Äcklet på våra vägar

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
japp, har suttit och tittat nu ett antal gånger när jag kört och det har regnat eller i varje fall varit pissigt väder, på vägen som jag har under mej.
den ser inte kul ut......så in i helvetans många små söta regnbågsfärgade pölar- vissa mindre och vissa större. att dom är vackert regnbågsfärgade innebär att dom är petroleumbaserade- att dom är petroleumbaserade innebär potentiella halkbaneövningar, när man minst anar det.
lyckligtvis har inte några scenario utspelat sej (kryssar fram över vägbanan- hit och dit för att undvika dom största pölarna...!)- men har nån annan haft lite bruna ögonblick av spontan halkbana pga detta söl av olja/ diesel/ bensin?
sen kan man ju tycka att: varför är det så här?- är fordonsparken så jäkla usel idag (hade en länstrafikbuss framför mej som DRÄLLDE ut "skit"!!), gör inte bilprovningsinstanserna sitt jobb??- en motor/ växellåda som dryper av olja har ju ett uppenbart fel!!

//jj
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Titta bör man, annars dör man.
Tittar gör man, ändå dör man.

...och tittar man för mycket så blir man så jäkla nojjig att inget stämmer med körningen längre, utan man kör av ändå - stel som en spjälad stelkrampspinne och skör som en porslinsdocka.
Det finns hur mycket skit som helst att se.

I Göteborg är det främst lokaltrafikens bussar som kräker ur sig diesel i kurvorna. Åkarna har bättre ordning på sina lastbilar. Dom måste ju betala för sitt bränsle...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
japp, har suttit och tittat nu ett antal gånger när jag kört och det har regnat eller i varje fall varit pissigt väder, på vägen som jag har under mej.
den ser inte kul ut......så in i helvetans många små söta regnbågsfärgade pölar- vissa mindre och vissa större. att dom är vackert regnbågsfärgade innebär att dom är petroleumbaserade- att dom är petroleumbaserade innebär potentiella halkbaneövningar, när man minst anar det....
//jj
Det är vi dieselbögar. Vi kör en alternativ regnbågsparad den här veckan.
Nästa vecka är det premiär för min nya film: Torka aldrig olja utan handskar.

/Dieselmersa
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Men alltså det behöver inte va halt för att pölarna är färgglada, har du aldrig trampat i lite spill när det är blött ute? Man lämnar ju färgglada spår efter sig i en evighet om man får så mkt som en droppe under skon...
 

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawa Z800e-13
jag hade en härlig upplevelse med en olje/diesel etc fläck i en rondell alldeles bredvid en byggarbetsplats .. fort gick det i backen! hade regnat lite innan o höll på att torka upp så reagerade inte på den onda pölen förrän de va försent.. :(
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Inget brunt bralle ögonblick. Men en gång hade någon spillt ut diesel i uppförsbacken utanför kontoret när det regnat som bäst. Körde ut ur garaget som vanligt, helt aningslös med musik i lurarna på min lilla XT660X. Upp genom utfarten och ut på backen med tvåan i. Plötsligt stod det 60km/h på mätaren, men jag stod bannemig still i backen x)
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
"Nästa vecka är det premiär för min nya film: Torka aldrig olja utan handskar."
Hey!!- lite råbarkad "bear" style kör utan handskar (både här o där:D!)

//jj
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Titta bör man, annars dör man.
Tittar gör man, ändå dör man.

...och tittar man för mycket så blir man så jäkla nojjig att inget stämmer med körningen längre, utan man kör av ändå - stel som en spjälad stelkrampspinne och skör som en porslinsdocka.
Det finns hur mycket skit som helst att se.

I Göteborg är det främst lokaltrafikens bussar som kräker ur sig diesel i kurvorna. Åkarna har bättre ordning på sina lastbilar. Dom måste ju betala för sitt bränsle...
Tror inte dom bulgariska yrkesmännen som tagit över logistiken har råd att pynta soppan..
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Blev besviken när jag läste denna tråden då när jag läste titeln så trodde jag att tråden handlade om människor :p
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
whoohooo!!- första framhjulsläppet!!!, olja och klet halvägs in i en rondell. fultankad diesel eller what fan det nu var- halt var det.
kul att nu på senare år kan lägga till olja/ diesel annat halt helvete på vår redan digra lista över saker som kan döda oss/ orsaka oss skada samt materiel förlust.
vill minnas att förr var där inte sånt på vägarna, bara gmh (gubbe med hatt), volvos, kreatur och sånt.

äckelsverigefyfanvadduharsjunkitlågt!!

//jj
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det är rent för djävligt va dåligt skötta " alla " yrkesfordon är. Det går ju inte att ta hem en hantverkare utan att det är stora oljepölar på uppfarten!

SKÄRPNING!!!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lite tysk anal noggranhet vid flygande inspektion av fordon är fan på sin plats, med omedelbart körförbud och fastlåsning. Samt att fordonen som kissar revir måste fraktas på släp därifrån.
Inte utan att man förstår den tyska polisens noggranhet på den punkten när man kör hoj faktiskt.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag startade själv en tråd om olja genom en hel rondell och 500 meter ut från den, fick ett otrevligt kast med bakhjulet (som jag lyckades rädda)

En sak är säker - Den höga standarden på yrkesfordon som vi varit vana vid i Sverige hålls inte av utländska chaufförer/speditörer. Prispress och tidspress uppmuntrar till fusk både vad gäller trötta chaffisar och fusklagade fordon.

Däremot upplever jag att standarden på bilar är mycket högre i Sverige idag än för 10-15 år sedan. De värsta oljedrypande skrotbilarna är skrotade.

Hojar kan bli hur gamla som helst. De sköts generellt om som bebisar av sina ägare.
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Relaterat till "Äcklet på våra vägar": Idag när jag var ut var det massor med lagningar som blödde upp tjära i värmen och på ett par ställen såg de ut att ha fyllt i sprickor och gropar med bara tjära utan grus, såg fullständigt blött ut. Har inte själv fått släpp på sådana men som jag har förstått det kan det bli rätt halkigt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top