Kinafälgar

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Ebay svämmas nästan över av kinadelar till de vanligaste japanska sporthojarna. Bl a säljs nya fälgar för priser under vanliga beg-priser.
Har någon riktig erfarenhet av de här kinafälgarna? Är det bara skräp eller funkar det? Hur är vikt och hållbarhet i förhållande till original?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har bara provat kinesiska fälgar för crossbruk och de dög inte ens nästan. De blev sneda och buliga bara man tittade argt på dem. Jag har inget emot kinesiska varor och använder det gärna när specifikationen inte är avgörande för min säkerhet. Fälgar tillverkas inte i vanlig bonnaluminium utan i dyrare och hållfastare legleringar, kineserna har en tendens att spara där det syns minst.....


Jag hade inte köpt gjutna sporthojshjul från kina.:brinnerup
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag jobbar på ett företag där vi ibland bearbetar gjutgods ifrån Kina. Ingen vacker syn i vissa fall...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har ett par kinahjul som ska provas på gata i vår men hade jag fått åter pengarna hade jag köpt hjul från Warp9 istället. Det man läser är inget vidare...

...Men jag gav 800$ för paret så kanske är rätt bra för att vara kinahjul iaf...

Jag har bara provat kinesiska fälgar för crossbruk och de dög inte ens nästan. De blev sneda och buliga bara man tittade argt på dem. Jag har inget emot kinesiska varor och använder det gärna när specifikationen inte är avgörande för min säkerhet. Fälgar tillverkas inte i vanlig bonnaluminium utan i dyrare och hållfastare legleringar, kineserna har en tendens att spara där det syns minst.....


Jag hade inte köpt gjutna sporthojshjul från kina.:brinnerup

Så det här är bara snicksnack?
"Ⅰ. 6061T6 ALUMINUM CNC PRODUCED HUB
Ⅱ. 7050T6 ALUMINUM RIM
Ⅲ. 304 STAINLESS STEEL SPOKE WITH BRASS NIPPLE"
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Skyll inte på "kineserna".

Det är dom som beställer som "specar" vilken legering och vilka "krav" som ska uppfyllas.
Jag har under flera år jobbat tillsammans med företag som importerar aluminiumgjutgods från Kina, och dom är riktigt duktiga på det dom håller på med, de seriösa är otroligt duktiga på att snabbt ta fram både gjutformar och prototyper på mer komplexa gjutdetaljer än mc-fälgar.

Man får precis det man betalar för.

KentW
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Med tanke på att jag själv upplevt hur utbytesdelar brustit vetitusan ifall jag skulle vilja åka på ett par utbytesfälgar ifall de inte tillverkats utifrån hållfasthet.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Visst kan dom men vill dom?

Skyll inte på "kineserna".

Det är dom som beställer som "specar" vilken legering och vilka "krav" som ska uppfyllas.
Jag har under flera år jobbat tillsammans med företag som importerar aluminiumgjutgods från Kina, och dom är riktigt duktiga på det dom håller på med, de seriösa är otroligt duktiga på att snabbt ta fram både gjutformar och prototyper på mer komplexa gjutdetaljer än mc-fälgar.

Man får precis det man betalar för.

KentW

På pappret så skall det funka så...i de flesta fall.

Jag läste apropå lågkostnad och Kina om en firma som för att få ned kostnaderna, förhandlade med och beställde en provserie av en kinesisk leverantör. Det var bara det att...

När provserien anlänt och den skulle granskas så var det någon som, hur märkligt det än låter, tyckte sig känna igen vertygsmärkena i bitarna, hur bearbetningen var gjord. Det var för ögat omöjligt att se någon skillnad på provbitarna och det som kommit från den vanliga leverantören. Efter viss vånda och en hel del mätövningar, mikroskopövningar så ringde man den "vanliga" leverantören och frågade.
Det visade sig då -kortversionen- att den potentiella leverantören från Kina även de beställde från den "vanliga" leverantören. Ett rätt säkert sätt att snabbt få till en acceptabel provserie.

Så de såg inte i syne...det var "samma" saker man fått...hur seriebitarna skulle sett vet ingen...man fortsatte köpa från sin "vanliga" leverantör.

Vad gäller kineser så verkar det vara så, att det är inte så att de inte kan, de vill bara inte? På pappret är de allra flesta välutbildade så att det kan ge nästan vem som helst prestationsångest men förmågan att omsätta det till praktik verkar variera. F-n de kan göra de mest fantastiska saker om de följer specar och anvisningar och inte blir kreativa och börjar kapa hörn för att tjäna några yuan till.

Foxconn som bygger om jag inte har fel, det mesta av Apples prylar, egentligen gör det knappast utan att det är någon från Apple på plats 365/24/7...

Så det är nog inte förmågan i sig jag tycker är problematisk...utan attityden.
Kommer ni ihåg den kinesiska mjölkskandalen. Mjölken testades för proteininnehåll...fast det var i själva verket ett kvävetest (N) som utfördes. Listig kille kommer på att om vi spär ut mjölken och tillsätter melamin så kan vi lura proteintestet!

Ett ganska stort gäng tusentals barn på sjukhus och mycket lidande...


Jovisst helt sant:
Det är dom som beställer som "specar" vilken legering och vilka "krav" som ska uppfyllas.
Det är bara det att det är inte alltid självklart att man verkligen följer ens något av ovanstående...det finns flera exempel fårn relativt pålitliga källor som berättar om den ansträngning som gjorts för att t.ex kunna gjuta med något billigare och om inte kanske alltid uppenbart sämre så i alla fall fel "annorlunda" legering men som ändå krymper rätt och fyller rätt i och ur formen...att det sen inte håller.

Jag är nog mer inne på Boris linje...undvik!
Om du inte själv sett hur och när man tillverkat prylarna...
 
Last edited:

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Tack för bra svar. Jag har inte tänkt köpa såna fälgar (ifall någon undrar). Men man undrar ju när de annonseras ut så frekvent. Jag gissar ju att de säljs också men eftersom de vänder sig till hela världen så skulle det vara intressant att veta var de hamnar. Några i Sverige tydligen.

Finns det ingen beteckning som är mer precis och visar vilken legering som använts?

Mindre kritiska delar har jag dock testat lite på vinst och förlust. T ex bromsskydd. I just det fallet har jag inget att klaga på.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har jobbat på ett alugjuteri, och kan väl säga att det inte var en enda gjutbit som inte slog sig när de svalnade (vilket iofs lätt åtgärdas med en fixtur och en stor gummiklubba). Jag skulle helst undvika fälgar som är skeva, det vibrerar så fasligt om dem då.
Absolut billigaste fälgarna lär vara lite sådär vad gäller knullputsen och materialvalet och gjutningen. Aluminium med bubblor spricker lättare, och vibrerar det så får man lättare sprickor. Fälg som spricker kan iaf jag tänka mig får katastrofala följder om man kör hoj.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Fast det är väl inte alltid sant!

Jag vet ett svenskt företag som har delar av sin tillverkning i Kina. Dom har valt att ha en svensk på plats i Kina stora delar av året efter att dom haft stora problem med att kineserna byter till billigare/undermåligt material.

Skyll inte på "kineserna".

Det är dom som beställer som "specar" vilken legering och vilka "krav" som ska uppfyllas.
Jag har under flera år jobbat tillsammans med företag som importerar aluminiumgjutgods från Kina, och dom är riktigt duktiga på det dom håller på med, de seriösa är otroligt duktiga på att snabbt ta fram både gjutformar och prototyper på mer komplexa gjutdetaljer än mc-fälgar.

Man får precis det man betalar för.

KentW
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Finns det ingen beteckning som är mer precis och visar vilken legering som använts?
På mina ekrade fälgar står det ju 7050 T6 vilket är en motsvarighet till vårat 7075, en av de hårdaste och styvaste aluminiumlegeringarna på marknaden, mer känt som "flygplansaluminium".

...Men det kanske bara är struntprat... :(
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast det är väl inte alltid sant!

Jag vet ett svenskt företag som har delar av sin tillverkning i Kina. Dom har valt att ha en svensk på plats i Kina stora delar av året efter att dom haft stora problem med att kineserna byter till billigare/undermåligt material.

Som du och Rymdbörje säger så verkar kineserna sakna respekt för materialval och det kan variera från batch till batch.
De stora bolagen som låter sina prylar tillverkas i Kina har tvingats fixa material från andra ställen i världen, sedan skickat till den kinesiska verkstaden för bearbetning.
Även om den kinesiska verkstaden skulle vara seriös så är risken ändå överhängande att materialleverantören levererar nåt annat material än vad som faktiskt beställts.

Har besökt Kina på en kort transit och när man tex frågar en kines om vägen till en plats, eller pekar på kartan och frågar nåt så kan det aldrig säga att det inte vet. Det verkar känna sig tvingade att leverera, vare sig de vet eller inte. För dem är fel svar bättre än att inget svar även om resultatet blir att de skickar dig åt het fel håll.
Tror det är samma mentalitet med material, saknar de rätt material så skickar de nåt annat. Det är nån kulturell grej.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På mina ekrade fälgar står det ju 7050 T6 vilket är en motsvarighet till vårat 7075, en av de hårdaste och styvaste aluminiumlegeringarna på marknaden, mer känt som "flygplansaluminium".

...Men det kanske bara är struntprat... :(

Det vet man ju inte förrän man provat. Crosshjul med ekring och slang ger ju inte samma katastrofala haverier om det är risig kvalisort så det är väl bara att pröva.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
På tal om Kina.
Jag köpte en framskiva till min lillHonda för 500:-. Fick samtal från tullen. De ville ha kopia på Ebaylänk och kvitto på betalningen.
Tullmannen sa att Kinaimporten hade ökat lavinartat och de anger alltid för lågt värde på paketen. Som tack för min hjälp fick jag en bra skiva och en tullräkning på 320 :- .
Så det blev ingen bra kinaaffär denna gång. Har annars bara åkt på tull på grejor från Usa.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
För oss som "jobbar/jobbat" inom tillverkningsindustrin så vet vi hur det ska fungera och fungerar inom verkstadsindustrin när man tar in en ny leverantör.
Det är en lååång process att byta eller skaffa en leverantör men gången är solklar.
Innan serieleveranser går igång har många steg stötts och blöts, både på längden och tvären.
- Uppfyllande av Kvalitetskraven är alltid Nr: 1.
Och där ingår en massa tester av i köparens egen verksamhet som Provleveranser med olika volymer, för att bla. se hur leverantören klara skiftande tidsramar utan att missa i Kvalitet.
Hållfasthetstester för att utröna vilken spännvidd på kvaliteten leverantören har i sin tillverkning.
Listan är lång när det kommer alla de tester som en leverantör ska klara för att komma ifråga för leveranser till företag som köper tillverkade Aluminiumdetaljer, och för den del också "vanligt" gjutgods inte bara från Kina utan detta regelverk gäller alla leverantörer till de företag som jag jobbar/jobbat åt de senaste 35+ åren.

Det som kostar en tillverkare mest anseende och pengar är brister i Kvaliteten, Leveranssäkerheten kommer på andra plats. Och det gäller i hela tillverkningskedjan.

Mycket av de "prylar" som vi svenskar köper idag tillverkas i Kina och Taiwan, men säljs ofta av "säljare" baserade i England, Tyskland, Italien, Belgien, Usa mfl.
Men prylarna skickas direkt från Kina och Taiwan till köparen runt om världen.

På 1960-talet sas det i gemene mans mun i Sverige att "Japanska skitgrejor säljs på EPA-varuhusen".
EPA var en kedja av varuhus, som var nymodigheter då.

Ungefär som man ser idag att det pratas och skrivs om Biltema och Jula.

/KentW
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
För oss som "jobbar/jobbat" inom tillverkningsindustrin så vet vi hur det ska fungera och fungerar inom verkstadsindustrin när man tar in en ny leverantör.
Det är en lååång process att byta eller skaffa en leverantör men gången är solklar.
Innan serieleveranser går igång har många steg stötts och blöts, både på längden och tvären.
- Uppfyllande av Kvalitetskraven är alltid Nr: 1.
Och där ingår en massa tester av i köparens egen verksamhet som Provleveranser med olika volymer, för att bla. se hur leverantören klara skiftande tidsramar utan att missa i Kvalitet.
Hållfasthetstester för att utröna vilken spännvidd på kvaliteten leverantören har i sin tillverkning.
Listan är lång när det kommer alla de tester som en leverantör ska klara för att komma ifråga för leveranser till företag som köper tillverkade Aluminiumdetaljer, och för den del också "vanligt" gjutgods inte bara från Kina utan detta regelverk gäller alla leverantörer till de företag som jag jobbar/jobbat åt de senaste 35+ åren.

Det som kostar en tillverkare mest anseende och pengar är brister i Kvaliteten, Leveranssäkerheten kommer på andra plats. Och det gäller i hela tillverkningskedjan.

Mycket av de "prylar" som vi svenskar köper idag tillverkas i Kina och Taiwan, men säljs ofta av "säljare" baserade i England, Tyskland, Italien, Belgien, Usa mfl.
Men prylarna skickas direkt från Kina och Taiwan till köparen runt om världen.

På 1960-talet sas det i gemene mans mun i Sverige att "Japanska skitgrejor säljs på EPA-varuhusen".
EPA var en kedja av varuhus, som var nymodigheter då.

Ungefär som man ser idag att det pratas och skrivs om Biltema och Jula.

/KentW
Hur det ska fungera och hur det faktiskt i praktiken fungerar är tyvärr ju inte alltid samma sak. Du/ni verkar vara lyckligt lottade. Det finns tyvärr mer än ett exempel där hela kedjan gåtts igenom med flaggan i topp...bara för att när serien på x k st börjar komma hem så är kvaliteten, låt säga sporadisk.
Men visst, i princip har du helt rätt...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle ha en givare till bilen för några år sen, det fanns original, Bosch och noname, ~1600, ~800 och ~600, alla hade samma garantier och såg helt identiska ut, det som skiljde var pris och kartong. Jag sätter en slant på att dom var gjorda av samma folk i samma fabrik. I vissa fall handlar det ju bara om att täcka in alla marknadsandelar med samma produkt. Men med elektronik så blir det ju nästan dyrare att hålla på med olika serier, än att kasta i billigare legeringar i ett göt.
 

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Ort
växjö
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Jag gick på en utbildnig på högskolan för några år sedan,där hade vi en proffessor i gjutteknik.han hade varit i kina å tittat.Dom hade stampade jordgolv dom använde gjutformen cirka 40 gånger när man ska använda den max 6 gånger. Så han sa allt som är gjutit i kina var skit.

Som Boris säger gäller det inte ens säkerhet köp.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
För oss som "jobbar/jobbat" inom tillverkningsindustrin så vet vi hur det ska fungera och fungerar inom verkstadsindustrin när man tar in en ny leverantör.
Det är en lååång process att byta eller skaffa en leverantör men gången är solklar.
Innan serieleveranser går igång har många steg stötts och blöts, både på längden och tvären.
- Uppfyllande av Kvalitetskraven är alltid Nr: 1.
Och där ingår en massa tester av i köparens egen verksamhet som Provleveranser med olika volymer, för att bla. se hur leverantören klara skiftande tidsramar utan att missa i Kvalitet.
Hållfasthetstester för att utröna vilken spännvidd på kvaliteten leverantören har i sin tillverkning.
Listan är lång när det kommer alla de tester som en leverantör ska klara för att komma ifråga för leveranser till företag som köper tillverkade Aluminiumdetaljer, och för den del också "vanligt" gjutgods inte bara från Kina utan detta regelverk gäller alla leverantörer till de företag som jag jobbar/jobbat åt de senaste 35+ åren.

Det som kostar en tillverkare mest anseende och pengar är brister i Kvaliteten, Leveranssäkerheten kommer på andra plats. Och det gäller i hela tillverkningskedjan.

Mycket av de "prylar" som vi svenskar köper idag tillverkas i Kina och Taiwan, men säljs ofta av "säljare" baserade i England, Tyskland, Italien, Belgien, Usa mfl.
Men prylarna skickas direkt från Kina och Taiwan till köparen runt om världen.

På 1960-talet sas det i gemene mans mun i Sverige att "Japanska skitgrejor säljs på EPA-varuhusen".
EPA var en kedja av varuhus, som var nymodigheter då.

Ungefär som man ser idag att det pratas och skrivs om Biltema och Jula.

/KentW

Personligen tvivlar jag inte på Kineserna i sig, däremot på den som beställt detaljen.
Har den personen något intresse i t.ex hållfasthet eller vill den bara kränga grejor som ser ut precis som original?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
En av världens största tillverkare av fartygsdieslar med tillverkningen här i Norden hade långt in på 1990-talet
också "stampade jordgolv" i bla. Smedjan och i kokill gjuteriet. Det var av rent praktiska skäl, det kunde "städas" med en truck utrustad med "schaktblad". Dom var inte ensamma om detta, men deras kvalitet på gjutningarna var i topp i branschen.

Var han fått "6x" ifrån kan man undra, och vilken gjutmetod var det frågan om.
Det finns ett antal olika gjutmetoder som skiljer sig åt på många sätt, och det är omöjligt att generalisera på
det sättet. Det finns till och med metoder där man i princip gör en "ny form" för varje detalj.

Jag skulle kunna visa på detaljer som gjutits i Kina som varje dag används inom områden där säkerheten är
A och O, tex. lyftanordningar som används dagligen i verksamheter där människor finns inom säkerhetsavstånd.

Så att generellt påstå att "allt som är gjutet i Kina är skit" är minst sagt en grov överdrift.

Vi som har en snabblänk till favoritsidan på eBay upptäcker fler och fler produkter som vi hittar i "fina butiken"
hemma här till en bråkdel av kostnaden i Kina och Hong Kong.
Jag renoverade min gamla släpvagn i vintras och köpte då all el i led-utförande till hela släpvagnen från
Kina. Det kostade mindre än en led-baklykta hos en butik här i Sverige, och det var inkl. frakten.

Jag tror inte att dessa elprodukter håller nån lägre kvalitet, det är trots allt samma artikelnr ingjutna i
dom som de i butiken i Sverige.

KentW
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top