Köpa banhoj, HJÄLP!

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
För mig som är bättre på att köra hoj än på att skruva & meka är det en jävla djungel att köpa riktig banhoj. Vad tusan ska jag kolla på för att hitta ett reko ex?

Jag tänker reg bar, färdigkittad med extra kåpor och regnfälgar, gärna fd SST eller Rookie 600. Första intryck av ägare, hoj och utrustning kan jag utvärdera men sen blir det svårbedömt.

- Hur kontrollerar jag historiken, bör man undvika USA import eller går det att kolla upp en hoj med hjälp av ram nr?
- Hur kollar jag att ramen är rak?
- Är det svårt och dyrt att regga en reg bar men oreggad hoj?
- Hur kollar jag att motor är ok så jag inte åker på att riva allt och bygga om för massa pengar direkt? (Har gjort det dyra misstaget med en banbil en gång, det räcker.)
- Vill köpa 600, helst CBR eller R6 men literhojar är betydligt billigare på Blocket? :va

Hojen ska jag ha till att ta licens, Speedster cup + track days. Har fattat att reglementet är väldigt fritt, men kör man slicks eller måste däcken vara DOT-märkta?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Dot-däck i speedster(och sst! ;) )

Ramen brukar tåla stryk, tror det är större risk att den spricker än blir sne, gaffelbenen och kronan däremot är en annan sak, har bytt ett gäng på min då de verkar vara tillverkade i mjukost.

Motorn är i orginalutförande hållbar, börjar man däremot optimera den så kommer man lite närmare vad de tål.
Höjt varvstopp och tunnare topppackning är väl en del av de saker som sliter så leta en med orörd motor så får du ett så problemfritt ägande du kan, min börjar närma sig 5´nu.

Lådan tar stryk, av "crossväxlingar" och fullgas om man inte kan och ej rätt justerad qs, är bara att provköra och se så alla växlar går i (och stannar där) under belastning om man inte vill plocka ner motorn.

Annars så är de ganska lätta att riva, bytte låda på min i våras och förutom stopptiden så var det inget som var besvärligt (stopptiden infann sig dag 2 av 5 i spanien......), inte dyrt eller svårt att hitta delar heller om du väljer mellan cbr eller r6, det dräller av dom.

Lycka till och kör hårt! :)
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Reggade eller reggbara hojar är dyrare än oreggade.
Att köpa en som inte är reggad med papper kan också bli lite halvlurigt.
speciellt om den är helfordons typgodkännd.
Då skall alla original saker var på den när du besiktiga in den, lyse, avgassystem , avgasrening mm.
bättre att köpa en färdig hoj även om man får betala en slant extra.

Jag personligen köpte en gathoj & byggde om den själv.
Inte billigt men det blir riktigt bra om man hittar rätt grundhoj att bygga på.

Detta är min lista vad jag köpte extra förutom hojen.

Kåpor med värmeskydd & lite småplock
motorskydd hjulaxelskydd, hajfena, krachpuckar, sadelneopren, ruta, slangar & behållare för kylarvatten & tank,
Bytte alla lager svinglager & hjullager länkage-lager , syrlager.
Sedan bultar till bormsoken ,oljeplug & påfyllningslock förborrade från Probolt.
Brembo bromspump, 320 mm skivor 4 ST, en uppsättning extra fälgar med drevhubb.
Packningssats till oken, Nya bromsslangar, renoverade gaffelbenen & satta i Öhlins fjädrar & slipade in ventilerna i den.

Inget billigt alternativ.

-Men jag vet att allt är 100% okej.
Konstaterade rätt snabbt att hojen var det billigaste jag köpte ;-)
trots att jag inte köpt någon bakre stötdämpare ännu uppssssss!
Hoppas tomten kommer med en sådan TTX Öhlins ;-)


Jag kollade först runt vilka som man hittar billigaste delar så som ram, gaffelben etc. om olyckan skulle vara framme.


Hade jag varit som dig hade jag köpt en färdig ren banhoj från Stigefelts Motor.

En ren banhoj. det blir billigare & de är seriösa och extremt duktiga.

Sedan hade jag kört med en vanlig gathoj på gatan & SMC utbildningsdagar.


Köp en färdig hoj där det finns regnummer etc trotts ett dyrare pris!
Det blir ändå billigare än övriga alternativ.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
SBK-one, är klart bra grejer.. men det är väl oftast inte riktigt vad en speedster-förare söker.
(lite mycket pengar.. är nog rätt uttryck, för deras hojar ÄR prisvärda)

Vad har du för erfarenhet av RR & vilken budget tittar du på?

Håller annars med alla andra OM su ska köpa en äldre, lite billigare hoj.
I 600 klassen är Honda /R6 är väldigt driftsäkra, en kawa eller gixxer skämmer inte ut sig heller men lite svårare att hitta beggade delar.

Literklubborna däremot... finns det nog större risk att man får mecka. (beroende på ålder)
Här är det nog hugget som stucket vilken av japanerna du väljer... finns gott om delar till dem alla.

Kan väl lägga till att jag nästan aldrig haft strul med hojen mitt i säsongen.
(annat än efter vurpor ;o)

Men då suger jag ut en skvätt bromsvätska efter varje körning, byter olja/filter efter 6-8t körtid & kollar ventiler 1-2ggr/säsong... om nått är halvdåligt, byter jag ut det = sköt om hojen & den kommer hålla länge.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Tack för alla bra tips! Hoppas vi ses på banorna 2015!

Har letat efter rätt hoj halva sommaren och var beredd att slå till fast trodde inte att jag skulle köpa hoj just idag... men låt mig säga så här: The Hayabusa aka Mats.Mattiasson borde få provision av Fredrik på SBK eller åtminstone bli bjuden på en bärs! :tummenupp
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Köpte du R6n av Fredrik? Fan jag tänkte ju köpa den:(
Hur som helst, bättre hjälp än den du får i Anderstorp får du leta efter:)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tusan... Jag köpte min banhoj (R1 -05) färdigkittad av SBKOne i februari. Jag har varit toknöjd med både hojen och kontakten med SBKOne. Men nu blev jag sugen på att kolla om de kunde tänka sig ett inbyte på R6:an. Jag antar att jag var för långsam...
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Tusan... Jag köpte min banhoj (R1 -05) färdigkittad av SBKOne i februari. Jag har varit toknöjd med både hojen och kontakten med SBKOne. Men nu blev jag sugen på att kolla om de kunde tänka sig ett inbyte på R6:an. Jag antar att jag var för långsam...

Bägge går väl in under kategorin "tjejkörd"? :arsele

Usch, jag är nog hungrig, f-låt :rodnar
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Bägge går väl in under kategorin "tjejkörd"? :arsele

Usch, jag är nog hungrig, f-låt :rodnar

Min R1:a är inte tjejkörd! :mad:


Den är meskörd... Kolla resultatlistorna från Speedster Cup så förstår du, nummer 41. Ja, det är jag som är längst ner. Jag var för långsam där också... :rolleyes:
 

Dsg

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Norrköping
Hoj
2009, Yamaha R6
Hmm har ni fler tips på vart man kan köpa färdig fullkittad banhoj? kollar blocket och sporthoj dagligen men har inte hittat nåt som faller mig i smaken, sugen på R1 typ 2007-2008.
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Kolla med BC här på forumet eller sök på TKR Racing på Facebook.
Han har en R1 som snart är färdigbyggd.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top