Koppla bort xenonljus

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Har en R6 med ett xenonkit på typ: http://www.carparts-sale.com/h7-headlight-kit-hidyamaha-r1-0409-r6-0309-07-06-08-p-180.html

Detta är så vitt jag förstår inte tillåtet att ha och kommer därför ge nedslag på besiktningen. Förra ägaren monterade ditt detta och nu undrar jag hur knepigt det är att byta till baka till halogen.

Är det bara att knata iväg till biltema och köpa nya lampor och sätta dit samt koppla om lite med befintliga kablar eller krävs det mer?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Om inga kablar är klippta så är det bara att koppla ur xenon-kitet och montera vanliga halogen igen.
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Ok, det va vad jag hoppats på. Finns det någon anledning till att kablar skulle vara klippta? :3freak Förutsätter att det är klåpare som haft hojen innan mig.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Ok, det va vad jag hoppats på. Finns det någon anledning till att kablar skulle vara klippta? :3freak Förutsätter att det är klåpare som haft hojen innan mig.
Nej, men man vet aldrig vad folk har för metod att modda hojen, grejorna är ju avsedda att bara klicka i.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Du kan alltid testa att besikta med kitet, det är inte alla besiktningsmän som anmärker på det, antingen för att de inte ser skillnaden eller för att de är motorcyklister och vet att det är viktigt att man syns i trafiken. Kan ju vara värt 200:- för en ombesiktning för att slippa riva med skiten. Det kan vara rätt knepigt att komma åt alla kablar.
 

Jeppe0001

Medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Hbg
Hoj
R1-05, Tuono V4 Factory-17
Min r1a gick igenom besiktningen med xeneon.
Får du bara rätt besiktningsman är det lugnt.
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Får se hur jag gör. Har slipon (som iofs inte låter så högt), infällda blinkers fram samt Xenon. Kanske provar och ser vad de slår ner på.

Hur funkar det om det endast blir nedslag på säg Xenonljuset. Kommer jag då riskera att få nya nedslag (för blinkers tex) när jag är på ombesiktning eller kollar de endast det man fått nedslag på första gången?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Får se hur jag gör. Har slipon (som iofs inte låter så högt), infällda blinkers fram samt Xenon. Kanske provar och ser vad de slår ner på.

Hur funkar det om det endast blir nedslag på säg Xenonljuset. Kommer jag då riskera att få nya nedslag (för blinkers tex) när jag är på ombesiktning eller kollar de endast det man fått nedslag på första gången?
Ombesiktningen gäller endast tvåor.
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Och det kan inte ovanstående leda till? Betyder det att jag i värsta fall endast får en uppmaning om att åtgärda till nästa ordinarie besiktning?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Och det kan inte ovanstående leda till? Betyder det att jag i värsta fall endast får en uppmaning om att åtgärda till nästa ordinarie besiktning?
Antingen får du nedslag eller en "bra att veta"-anmärkning.
Tvåan kräver en ombesiktning, får du en tvåa på oljud så får du säkert anmärkning på ljusbild och blinkers också.
Bra att veta, alltså en etta, bör du själv åtgärda snarast.
Allt hänger på besiktningsmannen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top