Polisen stal Johans hoj

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Börjar oxå tappa tilliten till svenska poliskåren.

första gången jag började undra hur de sköter sitt jobb va när två polare å jag åkte ner till en GTR biltävling på anderstorp. Polaren följde trafikrytmen och va la lite oupmärksam på hastigheten då vi va helt till oss att vi skulle kolla på feta rejsbilar när en polis helt plötsligt sprang ut mitt på vägen mellan bilen framför oss och våran. Kunde ju kört ihjäl han då polaren fick stampa hårt på bromsen. Slutade med att Polaren blir av med kortet men alla andra då? Första "hmmmmm"

Andra gången man började undra var när polaren blev av med sin hoj ur sitt garage och var tvungen att själv leta reda på den, när han väl hittade den så tog det massa tid innan de ens kom och mötte upp polaren. Andra "hmmmm"

Tredje gången och rätt så personligt. För nån månad sen helt utan förvarning blev man indragen på en klubb och spöad av vakterna pga av att jag i kön till klubben sade brysk: -Rör fan inte mig! då ena vakten lade sin hand på min axel när jag frågade varför mina vänner inte fick komma in.(obs jag pillade i mobilen när detta hände) Polisen kom å frågade inte ens vad som hade hänt utan skyffla in mig i bilen som om jag va en resväska där jag fick sitta på golvet och fick hör en del nazistiska kommentarer.... när jag påpekade att jag ville göra en anmälan mot väktarna vilket de vägrade. När jag väl gjorde en anmälan så blev polisen som tog min anmälan ganska förskräckt på hur man behandlades men än så länge har jag inte hört nått å jag vet inte om jag orkar ens gå vidare med det.... Men iaf tredje "hmmmmmm"

Så att johan ska få tebax sin hoj hänger la på rena turen ;(
 
Last edited:

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Sjukt att när polisen för en gångs skull lägger ner lite möda på en "misstänkt" stulen motorcykel, så går de och tar en som är helt laglig. Men när en hoj är stulen på riktigt, och polisen får mängder med tips så gör de inte ett skit...

Detta är ironi på hög nivå!
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Det framgår inte men Christoffer-Johan verkar kunna bo i lägenhet, vilket gör det svårare.
Står heller inget om att Polisen inte knackat på hos Christoffer-Johan, eller hans grannar.
Han själv kan ju varit ute, och en granne som aldrig sett hojen förr kan ha svarat att hojen inte brukar stå där.

Som någon sagt redan. Det finns nog mer i denna historia.

Visst finns de säkert mer i historian men de står inget heller om att han skulle bo i lägenhet och gatan innehåller både hus och lägenheter så vi kan spekulera hej vilt, står inte heller att polisen har knackat på så samma sak där.

Jo det var såklart en pik till de som tyckte polisen skulle jaga rätt på ägaren i nån närliggande trappuppgång.

Var nånstans i artikeln står de att han bor i en lägenhet ? eller tog han sin tillflykt till en trappuppgång ?!
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Lite uppdatering i tråden

Hojen är fortsatt beslagtagen & han kommer INTE att få tillbaka den.


jag får tyvärr inte skriva mer än så för stunden
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Lite uppdatering i tråden

Hojen är fortsatt beslagtagen & han kommer INTE att få tillbaka den.


jag får tyvärr inte skriva mer än så för stunden



Ajaj, gjorde han inte sin research oredentligt? Byggd på en stulen ram? Men christoffer är tvärsäker, han har alla nycklar och säger ju själv att polisen kan kolla bäst fan dom vill den är grön och han har t o m kvitto på köpet. Jag förstår att du är duktig på att nosa upp stulna hojar runt hgb-området men hur får du reda på vad polisen gör/vet och inte gör/vet i andra län! Inte är det väl så att dom ringer upp dig så fort polisen har en hoj i beslag eller jagar en stulen mc. Är det något jag har missat?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Ajaj, gjorde han inte sin research oredentligt? Byggd på en stulen ram? Men christoffer är tvärsäker, han har alla nycklar och säger ju själv att polisen kan kolla bäst fan dom vill den är grön och han har t o m kvitto på köpet. Jag förstår att du är duktig på att nosa upp stulna hojar runt hgb-området men hur får du reda på vad polisen gör/vet och inte gör/vet i andra län! Inte är det väl så att dom ringer upp dig så fort polisen har en hoj i beslag eller jagar en stulen mc. Är det något jag har missat?


Polisen i andra län hör aldrig av sig i ärenden gällande motorcyklar, men larmtjänst hör av sig lite titt som tätt.

men polis i Hbg har jag ganska bra kontakt med
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Det är väl ingen lag på skylt annat än i trafik?

Inte fan gjorde dom rätt förutsatt att hojen inte var anmäld stulen.

För det första, det kan ta dagar och t.o.m. veckor innan en motorcykel anmäls stulen av ägaren. Många nu för tiden har dessutom oreggade mobilabbonemang och även om dom lyckas få tag på numret till ägaren så kanske dom inte svarar i telefonen under den tiden som polisen på plats har möjlighet att stå kvar.

Om den dessutom inte är registrerad såsom i detta fallet så dyker den inte alls upp i vägtrafikregistret. Om den då ser stulen ut, vilket jag gissar att denna hojen gjorde, så för att kunna utreda om den är stulen i något annat land så måste man gå via interpol - detta kan inte man lösa på plats utan då måste hojen tas i beslag under tiden.

Enkel lösning: Har DU en oreggad skabbig banhoj utan skyltar: parkera inte den i cykelstället utanför hyreshuset - och om du ändå vill göra det, lämna en lapp med ditt mobilnummer.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
För det första, det kan ta dagar och t.o.m. veckor innan en motorcykel anmäls stulen av ägaren. Många nu för tiden har dessutom oreggade mobilabbonemang och även om dom lyckas få tag på numret till ägaren så kanske dom inte svarar i telefonen under den tiden som polisen på plats har möjlighet att stå kvar.

Om den dessutom inte är registrerad såsom i detta fallet så dyker den inte alls upp i vägtrafikregistret. Om den då ser stulen ut, vilket jag gissar att denna hojen gjorde, så för att kunna utreda om den är stulen i något annat land så måste man gå via interpol - detta kan inte man lösa på plats utan då måste hojen tas i beslag under tiden.

Enkel lösning: Har DU en oreggad skabbig banhoj utan skyltar: parkera inte den i cykelstället utanför hyreshuset - och om du ändå vill göra det, lämna en lapp med ditt mobilnummer.

Du överskattar rättsväsendets vilja att ta rätt på en stulen hoj, kraftigt. Med din logik i dina första rader kan precis alla fordon du möter vara stulna...

Men oavsett spelar det ingen roll om den SER stulen ut, det i sig ger inte underlag för att ta något i beslag.

Du bör kunna lämna vad du vill i allmän åsyn utan att bli föremål för en utredning enbart till följd av hur någon pryl ser ut, och inte fasen behöver ägaren vara kontaktar 24 timmar om dygnet för att bedyra sin oskuld. Lustigt att det över huvud taget skulle vara en faktor, om man nu inte tror att buset erkänner så fort frågan ställs.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Polisen i andra län hör aldrig av sig i ärenden gällande motorcyklar, men larmtjänst hör av sig lite titt som tätt.

men polis i Hbg har jag ganska bra kontakt med

Så larmtjänst har fått information av polisen och sen ringt dig specifikt om just denna mc och sagt att den inte kommer att returneras till christoffer? Eller har du en informatör inom polisen i hgb? Mig veterligen babblas det inte utåt från polisens sida såvida inte ngn inom polisen pratar bredvid mun, min erfarenhet av polisen är att det är mkt hysch pysch särskilt med pågående fall.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Så larmtjänst har fått information av polisen och sen ringt dig specifikt om just denna mc och sagt att den inte kommer att returneras till christoffer? Eller har du en informatör inom polisen i hgb? Mig veterligen babblas det inte utåt från polisens sida såvida inte ngn inom polisen pratar bredvid mun, min erfarenhet av polisen är att det är mkt hysch pysch särskilt med pågående fall.


Nu var det väl inte WW som var under luppen i denna tråd?
Hur, var, och varför han lyckas fixa tillbaka så många hojar kan det väl tas någon annanstans.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Vad gäller egentligen med registreringsskylt? Jag vet att det är olagligt att framföra fordon som saknar eller har felaktig registreringsskylt men om hojen står i garaget eller på ens parkering utan skylt, är det också olagligt?
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Så larmtjänst har fått information av polisen och sen ringt dig specifikt om just denna mc och sagt att den inte kommer att returneras till christoffer? Eller har du en informatör inom polisen i hgb? Mig veterligen babblas det inte utåt från polisens sida såvida inte ngn inom polisen pratar bredvid mun, min erfarenhet av polisen är att det är mkt hysch pysch särskilt med pågående fall.

Är du onormalt klenbegåvad eller? Hört talas om att man genom att agera på specifikt sätt kan skapa goda och nyttiga kontakter? Det går faktiskt att före en dialog med Polisen OM man har förstånd nog att inse att det handlar om ge och ta.

Ganska lätt också att inse att en rättshaverist som väljer att demonstrera med hemmaskrivna lakan utanför ett Polishus troligtvis inte har alla hönsen hemma?

Det är INTE Wonder som diskuteras eller skall ifrågasättas i denna tråden. Men det är klart, har man inställningen att Polisen är skit och jag står över allt vad gäller myndigheter, så kan man ju köra med din attityd. Hoppas bara att jag slipper se dig wainande i stulet/upphittat forumet, när din hoj är stulen, och Polisen inte hittar den snabbt nog.
Ibland så handlar det om civilkurage, och att stötta en Poliskår som har ett av Sveriges mest otacksamma jobb.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Är du onormalt klenbegåvad eller? Hört talas om att man genom att agera på specifikt sätt kan skapa goda och nyttiga kontakter? Det går faktiskt att före en dialog med Polisen OM man har förstånd nog att inse att det handlar om ge och ta.

Ganska lätt också att inse att en rättshaverist som väljer att demonstrera med hemmaskrivna lakan utanför ett Polishus troligtvis inte har alla hönsen hemma?

Det är INTE Wonder som diskuteras eller skall ifrågasättas i denna tråden. Men det är klart, har man inställningen att Polisen är skit och jag står över allt vad gäller myndigheter, så kan man ju köra med din attityd. Hoppas bara att jag slipper se dig wainande i stulet/upphittat forumet, när din hoj är stulen, och Polisen inte hittar den snabbt nog.
Ibland så handlar det om civilkurage, och att stötta en Poliskår som har ett av Sveriges mest otacksamma jobb.

Nja, mest nyfiken på hur ww får reda på allt när en hoj blir beslagtagen långt utanför hans upptagningdområde och skriver med stora bokstäver att han INTE kommer att få tillbaka hojen! Så ta ett djupt andetag och andas ut sakta:tummenupp
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Så larmtjänst har fått information av polisen och sen ringt dig specifikt om just denna mc och sagt att den inte kommer att returneras till christoffer? Eller har du en informatör inom polisen i hgb? Mig veterligen babblas det inte utåt från polisens sida såvida inte ngn inom polisen pratar bredvid mun, min erfarenhet av polisen är att det är mkt hysch pysch särskilt med pågående fall.

Jag kan väl berätta i detta fall hur det gått till.

jag fick ett mail från min kontakt på larmtjänst ang. en helt annan hoj i skåne, som var misstänkt stulen.
jag ringer upp & vi snackar i 20 min om denna hoj.

Då nämner han en hoj som polis har i beslag, men inte kan identifiera, varken modell eller år.
men som alla vet, har jag ägt 5 st R1 & skrev även wiki om Yamaha R1 här på SH för några år sedan.

min kontakt mailar över ett par bilder, som larmtjänst fått av polis. då dom inte vet märke eller modell.
så jag kan identifiera hojen som en Yamaha R1 av första generationen, dvs 1998-1999

dagen efter hör larmtjänst av sig igen & dom har tack vare att jag kunde berätta märke & modell samt år, så har polis fått fram vilken hoj det rör sig om.

mer än så kan jag inte skriva
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Oavsett om hojen är stulen eller inte så vidhåller jag min åsikt - parkerar man en oreggad, oskyltad hoj helt öppet UTANFÖR sin bostad, då förtjänar man fan att bli av med den en längre tid...

100% korrekt agerat av polisen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top