CRF450X för stort axialspel på veven

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag (vi) har en Honda CRF450X-motor som körs i en formula student-bil. Efter att ha fungerat bra ett tag slutade den helt plötsligt att fungera. I princip ingen respons när man crankar runt motorn med startmotorn.

Jag har klyvt motorn och egentligen inte hittat något konstigt, slitagedelar är väl inom toleranser osv. När jag började plocka ihop motorn kände jag att axialspelet på veven var något stor och även att radialspelet kändes mer än det brukar. Mätte upp axialspelet till 1,2 mm (enligt manual ska det ligga på 0,30-0,75 mm). Jag misstänker att detta kan ge dålig signal till vevgivaren.

Det sitter ett kullager på ena sidan och ett rullager på andra sidan. Båda ramlager ska självklart bytas, men jag är osäker på om axialspelet minskar för det. Packningen mellan blockhalvorna är Honda original (0,5 mm tjock). Avståndet mellan lagerbanorna på denna vev är 0,11 mm mindre än på en annan mindre använd vev som jag mätte upp så självklart bidrar det till ett större spel, men det är inte hela svaret. Honda har mig veterligen inga shims till veven.

Tror ni att det räcker att byta ramlager, eller kan det vara något mer som är fel?
Anledningen till att jag frågar är att det är ganska bråttom att få reda på om något mer är fel.

Tack på förhand :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den vevgivare som sitter original tål i alla fall större fel än så.

Men i vilket utförande kör ni motorn? Är den helt original? Det brukar ju vara allehanda insprutningssystem mm. på formulastudent-motorerna.

Ser du inga defekter med blotta ögat så är det knappast därför som motorn inte startar. Kollat ventilerna? Och ventilspelet? De brukar föranleda svårstartade motorer.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Bra att den tål mer, då vet jag.

Den är sprutkonverterad av oss, men det fungerar ju bra. Det var bara till att slänga in den andra motorn (har 2 identiska) och den fungerade.

Ventilspelet var ok och ventiler/topp ser jag inget fel på. Kolv och cylinder såg också bra ut, kolv har bara 0,01 mm slitage. Komptest gjordes dock aldrig innan motorn plockades isär.

Enligt testoscilloskopet som finns inbyggt i ECU:n fungerar alla sensorer bra. Vi ska dock ändå testa att byta till hallsensor istället för magnet till kamgivaren.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top