MC och Fartkameraskåp.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag blir skitzofren av vad du skriver faktiskt, om du inte skriver som Jesperhojåkare och inte som SMC?

Om nu SMC stödjer Noll visionen och vill ha bort dessa avvarter för att på nått vis rädda liv så borde SMC faktiskt göra allt för att få till ägaransvar och plåt fram.



I min lilla bubbla så är det ett ickeproblem om så skulle bli faktiskt.

Det enda jag skulle opponera mig emot skulle nog vara det rent estetiska med plåt fram.

men som vanligt tänker jag väl fel.

Det finns ju ett rättssäkerhetsmässigt problem med ägaransvar.
Det som idag hindrar ägaransvar för fortkörning är att fortkörning är en överträdelse av lagen och för att kunna fälla någon för överträdelse så måste man kunna styrka att just den personen har gjort sig skyldig till detta.

En ändring av grundlagen så att man tillåter ägaransvar för fortkörning på MC innebär att man kommer att kunna lagföra MC ägare baserat på att deras fordon varit närvarande vid en fortkörning. Dvs om din hoj blivit stulen och du inte hunnit upptäcka det så innebär det problem då du måste kunna styrka att hojen vid det tillfället faktiskt var stulen och att du inte hunnit anmäla det. Det kommer alltid att finnas en misstanke att du anmäler hojen stulen i efterhand för att kunna komma undan från en överträdelse av hastigheten.

Det innebär också att om du lånar ut din hoj till en kompis så riskerar du böter och indraget körkort om denne inte sköter sig. Eller i förlängningen att om du skall sälja din hoj så kan den som provkör inför detta köra för fort förbi kameran med påföljd att du får böter och indraget körkort.

På samma sätt som med parkeringsavgifter. Om du lånar ut din bil eller hoj och den parkeras fel så får du betala och det är upp till den som lånat fordonet och faktiskt felparkerat att ersätta dig för utgiften.
Skillnaden är att insatsen är större då du även riskerar indraget körkort.

Det kombinerat med att man inte tror att det ger så stora trafiksäkerhetsmässiga förbättringar gör att man inte är odelat positiv till ägaransvar för fortkörning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En lösning på ägaransvar vid fortkörning som många inte verkar tänka på är att göra som med p-boten. Det är ingen böter utan en avgift, och vips så kan man lägga "boten" på fordonet istället för ägaren.

Så, så jävla krångligt är det inte, och då behövs bara en lagändring, inte en grundlagsändring.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vänta bara tills det är din tur....

Jag blir skitzofren av vad du skriver faktiskt, om du inte skriver som Jesperhojåkare och inte som SMC?

Om nu SMC stödjer Noll visionen och vill ha bort dessa avvarter för att på nått vis rädda liv så borde SMC faktiskt göra allt för att få till ägaransvar och plåt fram.



I min lilla bubbla så är det ett ickeproblem om så skulle bli faktiskt.

Det enda jag skulle opponera mig emot skulle nog vara det rent estetiska med plåt fram.

men som vanligt tänker jag väl fel.

Med ägaransvar kan följa endera av:
  • Körkortsåtgärd mot registrerad ägare
  • Ingen körkortsåtgärd alls

En av grundpelarna i vårt rättsystem, hitills iaf är att vi skall personligen ansvara och stå för det vi gjort. Inget annat. Införande av ägaransvar för i första steget MC-tro inte att det skulle stanna där-medför mycket intressant juridiska frågeställningar.
Skall man t.ex i så fall införa ägaransvar bara vid fartöverträdelser eller generellt? Vid fartöverträdelser måste man sannolikt av rättsäkerhetsskäl ta bort påföljder vad gäller körkortet och det vill inte våra politiker. Ägaransvar skulle då medföra att fortkörning bara ger böter och inget annat. Fast när det gäller våra politiker så...

Ägaransvar för fordon i synnerhet och det mesta i allmänhet är en burk mask som få med huvudet på skaft i onödan vill röra om i. Risken är dessutom att det införs ett generellt ägaransvar som kan få "oskyldiga" både bötfällda och inlåsta för någon annans handlingar.

Du, förmodar jag är väl den förste att glatt ta ditt straff, för det någon annan gjort eller hur?

Ändamålsglidning och omfattningsutvidgning är inget nytt...börjar man här så kommer någon gång längre ned i röret ägaransvar gällande en hel del andra ägodelar. Alla utökningar med sina potentiella läskiga följder.

Enkelt, alldeles för enkelt för rättsystemet att fastställa ägare och sedan döma!
Vem som egentligen är skyldig spelar ingen roll det är ägaransvar som gäller!

Inte kul, inte kul alls.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En lösning på ägaransvar vid fortkörning som många inte verkar tänka på är att göra som med p-boten. Det är ingen böter utan en avgift, och vips så kan man lägga "boten" på fordonet istället för ägaren.

Så, så jävla krångligt är det inte, och då behövs bara en lagändring, inte en grundlagsändring.

Visst är det lätt att göra så...men då måste man sannolikt ta bort körkortet ur ekvationen och det blir böter och inget annat straff för fortkörning.

"P-Boten" utfärdas dessutom icke att förglömma i de allra flesta fall av ett parkeringsbolag och inte av någon myndighetsrepresentant som t.ex polis. Det är då precis därför en avgift...och inte en bot.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visst är det lätt att göra så...men då måste man sannolikt ta bort körkortet ur ekvationen och det blir böter och inget annat straff för fortkörning.

"P-Boten" utfärdas dessutom icke att förglömma i de allra flesta fall av ett parkeringsbolag och inte av någon myndighetsrepresentant som t.ex polis. Det är då precis därför en avgift...och inte en bot.

Jo, men det är väl redan uppe i EU-rätten och valsar runt det där med dubbelbestraffningen vid fortkörning?
Och lägger de bara en saftig "avgift" på fortkörning kan det bli nog så besvärligt även utan indragning av körkortet. Speciellt när fogden kommer och mäter ut fordonen.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Vilka lagar som skulle behöva justeras kan Du googla på, där hittar Du länkar till betänkanden och artiklar, bl a http://www.regeringen.se/sb/d/5142/a/53338

Så vad skulle problemet vara att införa detta i Sverige?
Bra länk, jag har bara hunnit läsa sammanfattningen och skummat lite snabbt vissa andra avsnitt. Men vad jag förstår är risken för ägaransvar nära 0%. Och då kunde jag inte ens hitta att dom tagit upp rättsäkerheten kontra att man kopierar andras reg.skyltar som har likadana fordon.

Här är ett citat ur sammanfattningen som jag tror summerar det hela på ett bra sätt.
RB=Rättegångsbalken
EKMR=Europa kommisionen för mänskliga rättigheter

Vid övervägande av om dagens system med straffrättsligt föraransvar
bör kompletteras med en straffsanktionerad skyldighet för den
registrerade fordonsägaren att namnge föraren och där själva underlåtenheten
att göra det bestraffas, måste beaktas reglerna i 23 kap. och
36 kap. RB och art. 6 EKMR.

Enligt rättegångsbalken är en person under förundersökningen
aldrig skyldig att ange sig själv eller någon nära anhörig. Rätten för
den brottsmisstänkte att förhålla sig helt passiv under utredningen
och att inte tvingas ange eller vittna mot sig själv följer även av
art. 6 EKMR. I de fall där det kan misstänkas att fordonsägaren
själv eller någon nära anhörig till denne har begått en trafikförseelse,
är det således inte möjligt att förena ett föreläggande
o.dyl. med hot om sanktioner. Av det skälet bör en sådan regel inte
medföra några större effektivitetsvinster vid utredningen av trafikförseelser.

Andra, mer genomgripande förändringar av regelsystemet i syfte
att förenkla handläggningen och därmed möjliggöra lagföring av
flera trafikförseelser måste ske genom ändringar i rättegångsbalken.
Sådana överväganden har emellertid legat utanför utredningens
uppdrag.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Jo, men det är väl redan uppe i EU-rätten och valsar runt det där med dubbelbestraffningen vid fortkörning?
Och lägger de bara en saftig "avgift" på fortkörning kan det bli nog så besvärligt även utan indragning av körkortet. Speciellt när fogden kommer och mäter ut fordonen.
Läs roffes länk...
Man kan inte införa en blandning av ägaransvar och föraransvar eftersom samma brott ska ge samma straff oavsett om man blir tagen av en kamera eller polisman. Och att införa ett generellt ägaransvar är inte aktuellt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Läs roffes länk...
Man kan inte införa en blandning av ägaransvar och föraransvar eftersom samma brott ska ge samma straff oavsett om man blir tagen av en kamera eller polisman. Och att införa ett generellt ägaransvar är inte aktuellt.

Det jag sa var ju att man skulle ändra på lagen och ta bort det som ett brott med tillhörande straff, och istället göra det till en avgift. Då skulle Securitas eller Bengt-Görans Trafikbolag kunna utfärda avgifterna, lite på samma sätt som det är med parkeringsavgifter idag.
Då behöver man inte bry sig om några sådana andra förevändningar. Det är inte ett straff längre då.
Saken har redan gjorts med parkeringsavgifter så något egentligt problem föreligger ju inte heller.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det jag sa var ju att man skulle ändra på lagen och ta bort det som ett brott med tillhörande straff, och istället göra det till en avgift. Då skulle Securitas eller Bengt-Görans Trafikbolag kunna utfärda avgifterna, lite på samma sätt som det är med parkeringsavgifter idag.
Då behöver man inte bry sig om några sådana andra förevändningar. Det är inte ett straff längre då.
Saken har redan gjorts med parkeringsavgifter så något egentligt problem föreligger ju inte heller.

Fast felparkering är inte ett brott, men jag förstår hur du tänker och jag gillar det inte alls.:mad:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast felparkering är inte ett brott, men jag förstår hur du tänker och jag gillar det inte alls.:mad:

Nej, jag gillar det inte heller, men om opinionen för att sätta dit "de där jävlarna" finns så kommer någon munvig lagvrängare eller byråkrat att hitta ett sätt att göra det. Man behöver inte ens tänka speciellt långt utanför lådan för att komma fram till den där oheliga tanken.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Men vad jag förstår är risken för ägaransvar nära 0%. ...
Jag tror vi är helt överens om de åtgärder som erfordras, däremot tror jag Du underskattar risken för att det skulle kunna göras ett försök. Anledningen är att:
1 - Det finns vad jag förstått ägaransvar i andra länder inom EU, där man i sin lagstiftning bör ha gjort ett ställningstagande/valt ett tolkningsutrymme i f t EMKR
2 - Rättegångsbalken kan komma att erfordra en översyn, det innebär vad jag förstår en grundlagsändring. Tar tid, men är knappast ogörligt.

Så visst skulle vägen dit vara lång, men jag tror inte vi ska underskatta ambitionen att komma till rätta med de problem som TV och andra trafikintressenter målar upp som det största hindret för att uppnå etappmålen för nollvisionen. Det vore olyckligt om den måltavlan skulle bli motorcyklister...

Jag tror inte risken är så hög som 50%, tyvärr lika lite som jag tror den är nära noll. Inte oavsett hur vi sköter oss...

Däremot - och just därför - är det glädjande att vi kanske, kanske är på väg mot ett rekordlågt år när det gäller dödade motorcyklister i trafiken, totalt sett. Den typen av argument och den typen av utveckling är vad som imponerar på byråkrater! Därför tror jag på att vi vinner mest på att, som VBK så träffande beskrev det, flyga under radarn och undvika att provocera våra medtrafikanter och myndigheter i så hög grad som möjligt. Att sköta sina egna affärer efter eget huvud och utan onödiga provokationer är sällan helt fel... :)
 
Last edited:

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Det jag sa var ju att man skulle ändra på lagen och ta bort det som ett brott med tillhörande straff, och istället göra det till en avgift. Då skulle Securitas eller Bengt-Görans Trafikbolag kunna utfärda avgifterna, lite på samma sätt som det är med parkeringsavgifter idag.
Då behöver man inte bry sig om några sådana andra förevändningar. Det är inte ett straff längre då.
Saken har redan gjorts med parkeringsavgifter så något egentligt problem föreligger ju inte heller.
Med mitt förhållningssätt så skulle en avkriminalisering följa en logik jag skulle hålla med om till viss del, läs, handlingen är ej klandervärd. Men jag tycker det verkar enkelt att klara sig. Det är väl bara att hävda att det inte är mitt fordon? Vill man öka trovärdigheten så kan man stöldanmäla sina skyltar. Utredningen verkar ej heller tycka att det är en framkomlig väg, iofs på helt andra grunder.

En avkriminalisering av hastighetsförseelser bör kunna motiveras
med att sådana förseelser inte är straffvärda eller klandervärda.
Eftersom hastighetsöverträdelser (till skillnad från exempelvis
felparkeringar) generellt sett utgör trafikfarliga beteenden, saknas
stöd för att dra en sådan slutsats. Vidare måste beaktas att polisens
möjligheter att utreda annan brottslig verksamhet i samband med
trafikförseelser begränsas i ett system med avgifter. Skälet är att de
åtgärder som polisen kan vidta i syfte att identifiera en person eller
på annat sätt ingripa förutsätter att det finns någon form av misstanke
om brott.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Jag tror vi är helt överens om de åtgärder som erfordras, däremot tror jag Du underskattar risken för att det skulle kunna göras ett försök. Anledningen är att:
1 - Det finns vad jag förstått ägaransvar i andra länder inom EU, där man i sin lagstiftning bör ha gjort ett ställningstagande/valt ett tolkningsutrymme i f t EMKR
2 - Rättegångsbalken kan komma att erfordra en översyn, det innebär vad jag förstår en grundlagsändring. Tar tid, men är knappast ogörligt.

Så visst skulle vägen dit vara lång, men jag tror inte vi ska underskatta ambitionen att komma till rätta med de problem som TV och andra trafikintressenter målar upp som det största hindret för att uppnå etappmålen för nollvisionen. Det vore olyckligt om den måltavlan skulle bli motorcyklister...

Jag tror inte risken är så hög som 50%, tyvärr lika lite som jag tror den är nära noll. Inte oavsett hur vi sköter oss...

Däremot - och just därför - är det glädjande att vi kanske, kanske är på väg mot ett rekordlågt år när det gäller dödade motorcyklister i trafiken, totalt sett. Den typen av argument och den typen av utveckling är vad som imponerar på byråkrater! Därför tror jag på att vi vinner mest på att, som VBK så träffande beskrev det, flyga under radarn och undvika att provocera våra medtrafikanter och myndigheter i så hög grad som möjligt. Att sköta sina egna affärer efter eget huvud och utan onödiga provokationer är sällan helt fel... :)
Varken England och Österrike(?) har väl ägaransvar för fortkörning. Österrike har jag läst lite olika om men det verkar som staten bara vill ha in pengarna, det behöver varken vara föraren eller ägaren som står för boten.

Englands system är mycket märkligt. Är ju enklare att sätta sig in i deras system. Dom kör ett helt annat system än Sverige. Böterna är relativt låga, £60 + 3 Points och det kan du klara dig med i farter som här hemma ger 4000kr + flera månaders indragning. Vid fortkörning har dom 14 dagar på sig att skicka ut ett brev till ägaren som anmodas svara vem som körde. Gör inte ägare släpps fortkörningen. Istället åtalas ägaren för brott mot s172, att han inte uppgett vem eller vilka som kan tänkas ha kört.

Så om du torskar med egna hojen begår du ett brott om du inte anger dig själv. För mig är det uppenbart att något ruttet ligger bakom eftersom man enligt dom mäskliga rättigheterna inte behöver ange sig själv. Jag sätter mina pengar på att England får ändra sina regler tids nog.

Bra att statistiken ser bra ut. Undrar om ens någon blivit ihjälkörd av en mc i år på en kamerasträcka?

Jag kastar ut samma frågeställning till dig som till Ulvhamme, vad händer om du säger att det inte är ditt fordon?

Eller om du säger att det är din kompis Kalle, och Kalle nekar att det var han. Givetvis har ni inget mer att säga förutom att dom kan dra åt helvete.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Om det är nått jag inte oroar mig för så är det fartkameror och ev ägaransvar. Att ens bry sig om detta är som att medge att vi alla är busar som vill gömma oss bakom vårt odödlighetvisir.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Varken England och Österrike(?) har väl ägaransvar för fortkörning...
Jag kastar ut samma frågeställning till dig som till Ulvhamme, vad händer om du säger att det inte är ditt fordon? Eller om du säger att det är din kompis Kalle, och Kalle nekar att det var han. Givetvis har ni inget mer att säga förutom att dom kan dra åt helvete.
Ja, hur länderna löst lagstiftningen i detalj har jag inte satt mig in i men visst är det en form av ägaransvar. Däremot är inte frågan så glödhet (ännu) att jag avser att fördjupa mig i frågan :)

I fallet med Ulvhamne-frågan antar jag att Du avser en annan lösning - att införa hastighetsbot i stället för att hantera det via trafiklagstiftningen? Det tror jag kräver en hel del eftertanke då gränsdragningen (brottsbalken) mot vårdslöshet kommer att vålla en del huvudbry för jurister och lagförfattare. Men blir det en bot som påförs fordonsägaren torde det bli den registrerade ägaren av fordonet som får bevisbördan för att påvisa sin oskuld.

Mina 2p
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Sedan har folk påstått att de inte reagerar på MC längre.

Annars känns det lite onödigt att köra för fort förbi dem på hoj och ge framskyltspåhejarna mer bränsle på brasan.

Jag blev omkörd på en 60 sträcka på en trafikerad väg där kameran faktiskt sitter monterad av en bra anledning på en vettig plats och motorcykeln fick kameran att dra igång blixten.

Dock har jag sett att de nu håller på att gödsla RV 24 med kameror ute i skogen. Hur kan man få ansvariga att placera kamerorna där hastigheten har större betydelse för trafiksäkerheten? De får gärna ha många kameror men de gör väl mer nytta vid korsningar och inne i byarna än ute på platser med viltstaket och inga korsningar??:huvet:huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag blev omkörd på en 60 sträcka på en trafikerad väg där kameran faktiskt sitter monterad av en bra anledning på en vettig plats och motorcykeln fick kameran att dra igång blixten.

Dock har jag sett att de nu håller på att gödsla RV 24 med kameror ute i skogen. Hur kan man få ansvariga att placera kamerorna där hastigheten har större betydelse för trafiksäkerheten? De får gärna ha många kameror men de gör väl mer nytta vid korsningar och inne i byarna än ute på platser med viltstaket och inga korsningar??:huvet:huvet

Lyckas trumma upp en stor opinion om det och driv frågan mot politikerna så att de kan ta trafikverket i örat, skulle jag tro.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Ja, hur länderna löst lagstiftningen i detalj har jag inte satt mig in i men visst är det en form av ägaransvar. Däremot är inte frågan så glödhet (ännu) att jag avser att fördjupa mig i frågan :)

I fallet med Ulvhamne-frågan antar jag att Du avser en annan lösning - att införa hastighetsbot i stället för att hantera det via trafiklagstiftningen? Det tror jag kräver en hel del eftertanke då gränsdragningen (brottsbalken) mot vårdslöshet kommer att vålla en del huvudbry för jurister och lagförfattare. Men blir det en bot som påförs fordonsägaren torde det bli den registrerade ägaren av fordonet som får bevisbördan för att påvisa sin oskuld.

Mina 2p
Man kan sammanfatta läget som sådant att i anslutning till fartkamerornas införande sker en utredning om ägaransvar i olika former. Utrednigen kommer fram till att ägaransvar ej är genomförbart utan att försämra rättsäkerheten för medborgarna + lite annat smått och gott.

Sedan dess har miljontals fortkörningar registrerats av skåpen, precis vad man kan räkna med. Vi har tre sossar som skickar in motioner om ägaransvar, två av dessa verkar skicka in samma motion om och om igen. Rena skämtet.

Sen säger någon politiker Bu! till SMC och du skriver att den smarte och intelligente saktar ner vid kameran. Sen säger du att du inte fördjupat dig i ämnet. Jag skulle vilja säga att den som är smart, han går inte runt och fördömer andras hastighet vid fartkameror utan att vara påläst. Och va jag kan se måste man vara ständig medlem på Flashbacks konspirationsforum för att bli det minsta orolig.

Oavsett avkriminalisering eller ägaransvar sker enda identifieringen genom reg nr. Så hur bevisar Kalle att någon stulit hans skylt och åker med den på ett likadant fordon? Jag antar att det finns en god anledning till att bevisbördan ligger på åklagaren...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Man kan sammanfatta läget som sådant att i anslutning till fartkamerornas införande sker en utredning om ägaransvar...

Sen säger någon politiker Bu! till SMC och du skriver att den smarte och intelligente saktar ner vid kameran. Sen säger du att du inte fördjupat dig i ämnet. Jag skulle vilja säga att den som är smart, han går inte runt och fördömer andras hastighet vid fartkameror utan att vara påläst. Och va jag kan se måste man vara ständig medlem på Flashbacks konspirationsforum för att bli det minsta orolig.

Oavsett avkriminalisering eller ägaransvar sker enda identifieringen genom reg nr. Så hur bevisar Kalle att någon stulit hans skylt och åker med den på ett likadant fordon? Jag antar att det finns en god anledning till att bevisbördan ligger på åklagaren...
Tre synpunkter:
1 - Som jag tidigare skrev kan jag följa Ditt resonemang till att börja med. Personligen anser jag att Du resonerar naivt när det gäller möjligheterna att lagföra fordonsägaren, ställs politikerna inför valet mellan nollvision eller att införa någon form av ägaransvar är sannolikheten stor att valet faller på det senare. Betänkandet pekar endast ut ett antal problemområden, inte att hindren skulle vara oöverstigliga.
2 - Varför gör Du en stor halmgubbe av ett strå, tryter argumenten? Var har jag eller någon annan fördömt någon eller något? Jag anser fortfarande att det är smart att inte provocera medtrafikanter eller samhälle och gett exempel på fördelarna. Kan Du ge ett enda argument som kommer motorcyklisterna till godo genom att vi fjantar oss framför kamerorna?
3 - Nej, i de flesta fall tror jag att ägaren har bevisbördan för att någon annan kört. Personligen anser jag det lite WT att stöldanmäla plåtarna till mina fordon bara för att komma undan en bot, men visst - vill Din polare dra den lansen så må han göra sig besväret...

Nu känns ämnet rätt uttömt, ha en trevlig lördagskväll :)
 
Last edited:

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Tre synpunkter:
1 - Som jag tidigare skrev kan jag följa Ditt resonemang till att börja med. Personligen anser jag att Du resonerar naivt när det gäller möjligheterna att lagföra fordonsägaren, ställs politikerna inför valet mellan nollvision eller att införa någon form av ägaransvar är sannolikheten stor att valet faller på det senare. Betänkandet pekar endast ut ett antal problemområden, inte att hindren skulle vara oöverstigliga.
2 - Varför gör Du en stor halmgubbe av ett strå, tryter argumenten? Var har jag eller någon annan fördömt någon eller något? Jag anser fortfarande att det är smart att inte provocera medtrafikanter eller samhälle och gett exempel på fördelarna. Kan Du ge ett enda argument som kommer motorcyklisterna till godo genom att vi fjantar oss framför kamerorna?
3 - Nej, i de flesta fall tror jag att ägaren har bevisbördan för att någon annan kört. Personligen anser jag det lite WT att stöldanmäla plåtarna till mina fordon bara för att komma undan en bot, men visst - vill Din polare dra den lansen så må han göra sig besväret...
1 - Eftersom ett problemområde är rättsäkerheten och ingen verkar ha någon idé om hur det ska kunna lösas. Antagligen för att det inte går att lösa. I senaste posten gav jag exempel 1A som måste lösas. (Om vi inte ska ha tillbaka gamla hederliga KGB-takter)

2 - Fördöma = kritisera. Det finns ett antal inlägg i denna tråd som går ut på att man ska köra långsamt vid kamerorna. Även ditt skulle jag vilja säga.

Fjanta = göra sig till, fjäska. Mao. är det väl snarast dom som bromsar in som fjantar sig. Men jag tror jag förstår vad du menar, faktiskt ;) Så länge vi inte kraschar ser jag vissa fördelar med att ösa på, det visar att fartgränsen är för låg enligt många och dessutom att den är ofarlig att bryta.
I övrigt tycker jag väl inte man har så mycket att vinna, men heller inget att förlora.

3 - Självklart stöldanmäls skyltarna om en sådan lag införs. Jag har iaf inga planer på att sakta ner vid kamerorna. Fast jag är mer sugen på att köra runt med andras skyltar, jag är beredd att lägga ner en hel del tid för att börja jävlas på riktigt med en så knäpp lag :finger
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top