Video Ska vi ta och analysera en highsider?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Djüwrgen - det är lugnt, din hoj går ju ändå inte länge nog för att hinna ställa till något. :D

Jag vill bara minnas att Fordon här är redan varit ikull en bunt gånger på 1290n, och uiiilat ikull minst en gång på en äldre SD.
Mina 2p är...typ dags för omgruppering och rannsakning, innan det går snett på riktigt, vilket skulle vara både jäkligt onödigt och trist.

Världen behöver inte färre hojåkare. :tummenupp

Learning by doing. Jag hade ett likadant år förra säsongen, funderade allvarligt på att lämna in kortet av rädsla för att det skulle gå illa.
Har klantat till det även i år, sista knixen på Gröndal, den grå zx6:an ^^
Och samtidigt har jag lärt mig åt helvete mycket både i år och slutet på förra säsongen.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Roligare att se andra vurpa än att göra det själv! :crash

Hoppas du blir bra snart! Mitt gips åker av om 1,5 vecka...
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Synd på kroppsskadan..o tråkigt att folk ska behöva påpeka att du klotat. Oavsett hur många ggr.
Respekt att du visar de filmklipp du har!
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
För de som inte ser att de kör med en scala g9/g9x ja, vi andra förstår att hon pratar med honom via intercom i hjälmen.

Det hade ju varit enklare att prata med varandra om han hade kört utan hjälm, det kanske var radiosignalen som slog ut bakdäcket!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker det är starkt gjort att posta videon! skulle nog skämts som fAAAn själv efter klotet:död

Äsch, alla kraschar förr eller senare. Sålänge man kan köra igen efteråt så är det ju bara en fråga om att lära sig av misstagen. :hihi
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Djüwrgen - det är lugnt, din hoj går ju ändå inte länge nog för att hinna ställa till något. :D

Jag vill bara minnas att Fordon här är redan varit ikull en bunt gånger på 1290n, och uiiilat ikull minst en gång på en äldre SD.
Mina 2p är...typ dags för omgruppering och rannsakning, innan det går snett på riktigt, vilket skulle vara både jäkligt onödigt och trist.

Världen behöver inte färre hojåkare. :tummenupp

Sant fast om man ändå skall dratta omkull så är detta helt rätt sätt och miljö att göra det i. Finns många som tränar på samma sak i rondeller med...
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Stor twin, halvkalla däck, låg fart och lite för mycket nerlägg. Been there done that, men med en TL1000 på sviesta och det blev en lowsider.
Tror som flera tidigare att TC inte hade något att reglera på och så blev det som det blev. I låg fart får man klara sig själv och det kan va jobbigt med en twin.

Krya på dig.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Nått jag kommer att tänka på att det verkar finnas en övertro på Traction controlen. Kawa ZX10R 2011 släpper enligt uppgift också trots Traction controlen.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Jag har relativt lågt däcktryck. 2.1 bar (rek 2.5 bar)

Verkar bara vara jag som reagerar på det här, jag fick lite mystiska släpp i somras där jag inte borde få släpp, både fram och bak och bara vid max nerlägg, utan att provocera i halvlugnt tempo.

Det visade sig att jag körde med 0,2 bar lägre tryck än rekommenderat (och vad jag trodde) så nere på kanten så vek sig däcket lite och tappade grepp.

Med rätt tryck slapp jag problemen, från fler släpp per åktur till inget släpp i halvlugnt tempo.

mvh. Fredrik
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Djüwrgen - det är lugnt, din hoj går ju ändå inte länge nog för att hinna ställa till något. :D

Jag vill bara minnas att Fordon här är redan varit ikull en bunt gånger på 1290n, och uiiilat ikull minst en gång på en äldre SD.
Mina 2p är...typ dags för omgruppering och rannsakning, innan det går snett på riktigt, vilket skulle vara både jäkligt onödigt och trist.

Världen behöver inte färre hojåkare. :tummenupp

Omgruppering och rannsakning? För att komma med ett sådant relativt oförskämt påstående så förmodar jag att du vet hur många gånger jag har gått omkull, varför jag har gått omkull och under vilka omständigheter jag har gått omkull. Om inte så borde du skämmas. På riktigt.

De två första gångerna som jag gick omkull med 1290 var i ca 20-30km/h på sin höjd, på gokarbana i ösregn. Inte en skråma.

Tredje gången var i cirka 70km/h på en raksträcka där jag missade fotbromsen och slog över. Där hade jag tur att det gick såpass bra som det gick.

Nu, fjärde gången, så gick det i ca 20-30km/h på en flygraka.

Jag sitter dessutom med racestövlar, racehandskar, skinnställ, ryggplatta, bröstskydd och en offroad/endurojacka med tillhörande axel -och underarmsskydd.

det är skillnad på krascher och krascher. Begriper du inte det?
Jag är övertygad om att jag kommer gå omkull flera gånger på den där flygrakan. Där har jag ett bra tillfälle att testa nya saker utan att vara e fara för andra. Men jag vill utvecklas och lära mig hantera motorcykeln bättre för var dag.

jag är besviken på din slutledningsförmåga.

Det står ingen bredvid, så undrar vem hon pratar med..?

Fordon? Vem pratar hon med?

Hon pratar med mig via Scala Rider. Vi pratade om när jag körde knäskrap i en cirkel.
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Den gången min tractioncontrol fungerar bäst är när man drar fullt på grusväg. Då begränsar den bra och sen får den fäste riktigt kul faktiskt att få iväg en S1000RR som fasen på grus.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Omgruppering och rannsakning? För att komma med ett sådant relativt oförskämt påstående så förmodar jag att du vet hur många gånger jag har gått omkull, varför jag har gått omkull och under vilka omständigheter jag har gått omkull. Om inte så borde du skämmas. På riktigt.

De två första gångerna som jag gick omkull med 1290 var i ca 20-30km/h på sin höjd, på gokarbana i ösregn. Inte en skråma.

Tredje gången var i cirka 70km/h på en raksträcka där jag missade fotbromsen och slog över. Där hade jag tur att det gick såpass bra som det gick.

Nu, fjärde gången, så gick det i ca 20-30km/h på en flygraka.

Jag sitter dessutom med racestövlar, racehandskar, skinnställ, ryggplatta, bröstskydd och en offroad/endurojacka med tillhörande axel -och underarmsskydd.

det är skillnad på krascher och krascher. Begriper du inte det?
Jag är övertygad om att jag kommer gå omkull flera gånger på den där flygrakan. Där har jag ett bra tillfälle att testa nya saker utan att vara e fara för andra. Men jag vill utvecklas och lära mig hantera motorcykeln bättre för var dag.

jag är besviken på din slutledningsförmåga.



Hon pratar med mig via Scala Rider. Vi pratade om när jag körde knäskrap i en cirkel.

Ta det på rätt sätt, jag har bilden att du är ikull stup i ett, och hymlar inte med det. :) Snabb riskanalys säger mig att du gör först, tänker sedan. :)

Nu sker ju det på "rätt" ställen ändå, så du får cred för det iaf! :tummenupp

Sorry om det svider, men...om du letar fel på TC:n på hojen efter den där vurpan, då är det absolut läge för en stunds eftertanke.

Jag har sett krascher på bana där ägaren bedyrat länge och väl att hojen har TC, det är iiiiiinga som helst problem. Pang-bom.

Det går att närma sig den där gränsen på två sätt, antingen med repor och sjukskrivningar, eller med lite försiktighet och låta det ta lite tid. :)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är väl skönt att ngn avlöst geggamoja!:)
Sportstern har aldrig behövt bärgning, alltid tillbaks i garaget för egen maskin. Men klockan klämtar nog för mig. Inte vurpat sedan 1987. Så det är nog risk att det händer snart.

Men man kör lugnare på grejer man byggt/renoverat själv. Det är nog det som håller mig på två hjul.

Slut med OT för mig.



Djüwrgen - det är lugnt, din hoj går ju ändå inte länge nog för att hinna ställa till något. :D

Jag vill bara minnas att Fordon här är redan varit ikull en bunt gånger på 1290n, och uiiilat ikull minst en gång på en äldre SD.
Mina 2p är...typ dags för omgruppering och rannsakning, innan det går snett på riktigt, vilket skulle vara både jäkligt onödigt och trist.

Världen behöver inte färre hojåkare. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top