Bilkö, tunnlar och dålig luft

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Pendlar in till Stockholms stad var dag med hojen. Utan tvekan bästa alternativet för mig som inte har nära till tunnelbana eller pendeltåg.
Dock är jag lite orolig för allt skit man andas in varje morgon när man krypkör genom tunnlarna. Man är ju otroligt mer utsatt än bilisterna.
Hur tänker ni andra?
Ska man börja köra med gasmask? :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör inte i bilköerna genom tunnlarna. :crash Men visst, det är väldans ohälsosamt att andas den luften, ett vanligt partikelandningsfilter borde dock ta hand om det värsta problemet om du är oroad. (DVS såndär vit mask man kan köpa överallt)
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Andningsmask

Du bör ha en andningsmask med kolfilter. Svårt att få plats med under en integralhjälm. Jag undviker tunnlarna i rusningstrafik. I alla fall Södra länken. Den stängs ju av ibland till och med på grund av dålig luft vid köer.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Mitt tips är att inte krypköra i tunnlarna... Kör i väggrenen eller mellan bilarna i snabbare fart än bilarna... Då blir man endast några minuter som mest i tunnlarna.

Jag kör dagligen i Södra länken, men det brukar gå ganska fort. Ett djupt andetag bara så är man ute :):yoparty
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du bör ha en andningsmask med kolfilter. Svårt att få plats med under en integralhjälm. Jag undviker tunnlarna i rusningstrafik. I alla fall Södra länken. Den stängs ju av ibland till och med på grund av dålig luft vid köer.

Det hade ju iofs sett ganska intressant ut med helmask och jethjälm.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kör men en sån här

hdc_0001_0003_0_img0215.jpg



Mer seriöst så utsätts väl bilisterna för lika mycket avgaser, kupefiltret rensar ändå inte det farliga och tunnlar ska ha fläktsystem som gör att luften inte är farlig.

Eller rejsa i 250+ mellan filerna som en riktig outlaw :yoparty
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Och alla som tar bort kat:en till förmån för ett släpong bidrar ju också till sämre luft.
Bara sådär liksom.
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Herregud, snacka om I-landsproblem.

Jag var i indien nyligen. Tog en sväng på sisådär en halvtimme på moppe utomhus (dvs inte i någon tunnel), torkade svetten med en vit näsduk, den var inte vit längre. :rolleyes:

De har lyckats föröka sig till 1.3 Miljarder. Tror inte du behöver vara orolig.

Är nog mer sannolikt att du dör av maten du stoppar i dig än avgaserna. :fakta
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Herregud, snacka om I-landsproblem.

Jag var i indien nyligen. Tog en sväng på sisådär en halvtimme på moppe utomhus (dvs inte i någon tunnel), torkade svetten med en vit näsduk, den var inte vit längre. :rolleyes:

De har lyckats föröka sig till 1.3 Miljarder. Tror inte du behöver vara orolig.

Är nog mer sannolikt att du dör av maten du stoppar i dig än avgaserna. :fakta

samma i London en lagom vårdag för några år sedan ... soligt å skönt men när man torkade svetten från pannan så vart tyget svart :näsblod ... och vi hadde bara strosat runt och pubhoppat en halv dag
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Bilar har bra filter. Framförallt Volvo har fått mycket bra resultat på tester av luftfiltrering och partiklar i samband med utredningen av tunnlarna till förbifart Stockholm.

Vad gäller I-landsproblem.. Det är också anledningen till att vi är ett i-land. Att vi tar hand on dessa problem och inte fortsätter sitta i grottor runt en eld.

Själv försöker jag köra mellan bilarna, försökte i början undvika att köra mellan bilar som rör sig, men det är jävligt jobbigt att krypköra i ojämn hastighet. Tar väl inte långt tid förrän man har kör i vägrenen som alla andra
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Pendlar in till Stockholms stad var dag med hojen. Utan tvekan bästa alternativet för mig som inte har nära till tunnelbana eller pendeltåg.
Dock är jag lite orolig för allt skit man andas in varje morgon när man krypkör genom tunnlarna. Man är ju otroligt mer utsatt än bilisterna.
Hur tänker ni andra?
Ska man börja köra med gasmask? :)

Varför skulle en mc - åkare vara mera utsatt i en tunnel än en bilist, man andas väl samma luft lr?:confused:
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Ja men krypkör inte... Kör i väggrenen eller mellan bilarna i lite högre fart än krypkörning.
Om inte det funkar kan man ju tex ta vägen ovan jord istället om det känns bättre.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det borde väl räcka med att hålla andan tills man är ute igen. För vem står i bilkö när man kör hoj?
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Som sagt, jag ogillar att körar slalom mellan köerna när det rullar på i > 20 km/h, och i denna hastighet så finns det en del tunnlar i Stockholm som tar några minuter att ta sig igenom. Andhållning i all ära, men man tenderar att förlora fokus på körningen efter några minuter.
Här har jag dock hittat lite alternativ till att köra i väggrenen/slalomköra mig förbi långsamma köer/hålla andan.

Låt mig presentera tre ansiktsmasker:
Denna verkar populär bland cyklister, då den är sitter väldigt bra samt filtrerar mycket bra:
http://totobobo.com/

M3-masken filtrerar bäst, men rätt storlek måste testas ut, vilket tydligen inte är det lättaste:
http://solutions.3m.com/wps/portal/...=5022966+8702286+3294529207+4294933541&rt=rud

Respro ser ju cool och hipp ut, men filtrerar dåligt enligt vissa tester.
http://respro.com
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top