Internetdäck ej för skandinaviska marknaden???

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Fick idag berättat för mig att däck från dack365.se inte är avsedda för skandinaviska marknaden.
Kanske är så men om vi nu pratar sommardäck, på vilket sätt skulle det spela ngn roll?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vilket skitsnack. De får sina däck från svenska generalagenter. (har ibland suttit adressuppgifter kvar på däcken jag fått från dem.) Deras lager ligger inte långt ifrån där jag passerar på väg till jobbet så jag hämtar mina på plats..
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vilka däck syftar du på?
Ett Pilot Road III-däck kommer ju vara detsamma oavsett om du går in i butik här hemma och köper det eller om du köper det på nätet...
OM vi däremot i generella ordalag pratar om dubbfria vinterdäck så finns det skillnader mellan de däck som är avsedda för nordiskt klimat och de som inte är det..
Men även när det gäller dessa så är principen densamma, Nokian Hakkapelitta R2 i butik är samma däck som det på nätet så se bara till att du väljer däck efter vad du tänkt använda det för.

"– Det nordiska är optimerat för att fungera så bra som möjligt på is och snö vilka är de svåraste förhållanden som uppstår här i Norden under vintern. Det europeiska är optimerat för körning på autobahn när det är vått och torrt i hastigheter som kan överstiga 200 km/h, mycket långt från nordiska förhållanden."

http://www.expressen.se/motor/stor-skillnad-pa-europeiska-och-nordiska-dubbfria-dack/
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Vilka däck syftar du på?
Ett Pilot Road III-däck kommer ju vara detsamma oavsett om du går in i butik här hemma och köper det eller om du köper det på nätet...
OM vi däremot i generella ordalag pratar om dubbfria vinterdäck så finns det skillnader mellan de däck som är avsedda för nordiskt klimat och de som inte är det..
Men även när det gäller dessa så är principen densamma, Nokian Hakkapelitta R2 i butik är samma däck som det på nätet så se bara till att du väljer däck efter vad du tänkt använda det för.

"– Det nordiska är optimerat för att fungera så bra som möjligt på is och snö vilka är de svåraste förhållanden som uppstår här i Norden under vintern. Det europeiska är optimerat för körning på autobahn när det är vått och torrt i hastigheter som kan överstiga 200 km/h, mycket långt från nordiska förhållanden."

http://www.expressen.se/motor/stor-skillnad-pa-europeiska-och-nordiska-dubbfria-dack/
Enligt första inlägget syftar jag på sommardäck och då bildäck.

I det här specifika fallet gäller det Goodyear EfficientGrip Performance men min frågeställning var egentligen mer generell hur det funkar med sommardäck för bil.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Enligt första inlägget syftar jag på sommardäck och då bildäck.

I det här specifika fallet gäller det Goodyear EfficientGrip Performance men min frågeställning var egentligen mer generell hur det funkar med sommardäck för bil.

Det man skall passa sig för är att inte köpa däck från England eftersom de har vänstertrafik. Det kan bli nog så spännande om du sätter på däck för vänstertrafik på en bil som skall köra högertrafik.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Enligt första inlägget syftar jag på sommardäck och då bildäck.

Då var det jag som slarvläste och missade just den detaljen.
Kan inte se något som hindrar att fritt välja å vraka om du tänkt köra här hemma.. Skulle du däremot köra mycket Autobahn hade hastighetsklassningen kunnat vara av vikte eller om du jagat vinterdäck så kan de som är anpassade för vårt klimat vara klokare val än de centraleuropeiska dubbfria alternativen...

Vissa däckkrängare kan försöka ta bättre betalt när de hör att det är nät-däck som skall läggas om men då går man helt sonika till nästa firma.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Det man skall passa sig för är att inte köpa däck från England eftersom de har vänstertrafik. Det kan bli nog så spännande om du sätter på däck för vänstertrafik på en bil som skall köra högertrafik.
Varför skulle det vara ett problem? Det är ju bara att sätta vänsterdäcken på höger sida och högerdäcken på vänster sida.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Skulle du däremot köra mycket Autobahn hade hastighetsklassningen kunnat vara av vikte eller om du jagat vinterdäck så kan de som är anpassade för vårt klimat vara klokare val än de centraleuropeiska dubbfria alternativen...
I mitt fall gäller det V50 diesel så det där med hastighetsklassning spelar inte så himla stor roll:D
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Funkar inte om däcket har en bestämd rullriktning. :crash
I vänstertrafik är det ju på ett sätt och högertrafik previs tvärtom så vänder man samtidigt på däcken som man använder vänstertrafikdäck på en bil som går i högertrafik så blir det automatiskt korrekt. Tro mig, det har jag läst på internet så det är sant.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jodå, men man måste först byta plats på hjulen.
Jo. Men det förutsätter att man inte gör som en stjärna här på SH gjorde för ett par år sedan. Han berättade i en tråd hur han på våren servade hojen själv inför påställning. Han bytte olja å filter å var duktig men så gjorde han den stora blundern att han fyllde på bakluft i framdäcken!!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jo. Men det förutsätter att man inte gör som en stjärna här på SH gjorde för ett par år sedan. Han berättade i en tråd hur han på våren servade hojen själv inför påställning. Han bytte olja å filter å var duktig men så gjorde han den stora blundern att han fyllde på bakluft i framdäcken!!
Åh herregud. Må han vila i frid.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Var det inte några Firestonedäck som var framtagna för USA marknaden som inte var någon hit?
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jo. Men det förutsätter att man inte gör som en stjärna här på SH gjorde för ett par år sedan. Han berättade i en tråd hur han på våren servade hojen själv inför påställning. Han bytte olja å filter å var duktig men så gjorde han den stora blundern att han fyllde på bakluft i framdäcken!!

Vare samma kille som hade sommarluft i däcken på vintern? :crash
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vissa däck tillverkas för olika temperaturförhållanden. Får man tag på däck avsedda för klimatet längre söderut så kommer dom att gå lite för kalla och ge sämre grepp om man kör här uppe i norden.

Detta gäller främst för vinterdäck där dom avsedda för kontinenten är avsevärt hårdare och avsedda för att köra på våt vägbana utan för mycket snö och is och dom funkar uselt på en riktig vinterväg pga att dom inte är gjorda för det.

Det förekommer även på andra däckstyper men hur vanligt förekommande det är vågar jag inte uttala mig om.
Jag skulle misstänka att det för dom flesta MC däck eller bildäck för sommarbruk inte är något större problem men har man otur så.

Kollar man upp om det aktuella däcket man är ute efter tillverkas för olika temperaturer och det inte är fallet så ska det inte vara något problem tycker jag. Då är det snarare mecket med att man får hem ett däck med posten och sedan skall släpa med däcket till en verkstad eller däcknasare som kan skifta på hojen vilket kan vara värt en liten slant för att slippa enligt mig. Dock inte hur många slantar som helst.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top