Tickande/vinande R6-06a

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Min hoj avger någon form av tickande/vinande ljud när man slår på tändningen. Låter som en elektrisk motor som ställer in sig, i brist på bättre beskrivning. Det är inte ett helt homogent ljud. Funderar om det är bränslepump som bygger trycke eller något? Min vän som kört R1 samt äldre R6 med förgasare hade ingen aning om vad det va för något.

Är medveten om att Yamahas hojar kan knacka/låta lite utan att det är någon fara och hojen går som den ska och det är inget man hör när motorn är igång (kanske överröstas av motorljudet)

Risk för totalras någonstans?
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Bränslepumpen som nämnts tidigare & Exup-ventilen låter väl lite när du vrider på tändningen, har jag för mig.
Inget att oroa sig över med andra ord :)
 

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Vasa/Gbg
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
Det är bränsle pumpen du hör när du slår på tändningen
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Om ni säger det så! Ska se om jag kan få tag på ett klipp och lägga upp. Tycker det låter så skumt bara...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det är soppapumpen som redan nämnts.
"Viner" och låter i ett par sekunder, sen tyst.
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Det är soppapumpen som redan nämnts.
"Viner" och låter i ett par sekunder, sen tyst.

Problemet är att den inte blir tyst. Har iofs startat motorn efter ett par sekunder varje gång. Ska kolla om jag kan lägga upp en kort filmsekvens på det hela. Märker som sagt inget konstigt när jag kör så soppapumpen levererar iaf bränsle.
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Ingen som har någon input på ovanstående? Känns inte som att det bör låta så.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det där var nåt nytt. Hamstrar kanske?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Problemet är att den inte blir tyst. Har iofs startat motorn efter ett par sekunder varje gång. Ska kolla om jag kan lägga upp en kort filmsekvens på det hela. Märker som sagt inget konstigt när jag kör så soppapumpen levererar iaf bränsle.
Hur vet du att det inte blir tyst om du alltid startar hojen, utan att utreda vad du tror är ett problem först? :va Testa att slå på tändningen och låt den stå en stund.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Lät ju spontant som en servomotor som inte hittar hem och står och rycker.
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Hur vet du att det inte blir tyst om du alltid startar hojen, utan att utreda vad du tror är ett problem först? :va Testa att slå på tändningen och låt den stå en stund.

Dåligt formulerat av mig. Har haft tändningen på i säg 30 sek innan jag startat den.
Den kan mycket väl vara servon/exup som står och låter. Sitter ett slip-on på och jag tror man helt enkelt inte har kopplat in servon när man monterat dit det (ventilen koppals väl in där?) . Så en teori kanske är att den står och tuggar då den inte får någon input från avgassystemet? Kan inget om hojar så kanske är helt ute och cyklar.
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Kan nu bekräfta att det är exup/servon till avgasspjället som låter. Varför den låter har jag dock ingen aning om men det spelar ingen större roll då jag inte har något spjäll.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top