Video Ska vi ta och analysera en highsider?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Här skall jag vara duktig och visa tjejen hur gaskontroll fungerar. :rolleyes: Jag hade dock inte räknat med såhär dåligt fäste. Traction controlen (inställd på STREET, mittenläget) brukar alltid gå in mjukt så om det släpper så märker man knappt av det mer än en liten minimal förflyttning av rumpan. Som jämförelse så kan man vrida på gasrullen för kung och fosterland vid nedlägg om däcken är varma, utan att det blir dramatiskt, med den inställningen.
Nu var däcken dock endast ljumna. Kan det orsaka sånt här jäkla släpp trots relativt försiktigt gaspådrag? Eller kan det ha varit grus och skit som jag har missat?
Jag är lite oklar på varför det blev som det blev, om det är pga för låg värme i däcken eller om det kan ha varit skräp på marken som jag inte har sett tidigare.
Temperaturen i luften var runt 15 grader och det var torrt ute i söndags (28/9)


Som plåster på såren så klarade sig hojen mer eller mindre helt och hållet medans mitt nyckelben gick i tre delar och yttre delen lossnade från axeln.

 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Rätt mkt vrid i den bågen + att lite tar du ju i med tanke på allt + kallt i backen + Ganska snäv och liten sväng
högt däckstryck? Du kunde ju hängt ut lite mer med överkroppen så får du mer grepp i däcken.

Jag tycker ju dock spontant att det släpper lite lätt också för all del.
Att dessutom inte TC räddar dig mer är rätt skumt spontant?
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Trasig TC, bara att reklamera:fakta
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nämen du...

Du skapade ju nyligen en tråd med en sån där myspysvideo med tjejen din där du skrev att det kommer bli omöjligt att toppa den här säsongen och kan inte tänka dig vad som kan bli bättre. Det vet jag: Sluta klota! :krama

Åk till din KTMhandlare och visa filmen och fråga dem? Låter som om du antingen släpper av eller att TCn går in o jättedödar motorn precis när du börjat få sladd. Känns som en lång reaktionstid för TCn dessutom.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Med tanke på datumet så gissa jag på kalla däck.. Eller ja, det är ju ditt gaspådrag i förhållande till grepp som är "orsaken" såklart.. Men att det funkat tidigare under sommarn men inte nu får mig att tänka däck.

Lite läskigt det där (tycker jag) på vår eller höstkanten när det dels är kallare i marken, men även kallare i luften.. Så det kyls av fortare om du står still eller åker en "transportsträcka".

Jag körde supercorsa SC på gata lite i somras mellan bandagar, och de satt kvar när jag tänkt att säsongen egentligen var slut, men så blev det nån tur till ändå. Och jag märkte det väldigt tydligt på de däcken. Däcken satt fan som limmade i backen en solig sommardag, och det var nästan så handen fastnade i gummit när man kände på dom, även efter gatkörning. Nu på höstturen, trots hyggligt väder, men kallare i luften och i marken, så var dom knappt ljumma.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad har du för däck på?
Jag hade ett bakdäck som var fullkomligt opålitligt om asfalten inte var ordentligt varm och torr, och däcken var uppe i ordentlig temperatur. Det släppte hela tiden så fort man vred på lite mer på gasen.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Som plåster på såren så klarade sig hojen mer eller mindre helt och hållet medans mitt nyckelben gick i tre delar och yttre delen lossnade från axeln.

Jag struntar i hojen och jag tänker inte spekulera kring highsidern.

Jag hoppas att du mår bra trots allt. Se till att rehabilitera dig duktigt och var glad att det hände på hösten och inte på våren. (Såvida du inte har intressen på vintern som är viktigare än på sommaren...)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag har Dunlop Sportsmart 2 och det har varit riktigt bra tidigare. När det väl släpper så har det släppt relativt odramatiskt. Innan detta hände så hade tjejen fått öva på mjuka, långsamma, svängar och lite krypkörning så Peter1980s tankar låter rimliga.

Jag har varit med om detta en annan gång, fast då i regn. Då släpper det, men det återfår liksom aldrig fäste utan det kanar i sidleds känns det som. Inte som att det spinner i sidleds utan att det hasar ut och hojen vrider sig. Det är dock bara den upplevelsen jag fick den gången i regnet.

Är det så sportdäck fungerar vid för låg arbetstemp? Att om de släpper som nu, så återfår de inte greppet bara sådär och då kan inte TC rädda situationen? Jag har relativt lågt däcktryck. 2.1 bar (rek 2.5 bar)

Richo, jag kunde säkert ha gjort mycket annorlunda, som att luta mig mer, ta ut svängen mer. gasa mindre, köra långsammare. Jag bedömde dock att det inte var nödvändigt och första kurvtagningen som visas på filmen fungerade utmärkt. Otaliga svängar tidigare under dagen hade också känts förtroendeingivande.

För min del så känns det bra ifall jag kan få svart på vitt om ifall det är däcken som släpper löjligt tidigt pga för låg temperatur, eller om det rimligtvis bör ha legat skräp på backen.

Det är såklart omöjligt för utomstående att svara på men om vi spånar lite så kanske man kan få ett hum om vad felet var. (utgångspunkt att nedläggningsvinkel och gaskontrollen var bra såklart.)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Högt vrid, kalla däck, okörda fegränder, tidig morgon och en flicka som filmar.

En kombination lika illa som klorex, socker och en slägga....
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Jag körde supercorsa SC på gata lite i somras mellan bandagar, och de satt kvar när jag tänkt att säsongen egentligen var slut, men så blev det nån tur till ändå. Och jag märkte det väldigt tydligt på de däcken. Däcken satt fan som limmade i backen en solig sommardag, och det var nästan så handen fastnade i gummit när man kände på dom, även efter gatkörning. Nu på höstturen, trots hyggligt väder, men kallare i luften och i marken, så var dom knappt ljumma.[/QUOTE]


Ja vad säger man Supercorsa sc serien är riktigt grymma. Dom bygger värme snabbt och ger en skön känsla. Dom greppar fint trots lägre temp. Fordon krya på dig och kör på Supercorsa nästa år
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Högt vrid, kalla däck, okörda fegränder, tidig morgon och en flicka som filmar.

En kombination lika illa som klorex, socker och en slägga....

1/5 rätt ger jag inte alltför mycket för tyvärr.

Jag körde supercorsa SC på gata lite i somras mellan bandagar, och de satt kvar när jag tänkt att säsongen egentligen var slut, men så blev det nån tur till ändå. Och jag märkte det väldigt tydligt på de däcken. Däcken satt fan som limmade i backen en solig sommardag, och det var nästan så handen fastnade i gummit när man kände på dom, även efter gatkörning. Nu på höstturen, trots hyggligt väder, men kallare i luften och i marken, så var dom knappt ljumma.

Jag får snegla lite på de däcken nästa säsong :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Insinuerar du att jag snyltar på försäkringspengar och bidrar till högre premie?

Det var mest en kärvänlig pik till SGM. Han har återkommande ggr skrivit i min byggtråd hur meningslöst mitt motorcykelintresse är. Till skillnad från hans bankörande med köpehoj. Det vanliga vid den här typen av vurpor är att det blir försäkringärenden. Samma som på SMC-körningar med köpehojar.
Men om du inte belastar din försäkring med ovanstående experiment så är det ju hedervärt. Tummen upp fär det. Och då ber jag om ursäkt om du kom i kläm.


Gällande analys så tror jag det blir svårt mtp att gaskontroll ej får diskuteras enligt förstainlägget.
I min värld så är det uppenbart att du gasar omkull hojen. Lätt hänt med twin. I synnerhet om det är lite halt pga att man kommar upp på okörd diameter på däcket, eller kallt, eller whatnot. Oavsett om det var halt pga av däck eller underlag, så är det ju som regel vridmomentet från motorn som slutligen drar loss bakdäcket.

Min hoj släpper ofta även på motorbroms så fort det inte är perfekt. Motorbroms över en vägmarkering i farter under 30 så glider bakdelen på min hoj i sidled. Stor twin är rätt grottigt att svänga med i lägre farter tycker jag. Lätt att bakdäcket slinter när man rundar gathörn osv. Svårdoserat.

Sen är det ju också så, att många av de sportigaste däcken tappar konceptet mer abrubt under en viss temperatur. Men jag tycker ändå att det är fel när den här typen av trådar alltid slutar som en däcksfråga. Men det är ju förståeligt. Det är det minst känsliga att diskutera. Materialet.

Nåväl, skönt att du inte slog dig värre.
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det var mest en kärvänlig pik till SGM. Han har återkommande ggr skrivit i min byggtråd hur meningslöst mitt motorcykelintresse är. Till skillnad från hans bankörande med köpehoj. Det vanliga vid den här typen av vurpor är att det blir försäkringärenden. Samma som på SMC-körningar med köpehojar.
Men om du inte belastar din försäkring med ovanstående experiment så är det ju hedervärt. Tummen upp fär det. Och då ber jag om ursäkt om du kom i kläm.


Gällande analys så tror jag det blir svårt mtp att gaskontroll ej får diskuteras enligt förstainlägget.
I min värld så är det uppenbart att du gasar omkull hojen. Lätt hänt med twin. I synnerhet om det är lite halt pga att man kommar upp på okörd diameter på däcket, eller kallt, eller whatnot. Oavsett om det var halt pga av däck eller underlag, så är det ju som regel vridmomentet från motorn som de facto drar loss bakdäcket.

Min hoj släpper ofta även på motorbroms så fort det inte är perfekt. Motorbroms över en vägmarkering i farter under 30 så glider bakdelen på min hoj i sidled. Stor twin är rätt grottigt att svänga med i lägre farter tycker jag. Lätt att bakdäcket slinter när man rundar gathörn osv. Svårdoserat.

Sen är det ju också så, att många av de sportigaste däcken tappar konceptet mer abrubt under en viss temperatur. Men jag tycker ändå att det är fel när den här typen av trådar alltid slutar som en däcksfråga. Men det är ju förståeligt. Det är det minst känsliga att diskutera. Materialet.

Nåväl, skönt att du inte slog dig värre.

Jaha, så pass. Nej, jag har halvförsäkring till min hoj. All skada som jag åsamkar den betalar jag själv. Mycket av principskäl.

Krasst sett så gasar jag ju såpass mycket att däcket släpper. så visst, det är lätt att säga "AH DU GASA FÖR HÅRT!!!" :fakta :4skrika

Men om vi vidarutvecklar det lite. Varför släppte det vid den lilla gasökningen? Så har det aldrig betett sig tidigare och jag är hyfsat van vid när och hur bakdäcket släpper.
Nu är du den andra som påpekar orörd slitageyta på däcket;
Tidigare på dagen så var jag på en knixkurs i röd grupp och använde all gummi på båda sidor.
så, då har vi betat av det.

Det jag undrar är som sagt om det kan vara något annat eftersom min traction control i läge STREET (mitten) är väldigt mild och då det är Ride by wire är även gaskontrolle från datorn väldigt mild i street-läget. Ändå så släpper det så abrupt.

Är det fortfarande rimligast att det helt enkelt var för mycket gas, trots att den inte beter sig sådär annars, eller kan det ha blivit så pga för svalt däck? Eller låter det troligast att jag har träffat något grusparti som gav upphov till det släppet?

Det är inte så att jag skyller ifrån mig. Jag vill dock gärna vara säker på anledningen och lära mig av det.
Första svängen fungerade ju så felfritt och enkelt medans andra blev ett plötsligt bananskal.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra!

TC är ju sannolikt lätt att snabbt kolla hos en KTM-verkstad. Har den missat så brukar det ju loggas felkoder i såna system.

En förutsättning för att TC ska funka bra är nog också att man inte tallar på kopplingen (som man ofta gör på en stor twin utan TC i låga farter). Ett kopplingsryck är ju en masskraftsimpuls, inget som TC:n kan förhindra.

Men du vet ju bäst själv om du hade ett fruset och skakigt finger på kopplingen.

Du får nog bättre råd av andra här. Hursom är det här vanligt på hösten. Speciellt hos de som nyligen börjat med knäskraperi och höjt sin kurvhastighet mycket under säsongen.

Lite kallare, lite sämre asfalt än den perfekta, rena och finkorniga asfalten på en bana osv. Ja då går det helt enkelt inte att skrapa knän helt enkelt. Så kör man som man brukat under sommarens bankörningar, då är det plötsligt för dåligt grepp. Det brukar vara såna här krascher på hösten på SH.
R1-killen som skrapat knä i fiskispåfarten hela sommaren, vurpar plötslig mitt i favvokurvan i september och förstår ingenting.

Jaha, så pass. Nej, jag har halvförsäkring till min hoj. All skada som jag åsamkar den betalar jag själv. Mycket av principskäl.

Krasst sett så gasar jag ju såpass mycket att däcket släpper. så visst, det är lätt att säga "AH DU GASA FÖR HÅRT!!!" :fakta :4skrika

Men om vi vidarutvecklar det lite. Varför släppte det vid den lilla gasökningen? Så har det aldrig betett sig tidigare och jag är hyfsat van vid när och hur bakdäcket släpper.
Nu är du den andra som påpekar orörd slitageyta på däcket;
Tidigare på dagen så var jag på en knixkurs i röd grupp och använde all gummi på båda sidor.
så, då har vi betat av det.

Det jag undrar är som sagt om det kan vara något annat eftersom min traction control i läge STREET (mitten) är väldigt mild och då det är Ride by wire är även gaskontrolle från datorn väldigt mild i street-läget. Ändå så släpper det så abrupt.

Är det fortfarande rimligast att det helt enkelt var för mycket gas, trots att den inte beter sig sådär annars, eller kan det ha blivit så pga för svalt däck? Eller låter det troligast att jag har träffat något grusparti som gav upphov till det släppet?

Det är inte så att jag skyller ifrån mig. Jag vill dock gärna vara säker på anledningen och lära mig av det.
Första svängen fungerade ju så felfritt och enkelt medans andra blev ett plötsligt bananskal.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Uhm, att dra in kopplingen mitt under en sväng känns ju som rena självmordet? Om inte det, så rent idiotiskt.
Det syns tydligt i filmen vid 00:24 att jag inte har ett finger på kopplingen. poängen med svängen var inte knäskrapet vilket jag skrev i allra första meningen. Nu vet jag inte hur mycket som var riktigt till mig eller skrivet rent allmänt.

Då borde väl slutsatsen vara att det var för kalla däck för den typen av körning, samt att TC troligtvis inte alltid kan rädda ett sådant släpp om gummit inte släpper som det är tänkt (som med ett varmt däck)?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Skulle helt ovetenskapligt påstå att du hamnade i reglerteknikens bakvatten och träskmarker!
Summan av indata översteg reglerförmågan...

På en hoj utan datorstyrningen så hade du förmodligen gjort en lowsider i stället...
Alltså DU hade inte hunnit släppa/dra av gasen/pålagt moment innan du gått omkull. Här är datorn snäll och lastar av och fixar fäste...och hoppsan Kerstin det blidde en highsider...

Det är mina 2 st av valfri valuta...
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top