MC och Fartkameraskåp.

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är empiriskt fastställt att en på 25-30 fartkameror är aktiv. Slöseri med skattemedel kan man tycka.

Mjaeh, de får på den låga andelen in mer fortkörningar än vad de hinner hantera.
De får en stor täckning över landets vägar med många såndär också. Fast jag tycker nog att de med fördel kunde placeras vid skolor med större frekvens...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jodå .. det gör de. Var ute o körde för några veckor sen och det blixtrade till för kompisen, han höll 80 på en 70 väg eller nåt (vi hade precis kört av en 90 väg) så de reggar nog.

Alla är väl dock inte igång alltid?

Okej, jag har aldrig fått dem att blinka, jag var rätt tveksam till att de skulle slutat fota hojar däremot, mest pga att de olika anledningarna jag hört lät fruktansvärt påhittade. :tummenupp
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har kört hoj i två år(ca 1500 mil) nu och lyckats få en att blixtra en gång. Sen är det ju inte alltid man kör förbi i för hög hastighet heller.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Klargörande, givetvis har jag aldrig försökt få en stolpe att blixtra,.

Men jag har stannat och knackat på dom 2 jag passerar varje dag och dom är enligt mig ihåliga.
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Det är empiriskt fastställt att en på 25-30 fartkameror är aktiv. Slöseri med skattemedel kan man tycka.

Stämmer bra med mina erfarernheter. Passerar c:a 20 kameror tur/retur för en bandag till Gäelleråsen och får va glad om en "ser" mig. Har försökt köra om bilar när de passerar kameran för att få mig ett gott skratt men det är inte lätt när ingen hemma i kameran är.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Kamerorna längs väg 55 norrgående reagerade på sporthoj i somras i alla fall! :gnissla
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Stämmer bra med mina erfarernheter. Passerar c:a 20 kameror tur/retur för en bandag till Gäelleråsen och får va glad om en "ser" mig. Har försökt köra om bilar när de passerar kameran för att få mig ett gott skratt men det är inte lätt när ingen hemma i kameran är.

Jag är också så ond, att jag siktar på att bränna om bilar precis vid skåpen, bara för att roa mig
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Bajsnödig.com haha
Köra fort är ju inget brott egentligen.
Med bilen har jag nog fått 10 flash i år + kompis som blivit flashad i min bil. Inte ett ljud. Högsta var när jag kom farande i 220 i mörkret på 90 eller om det är 80-väg och pang! Solskydd är bra, dygnet runt.

OnT, min gissning är att du kan räkna med att bli flashad av knappt 10% av skåpen du passerar. Men vissa skåp är helt klart påslagna oftare än andra. Först skåpet efter Strängnäs mot Enköping längs 55:an blixtrar relativt ofta. Samma med första skåpet från Malmköping mot Strängnäs. 55:an även det. Vissa av skåpen har aldrig flashat. Kanske en trend längs fler sträckor?
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Bajsnödig.com haha
Köra fort är ju inget brott egentligen.
Med bilen har jag nog fått 10 flash i år + kompis som blivit flashad i min bil. Inte ett ljud. Högsta var när jag kom farande i 220 i mörkret på 90 eller om det är 80-väg och pang! Solskydd är bra, dygnet runt.

OnT, min gissning är att du kan räkna med att bli flashad av knappt 10% av skåpen du passerar. Men vissa skåp är helt klart påslagna oftare än andra. Först skåpet efter Strängnäs mot Enköping längs 55:an blixtrar relativt ofta. Samma med första skåpet från Malmköping mot Strängnäs. 55:an även det. Vissa av skåpen har aldrig flashat. Kanske en trend längs fler sträckor?

De har säkert vissa sträckor där det sker fler olyckor/mest fortkörningar som de "pinpointar".
 

LupusRex

Hårdrocksköttbulle
Gick med
19 Jun 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
Mean Streak 1500, XT600E
Blev flashad på Drottningholmsvägen i somras när jag kom puttrandes med NTV'n. Kanske är olika känslighet på olika kameror?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Häll gärna vatten kvarnen! Varför tror ni diskussionerna går varma om att införa registreringsskylt fram på mc igen?! :huvet
Därför att det finns oroväckande många politiker som inte förstår vad ett införande av ägaransvar skulle kunna medföra. Helst inte om man skulle börja utvidga det...till att gälla först även bilar och därefter tillhyggen i största allmänhet...

Ägaransvar är en stor burk med mask som bara verkligt [favoritförolämpning här] tycker är en bra ide...

Hyrbilsfirmor som är ansvariga...
Verktygsägare som är ansvariga...

Man kan ju särlagstifta...jovisst...men utvidgning och betydelseglidning kommer som ett brev på...f-n vi har ju inte ens en post värd namnet längre...
 
Last edited:

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Okej, jag har aldrig fått dem att blinka, jag var rätt tveksam till att de skulle slutat fota hojar däremot, mest pga att de olika anledningarna jag hört lät fruktansvärt påhittade. :tummenupp

Jag tror de går på "vikt" eller massa som larmen för husen gör. Med andra ord borde min polare banta lite för mig reggade den inte... :)

Skämt åsido, det kan ju vara så att för att de inte ska regga älgar så har de ställt ner känsligheten. Kan bero på MC också då de har mindre massa än en bil och de tar bara regskyltar fram. Varför då fota 200-300 kg och slösa utrymme i minnet på datorn/i överföring .. kan ju vara nåt sånt? Polaren har en FJR som väger en del och han går nog på ca 100 pannor så det kanske bryter gränsen?

Jag har aldrig blivit reggad .. ska man se det positivt??? :rolleyes:
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
det går att se på kameraskåpet om det är en kamera i eller inte. kolla om det är någon lins i hålet eller inte :p
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Mig har dom på bild med hoj mitt i Januari(not...jag br i Boden)

Jo, dom där kamerorna är ju bra....knarkaren trivs i alla fall
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mig har dom på bild med hoj mitt i Januari(not...jag br i Boden)

Jo, dom där kamerorna är ju bra....knarkaren trivs i alla fall


Men dom fullföljde inte och försökte lagföra dig, eller hur? Det bara blixtrade?
"Straff nog" tänkte dom säkert när dom såg dig bland snödrivorna, och pinnade din bild på sin Wall of Fame som dom går och fnissar åt på firmafesterna.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Skämt åsido, det kan ju vara så att för att de inte ska regga älgar så har de ställt ner känsligheten.

En älg som springer i fortkörningshastighet är nog ganska ovanlig.
Personligen tror jag att en älg som springer i 100 km/h på en 90-väg hade blivit fotograferad.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Men som tidigare antytts: ge fasen i att reta kamerorna!
INGET gott kommer att komma ur det, bara elände som bakåtfotografering, ägaransvar, nummerplåt fram eller A-obegr efter 98 år på moppekort.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
det går att se på kameraskåpet om det är en kamera i eller inte. kolla om det är någon lins i hålet eller inte :p

De gamla skåpen - de som med rätta kunde kallas fågelholkar, dom var manuellt betjänade med lös kamera och ett jädra massa handpåläggning och kringarbete;
Polisen var tvungen och köra ut till stolpen, resa stege och ta ut kamera med bildmagasin, köra in till stationen och skicka iväg materialet för vidare bearbetning någon annanstans. Kommer inte ihåg om det var minneskort eller rent av fotofilm i de första utgåvorna - men tungjobbat var det.
Gissningsvis fanns det en kamera till tjugo stolpar, och tanken var att kamerorna skulle vara i konstant drift, och skåpen skulle vara ständigt avskräckande.

Well, så blev det nu inte. Entusiasmen sjönk i takt med att allt det arbete man lade ner inte gav så mycket resultat - de tidiga bilderna höll allt för sällan som underlag, och man var duktigt less på de glåpord man utsattes för och diskussioner man hamnade i när man var ute för att vittja fällorna.

Dessa stolpar, skåp och kameror är borta sedan länge. Nu är det en kamera per skåp som gäller, och bilderna skickas via mobilnätet direkt till ATK-kommandot som utreder dessa avskyvärda brott.

Skulle det idag saknas kameror i de nya, sleeka blå boxarna så handlar det nog bara om att någon enstaka är på service. Däremot är dom mycket sällan aktiverade, som så många redan påpekat i tråden.

Hur sällan?
Tja, jag hör till de privilegierade som är immun mot svenska fartkameror: förmånsbil, sund antiangivarpolicy hos företaget bilen är reggad på och dessutom är jag väldigt känslig för solsken... Fri lejd förbi kameraskåpen alltså, så länge dom inte backas upp av en verklig polispatrull som är ute för att sätta dit just svin som mig.

Jämför jag med tyska, franska, schweiziska, österrikiska och tjeckiska fartkameror så är det en himmelsvid skillnad. Ett svenskt skåp går av någon gång om året, men när jag kör utomlands är det som att sitta i ett kombinerat jubileumsfyrverkeri och galet ravestroboskop. Det blixtrar och blinkar jädrar i det! Tänk Kubricks tolkning av Clarkes "Stargate" och dra av lite från det så har ni bilden klar.

Visst, i Sverige vet jag var dom står och känner igen dem, men ändå - körstil och hastighet är den samma där som här, och utomlands hugger kamerorna direCkt!
Kanske är jag mer noga att släppa av med MC i Sverige än utomlands, det är enda skillnaden.

Jag tror alltså inte att man skulle "ställt ner" känsligheten på de svenska skåpen - dom är helt enkelt inte inkopplade mer än några minuter varje vecka.

Kanske, kanske är det så att dom varit avställda mer än vanligt det senaste. Polisen är nämligen återigen missnöjd med bildkvaliteten och har fått okay på att byta ut hela bunten fram till 2016 eller så.
http://www.gp.se/ekonomi/1.1815894-700-fartkameror-byts-ut

Bilförare som blir blixtrade men aldrig kan lagföras är ingen bra grej, så kanske låter man bli att låta kamerorna vara igång när det är blött/dimmigt/snöigt/whatever utan satsar på att sätta dit folk när förhållandena är perfekta istället. Foto- och körmässigt...
 
Last edited:

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Häll gärna vatten kvarnen! Varför tror ni diskussionerna går varma om att införa registreringsskylt fram på mc igen?! :huvet

På vilket sätt skulle de hjälpa att få fast mc förare, kör man med integralhjälm så går det ändå inte att
identifiera föraren.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top