MC och Fartkameraskåp.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..
Å andra sidan. Låt bli att köra fort förbi kameraskåpen. Även om kameran inte är aktiv så är radarn aktiv och registrerar vilka typer av fordon som passerar och hur fort det går. Dvs om många hojar kör förbi skåpen i hög fart så får dom statistik på att vi sköter efterlevnaden av hastighetsgränserna dåligt vilket ger bränsle på elden för åtgärder att förhindra det. Typ hastighetsspärrar på motorcyklar, effektbegränsningar eller andra dumheter. Vill vi fortsätta köra hoj såpass fritt som vi gör idag så bör vi sköta oss förbi kameraskåpen då det är en av dom plaster där "storebror ser oss".

Japp, ändrad lag om ägaransvar som några politiker inte har problem med att införe endast för MC, tvungen GPS registrering, pay as you drive system, pålägga försäkringsbolag att höja premier, konfiskering av fordon, körkorts ingrep tidigare, höjda böter, etc., etc.. - allt detta har diskuterats...

Och SMC bad för nära år sedan om att vi inte sku ha någon MCs som fotades. Effekten av detta, var att MC andelen i hastighetskameran reducerades med 43%.

Detta betöd då, att MC plötsligt var bäst i trafiksäkerhets Sverige - och vi lyckades att få en behövlig paus i ovanstående snack..


Så - se till att vi inte kommer på bild...
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Japp, ändrad lag om ägaransvar som några politiker inte har problem med att införe endast för MC, tvungen GPS registrering, pay as you drive system, pålägga försäkringsbolag att höja premier, konfiskering av fordon, körkorts ingrep tidigare, höjda böter, etc., etc.. - allt detta har diskuterats...
Tomma hot säger jag.
Att dom skulle besvära sig med att göra om hela lagstiftningen för att några tusen(?) hojåkare hamnar på bild köper jag inte. Jag förstår helt enkelt inte hur dom ska lösa det på ett vettigt sätt. Förklara gärna.

Redan nu är bilisterna om jag får tro dig den stora boven vid kamerorna och här har dom reg.nr men inte hjälper det.
Sen har jag läst flera ggr att det viktiga är att olyckorna minskar på kameraövervakade sträckor, inte att sätta dit folk. Så varför skulle dom hetsa upp sig så länge olyckorna är få?

Om det är många som fastnar på bild men olycksnivån är låg så är väl det närmast en bakläxa till dom som satt fartgränsen? Uppenbarligen går det att åka fortare på ett säkert sätt. Att då vilja sätta dit dessa fortkörare är ju närmast komiskt. Personligen förespråkar jag förare som kan tänka själva och inte behöver en politiker som bestämmer vilken fart dom ska hålla.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Brukar plocka upp hojen på bakhjulet varenda gång jag passerar en kamera...de måste ju få en skön bild o montera på väggen i fikarummet.
Men på flera år räknat o ett antal hundra kameror har jag bara fått dem att blixtra 2-3 ggr men om de är i bruk eller inte spelar ju ingen roll. Eftersom vetskapen att de "kan" vara i bruk räcker för att få majoriteten av bilförare att sakta ner så det är win-win. Skulle inte förvåna mig om många bara är för syns skull o även monterades för ett endast avskräckande syfte.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå hastighetskameror och bilar...
Har två gånger sett en tjomme i bil vika över i mötande fält för att slippa riskera att bli med på bild förbi fartkameror. En av gångerna var det dessutom väldigt dålig sikt så han visste inte om han hade möte eller väldigt snart när han gjorde det . Och i hastighet runt kanske 140-150 på 80-väg kan man ju överraska sina mottrafikanter rätt mycket då.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Apropå hastighetskameror och bilar...
Har två gånger sett en tjomme i bil vika över i mötande fält för att slippa riskera att bli med på bild förbi fartkameror. En av gångerna var det dessutom väldigt dålig sikt så han visste inte om han hade möte eller väldigt snart när han gjorde det . Och i hastighet runt kanske 140-150 på 80-väg kan man ju överraska sina mottrafikanter rätt mycket då.
Folk ska göra det så krångligt med allt.
Fast antar att hålla upp en hand mellan ansiktet o kameran är krångligare:rolleyes:. Krävs ändå en rätt bra bild för att det ska hålla.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Jag har lyckats "tända" kamera två ggr och jag har inte särskilt stor massa. Är de verkligen så sofistikerade så man kan ställa in vilken minsta massa de ska reagera på?? Jag tror inte på det här med kameror som lösning på det sk fortkörningsproblemet. Det är väldigt vanligt att de bilister som har en annan idealhastighet än det som skylten rekommenderar bromsar in vid kamera och håller ex 70 för att sedan acca upp till bekväm fart och vid nästa kamera bromsa ner till 70 ..........Jävligt ryckigt. Om jag får gissa så tror jag inte att de blir säkrare bilförare av dessa kameror. De som har ett något högre tempo hittar lösningar på kameraproblemet, navigator med kameravarnare fungerar ganska bra. De som anpassar sig till kamerorna kör nog ganska lugnt även utan kamerorna. Jag pratade med en säljare som har kundmöten i Sthlm och Borlänge när han åker mellan så fäller han ner solskyddet och det funkar bra han kan ibland åka flera ggr i veckan. Jag förmodar att de i första hand är till för att dämpa hastigheten och inte för att bötfälla så många som möjligt, har hastigheten sänkts sedan kamerornas införande??.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Jag tänker inte käfta emot dem som verkar vara bättre vetande, fakta angående kamerorna har jag inte.:7peta
Klart är att när varnaren pipit har det inte chansats men väl när den varit tyst. Inte en flash. Någonsin. Under tio år. En gång pep den, jag bromsade men inte bilen framför och den togs en bild på. Om radar i alla skåp varit aktiv borde den varnat för alla kameror vilket den inte gör. Kanske bara haft tur? Nu törs man fan inte lita på den alls...
Och inte heller jag tycker att det är smart att blåsa förbi med hoj bara för att det går.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
jag hörde polisen säga på radio, att dom inte är ute efter att ge folk böter utan att bara få folk att hålla hastigheten. ser egentligen inga hinder med att hålla alla kameror i hela svearike igång dygnet runt året runt. men jag själv föredrar nog så det är nu. jag anser att mc kollektivet inte bör uppmuntra till det andra alternativet.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Japp, ändrad lag om ägaransvar som några politiker inte har problem med att införe endast för MC, tvungen GPS registrering, pay as you drive system, pålägga försäkringsbolag att höja premier, konfiskering av fordon, körkorts ingrep tidigare, höjda böter, etc., etc.. - allt detta har diskuterats...

Och SMC bad för nära år sedan om att vi inte sku ha någon MCs som fotades. Effekten av detta, var att MC andelen i hastighetskameran reducerades med 43%.

Detta betöd då, att MC plötsligt var bäst i trafiksäkerhets Sverige - och vi lyckades att få en behövlig paus i ovanstående snack..


Så - se till att vi inte kommer på bild...


Hrmfm, flåt, ursäkta Jesper..

men det är väl det som framkommit ganska väl i denna tråden, att dom sällan eller aldrig är i gång och registrerar överträdelser.

Och att tekniken i dom skulle,kunna avgöra vad,som kör förbi i ofotoläge är osant.

Om vi nu skall lägga ner hemult möe pengar på att ha dom så får vi väl se till att dom jobbar 24/7.

I min värld så är dom bara en del i nollvisionen och den är värd 0 och inget..
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hrmfm, flåt, ursäkta Jesper..

men det är väl det som framkommit ganska väl i denna tråden, att dom sällan eller aldrig är i gång och registrerar överträdelser..
Njae, jag gillar SH.com och anser nog att det finns en hel del rätt sköna lirare på denna site, att däremot fatta statistiska beslut utifrån vad som skrivs i en tråd är nog att gå ett halvt steg för långt... Det är klart att jag tycker det är bra att samhället får objektiva bevis på att vi motorcyklister har kapacitet och kompetens att diskutera, besluta och åtgärda ett problem, i detta fall att vi allt för ofta fastnade på fotoskåpens plåtar.

För vad har vi att vinna på att synas på samhällets bilder? Vad för något nytt ska vi göra på bilderna? Uiiila förbi i warp speed och vinka? Uiiila förbi och vinka med ett finger? Skicka ut en gubbe med traktor och hårgele och se till att radarn löser ut? Allt detta blev gjort redan under förra seklet...

Nej, den smarte, den kloke och den intelligente intar stealth mode när det gäller alla aktiviteter som syftar till att dokumentera eventuella överträdelser och servera populärt förpackad och lagom lättsmält statistik till våra politiker och beslutsfattare. Det är ingen rocket science precis, just wave and smile... :)
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tomma hot säger jag.
Att dom skulle besvära sig med att göra om hela lagstiftningen för att några tusen(?) hojåkare hamnar på bild köper jag inte. Jag förstår helt enkelt inte hur dom ska lösa det på ett vettigt sätt. Förklara gärna.

För den heliga "rättvisans" skull, så klart. Så gott som varje år är det förvirrade tomtar bland politikerna - politiker som någon verkligen röstat fram för att föra vår talan, som motionerar om krav på nummerskylt fram på motorcyklar. Man använder trafiksäkerhet som argument, tillsammans med "rättvisa".

Jag skriver "tomtar" eftersom dessa politiker är inget annat än röstboskap som inte förmår lägga två tankar till varandra och få dem att leda till en slutsats. Man inser inte det totala lappkast i svensk rättspraxis det skulle innebära med ägaransvar, och man tror på allvar att hastighetsefterlevnad har en direkt koppling till överlevnad.
Hos en motorcyklist...

Man utgår nämligen från det man känner till: man lägger den eviga bilmatrisen över oss motorcyklister och trycker till. Presto, problem solved.
På frågan vad som är en säker hastighet för oss motorcyklister blir man svarslös. På frågan om dom kan garantera att jag är säker mellan vajerräckena i lagenliga 100 blås säger dom att det är inte deras sak att bedöma - det är den enskilde trafikantens ansvar.

Och visst är det. Det har vi motorcyklister alltid vetat om. Vi har dessutom ansvaret för alla andra trafikanters framfart också... Dom som inte fattat blir inte långvariga som motorcyklister. Problemet är att dom som så gärna vill bestämma över oss inte fattar. Ett skvatt...

Vilka tror ni kommer att ta upp motioner i frågan härnäst? Sossar, som hittills huvudsakligen varit dem som chikanerat sig själva i frågan? Eller blir det de numera arbetslösa borgarna som tar upp den pinsamma stafettpinnen?

Hur som helst är dom inte ensamma. Varför glömmer vi så enkelt? Varför väljer vi att till exempel glömma NTFs fula påhopp?

NTF skrev:
Antalet motorcyklar har fördubblats de senaste tio åren. På goda grunder kan man misstänka att i flertalet olyckor har hastigheten varit mycket hög. Dessvärre står mc-åkarna nästan helt utan övervakning. Trafiksäkerhetskamerorna kan inte identifiera vare sig förare eller fordon, vilket innebär att de inte kan lagföras den vägen.
http://teknikensvarld.se/ska-motorcyklar-fa-finnas-132255/

Det är inte ens 10 år sedan NTF valde att hugga oss i ryggen för att profilera sig själva som lite extra säkerhetssträvade. ...och vi har glömt. Tra-la-la-la-laaa...
För att det är så väldigt länge sedan? Nej, tvärtom!
Det är 10-årsperspektiv man måste ha för att se vilka krafter och skeenden det är som påverkar de stora besluten. Att motorcyklisterna genom SMC då reagerade så enat och starkt samt kunde möta NTFs kritik med riktiga, äkta och vederhäftiga siffror i motsats till NTFs patetiska lösa antagande baserat på inget annat än: "goda grunder" sände signaler uppåt att det inte riktigt ännu är dags att offra motorcyklarna på det heliga altaret märkt Noll Vision.
Men, det betyder inte att de påverkande och beslutande har ändrat sin uppfattning!
Motorcyklar som vi känner dem nu skall bort ur trafikbilden. Det är bara på vilket sätt man skall kunna få igenom besluten som återstår att trixa fram...

Värt att notera är också att notisen på Teknikens Värld med den provokativa rubriken är författad av någon som får anses stå på vår sida: Johan Ahlberg... :krama

Redan nu är bilisterna om jag får tro dig den stora boven vid kamerorna och här har dom reg.nr men inte hjälper det.

Ser du inte att just detta är ytterligare sten till börda? Myndigheternas oförmåga att lagföra bilister via ATK är ju det som påskyndar införandet av just ägaransvar. Men, man kommer att instigera konflikt mellan trafikantgrupper genom att förklara "att man tyvärr tvingas till denna trista åtgärd som olyckligtvis drabbar alla i samhället just för att på ett kraftfullt sätt kunna stoppa motorcykeldöden". Pressreleasen är redan författad och klar, man väntar bara på rätt tillfälle att sjösätta det hela.

Sen har jag läst flera ggr att det viktiga är att olyckorna minskar på kameraövervakade sträckor, inte att sätta dit folk. Så varför skulle dom hetsa upp sig så länge olyckorna är få?

Det är viktigt att inte tro på allt man läser. Självklart måste det in reda pengar på något konto i systemet - det kostar ju fläsk att sätta upp och underhålla.


Så varför skulle dom hetsa upp sig så länge olyckorna är få?

Nu tänker du logiskt. Det håller inte i diskussioner med fanatiker.
Översteprästen har sagt att antalet dödade och skadade skall vara noll. Då duger inte "få". Inte ens det faktum att de sista 10 liven som eventuellt kan räddas kommer att bromsa ned landet till 1800-talets diligenstrafiktempo - med motsvarande BNP-nivå...
Just nu kan ingenting rubba det mantra som rabblas, och att säga att man är beredd att "tillåta" ett visst antal dödade i trafiken är ett politiskt- och karriärmässigt självmord.
"Vem skall behöva dö?" "Alla dessa oskyldigt drabbade familjer..." samt givetvis "...vi måste tänka på barnen"

Självklart kommer pendeln att svänga - för mycket åt fel håll som vanligt, men det är en annan strid.
Vårt fokus måste vara på att minimera skadeverkningarna av det hastighetstalibanerna ställer till med just nu, innan det vänder igen.

Personligen förespråkar jag förare som kan tänka själva och inte behöver en politiker som bestämmer vilken fart dom ska hålla.

Jag håller med dig, men vi båda är i total disharmoni med den just nu rådande samhällsuppfattningen.
Tittar vi 20 år fram i tiden och ser de minutiösa detaljregleringar som planeras för oss trafikanter i stort och motorcyklister i synnerhet, så kommer vi se tillbaka på vår nuvarande epok i ett rosa skimmer.


Apropå hastighetskameror och bilar...
Har två gånger sett en tjomme i bil vika över i mötande fält för att slippa riskera att bli med på bild förbi fartkameror. En av gångerna var det dessutom väldigt dålig sikt så han visste inte om han hade möte eller väldigt snart när han gjorde det . Och i hastighet runt kanske 140-150 på 80-väg kan man ju överraska sina mottrafikanter rätt mycket då.

Folk ska göra det så krångligt med allt.
Fast antar att hålla upp en hand mellan ansiktet o kameran är krångligare:rolleyes:. Krävs ändå en rätt bra bild för att det ska hålla.

Företagsbil med en bilparksansvarig som antingen tror att han måste ange sina medarbetare, eller tror att han gör världen en tjänst genom att skicka varje bild vidare - mer behövs inte för att skapa irrationella beteenden i trafiken. ATK följer en gammal fin tradition från det gamla DDR-Sverige: det lockar fram och renodlar det sämsta hos individen, och skapar fuskande smitare som tappar förståelse för konsekvenserna av det egna agerandet - samma genuina suboptimering som man kunde se i till exempel den dåtida skattepolitiken.



Det är väldigt vanligt att de bilister som har en annan idealhastighet än det som skylten rekommenderar bromsar in vid kamera och håller ex 70 för att sedan acca upp till bekväm fart och vid nästa kamera bromsa ner till 70 ..........Jävligt ryckigt.

Mja, dom bromsar ner till 70 enligt sina hastighetsmätare, och lägger till lite marginal dessutom - vilket gör att dom hamnar strax över 60 i riktig fart. Andra, ängsliga människor sänker mer ändå och hamnar gott och väl under 60 km/h. Men "jävligt ryckigt" håller jag med om. Lika ryckigt som när samma bilar stormar fram i 120 där det är två körfält för att ingen skall hinna förbi dem, men lusar i 80 mellan vajrarna: trots att det är skyltat 100 hela vägen.

jag hörde polisen säga på radio, att dom inte är ute efter att ge folk böter utan att bara få folk att hålla hastigheten.

Problemet är att vi har ett månghövdat monster här.
Polisen har egentligen inte med fartkamerorna att göra. Dom får resultatet av fartkamerornas insamlade data dumpat i knät och blir satta att utreda vem som skall ha böter, om ens någon.

Fartkamerorna är Trafikverkets baby från början till slut! Dom köper in, sätter upp och sköter driften. Tror fan att man i slutändan, mellan skål och vägg och i samråd med just de politiker som skall betala ut nästa påse pengar måste kunna peka på att kamerorna är lönsamma i reda bötesbelopp. Allt annat är Ebberöds bank.

Frågar du en enskild polisman så är han eller hon inte odelat positiv till fartkamerorna.
Titta på Trafikverkets Orwellska nyspråksnamnbyte till "Trafiksäkerhetskameror".
Så länge en fartkamera inte fångar fyllskallar, dopeheads, stulna bilar, obesiktigade bilar, förare utan bälte, förare utan ljus, förare med aggressivt beteende som försöker trycka andra av vägen med mikroavstånd - inte klarar ett skvatt mer än att registrera hastighet som kommer det aldrig att bli något annat än en fartkamera.
Trafikverkets försök att etablera ersättningsordet "Trafiksäkerhetskamera" är ett hån mot riktig trafiksäkerhet, och ett pinsamt bevis för hur ohyggligt snävt Trafikverket ser på sitt uppdrag och detta med trafiksäkerhet.

Riktiga poliser är hellre ute på vägen, syns och kontrollerar trafiken i stort. Hastighet också. Trafikverket har bestämt att det inte är lönsamt. Fuck Trafikverket!


Så - se till att vi inte kommer på bild...

Precis så enkelt kan man sammanfatta det. Pics or it didn't happen.
Kanske kan vi krama ut några extra år ur motorcykeln genom att tänka oss för hur vi kör och hur vi dör.
Jag tycker att det är värt besväret att släppa av lite inför stolpen, även om jag just nu är straffimmun var sig jag kör MC eller åker bil. Kanske kommer även nästa generation få tillfälle att köra och uppleva en hyfsat oreglerad motorcykel som ställer krav på sin förare. Det unnar jag dem verkligen!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Njae, jag gillar SH.com och anser nog att det finns en hel del rätt sköna lirare på denna site, att däremot fatta statistiska beslut utifrån vad som skrivs i en tråd är nog att gå ett halvt steg för långt... Det är klart att jag tycker det är bra att samhället får objektiva bevis på att vi motorcyklister har kapacitet och kompetens att diskutera, besluta och åtgärda ett problem, i detta fall att vi allt för ofta fastnade på fotoskåpens plåtar.

För vad har vi att vinna på att synas på samhällets bilder? Vad för något nytt ska vi göra på bilderna? Uiiila förbi i warp speed och vinka? Uiiila förbi och vinka med ett finger? Skicka ut en gubbe med traktor och hårgele och se till att radarn löser ut? Allt detta blev gjort redan under förra seklet...

Nej, den smarte, den kloke och den intelligente intar stealth mode när det gäller alla aktiviteter som syftar till att dokumentera eventuella överträdelser och servera populärt förpackad och lagom lättsmält statistik till våra politiker och beslutsfattare. Det är ingen rocket science precis, just wave and smile... :)

Ja att flyga under radarn är väl egentligen det bästa, men enligt mig så skapar kameraskåpen bara ögontjänare och hemma i stan där jag bor så tycker jag inte att den genomsnittliga hastigheten gått ner, snarare ökat.

Alla som pendlar på min väg var väl medvetna om att det kunde stå en byling med en laserpicka var som helst innan, eller att det patrullerade civilare under dom mest hektiska pendlingstiderna.

Nu känns det som om dom blå lutar sig tillbaka och förlitar sig på att kameraskåpen skall fixa allt, och det har iaf här inneburit högre snitthastighet och tända bromsljus prexis innan skåpen.

jag är en skenhelig människa som villigt erkänner att jag oftast ligger i hastigheten som prexis gör att jag får behålla min körlapp om det skjuts eller blixtrar, och jag kan säga att det skjuts och blixtras på tok för lite för att få förtroende för att nollvisionen är en ärlig inriktning och inte bara ett hittepå för att politikerna skall ha nått att luta sig på när eller om nått skiter sig.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Om de skulle montera sådana där regskyltsscanners som tydligen finns i vissa polisbilar ( om det inte var ett aprilskämt...) i kamerorna, med direktlarm till lokal polis, skulle de kanske kunna vara riktigt nyttiga..?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja att flyga under radarn är väl egentligen det bästa, men enligt mig så skapar kameraskåpen bara ögontjänare och hemma i stan där jag bor så tycker jag inte att den genomsnittliga hastigheten gått ner, snarare ökat.

...Nu känns det som om dom blå lutar sig tillbaka och förlitar sig på att kameraskåpen skall fixa allt, och det har iaf här inneburit högre snitthastighet och tända bromsljus prexis innan skåpen...

...och jag kan säga att det skjuts och blixtras på tok för lite för att få förtroende för att nollvisionen är en ärlig inriktning och inte bara ett hittepå för att politikerna skall ha nått att luta sig på när eller om nått skiter sig.
Jag delar Din upplevelse, kameraskåpen lyckas endast plocka "Svensson" som inte har järnkoll på var skåpen står. Tyvärr upplever jag ett värre problem de senaste åren, nämligen att hastighetsskillnaderna på våra landsvägar ökat! Idag har vi betydligt fler fordon i intervallet 70-100 km/h, förmodligen framförda av äldre med vissa medicinska problem, miljöpartister som värnar om miljön eller ekonomirallydeltagare som optimerar bränsleåtgången, på våra 110-vägar samtidigt som proffsfortåkarna låser farthållaren på 130-140 km/h mellan kameraskåpen. Visst - det kanske inte blir dödliga olyckor men visst tusan ökar nackskadorna?

Men att skylta med att mc-förarna minsann kan åka fritt förbi skåpen är nog att skjuta sig själv i foten, precis som det vore dumt att regelmässigt åka med bilen förbi skåpen i 30+ och fullt synligt anlete i hopp om att skapa debatt kring den dubbelmoral det föder... Nej, då är det smartare att "flyga under radarn" men i stället leta problemställningar i den befintliga statistiken.

Dock - i år har civilbilarna faktiskt varit en vanligare syn på våra landsvägar, men bäst nytta tror jag fortfarande de målade gör, i rent preventivt syfte! Däremot ger de ju inga stora stora tillflöden till statskassan...

Om de skulle montera sådana där regskyltsscanners som tydligen finns i vissa polisbilar ( om det inte var ett aprilskämt...) i kamerorna, med direktlarm till lokal polis, skulle de kanske kunna vara riktigt nyttiga..?
Nej, de har funnits i olika tappningar i ett antal år - för fem-sex år sedan fick min grabb det tveksamma nöjet att få poliseskort hem sedan han tjuvlånat den avställda moppe han skulle få av mig när han fyllde år för att handlia godis i byns mack.... Utrustningen hade gett utslag när civilbilen parkerade bakom moppen ute på parkeringen. Så den har väl möjligen blivit ännu bättre med åren men tekniken har polisen använt under rätt lång tid.
 
Last edited:

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Självklart kommer pendeln att svänga - för mycket åt fel håll som vanligt, men det är en annan strid.
Vårt fokus måste vara på att minimera skadeverkningarna av det hastighetstalibanerna ställer till med just nu, innan det vänder igen.

Jag håller med dig, men vi båda är i total disharmoni med den just nu rådande samhällsuppfattningen.
Tittar vi 20 år fram i tiden och ser de minutiösa detaljregleringar som planeras för oss trafikanter i stort och motorcyklister i synnerhet, så kommer vi se tillbaka på vår nuvarande epok i ett rosa skimmer.
Jag håller inte med om alla slutsatser du drar men jag måste ändå plusa ditt inlägg. Väldigt mycket sanningar och kul skrivet :)

Jag tror som sagt inte att fortkörningar kommer leda till grundlagsändringar, för det är väl det som det är frågan om i så fall? För hur enkelt är det att göra en sådan ändring egentligen? Jag är tämligen övertygad att det inte det är möjligt i det här fallet. Det dom kan göra är väl att avkriminalisera fortkörning och införa en avgift.

Edit:
Googlade på ägaransvar och de tre sossarna (ja det är bara sossar som lägger såna här motioner vad jag kan se) för ju inget resonemang alls om problematiken runt ägaransvar. Får dom verkligen betalt för detta meningslösa skrivande? Rena faktafel, mycket proffsigt intryck ;) Gillar att dom beskriver det som "gömma sig bakom visiret". Som att det vore ett fult trick för att komma undan kameran.
Om det är dessa som utgör hotet så behöver vi nog inte vara oroliga :)

Här kommer deras motioner iaf.
http://myndighetsverket.se/s/hans-hoff/2013/10/3/motioner/agaransvar-for-utdomda-boter/490759/
http://myndighetsverket.se/s/anna-w...ner/utokat-agaransvar-for-motorcyklar/490714/
http://myndighetsverket.se/s/susann...agaransvar-vid-hastighetsovertradelse/488841/

Ett smakprov.

Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om registreringsskyltar på motorcyklar och ägaransvar vid hastighetsöverträdelse.
Motivering
Det finns omkring 300 000 motorcyklar i Sverige, som är ute i trafiken främst under sommartid. Många motorcyklister är utsatta för olyckor. Enligt Transportstyrelsen omkom 37 motorcyklister år 2010, 46 år 2011 och 31 år 2012 och därutöver skadas många gånger fler varje år. Anledningen till olyckorna är att många kör i mycket höga hastigheter. Vid dödsolyckor har mer än var tredje kört drygt 30 kilometer i timmen över gällande hastighetsgräns.

De vanligaste olyckorna är singelolyckor eller krock med en vänstersvängande bil, eftersom bilförare har svårt att hinna upptäcka en motorcyklist som kommer i extrem hastighet. För att kunna förebygga olyckor har polisen därför bestämt att skärpa övervakningen av motorcykeltrafiken. Det är framför allt de som kör i mycket höga hastigheter som kommer på olika sätt att bevakas.

Ett problem i sammanhanget är att motorcyklar saknar registreringsskyltar fram, vilket omöjliggör identifiering av motorcykel för hastighetskameror. Det går inte heller att identifiera föraren, då man kan gömma sig bakom visiret i hjälmen. För att minska antalet motorcykelolyckor på våra vägar är det angeläget att dämpa hastigheterna. Att motorcyklar ska ha registreringsskylt fram och att motorcykelns ägare blir ansvarig för hastighetsöverträdelsen – något som tillämpas i flera europeiska länder – skulle därför kunna förbättra trafiksäkerheten.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Finns det överhuvudtaget någon risk med att köra mc för fort förbi en fartkamera?
Om Du menar att staten idag skulle kunna lagföra Dig är svaret nej. Risker:
1 - kameran sitter ofta vid 50 eller 70-sträckor, vanligtvis på grund av att väghållaren sett förhöjda risker för boende eller medtrafikanter - finns busshållplatser, övergångsställen och korsningar. Kan innebära en risk.
2 - Du hamnar i statistiken över trafikanter som i skydd av anonymitet struntar i trafikreglerna. Detta är ett stort, fett och saftigt köttben för alla som vill hitta en anledning till att m h a t ex lagstiftning införa tvingande åtgärder. Att frågan får bevakning i press är inget negativt när det gäller denna sak.

Ungefär så, kanske?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kameror sitter ju nästan alltid vid pendelleder, ytters sällan vid skolor eller dagis.

Hur kommer det sig egentligen?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top