galne.)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enda skälet köra på gatan är att jag bor ganska centralt i Göteborg.
Och för att komma ut ur stan måste jag köra hemifrån på gata.
Nej jag föredrar kurviga vägar på landet.
Och bana.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
För att det är så trångt att köra runt med hojen i garaget.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
För mig har det aldrig funnits något annat än sporthoj. Det är bara det som räknas.

Custom brukar jag på något konstigt sätt glömma bort att de räknas som motorcyklar. De är 'nåt'. Har aldrig kört någon och har ingen lust att prova. Det räckte med att behöva köra nakenhoj för hojkortet. Den var helt enkelt inte kul. Eller snygg. Som att rida en fjording. :rodnar

Det är väl aldrig enkelt att välja sin första hoj. Jag ville ha en sporthoj. Det var såna jag var van att vara passagerare på. Erfaren mc-förare till make tyckte att jag borde börja med något enklare. Kompromissen blev till slut en sporttourer. Den var inte så lämplig på bana. Slutade med highsider och bananformad BMW.
Rest my case...

Vad annat än en sporthoj kan man både ha kul med på banan, och åka på fikaturer med sin bättre hälft med?
Den ultimata hojen. :Bugar

"90% of all Harley Davidssons are still on the roads. The rest made it home."
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Framför allt för att jag tycker det är coolt med en vrålande rad 4a och det är inte legandarisk om inga hör eller ser dig, ska jag ärligt säga! :) Har även inte råd att köpa två hojar, en ban och gat.. så det får bli gathoj som man kan ta till banan också.

Jag tycker det är motorcykel åkning helt enkelt med brottomhoj.. så personligt. Kan sitta i kö med bilen, förbi passerar en glidare i motgående riktning eller genar förbi mig, lägger knappt märke till vissa.. inte min typ bara. Däremot hälsar jag på alla!! Alla älskar vi hojar, och friheten som båda typerna ger dig.
 
Gick med
1 May 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Kawasaki ZX9-R -02
Ja, inte kör man för att försäkringen är billig..... Jag kör för att det är kul! Det är ju steglös gas, liksom... Den funkar till allt.... Vill du glida, så funkar det! Vill du semestra, så funkar det! Vill du åka bana, då funkar det! Vill du tävla, så finns det kåpor att smälla på, då funkar även det! Vill du Wheela om några sömniga bilar på E4:an, då växlar man ner till tvåan, och så funkar det med!!!!!!! Kul och allsidigt liksom, med ett enda ord..... TOPPEN!!! :banana :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top