Svarv o fräs

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Moms tillkommer oberoende av om det är i Sverige eller övriga EU.
Utan att ha sett den IRL verkar utseende och mått vara det coolaste sen Aciera-maskinerna tyskarna satte in i sina u-båtar under kriget.
Gör som vi gjorde förr, fråga säljaren efter referenser på tidigare köpare.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Moms tillkommer oberoende av om det är i Sverige eller övriga EU.
Utan att ha sett den IRL verkar utseende och mått vara det coolaste sen Aciera-maskinerna tyskarna satte in i sina u-båtar under kriget.
Gör som vi gjorde förr, fråga säljaren efter referenser på tidigare köpare.

Ja fast du betalar moms i det land du köper den i. Vad jag kunde förstå så var det en Österrikisk sida ? Då är det 20%
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu får ni kamma till er.
Det här är teknikforumet. TS-frågar efter erfarenheter av den kombinerade svarv- och fräsmaskinen han visar i förstainlägget.

TS-ville inte diskutera moms- och tullregler inom EU, inspirerade av inlägg nr 2, som var fel maskin.:krama
 
Last edited:

Losgard

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda
Nu får ni kamma till er.
Det här är teknikforumet. TS-frågar efter erfarenheter av den kombinerade svarv- och fräsmaskinen han visar i förstainlägget.

TS-ville inte diskutera moms- och tullregler inom EU, inspirerade av inlägg nr 2, som var fel maskin.:krama

Då får jag be om ursäkt, jag är verkligen inte den som vill vara den, men utan att specificera mer precis vad han har tänkt att använda den till kan man omöjligen svara på om den duger till det tilltänkta.

Min generella erfarenhet av lätta maskiner är att det fungerar sämre, det skorrar och vibrerar ofrivillig.

Fräs-funktionen vågar jag inte ens säga något om i en kombimaskin som väger 165 kg.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Funkar gissningsvis för plast o alu vad det gäller fräsdelen, för hårdare material så är det nog väldig begränsat. Vi hade en enklare kinafräs på förra jobbet, funkade max att 1-2 tiondelar i stål.
Har du plats så köp beggade större maskiner men har du inte utrymmet så funkar det säkert till plast o alu.
 

Losgard

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda
Funkar gissningsvis för plast o alu vad det gäller fräsdelen, för hårdare material så är det nog väldig begränsat. Vi hade en enklare kinafräs på förra jobbet, funkade max att 1-2 tiondelar i stål.
Har du plats så köp beggade större maskiner men har du inte utrymmet så funkar det säkert till plast o alu.

Använde en kvalitets cnc-fräs på ca 200 kg, den skorrade när vi försökte fräsa 1 per svep, med en 10a pinnfräs i 6082 aluminium vid låg skärhastighet. Motfräs eller medfräs spelade ingen roll, det skorrade och ytan blev inte jättefräck. Gick ner till 0.5 och det lirade bättre.
Skall man fräsa bort 5 mm tar det alltså 10 skär för att få bort materialet, inte jätteroligt om man dessutom skall veva det för hand.

Förutsatt att det INTE är några glapp i svarven tror jag den kommer fungera bra till mindre prylar, lite glapp i skruvarna så blir allt skit rent ut sagt. Då är det dags för nya skruvar om dom inte går att spänna upp.
Men då undrar jag varför man inte köper en begagnad kvalitetsmaskin och byter slitage-delar vid behov och har en svarv som fungerar livet ut med pinolmatning för att slå standardgängor osv.

Är det fräsen man vill åt så har Arboga en fin pelarborr som man kan fästa kordinatbord på, fungerar bättre till småarbeten än många kina-fräsar.

Har en Köpingsvarv från gissninsvis 60-70tal, uppskattad vikt kring tonnet, där märker jag ingen skillnad på maskinen om jag svarvar i plast, rostfritt eller kromstänger. Det bara snurrar på, dessa står inte jättehögt i kurs, billigare än maskinen du länkat.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om barnen inte är allt för gamla så kan du nog ge dem en i julklapp.

Grejer för vuxna har minst 380volt och förflyttas med maskinskridskor.
Den där leksaken lär vara löjligt slö och vibrera satan
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top