Near miss idag..

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Pulsen gick upp några klick idag då jag skulle ut på motorvägen. Blinkade, kollade backspegel och bakåt i döda vinkeln. På väg att köra ut och då hör jag ett signalhorn. En fartdåre i en vit bil pratandes i telefon hade hunnit upp precis innan jag skulle svänga ut.

Är det inte förbjudet att tala i telefon då man kör bil?
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Usch, tur att det gick bra!

Nä, det är fortfarande lagligt. Du får inte använda telefonen på ett sådant sätt att det står din körning.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Skönt det gick bra.

När jag gick i körskolan för 100 år sedan så fick jag lära mig... "VRID PÅ NACKEN, VRID PÅ NACKEN, VRIIIIID PÅ NACKEN"... Dvs att man som mcist aldrig enbart skulle förlita sig på backspegeln i de där situationerna. Jag följer fortfarande det rådet rätt bra.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Pulsen gick upp några klick idag då jag skulle ut på motorvägen. Blinkade, kollade backspegel och bakåt i döda vinkeln. På väg att köra ut och då hör jag ett signalhorn. En fartdåre i en vit bil pratandes i telefon hade hunnit upp precis innan jag skulle svänga ut.

Är det inte förbjudet att tala i telefon då man kör bil?

Du överlevde! Alltså inverkade telefonpratandet inte negativt på trafiksäkerheten och är därmed tillåtet i landet med Noll Vision! :D

Noll Vision innebär att ingen ska dödas eller skadas allvarligt, mer än 10% bestående invaliditet, resten kan vi tillåta. :tungan

Hade ni krockat hade det berott på hög hastighet, anledningen till alla olyckor i landet ...:rolleyes:
 

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
För mig stiger pulsen i snitt c.a 3ggr per mc-tur jag tar,vanligaste orsaken är bilar som kör rätt ut framför mig när jag kommer.

Är bara en tidsfråga innan man smackar in i sidan på en bil.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jo jag är riktigt glad att det gick bra, jag tror att enda orsaken att han såg mig var att han hörde mig. Inte så att hojen är tyst precis.

Vred på nacken både en o två gånger men han kom fortare än jag trodde bakom mig. Efter signalhornet så lade han sig i yttersta filen 1-2 meter bakom framförvarande bil (fortfarande pratandes i telefon i rusningstrafik).

Vissa ska nog inte ha körkort...:huvet
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
I många länder är det förbjudet att använda telefonen i bilen utan HF. Tycker att vi borde göra så här också!

Tycker snabbt öppnade dörrar på pilar får upp pulsen riktigt ordentligt ibland!
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
... i landet med Noll Vision!

I see what you did there!


Är det inte förbjudet att tala i telefon då man kör bil?

"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförande av fordonet".

Om fartdåren kör lika kasst när han inte pratar i telefon så har inte användandet av mobiltelefon inverkat menligt på framförandet av fordonet. :glömdet
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
I många länder är det förbjudet att använda telefonen i bilen utan HF. Tycker att vi borde göra så här också!

Tycker snabbt öppnade dörrar på pilar får upp pulsen riktigt ordentligt ibland!

Själv pratar jag aldrig i telefon längre då jag kör bil. Möjligtvis kanske med HF men det är väldigt sällan och endast om det ringer, oftast stannar jag vid sidan av vägen där det är möjligt. Man märker ju själv hur uppmärksamheten försvinner bort rätt fort.

Den varianten med öppnade dörrar får upp pulsen även då jag kör bil faktiskt, vore apa om man råkade klämma nån mellan bildörr o fronten på S80:n.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
du körde för långsamt på påfarten med andra ord om han "kom ikapp" dig :7peta :tungan
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Morrn,

skönt att det gick fint imorse!

Vilken anser ni är den vanligaste orsaken till strul i trafiken, RockParty nämnde bil som svänger ut framför en. Snackar vi noll-koll i filen bredvid eller från anslutande vägar? Sjukt oerfaren och därför väldigt nyfiken, hur kör ni för att hålla er krockfria samt vilka situationer som kräver mest uppmärksamhet. Någon trafiksituation ni helt undviker, eller plats ni gärna tar en omväg runt?

Ledsen om jag snor tråden!

D
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
"Noll Vision" betyder väl "ingen vision". En ganska rolig fel/särskrivning som avslöjar uttryckets sanna natur :tungan:hihi
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Morrn,

skönt att det gick fint imorse!

Vilken anser ni är den vanligaste orsaken till strul i trafiken, RockParty nämnde bil som svänger ut framför en. Snackar vi noll-koll i filen bredvid eller från anslutande vägar? Sjukt oerfaren och därför väldigt nyfiken, hur kör ni för att hålla er krockfria samt vilka situationer som kräver mest uppmärksamhet. Någon trafiksituation ni helt undviker, eller plats ni gärna tar en omväg runt?

Ledsen om jag snor tråden!

D

Jag brukar undvika vissa rondeller i Partille, iaf just nu då de gräver upp hela stan och det ligger grus lite varstans. Även trafiksituationen bestämmer lite vilken väg jag tar. Igår så tog jag uppenbarligen fel väg, skulle tagit 60 vägen innanför istället, dock brukar folk kliva rakt ut i gatan där då och då då de är på väg till busshållplatserna. Även utanför övergångsställen (släpper alltid gångtrafikanter på övergångsställen)

Får väl skaffa en cross att ta till jobbet så kan jag köra i diket dit istället... :3freak
 

Nickeman

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Nyköping
Hoj
Nada
Skönt att det gick bra för dig:tummenuppfan att folk inte kan köra med hjärnan ,åka lite tidigare ,varför dundra på när det är rusningstrafik det rullar ju bättre om man taggar ner ju(avstånd+hastighet)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
På valfritt bilforum kan man läsa om bilsnubben som nästan smällde en hoj som bara svängde ut i hans fil.
Tydligen hade inte hojkillen sett bilen alls eller så hade hojkillen underskattat bilens hastighet.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
första säsongen med mc kort nu och är förvånad över hur folk kör bil.... är det så jävla svårt att se en mc i trafiken lr är dom bara idioter? för orimligt många slänger sig folk ut framför en oavsett om det är en korsning lr bara ett filbyte.... hade jag inte vart uppmärksam så hade jag krockat femtioelva gånger redan....:huvet
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
första säsongen med mc kort nu och är förvånad över hur folk kör bil.... är det så jävla svårt att se en mc i trafiken lr är dom bara idioter? för orimligt många slänger sig folk ut framför en oavsett om det är en korsning lr bara ett filbyte.... hade jag inte vart uppmärksam så hade jag krockat femtioelva gånger redan....:huvet

Det är inte det att de inte ser... det handlar om att de inte tittar! Vänj dig, kör som om alla andra är blinda idioter så överlever du längre på hoj.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
första säsongen med mc kort nu och är förvånad över hur folk kör bil.... är det så jävla svårt att se en mc i trafiken lr är dom bara idioter? för orimligt många slänger sig folk ut framför en oavsett om det är en korsning lr bara ett filbyte.... hade jag inte vart uppmärksam så hade jag krockat femtioelva gånger redan....:huvet

Det är inte det att de inte ser... det handlar om att de inte tittar! Vänj dig, kör som om alla andra är blinda idioter så överlever du längre på hoj.

Precis så, trötta och nonchalant korkade människor som letar efter bilar, ser endast bilar.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Multistrada HyperMotard-Wannabe
Jo jag är riktigt glad att det gick bra, jag tror att enda orsaken att han såg mig var att han hörde mig. Inte så att hojen är tyst precis.

Vred på nacken både en o två gånger men han kom fortare än jag trodde bakom mig. Efter signalhornet så lade han sig i yttersta filen 1-2 meter bakom framförvarande bil (fortfarande pratandes i telefon i rusningstrafik).

Vissa ska nog inte ha körkort...:huvet

Vart med om det där med att fordonet kommer fram snabbare än man tror.
För ett par år sedan backade jag ut med bilen (Tack och lov inte hojjen) från garageuppfarten. 150 m längre bort kommer en bil, det är 30 sträcka, smal gata i ett bostadsområde.
Någon sekund senare small det ut av bara helvete.
Tur att man satt i en gammal Audi Quattro V8 :)

Damen i den andra bilen körde i runt 80-90 km/h, flyttade min 2 ton tunga bil lååångt upp på trottoaren :p
Min sambo satt bredvid, men vi klarade oss galant då damen träffade vår bil vid sidan av bagageluckan.

Kör försiktigt och titta en, läs 10, extra gång.

Audi FTW :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top