Video Ska vi ta och analysera en highsider?

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Det går att närma sig den där gränsen på två sätt, antingen med repor och sjukskrivningar, eller med lite försiktighet och låta det ta lite tid. :)

Och vilket sätt det blir tror jag till viss del beror på vilken typ av personlighet man har. Jag tror att jag är lite som Fordon (utan att känna honom personligen). Inför varje träning i år så sa jag till mig själv "ta det lugnt nu", men sedan växer hornen varv för varv och till sist så kör man med pannbenet...

Jag har vurpat fyra gånger i år. De tre första reste jag mig upp och borstade av mig. Den fjärde gav mig en ambulanstur... Kroppen läker och hojen ska fixas. Ett nytt träningssätt ska också funderas ut till nästa år... :hihi
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Högt vrid, kalla däck, okörda fegränder, tidig morgon och en flicka som filmar.

En kombination lika illa som klorex, socker och en slägga....
Alla eventuella funderingar på din ålder bör med den liknelsen vara överstökade.:D
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
En annan analys är att filma i Full-HD nästa gång, så hade du åtminstone fått med dig en legendarisk profilbild!

20141004214505-cf916410.jpg
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Jag har Dunlop Sportsmart 2 och det har varit riktigt bra tidigare. När det väl släpper så har det släppt relativt odramatiskt. Innan detta hände så hade tjejen fått öva på mjuka, långsamma, svängar och lite krypkörning så Peter1980s tankar låter rimliga.

Jag har varit med om detta en annan gång, fast då i regn. Då släpper det, men det återfår liksom aldrig fäste utan det kanar i sidleds känns det som. Inte som att det spinner i sidleds utan att det hasar ut och hojen vrider sig. Det är dock bara den upplevelsen jag fick den gången i regnet.

Är det så sportdäck fungerar vid för låg arbetstemp? Att om de släpper som nu, så återfår de inte greppet bara sådär och då kan inte TC rädda situationen? Jag har relativt lågt däcktryck. 2.1 bar (rek 2.5 bar)

Richo, jag kunde säkert ha gjort mycket annorlunda, som att luta mig mer, ta ut svängen mer. gasa mindre, köra långsammare. Jag bedömde dock att det inte var nödvändigt och första kurvtagningen som visas på filmen fungerade utmärkt. Otaliga svängar tidigare under dagen hade också känts förtroendeingivande.

För min del så känns det bra ifall jag kan få svart på vitt om ifall det är däcken som släpper löjligt tidigt pga för låg temperatur, eller om det rimligtvis bör ha legat skräp på backen.

Det är såklart omöjligt för utomstående att svara på men om vi spånar lite så kanske man kan få ett hum om vad felet var. (utgångspunkt att nedläggningsvinkel och gaskontrollen var bra såklart.)

2,1 är alldeles för lite när det är kallt ute, bättre att köra på 2,5.
Det jag ALLTID gör när jag drar iväg på en gatkörning (inte så ofta nu förtiden) är att jag accelerer hårt, bromsar hårt och upprepar det där ett par gånger, då har jag i alla fall byggt upp lite grundvärme i de kalla däcken.

Ju varmare, desto lägre tryck för att kyla däcken har jag fått lära mig from dem som vet.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Å du, fy faan vad du gjorde illa dig för den där lilla vurpan...

Eftersom det tydligen är skämmigt när man gör en highsider så lägger jag väl upp min också:)
Våren 2013 på Mantorp, fipplat lite mycket med bakfjädringen och skall köra om en kille ut ur Mjölby.

Lyssna på de sköna stönen i slutet:) så låter man när tre revben pajat och punkterat ena lungan...:crash

 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lägre tryck bygger mer värme i däcken. Större hysteres på ingenjörsspråk. Men men eftersom däcktrycket också stiger vid hög däckstemp, så måste man ha lägre kalltryck inför hård körning, för att inte varmtrycket ska bli för högt. För högt tryck ger fel däcksprofil mm.

Så du gör helt rätt, men jag ville bara fylla på med orsaksambanden.

/J
2,1 är alldeles för lite när det är kallt ute, bättre att köra på 2,5.
Det jag ALLTID gör när jag drar iväg på en gatkörning (inte så ofta nu förtiden) är att jag accelerer hårt, bromsar hårt och upprepar det där ett par gånger, då har jag i alla fall byggt upp lite grundvärme i de kalla däcken.

Ju varmare, desto lägre tryck för att kyla däcken har jag fått lära mig from dem som vet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
2,1 är alldeles för lite när det är kallt ute, bättre att köra på 2,5...

Ju varmare, desto lägre tryck för att kyla däcken har jag fått lära mig from dem som vet...
Så rätt så:tummenupp

Grundregeln för gat- och sportdäck är - RTFM! Rekommenderar t ex Dunlop 2.5 - kör man på 2.5. Hamnar man på Knix eller bana och vet att det ska gasas/bromsas/kurvas mer än vanligt pyser man ut två till tre hekto luft innan körning. Visst - har man behov av att finjustera eller börjar det gå undan så att däcken får taskigt slitage lyssnar man med folk som kan däck - t ex Tom@Work på Hojdack. Men som huvudregel är rekommenderat gattryck sällan ett illvilligt råd av ett ondsint företag som via sina kunders onda bråda död söker etablera världsherravälde...
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Vad folk ska hålla på och ändra trycket i sina däck.. Jag körde alltid med rekommenderat tryck på gata och det har aldrig släppt, och jag gasar friskt!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ta det på rätt sätt, jag har bilden att du är ikull stup i ett, och hymlar inte med det. :) Snabb riskanalys säger mig att du gör först, tänker sedan. :)

Nu sker ju det på "rätt" ställen ändå, så du får cred för det iaf! :tummenupp

Sorry om det svider, men...om du letar fel på TC:n på hojen efter den där vurpan, då är det absolut läge för en stunds eftertanke.

Jag har sett krascher på bana där ägaren bedyrat länge och väl att hojen har TC, det är iiiiiinga som helst problem. Pang-bom.

Det går att närma sig den där gränsen på två sätt, antingen med repor och sjukskrivningar, eller med lite försiktighet och låta det ta lite tid. :)


Jag skyller inte på något. Jag frågar vad den rimligaste orsaken till detta bör vara. Jag har trott att det är pga kalla däck. Eftersom när däcken är varma, så bryter alltid TC in mjukt och fint, vilket inte var fallet nu. Det har ingenting med att jag skulle skylla på TC nu och säga att den inte funkade. Att du ser världen i svartvitt är väl trist för din del, men det gör det svårare att diskutera med dig. Upplysningsvis har jag tränat på det jag är mindre bra på sakta men säkert i samma kurvor, två gånger i veckan (tuvängen/rörken) och gradvis blivit bättre. Det är oftast gått väldigt bra. Ibland har det hänt att jag har ramlat (som i regn-exemplet jag gav tidigare). Vissa folk, där du verkar tillhöra skaran, verkar anse att man inte kan göra hoj om man ramlar. Det skulle nästan vara intressant att göra en liten vintertråd om detta, hur folk ser på krascher.
Jag skyller aldrig en vurpa på något annat än mitt egna fel. Men jag kan ställa mig frågande hurvida det är rimligt att att däck kan förlora fäste bara sådär, eller om det kan ha varit grus i backen som jag inte såg. Jag kanske körde efter omständigheter som tydligen inte stämde överens med verkligheten.
Ditt slentrianmässiga tänkade att ifall samma person går omkull flera gånger så är det alltid samma orsak. ungefär så som kvällspressen tänker om motorcyklister i allmänhet.
Du skulle gärna totalförbjuda crossträningar och sånt va? Du vet, där de ramlar typ varje vecka. De verkar ju inte kunna köra hoj alls.
Eller löpare som trampar snett. Speciellt när det är blött ute. Såna aktiviteter bör förbjudas för allas bästa.
Nu är jag nyvaken så jag ber om ursäkt ifall jag har svårt för att göra mig förstådd.

Och vilket sätt det blir tror jag till viss del beror på vilken typ av personlighet man har. Jag tror att jag är lite som Fordon (utan att känna honom personligen). Inför varje träning i år så sa jag till mig själv "ta det lugnt nu", men sedan växer hornen varv för varv och till sist så kör man med pannbenet...

Jag har vurpat fyra gånger i år. De tre första reste jag mig upp och borstade av mig. Den fjärde gav mig en ambulanstur... Kroppen läker och hojen ska fixas. Ett nytt träningssätt ska också funderas ut till nästa år... :hihi

Det låter bekant. Jag testar gärna lugnt och försiktigt men så länge det går bra, så kan man öka ett steg i taget för att bli bättre, köra snabbare, ha roligare, ta sig an större utmaningar osv. Någon gång så kanske man råkar gå över gränsen trots att man tar det steg för steg.
Men det är bara att ta lärdom av det. Analysera det och se till att inte göra samma misstag igen. Jag ser inga konstigheter i detta.

En annan analys är att filma i Full-HD nästa gång, så hade du åtminstone fått med dig en legendarisk profilbild!

Det hade sett roligt ut! Tyvärr är det filmat med en iPhone 4s där filmen sedan är skickad till min mobil. Och redan där försvinner all kvalité.


2,1 är alldeles för lite när det är kallt ute, bättre att köra på 2,5.
Det jag ALLTID gör när jag drar iväg på en gatkörning (inte så ofta nu förtiden) är att jag accelerer hårt, bromsar hårt och upprepar det där ett par gånger, då har jag i alla fall byggt upp lite grundvärme i de kalla däcken.

Ju varmare, desto lägre tryck för att kyla däcken har jag fått lära mig from dem som vet.

Får ta och höja däcktrycket. Jag använder dock hojen främst till att köra på gokartbana med och där hinner de definitivt få upp värme. Vad skulle nackdelen vara att köra på 2,5 bar kalltryck på bana? Blir det sämre fäste pga mindre gummi i backen då?

Å du, fy faan vad du gjorde illa dig för den där lilla vurpan...

Eftersom det tydligen är skämmigt när man gör en highsider så lägger jag väl upp min också:)
Våren 2013 på Mantorp, fipplat lite mycket med bakfjädringen och skall köra om en kille ut ur Mjölby.

Lyssna på de sköna stönen i slutet:) så låter man när tre revben pajat och punkterat ena lungan...:crash


Aj, det där ljudet du ger ifrån dig.. det gör så ont!
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Learning by doing. Jag hade ett likadant år förra säsongen, funderade allvarligt på att lämna in kortet av rädsla för att det skulle gå illa.
Har klantat till det även i år, sista knixen på Gröndal, den grå zx6:an ^^
Och samtidigt har jag lärt mig åt helvete mycket både i år och slutet på förra säsongen.
Nämen, en kompis! Gick också omkull på sista Gröndal Knixen :gråta

det är skillnad på krascher och krascher. Begriper du inte det?
Jag är övertygad om att jag kommer gå omkull flera gånger på den där flygrakan. Där har jag ett bra tillfälle att testa nya saker utan att vara e fara för andra. Men jag vill utvecklas och lära mig hantera motorcykeln bättre för var dag.

jag är besviken på din slutledningsförmåga.
Grymt, helt rätt tänk! Med tanke på att du inte har helförsäkring så finns det inget att klaga på, i alla fall inte från min sida :tummenupp Förutom att jag önskar att jag också skulle ha råd med detta sätt! :mad:
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Å du, fy faan vad du gjorde illa dig för den där lilla vurpan...

Eftersom det tydligen är skämmigt när man gör en highsider så lägger jag väl upp min också:)
Våren 2013 på Mantorp, fipplat lite mycket med bakfjädringen och skall köra om en kille ut ur Mjölby.

Lyssna på de sköna stönen i slutet:) så låter man när tre revben pajat och punkterat ena lungan...:crash


Man vad f*n...!? Såna där filmer kan du inte lägga ut! Det gör ju ont i själen att tvingas se och höra sånt där... :3freak

Nej, pumpa ut fler filmer i porrig superslowmotion och glada filmer där du steker tusingar med Hackspetten istället. Eller ha åtminstone vänligheten att dubba bort dina stön med lite glad umpaumpa-musik... :hej
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Min numera som betalningsmedel ej godkända femtioöring:

Du bränner tillgängligt fäste som ett ljus som brinner i bägge ändar. Samtidigt som du häller på lite bensin.

Ena änden är att du ökar nerlägget.
Andra änden är att du ökar accelerationen. Samtidigt som du ökar nerlägget.

Som grädde på moset kommer din starka tvåcylindriga motor in i det varvtalsområde där den börjar leverera mer vridmoment än den gjorde när du började lägga på gas.


Så länge man är på väg ner i lutningsvinkel tycker jag det är trevligast att låta bli gasen, eller på sin höjd balansera om hojen lite ifall det börjar bli för mycket vikt på framhjulet.

Så länge man inte bromsar in i kurvan så brukar man hinna känna framdäcket kasa långt innan det är för sent för att med gaskontroll få över lite mer vikt på bakhjulet. Och har det så långt att framdäcket kasar så har man antingen råkat ut för grus/skräp i kurvan eller så kör man på ett sätt som lämpar sig bäst där det finns avåkningszoner och sjukvårdspersonal redo.

Vänta tills du börjar resa upp hojen innan du vrider på rullen. Känns det som om det går för sakta in i och mitt i kurvan så ta med dig lite mer fart in från början istället.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Det här är jätteroligt och absolut ingenting att "analysera".
Ta det rätt sätt, fel sätt eller vilket sätt du vill men du försöker för mycket. Det är allt.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
I
Man vad f*n...!? Såna där filmer kan du inte lägga ut! Det gör ju ont i själen att tvingas se och höra sånt där... :3freak

Nej, pumpa ut fler filmer i porrig superslowmotion och glada filmer där du steker tusingar med Hackspetten istället. Eller ha åtminstone vänligheten att dubba bort dina stön med lite glad umpaumpa-musik... :hej

Nu snor jag tråden lite:)

Porriga klipp? Du menar typ här på starten på Sviestad, filmad av John Palmgren - han som
Stod före mig i starten? Se hur pappa Björn svuiiiischar förbi på vänstersidan när starten går:)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
I

Nu snor jag tråden lite:)

Porriga klipp? Du menar typ här på starten på Sviestad, filmad av John Palmgren - han som
Stod före mig i starten? Se hur pappa Björn svuiiiischar förbi på vänstersidan när starten går:)

Ja, för tusan! Du sköt iväg direCkt! Som en raket! :yoparty

Annars var det mer i stil med det här jag tänkte mig, fast de som du delade med dig av på Facebook:

http://www.youtube.com/watch?v=RI2_wzZIsmo


Och nu, tillbaka till ordinarie sändning. :backontop
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Min numera som betalningsmedel ej godkända femtioöring:

Du bränner tillgängligt fäste som ett ljus som brinner i bägge ändar. Samtidigt som du häller på lite bensin.

Ena änden är att du ökar nerlägget.
Andra änden är att du ökar accelerationen. Samtidigt som du ökar nerlägget.

Som grädde på moset kommer din starka tvåcylindriga motor in i det varvtalsområde där den börjar leverera mer vridmoment än den gjorde när du började lägga på gas.


Så länge man är på väg ner i lutningsvinkel tycker jag det är trevligast att låta bli gasen, eller på sin höjd balansera om hojen lite ifall det börjar bli för mycket vikt på framhjulet.

Så länge man inte bromsar in i kurvan så brukar man hinna känna framdäcket kasa långt innan det är för sent för att med gaskontroll få över lite mer vikt på bakhjulet. Och har det så långt att framdäcket kasar så har man antingen råkat ut för grus/skräp i kurvan eller så kör man på ett sätt som lämpar sig bäst där det finns avåkningszoner och sjukvårdspersonal redo.

Vänta tills du börjar resa upp hojen innan du vrider på rullen. Känns det som om det går för sakta in i och mitt i kurvan så ta med dig lite mer fart in från början istället.

Jag brukar alltid lyssna på vad du säger för du har oftast rätt bra saker att säga och förklara. Både på Rörken, Tuvängen och Gelleråsen har jag fått hjälp och information som har varit till stor nytta. Men just det där känns mest som att du ger ett generellt råd till de som får bakhjulssläpp. Inte för att du har kollat på videon. När jag får släppet så har jag redan börjat räta upp hojen.

Det här är jätteroligt och absolut ingenting att "analysera".
Ta det rätt sätt, fel sätt eller vilket sätt du vill men du försöker för mycket. Det är allt.

Ja, det är jätteroligt att köra hoj. Det är jätteroligt att diskutera motorcyklar. Det är jätteroligt att spendera en stor del av sin fritid på sporthoj.com. Men vet du ens vad du pratar om? Vet du ens vad jag ska göra i videon? Vad jag vill få fram,. samt vad jag ställer för frågor?
Ta det på vilket sätt du vill nu, men du verkar ha noll koll.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag brukar alltid lyssna på vad du säger för du har oftast rätt bra saker att säga och förklara. Både på Rörken, Tuvängen och Gelleråsen har jag fått hjälp och information som har varit till stor nytta. Men just det där känns mest som att du ger ett generellt råd till de som får bakhjulssläpp. Inte för att du har kollat på videon. När jag får släppet så har jag redan börjat räta upp hojen.

Jag tittade och tyckte nog du gasade även på väg ner. Men förloppet går ju rätt fort och jag har inte suttit och tittat bildruta för bildruta :) Krya på dig fort! :krama

edit: Svårt att hänga med i kamervinkeln och panoreringen men visst är väl knäet fortfarande på väg att närma sig backen när det spinner loss?
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tittade och tyckte nog du gasade även på väg ner. Men förloppet går ju rätt fort och jag har inte suttit och tittat bildruta för bildruta :) Krya på dig fort! :krama

edit: Svårt att hänga med i kamervinkeln och panoreringen men visst är väl knäet fortfarande på väg att närma sig backen när det spinner loss?

Det är lite dumt att det är så dålig kvalité. Jag håller på att demonstrera gaskontrollen för tjejen, att ge jämn gas och därefter sakta öka gasen vid utgången av en kurva. I detta var är det en U-sväng vi håller på med.
Jag kanske har varit lite otydlig i tråden men med så mycket smärtstillande och muskelavslappnade som jag äter mig mätt på i väntan på en operation så kanske jag missar att delge information.
Jag är inte ens ute efter knäskrap i videon utan det är väl mer som en bonus.


Till alla:
För en del kanske det är märkligt att jag ens ställer frågan varför det släpper. Jag kanske måste förtydliga detta också. Jag är van vid att bakdäcket släpper. Då sker det dock väldigt mjukt och fint, även om det ibland går lite snabbt. Det brukar vara relativt lätt att förutspå när det släpper.
Nu blev jag tagen på sängen och jag var inte heller beredd på att den skulle vrida sig 90 grader som den gjorde.
Och det är det som är frågan för mig. Jag trodde att det var för att det var för kalla däck, men istället för att gå runt och tro saker så ställer jag gärna frågan här på forumet, då jag tillomed fick med det på film.

Sen har jag tyvärr upplevt det som att folk tolkar det som om jag försöker skylla ifrån mig på saker. Som traction controll eller vad som helst. Och eftersom det är för lätt att säga "gaskontroll" så vill jag snarare gå till botten med det. Vad är orsaken till att jag ej kan ha den gaskontrollen och accelerationen genom kurvan?
Vi verkar väl dock ha nått ett svar att det var däck som ej hade arbetstemperatur? Inget svar som är hugget i sten, utan det som är det rimligaste förklaringen till varför jag inte kunde accelerera som jag gjorde.

Angående däcktryck så måste jag ta tillbaka det jag har skrivit! Jag vet faktiskt inte vad mitt däcktryck är men jag gissar på 2,5 bar. Tidigare hade jag 2,1 bar på Gelleråsen, men nu har jag fått en ny fälg på garanti och då har handlarn troligtvis slängt i rekommenderat tryck i bakdäcket. Det är dock inget som jag har kontrollerat, pinsamt nog.

En enakdot; jag har jag kört med 1,7 bars tryck fram och bak på Tuvängen i snabbt tempo med passagerare. Det fungerade felfritt och var hur stabilt som helst.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top