Serva hojen själv, garanti

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Gör en spinoff från troll-tråden "Otroligt dåligt bemött av Johans MC!" där "Niklasinorr" skrev detta;


"Jag lägger mig inte i diskussionen i sig men jag tänkte bara skriva lite angående service och domen i marknadsdomstolen.

Det är visserligen sant att KIA förlorade i marknadsdomstolen där MECA fick rätt angående att MECA och andra fristående verkstäder fick utföra garantiservice, detta gäller enligt ett EU-direktiv som handlar om konkurrensförhållanden.

I nämnda EU-direktiv så står det tyvärr att fordon med färre hjul än fyra är undantagna. Detta innebär att den som vill ha garanti på sin hoj fortfarande måste lämna den till märkesverkstad, dvs "Nisses Mek" får inte utföra garantiservice om han inte är auktoriserad av respektive hojmärke.
Så, att komma dammande med domar som gäller ovanstående har man ingeting för...

Men, den första januari 2016 så kommer ett nytt EU-direktiv där man har tagit bort undantaget så där gäller det även motorcyklar. Så, efter den 1:a januari 2016 så kan man ringa Johans MC eller annan liknande handlare och tjata om domar och garantier, men inte förr.
"


Samtidigt satt jag och spanade på SOE och läste detta;

Så länge du följt tillverkarens gällande serviceinstruktion och datablad samt dokumenterat ditt arbete tror jag det går utmärkt! Att sedan 98 % av ägarna inte bör vara i närheten av sin hoj med verktyg i hand är en annan sak...


För att återkoppla kring ovan diskussion och få en utomstående bedömning ställde jag frågan till KoV. Här är svaret:

"Tack för ditt brev.

Svaret blir ja eftersom det är villkoret i sig som det varit fråga om.

Med vänliga hälsningar
Konsumentverket

Konsumentverket är en statlig myndighet med uppgift att ta tillvara konsumenternas intressen. Vi arbetar med olika typer av konsumentfrågor: varors och tjänsters säkerhet, företagens reklam och avtalsvillkor, privatekonomi samt konsumentrelaterade handikapp- och miljöfrågor.

Vi utbildar också kommunernas konsumentvägledare, samhällsvägledare samt budget- och skuldrådgivare. Dessutom bevakar vi konsumenternas intressen inom EU. En annan central uppgift är att föra ut aktuell och relevant information till konsumenterna på vår webbplats www.konsumentverket.se.



> Ärende: Annat ärende
> Meddelande: Hej, läser på er webb om Kia målet i MD
>
> http://www.konsumentverket.se/Nyhete...tin-ska-galla/
>
> Är situationen jämförbar vid tillverkares garantivillkor för registrerade motorcyklar och krav på service vid - av tillverkaren - auktoriserad verkstad? Mvh/



Nå?
Vad är rätt och fel?
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jag säger så här. Kommer alltid lämna in min Ducce till Biscaya. Orsak: Jag är lat.

Jag har servat alla andra MC/Bilar/4-Hjulingar själv innan och jag inser att det inte är värt det. Jag vill inte kladda med olja o sånt, orkar inte längre.

Sen om jag får en stämpel så är det väl ok. Jag har aldrig kollat på sånt då jag köpt ett fordon. Frågan jag ställer mig då jag köper nåt är:

Ser den välvårdad ut? Om ja, då är den troligen välservad och troligen bättre omhändertagen än en verkstad kan göra. Om det är nåt special med ventiler o sånt brukar det ofta finnas i serviceboken för sånt glömmer man väl inte? Det gäller att veta vad man köper och man märker det rätt fort beroende på vem man köper av. Passion=så bra det kan vara, Ja den har väl funkat=Kanske ska tänka en stund
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Jag har servat min S1000RR själv och dokumenterat med kvitton. Men verkar vara kontroversiellt för vissa säger att de inte skulle köpa en hoj som inte har stämplar. Vilket inte är någon garanti för att det är bättre gjort. Man bör titta på skicket på hojen och så. Men det borde inte påverka garantier så länge man gjort precis som service schemat säger. Men det är säkert samma som med elektronik kedjornas prisgaranti skiljer det bara en liten siffra på det man har eller har gjort kommer de säkert gnälla.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jag har servat min S1000RR själv och dokumenterat med kvitton. Men verkar vara kontroversiellt för vissa säger att de inte skulle köpa en hoj som inte har stämplar. Vilket inte är någon garanti för att det är bättre gjort. Man bör titta på skicket på hojen och så. Men det borde inte påverka garantier så länge man gjort precis som service schemat säger. Men det är säkert samma som med elektronik kedjornas prisgaranti skiljer det bara en liten siffra på det man har eller har gjort kommer de säkert gnälla.

Vad folk inte förstår när de köper ett fordon är att det kräver underhåll .. jag har alltid servat min S80 från 2001. Sist sade de på besiktningen att .. ja den här kan du nog ha en 10-15 år till .. fan också var första tanken (så jag köpte en Ducce).. :)

Det är likadant med MC... byt olja, filter, stift. Däck o broms är slitage ..

Är de inte körda o kraschade så behöver man inte vara så orolig. Det kostar pengar att ha ett fordon, om det så är ett framdäck eller nya skivor eller vad tusan som helst. Det viktiga tror jag är att ha roligt. :) Livet är kort.

//T
 

Turken

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2014
Ort
Turkiet
Hoj
600RR
Kolja (Tony Jonsson) på SOE som har vänt sig till KO i detta ärendet är ju jursit så konstigt att han behöver vända sig till KO för svar...
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Kolja (Tony Jonsson) på SOE som har vänt sig till KO i detta ärendet är ju jursit så konstigt att han behöver vända sig till KO för svar...
Kan inte uttala mig om hans kompetens men jag tror att en mailkopia från KO slår högre jämfört med någon okänd för många som säger sig ha rätt.

Sedan kanske man inte har lust att lägga ner allt för mycket tid när man kan få ett korrekt svar på kortare tid.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Skilj på äpplen och päron

Reklamationsrätt, lagstiftad rätt att reklamera fel på produkt inom 36 månader efter köp.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-vara/

Garanti, frivillig utfästelse av säljaren.
Garanti är INTE obligatoriskt, säljaren väljer själv.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

Vad betyder det här?
Garanti, det är som sagt frivilligt för säljaren att lämna men OM det finns garanti så finns också ALLTID garantivillkor.
Dessa villkor skrivs av säljaren och kan alltså variera kraftigt från fall till fall.
Ett villkor kan vara att det ska ha servats på auktoriserad serviceverkstad och då är det EXAKT det som gäller.
Minns att säljaren skriver villkoren och garantin är frivillig, säljaren är kung när det gäller garantier!


Den lagstadgade reklamationsrätten däremot är något helt annat!

Det som är extra intressant är detta, klippt från Konsumentverket:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Konsumentkoplagen/

Sexmånadersregeln
Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.

För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.



Så skilj för fasen på garanti och reklamationsrätt.
Ja, MECA får skruva KIA men i praktiken innebär det bara att KIA måste sälja instruktioner, specialverktyg etc. till MECA.
Det är fortfarande KIA som avgör om en verkstad är auktoriserad för KIA eller inte.
Säger KIA att det måste vara glasdörrar på toaletterna i verkstaden annars blir du inte auktoriserad, ja då är det upp till verkstaden att följa det annars blir dom inte auktoriserade och KIA behöver inte ge garanti för fordon som inte är servade på auktoriserad verkstad om det står så i deras garantivillkor...


Konsumentköplagen och dess reklamationsrätt är din vän.
Säljarens garanti är ofta luftslott med massor av irrgångar, fällor och hägringar.


redigering;
Sorry, fel av mig om KIA, Konsumentverket kommer fram till att;
Nu är det fritt fram för bilägare att göra service på valfri verkstad och ändå behålla sin nybilsgaranti. Kravet är att servicen utförs fackmannamässigt.

Detta är resultatet av en dom i Marknadsdomstolen (MD 2012:13) där KIA förbjuds att ställa krav på att bilen ska servas på en auktoriserad KIA-verkstad under garantitiden för att nybilsgarantin ska gälla.

Domen är riktad mot KIA Motors men gäller alla biltillverkare. Så länge du servar din bil på en verkstad som utför jobbet fackmannamässigt gäller den nybilsgaranti som följde med bilen när den såldes.


Vad jag tror att det innebär?
Ännu större krav på verkstadsdatorer, specialverktyg etc.
Biltillverkarna lär knappast sitta med armarna i kors...

Exempel:
Min gamla Ford, numera såld, hade 12 års rostskyddsgaranti.
Ja men bara om den varje år genomgått föreskriven "rostskyddskontroll".
Vad innebär det, hur ska det göras, dokumenteras osv?
Vet Nisses Bil, Plåt och Pizza hur det ska dokumenteras för att biltillverkarens garanti fortfarande ska gälla...?

Så ursäkt att jag hade fel om fallet KIA men jag vidhåller fortfarande att garantier ska man inte lita på med mindre än att man VERKLIGEN satt sig in i vad som gäller..
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
L
Jag har servat min S1000RR själv och dokumenterat med kvitton. Men verkar vara kontroversiellt för vissa säger att de inte skulle köpa en hoj som inte har stämplar. Vilket inte är någon garanti för att det är bättre gjort. Man bör titta på skicket på hojen och så. Men det borde inte påverka garantier så länge man gjort precis som service schemat säger. Men det är säkert samma som med elektronik kedjornas prisgaranti skiljer det bara en liten siffra på det man har eller har gjort kommer de säkert gnälla.


OT
Det man kan gå miste om är generella bug-fixat i programvara som kan smygas in och eventuellt nåt generellt byte av nån svag del som inte är säkerhetsrelaterad för då borde det bli en återkallelse.

Jag har inget problem att köpa utan oficiella servicestämplar men det ställer vissa grundläggande krav på säljarn, tex att hen kan svara på tekniska frågor, redovisa service med kvitto på delar, nån form av sevicebok/kalender, ägt hojen en längre tid och ger ett städat och stabilt intryck.

Men det är en marknadsplats och jag skulle trots att jag köper nåt som troligtvis är bättre omhändetaget än den fullstämplade hojen använda det som ett argument för lägre pris.
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
L


OT
Det man kan gå miste om är generella bug-fixat i programvara som kan smygas in och eventuellt nåt generellt byte av nån svag del som inte är säkerhetsrelaterad för då borde det bli en återkallelse.

Jag har inget problem att köpa utan oficiella servicestämplar men det ställer vissa grundläggande krav på säljarn, tex att hen kan svara på tekniska frågor, redovisa service med kvitto på delar, nån form av sevicebok/kalender, ägt hojen en längre tid och ger ett städat och stabilt intryck.

Men det är en marknadsplats och jag skulle trots att jag köper nåt som troligtvis är bättre omhändetaget än den fullstämplade hojen använda det som ett argument för lägre pris.

Det är därför man har en GS-911 för att uppdatera mjukvara och läsa felkoder för BMW. Återkallande av produkten skall gå ut till alla via brev som äger en aktuell modell. Har varit så med min Volvo att det kommit brev om saker som skall åtgärdas. Men små grejer kanske inte blir åtgärdat. Om man inte servar på märkesverkstan kanske inte de har diagnostikmöjlighet och har de små grejerna heller.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte riktigt vad denna tråd handlar om eller vad frågan är. Jag vet däremot att Niklasinorr har 100% rätt angående gällande lagstiftning och de ändringar som kommer att göras. Oavsett vilket svar du får från en tveksamt påläst stolle hos Konsumentverket. Den kommande lagändringen har för övrigt dragit igång ett febrilt arbete hos tillverkare och generalagenter för att kunna bemöta detta hot / denna möjlighet (välj själv...) på bästa sätt.

Det fanns för övrigt en tråd om just detta för några månader sedan. Vet inte om den finns kvar efter allt databas-krångel...?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag hade nog helt enkelt inte vågat försöka driva ett mål där jag hävdar garanti mot en importör om jag skruvat själv. Vad har tillverkaren att förlora i ett sådant mål? Jo precis all form av eftermarknad vilket är det som de tjänar pengarna på dvs att de kommer att slåss med näbbar och klor för att vinna.

Mot det står min bevisning i form av kvitton och dyl ganska slätt. Jag skruvar KTM bättre än 95% av Sveriges auktoriserade KTM mekaniker men hur fan bevisar jag det i rätten? Och nästan oavsett hur det går så får jag betala advokatkostnaderna själv....

Jag tror att skruvar man själv så är det bra att dokumentera men du skall inte räkna med att tillverkaren kommer att honorera garantiåtaganden. Gör dem det så är det bingo, nobbas det så har man åtminstone sparat en massa pengar på service. Att försöka dänga lagboken i huvudet på importörerna har man inte mycket för om man inte har viljan att processa.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är ju egentligen ganska enkelt, bara att välja

Hojen (och alla andra fordon) behöver service, detta är fakta!

Alt 1

Jag vill ha en stämpel i boken
Jag lämnar fordonet till av märket auktoriserad verkstad
Detta kostar mycket pengar men jag känner mig trygg.
Jag får förhoppningsvis igen en del av dessa pengar när jag säljer fordonet
Verkstaden har kanske fuskat men jag har iallafall en stämpel.

Alt 2

Jag skiter i stämplar i boken
Jag lämnar fordonet till Boris JR, Tede-77 eller motsvarande seriös människa
Jag vet att fordonet får den bästa servicen som existerar och jag är trygg i detta.
Jag sparar en massa pengar men har ingen garanti
Det kan komma frågor vid försäljningen om köparen tror att stämplar i boken innebär bra service.

Det finns fördelar och nackdelar med bägge sättet men jag har ett val. Här i Luleå så säger man bara "Tedelind har servat" och då blir alla glada och nöjda. Misstänker att det är samma sak med Boris eller Turbo Andersson eller motsvarande profiler på SH... :)

Från den 1:a januari 2016 så kan jag lämna mina hojar till Tedelind och ÄNDÅ ha full garanti, då behöver jag inte välja längre, jag längtar!!!!! :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Från den 1:a januari 2016 så kan jag lämna mina hojar till Tedelind och ÄNDÅ ha full garanti, då behöver jag inte välja längre, jag längtar!!!!! :)

Den enda risken är att tillverkare och generalagenter surnar till och helt enkelt erbjuder kortare garanti från och med 2016. Särskilt de som idag har fem års garanti. Om de inte längre får in några pengar genom att folk utför "påtvingade" servicar hos deras egna verkstäder, hur ska de då finansiera långa garantitider...?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Den enda risken är att tillverkare och generalagenter surnar till och helt enkelt erbjuder kortare garanti från och med 2016. Särskilt de som idag har fem års garanti. Om de inte längre får in några pengar genom att folk utför "påtvingade" servicar hos deras egna verkstäder, hur ska de då finansiera långa garantitider...?

Det känns väl som en uppenbar risk att det blir lite som i USA där man på många varor har 1 års garanti men sen säljer tillverkaren en 2-3 års extra försäkring som är en garanti under annat namn. Vips får man ställa vilka krav man vill.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det känns väl som en uppenbar risk att det blir lite som i USA där man på många varor har 1 års garanti men sen säljer tillverkaren en 2-3 års extra försäkring som är en garanti under annat namn. Vips får man ställa vilka krav man vill.

Det är nog också ett av alternativen man överväger. Frågan är bara om man kommer undan EU's lagstiftning om man helt plötsligt erbjuder en "frivillig försäkring" i utbyte mot pengar eller villkorliga servicar...?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Om man, efter att garantitiden gått ut, servar själv är det väl framför allt goodwill-sidan som kan riskeras.
Varför jag gör all service själv så snart garantin är slut? Därför att resultatet blir så mycket bättre (jag kan lägga mycket mer tid och petighet) och att jag sparar grymt mycket pengar - inte bara arbetstiden utan också för att jag letar reda på billigast möjliga leverantör för oljor, packningar, tändstift o.s.v. (självklart originalprylar men sällan via svensk generalagent = blodsugare).
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Den enda risken är att tillverkare och generalagenter surnar till och helt enkelt erbjuder kortare garanti från och med 2016. Särskilt de som idag har fem års garanti. Om de inte längre får in några pengar genom att folk utför "påtvingade" servicar hos deras egna verkstäder, hur ska de då finansiera långa garantitider...?

Särskilt KIA lär ju se över sin 7-års garanti... :rolleyes:

De långa garantierna lär ju försvinna. Jag tror precis som Boris att de kommer att ersättas med "försäkringar" i olika former, precis som det redan är i datorvärlden.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Innan jag tar ställning till det EU-direktiv som träder i kraft 2016 så skulle jag vilja veta mer om vad som menas med att "fristående verkstäder får utföra garantiservice". Jag läste en länk som någon postade i den förra tråden om detta, men jag kan inte påstå att jag blev mycket klokare. Så vad menas med fristående verkstad...? Menas det att det räcker med ett registrerat företag som har tagit upp "motorcykelservice" eller "motorcykelreparation" som verksamhetsområde...? Menas det att mekanikern måste ha utbildning för detta...? Räknas en privatperson som har adekvat utbildning...?

Att kunden får valfrihet mellan en förmodligen mycket kort garanti om han servar var han vill och en betydligt längre "försäkring" om han betalar (eller servar hos märkesverkstaden, om EU godkänner detta) kan väl vara bra.

Jag är dock orolig över att ett stort antal klåpare och klantskallar helt plötsligt får laglig rätt att stämpla servicebok. Visst, det finns fullständigt briljanta icke-auktoriserade mekaniker typ Peter Tedelind. Och det finns också ett antal rötägg hos flera av märkesverkstäderna. Men min egen erfarenhet är tyvärr att det motsatta scenariot är minst lika vanligt, särskilt om tolkningen av "fristående verkstäder" blir slapphänt.

Vissa motorcykelmodeller kräver ju dessutom specialkunskap och utbildning på just den modellen. En utbildning som naturligtvis saknas utanför märkesverkstaden. Jag kan tänka mig soppan som uppstår om en verkstad som normalt servar HD (och således inte har sett något annat än stötstänger) eller en färsk elev direkt från gymnasiets fordonsprogram (som inte har sett något annat än skolans enda topplock från en -87 CBR600) helt plötsligt får laglig rätt att stämpla servicebok efter utförd ventiljustering på en Ducati...Visst, serviceboken är fullstämplad, men jag tror inte att jag skulle köpa just den hojen om jag visste hur det gått till.
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Innan jag tar ställning till det EU-direktiv som träder i kraft 2016 så skulle jag vilja veta mer om vad som menas med att "fristående verkstäder får utföra garantiservice". Jag läste en länk som någon postade i den förra tråden om detta, men jag kan inte påstå att jag blev mycket klokare. Så vad menas med fristående verkstad...? Menas det att det räcker med ett registrerat företag som har tagit upp "motorcykelservice" eller "motorcykelreparation" som verksamhetsområde...? Menas det att mekanikern måste ha utbildning för detta...? Räknas en privatperson som har adekvat utbildning...?

Att kunden får valfrihet mellan en förmodligen mycket kort garanti om han servar var han vill och en betydligt längre "försäkring" om han betalar (eller servar hos märkesverkstaden, om EU godkänner detta) kan väl vara bra.

Jag är dock orolig över att ett stort antal klåpare och klantskallar helt plötsligt får laglig rätt att stämpla servicebok. Visst, det finns fullständigt briljanta icke-auktoriserade mekaniker typ Peter Tedelind. Och det finns också ett antal rötägg hos flera av märkesverkstäderna. Men min egen erfarenhet är tyvärr att det motsatta scenariot är minst lika vanligt, särskilt om tolkningen av "fristående verkstäder" blir slapphänt.

Vissa motorcykelmodeller kräver ju dessutom specialkunskap och utbildning på just den modellen. En utbildning som naturligtvis saknas utanför märkesverkstaden. Jag kan tänka mig soppan som uppstår om en verkstad som normalt servar HD (och således inte har sett något annat än stötstänger) eller en färsk elev direkt från gymnasiets fordonsprogram (som inte har sett något annat än skolans enda topplock från en -87 CBR600) helt plötsligt får laglig rätt att stämpla servicebok efter utförd ventiljustering på en Ducati...Visst, serviceboken är fullstämplad, men jag tror inte att jag skulle köpa just den hojen om jag visste hur det gått till.

Blir väl att göra som man alltid bör göra se skick och kvalitet på fordonet man köper och kolla igenom allt oavsett stämplar från kenneths kennel och kebab eller märkesverkstaden. Även om den är servad kan man ju ha plågat ihjäl fordonet ändå.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Innan jag tar ställning till det EU-direktiv som träder i kraft 2016 så skulle jag vilja veta mer om vad som menas med att "fristående verkstäder får utföra garantiservice". Jag läste en länk som någon postade i den förra tråden om detta, men jag kan inte påstå att jag blev mycket klokare. Så vad menas med fristående verkstad...? Menas det att det räcker med ett registrerat företag som har tagit upp "motorcykelservice" eller "motorcykelreparation" som verksamhetsområde...? Menas det att mekanikern måste ha utbildning för detta...? Räknas en privatperson som har adekvat utbildning...?

...plus en massa mer text som är precis lika tänkvärd :)

Det finns någonstans någon som jag läst om som servade sin bil själv. Fick ett fel och hävdade garanti. Han kunde bevisa att det var fackmannamässigt servat och fick rätt i tvisten. Nu är detta ju svårt för normalföraren men som jag förstått det hela så räcker det med att ha en verkstad och en F-skattsedel.

Jag delar dina farhågor Tomas om att det kommer att bli betydligt mer tjafs, många fler tvister. Framförallt så kommer det här att innebära ett ännu större krav på mig som kund som köper ett begagnat fordon. Det kommer att bli som att köpa hus där man måste "besikta" fordonet innan köp.

Lagstiftningen blir bra för de som kan och har förmåga, mindre bra för den stora massan som inte har sådan kunskap...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top