Mig-svets

Anton.u

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Ort
Luleå
Hoj
Honda shadow vt 600 - 98
Hej jag ska köpa en mig svets men vet inte riktigt vad jag ska ha, jag svetsar inte så överdrivet ofta och oftast 2-4mm plåt så vad ska jag ha för svets jag vill helst inte betala allt för mycket
 

Anton.u

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Ort
Luleå
Hoj
Honda shadow vt 600 - 98
Jag har kollat lite på en som heter einhell blue line bt-gw 170 på laitis.se eller en DECA MIG/MAG SVETS 180E från swedol.se duger nån av dom här till nått?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har kollat lite på en som heter einhell blue line bt-gw 170 på laitis.se eller en DECA MIG/MAG SVETS 180E från swedol.se duger nån av dom här till nått?

Skulle inte röra nån av dom. Det är det billigaste man hittar när det kommer till komponenter och gammal teknologi (behöver dock inte vara nån nackdel) . Einhellen kan inte ens redovisa intermittens. Titta på Biltemas 160A MIG/MAG, ganska säker på att det är samma skit som Einhell men en tusenlapp billigare.

Det finns andra Kinamaskiner som håller högre kvalitet, inte helt säker på att dom blir påtagligt dyrare. Jag hade tittat på begagnat på blocket och riktiga brands...
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Migatronic är en bra mellanväg att gå, inte Esab eller Kemppi - pengar men inte billigaste kinagrejerna heller. Verkar fungera fint enligt de som har sådana i mitt garage.
 

Anton.u

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Ort
Luleå
Hoj
Honda shadow vt 600 - 98
Alltså egentligen behöver jag bara en mig som funkar att punkta ihop saker och svetsa småsaker för att sen kunna helsvetsa på jobbet.

Men einhellen såg väldigt lik ut Biltemas så då går den bort.. Så den andra svetsen funkar den till det här? Eller har ni några andra tips på bra billiga svetsar?
 

Anton.u

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Ort
Luleå
Hoj
Honda shadow vt 600 - 98
Jula har en telmig 195/2 200 a för 6999kr är det ett mycket bättre val?
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Ska du bara punkta för att svetsa på jobbet så har du väldigt låga krav iaf. För dom pengarna du hittade julasvetsen kan du nog hitta en begagnad tigsvets istället.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det fungerar säker efter dina behov, men när du frågar här på SH så ska det alltid vara det värsta du kan hitta annars så är det skit...innan du köper kolla vilken säkring du har i garaget 10amp, 16amp , finns det 380v 3fas?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jula har en telmig 195/2 200 a för 6999kr är det ett mycket bättre val?

Telwin är italienska och inte helt skitdåligt kanske men jag vet inte om det där är en egenutvecklad eller en brandad kinasvets. Tycker att det är ganska dyrt och för dom pengarna tror jag man kan få mer svets.
 

Anton.u

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Ort
Luleå
Hoj
Honda shadow vt 600 - 98
Telwin är italienska och inte helt skitdåligt kanske men jag vet inte om det där är en egenutvecklad eller en brandad kinasvets. Tycker att det är ganska dyrt och för dom pengarna tror jag man kan få mer svets.

Du har ingen svets du kan tipsa om då i den prisklassen?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du har ingen svets du kan tipsa om då i den prisklassen?

Är det endast nytt som gäller eller kollar du efter begagnat med? Jag tycker generellt att matarverken och motorerna är för dassiga i dom allra billigaste skitmaskinerna (typ Biltema). Telwinmaskinen kan vara bättre, finns även en billigare Telwin, även den kan vara bättre. Även Esabs minsta Compact 140 funkar och kan absolut inte jämföras med Biltema men du får mer för pengarna om du hittar en frisk maskin på begagnatmarknaden. Men du får ta det jag säger med en nypa salt, jobbar på Esab.

Hittade en Migatronic på blocket, Danska maskiner som vanligtvis är bra. Kanske inte alls nåt i närheten av dig men antagligen en bra maskin om man fixar ett nytt slangpaket eller byter liner. http://www.blocket.se/vasternorrland/Migatronic_Multimotive_220_Duo__migsvets_56068106.htm?ca=2&w=2
 
Last edited:

nillekmx

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2013
Ort
Äppeldalen Gisebo
Hoj
KTM 1290 SA-15 och KTM 690 Enduro-10 Hva Drömbåge Sport-54a Hva Mod 30-53a
Jag säljer svets hela dagarna och jag kan tipsa om Parweld.Importeras av
Mex i Karlstad.En billig maskin med bra prestanda och framförallt så finns
det reservdelar och service verstäder som kan reparera om det går paj.
En beg Kemppi Kempomat eller Migatroninc Automig är rejäla maskiner :tummenupp
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Kolla denna på tex jula
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...h-lod/svets/mig-mag-svetsar/mig-svets-210045/
har haft min i snart 10 år och den har fått bekänna färg på allt möjligt men framför allt bilplåt och den har funkat perfekt för mina behov.
Har en likadan jag också, kan bara instämma. Funkar klockrent till det jag använt den till.
Mestadels bilplåt och nått avgassystem, men även svetsat om bakramen på hojen.

Samma här.

Jag kvalar nog in som såväl nybörjare, amatör, klåpare, klantarsle och allmänt okunnig när det gäller svetsning. För några år sedan när behovet av att svetsa diverse rostiga delar av bilramar o.d.y. dök upp så var jag dock tvungen att införskaffa en svets och valet för mig, som enbart har 10 A och 230 Volt i garaget, blev just en sån där billig ESAB C141-svets. Efter att nu tagit mig igenom 5 kg flusstråd så har jag absolut insett att det är jag som är begränsningen, inte svetsen. Det grövsta material jag svetsat hittills är väl 5mm och än så har jag inte funnit något behov av att dra på maxeffekt på svetsen. Delarna sitter ihop j-vlar anamma ändå. Den är enkel att använda även för en sån som mig och jag tror inte jag hade gjort bättre ifrån mig med en dubbelt så dyr svets.

Den är väl inte bästa valet för att svetsa ihop de bärande delarna på en skogsmaskin - men det är inte jag heller.

esab c141.jpg
 

Anton.u

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Ort
Luleå
Hoj
Honda shadow vt 600 - 98
Jag har nästa bestämt mig för Telwinen på Jula även fast den är i lite överkant på vad jag vill betala.

Men nu till nästa fråga vad ska man ha för tråd 0,6 0,8 eller sån tråd som man slipper ha glasflaska?
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Beror på vad du skall svetsa, jag tycker 0,8 är mer universellt så länge du inte bara skall svetsa bilplåt. Har personligen aldrig kommit överens med flusstråd och köra utan skyddgas, men det kanske beror på okunskap:)
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
hade jag haft mig-svets i garaget
så skulle det bli med gas och den tunna tråden.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har nästa bestämt mig för Telwinen på Jula även fast den är i lite överkant på vad jag vill betala.

Men nu till nästa fråga vad ska man ha för tråd 0,6 0,8 eller sån tråd som man slipper ha glasflaska?

Röstar solidtråd och en 5liters flaska med blandgas. Flusstråd skall du akta dig för om du inte har bra ventilation eller svetsar utomhus. Finns onyttiga saker i flusstråd.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top