MotoGP 2014: Motul Grand Prix of Japan

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Grymt kval :)

1. Ducati
2. Yamaha
3. Honda

Jaja, jag vet, däck osv...
 

Lazzekongo

Member of Team Rubank Racing
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Daytona 675 -08 R6 -00
Kul att det händer lite kvalet men förstår inte riktigt meningen med att kunna använda det mjuka däcket när det ändå inte kan användas i racet.

Racet imorrn
1. Rossi
2. Lorenzo
3. Marquez
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Hur mycket längre räcker medium-däcken kontra soft? Känns som däcken ofta tar slut rätt fort för open, ducati i synnerhet, och factory väljer ofta den hårdast möjliga blandningen (ja, Marquez iaf) i racet.

Måste ducati tillbaka till factory för att kunna vinna ett race? För tiderna verkar de ju ha med gp14.2-hojen, med mjukare däck iofs.

Eller ska de köra på extra soft och ta ett hojbyte mitt i racet? Vad kan tidsvinsten per varv vara och hur mycket förlorar de på ett depåstopp?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur mycket längre räcker medium-däcken kontra soft? Känns som däcken ofta tar slut rätt fort för open, ducati i synnerhet, och factory väljer ofta den hårdast möjliga blandningen (ja, Marquez iaf) i racet.

Måste ducati tillbaka till factory för att kunna vinna ett race? För tiderna verkar de ju ha med gp14.2-hojen, med mjukare däck iofs.
Jag tror nog Ducati kommer vinna ett torrt race innan de blir ett vanligt factory-team igen. Problemet har ju snarare varit hojen än däcken för dem. Eller ja, hojen har ju käkat upp däcken oavsett vilka däck de kört på har det verkat som, eftersom att de kunde vara med bra de första varven förut, men sedan tappade.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dovi och Doctorn! :tummenupp

EDIT:
J-vlar vilka första två startled! :)
1 4 Andrea DOVIZIOSO Ducati 1'44.502
2 46 Valentino ROSSI Yamaha 1'44.557 0.055 0.055
3 26 Dani PEDROSA Honda 1'44.755 0.253 0.198
4 93 Marc MARQUEZ Honda 1'44.775 0.273 0.020
5 99 Jorge LORENZO Yamaha 1'44.784 0.282 0.009
6 29 Andrea IANNONE Ducati 1'44.854 0.352 0.070
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Dovi och Doctorn! :tummenupp

EDIT:
J-vlar vilka första två startled! :)
1 4 Andrea DOVIZIOSO Ducati 1'44.502
2 46 Valentino ROSSI Yamaha 1'44.557 0.055 0.055
3 26 Dani PEDROSA Honda 1'44.755 0.253 0.198
4 93 Marc MARQUEZ Honda 1'44.775 0.273 0.020
5 99 Jorge LORENZO Yamaha 1'44.784 0.282 0.009
6 29 Andrea IANNONE Ducati 1'44.854 0.352 0.070

Sååååå jämt, topp 10 inom en dryg halvsekund!!!!:3freak
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
Jag tror nog Ducati kommer vinna ett torrt race innan de blir ett vanligt factory-team igen. Problemet har ju snarare varit hojen än däcken för dem. Eller ja, hojen har ju käkat upp däcken oavsett vilka däck de kört på har det verkat som, eftersom att de kunde vara med bra de första varven förut, men sedan tappade.
Om dom hamnar på pallen en gång till blir dom väl ett vanligt factory team igen? oavsett vinst. 3ggr gillt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om dom hamnar på pallen en gång till blir dom väl ett vanligt factory team igen? oavsett vinst. 3ggr gillt.

Nä, 3ggr i torrt och dom har väl bara en torr, sen förlorar dom väl bara 2lit soppa i första steget, efter det försvinner väl det mjuka däcket osv.
Seger skyndar väl på processen med, behövs inte 3 isf.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Många klipp upplever jag som att det går långsammare än vad det i själva verket gör, men Pedrosas stoppie-film är nog tvärtom, satan i gatan vilken jävla speed när han går in i kurvan. Det känns som att fysiken inte skall palla med det där, att hojen borde flyga av, vilket jävla nerlägg alltså...
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
1. Rossi
2. Lorre
3. Dovi

MM försöker upphäva fysikens lagar med liiite för stor marginal i under dom första varven & får en DNF efter att ha planterat hojen i sandfållan inför sina snopna Honda bossar som funderar på harakiri men som nöjer sig med en dränka sina skamkänslor i saké & hoppas på att MM tar hem mästerskapet i nästa race!! :D:D:D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
snopna Honda bossar

Dessa bossars högsta önskan är naturligtvis att säkra mästerskapet på Hondas egen bana. Så du kan vara ganska säker på att banhotellets lyxiga restaurang redan är bokad, att champagnen står på kylning och att den där kartongen till höger längst bak i depåboxen innehåller sådana där t-shirts som aldrig finns...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Dessa bossars högsta önskan är naturligtvis att säkra mästerskapet på Hondas egen bana. Så du kan vara ganska säker på att banhotellets lyxiga restaurang redan är bokad, att champagnen står på kylning och att den där kartongen till höger längst bak i depåboxen innehåller sådana där t-shirts som aldrig finns...

Ser rätt så bra ut just nu för Honda och MM:tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ser rätt så bra ut just nu för Honda och MM:tummenupp
Ja, kul att inte prylarna står oansvända och blir dammiga. Men idag imponerade Lorenzo stort och i gammal god robocop-stil, jag undrar jag om inte vi ser den blivande VM-tvåan överst på pallen idag?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Gillar inte Jlo även om hans attityd blivit bättre. Men jag hoppas för allt i världen att Rossi blir tvåa. För nästa års VM.. Lite som att ha Forsberg med i båset, kanske inte längre bäst men jävligt bra och trygghet. Men sen har ja hållt på Rossi efter Mick (även en sväng på goda Macoy), jag tror att Rossi har några år till som topp 5. Motivation är en annan sak. Därav hoppas ja att Rossi är VM 2 detta år och avslutat 2015 som 1a och pensionerar sig.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top