Polisen stal Johans hoj

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vilken snygg skylt han hade gjort :hihi

Klart att polisen skall kolla upp motorcyklar. utan skylt som står på allmän plats.
Man skall ha skyltar på hojarna. Det behövs dock inte på banor. Hur svårt skall det vara ?
Polisen gjorde helt rätt :tummenupp
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vilken snygg skylt han hade gjort :hihi

Klart att polisen skall kolla upp motorcyklar. utan skylt som står på allmän plats.
Man skall ha skyltar på hojarna. Det behövs dock inte på banor. Hur svårt skall det vara ?
Polisen gjorde helt rätt :tummenupp

Det är väl ingen lag på skylt annat än i trafik?

Inte fan gjorde dom rätt förutsatt att hojen inte var anmäld stulen.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Man kan ju tycka att om den beslagtogs när den stod på tomten vid ägarens hus att man knackar på eller ringer på och förhör sig kring detaljerna på hojen först istället för bara klippa låset och ta med sig hojen utan att göra sig kända för ägaren eller någon annan för den delen.

Det framgår inte men Christoffer-Johan verkar kunna bo i lägenhet, vilket gör det svårare.
Står heller inget om att Polisen inte knackat på hos Christoffer-Johan, eller hans grannar.
Han själv kan ju varit ute, och en granne som aldrig sett hojen förr kan ha svarat att hojen inte brukar stå där.

Som någon sagt redan. Det finns nog mer i denna historia.
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Det framgår inte men Christoffer-Johan verkar kunna bo i lägenhet, vilket gör det svårare.
Står heller inget om att Polisen inte knackat på hos Christoffer-Johan, eller hans grannar.
Han själv kan ju varit ute, och en granne som aldrig sett hojen förr kan ha svarat att hojen inte brukar stå där.

Som någon sagt redan. Det finns nog mer i denna historia.

Vi vet ju inte om killen kört sin banräser på gatan! Här i trollträsk har jag själv stött på en idiot ute på sin banräser på bakamovägen. Inga lampor eller skylt.

Skulle jag vara polis och se något sådant men inte kunna stoppa vederbörande och se den hojen igen vid ett senare tillfälle. Vad skulle man gjort då?
Just saying!
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Det är väl ingen lag på skylt annat än i trafik?

Inte fan gjorde dom rätt förutsatt att hojen inte var anmäld stulen.

Förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall

2 § Utöver vad som framgår av 2 § andra och tredje styckena lagen (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall får ett fordon flyttas i följande fall.

d) fordonet skall vara registrerat men saknar registreringsskylt eller annars inte kan identifieras på platsen,
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Om mannen heter som i artikeln så är det inte så konstigt att de antog att en hojen var stulen, och att de hade problem att kontakta ägaren.

Det finns nämligen ingen med det namnet på Gröna vägen i Finspång.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Samtidigt så är det ju bra att polisen agerar (för en gångs skull). Sen att det är en jäkla papperscirkus att få tillbaka den är en annan femma. Jag vet inte hur deras databaser funkar. om det är lika lätt att slå på ramnummer som regnummer för att få fram ägare. Sen står det kanske inga mobilnummer i bilregistret så man får ta kontakt via snigelpost, vilket funkar sådär halvbra.

Men antagligen prioriterar väl inte polisen det bara för att killen ska köra bana. Kan ju finnas andra som har lika bråttom med sina ärenden.

Om man har en hoj (eller annat fordon för den delen) som inte är i trafik, oavsett om det är en sporthoj som används som banhoj eller en cross eller vad som helst, finns det något register över vem som är ägare då?
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Om mannen heter som i artikeln så är det inte så konstigt att de antog att en hojen var stulen, och att de hade problem att kontakta ägaren.

Det finns nämligen ingen med det namnet på Gröna vägen i Finspång.

Så nästa fråga är artikeln ett påhitt? är den falsk?
Vem är personen och finns hojen? eller vill tidningen framställa polisen i dåliga dagar?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Om mannen heter som i artikeln så är det inte så konstigt att de antog att en hojen var stulen, och att de hade problem att kontakta ägaren.

Det finns nämligen ingen med det namnet på Gröna vägen i Finspång.

Hur tänker du här? Kontakta vem? Det är just ägarfrågan som skall utredas. Hade det varit klart från början hade han nog kunnat legitimera sig och hämta hojen hos bylingen igen.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Trist om det är svårt att få tillbaka sin egen hoj... Men bra att polisen gjorde något!

Har själv blivit stoppad på min scooter i Borås (jag bor i Göteborg).

Polisen: "Vi kollade reg. numret. Du är långt hemifrån. Ville se om det verkligen var ägaren som körde. Det har varit en hel del stölder av sådana här..."

Då blir man lite glad! :)
Fast först var jag nervös som f*n när polisbilen körde om och fällde ut spaden.

"Jäklar, hur fort körde jag egentligen? Vad är det för hastighet på den här sträckan?" *småsvettig*
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall

2 § Utöver vad som framgår av 2 § andra och tredje styckena lagen (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall får ett fordon flyttas i följande fall.

d) fordonet skall vara registrerat men saknar registreringsskylt eller annars inte kan identifieras på platsen,
Det där gäller väl bärgning till uppställningsplats?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Om man har en hoj (eller annat fordon för den delen) som inte är i trafik, oavsett om det är en sporthoj som används som banhoj eller en cross eller vad som helst, finns det något register över vem som är ägare då?
Du menar att de inte angav hans riktiga namn i artikeln?

Oväntat...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Hur tänker du här? Kontakta vem? Det är just ägarfrågan som skall utredas. Hade det varit klart från början hade han nog kunnat legitimera sig och hämta hojen hos bylingen igen.

Jo det var såklart en pik till de som tyckte polisen skulle jaga rätt på ägaren i nån närliggande trappuppgång.
 

Minimal

8ball
Gick med
10 Mar 2014
Ort
Hemma
Hoj
En Honda
Det är inte helt säkert att ts menar just den här artikeln med Christoffer. Ingenting förutom länken tyder på det. Ingenting.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Om man ställer frågan till Wonderwizard, aka jag har fixat tillbaka fler hojar än nån här ens har ägt.

Rätt eller fel?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Ursäkta det långa inlägget, men jag ville bara dela med mig av egna erfarenheter och varför jag inte längre har någon respekt för polisens arbete. Jag har aldrig varit med om något gott som polisen orsakat mig eller min familj, om någon annan har annan erfarenhet så måste jag nog tyvärr meddela att det är mycket ovanligt. Här följer några exempel som jag varit med om:

När jag blev påkörd av en bil i en kameraövervakat korsning så fick jag inte ta del av videoinspelningen eftersom jag är privatperson, men polisen tog för lång tid på sig att begära ut den från trafikkontoret, då den bara sparas i 2 veckor. Så fallet lades ner på grund av bristande bevisning (trots att det fanns vittnen) utan förklaring och jag fick därför inget på försäkringen (halv-försäkring).

När min förra MC blev upphittad efter en stöld i ett låst garage var polisen helt ointresserad av att ens åka till platsen eller kolla upp vem som hade tillträde till just det garaget eller ta fingeravtryck, tvärt om de var snabba på att avskriva fallet över telefon "nu är ju fallet uppklarat".

Några månader tidigare blev en annan MC stulen från mig, de lade ner fallet inom en vecka med anledningen: "... den här typen av fall går uppenbarligen inte att lösa" (exakt citat från polisens rapport).

En tredje motorcykel jag hade blev uppbränd intill huset där jag bodde av en pyroman (klassad som mordbrand i utredningen, se min avatar) och fallet lades ned efter en vecka. Trots att vittnen såg att han hällde på en brandfarlig vätska från en PET-flaska och att han kom från riktningen av macken som ligger en bit bort så kollade inte polisen med macken om något köpt bensin i liten mängd på PET-flaska. Istället ringde handläggaren till mig några dagar senare och frågade snällt om det var okej med mig att de fick lägga ner fallet då han inte visste hur han skulle gå vidare, eftersom att det inte skulle leda någon stans i vilket fall även om de fortsatte.

När jag blev stoppad för fortkörig glömde de kolla mig med alkomätaren (syftet med kontroller är ju att ta fast folk som kör med droger eller alkohol i kroppen, inte att ta fast fartsyndare, i alla fall om man tror på polisens pressmeddelanden).

Bäst av allt är när jag precis hoppat på motorcykeln och hunnit åka 50 meter till en korsning där jag står helt stilla och väntar på grönt, när en polisbil kommer fram till andra delen av korsningen, varpå de slår på blåljusen och stannar mig. Fine någon typ av kontroll tänker jag.. men 4 poliser kliver ut ur en polisbil, omringar mig och börjar samtalet med "Öhh, är du ute och buskör eller?" varpå de håller mig på platsen en bra stund och kollar allt som finns på hojen utan lycka från deras sida.

I ett fall gällande många stulna datorer på jobbet kunde jag spåra en av de slutna datorerna till en IP-adress där tjuven startat datorn. Men redan 3 dagar efter stölden var fallet nedlagt och det var "omöjligt" att öppna det igen för att undersöka den nya informationen.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ursäkta det långa inlägget, men jag ville bara dela med mig av egna erfarenheter och varför jag inte längre har någon respekt för polisens arbete. Jag har aldrig varit med om något gott som polisen orsakat mig eller min familj, om någon annan har annan erfarenhet så måste jag nog tyvärr meddela att det är mycket ovanligt. Här följer några exempel som jag varit med om:

När jag blev påkörd av en bil i en kameraövervakat korsning så fick jag inte ta del av videoinspelningen eftersom jag är privatperson, men polisen tog för lång tid på sig att begära ut den från trafikkontoret, då den bara sparas i 2 veckor. Så fallet lades ner på grund av bristande bevisning (trots att det fanns vittnen) utan förklaring och jag fick därför inget på försäkringen (halv-försäkring).

När min förra MC blev upphittad efter en stöld i ett låst garage var polisen helt ointresserad av att ens åka till platsen eller kolla upp vem som hade tillträde till just det garaget eller ta fingeravtryck, tvärt om de var snabba på att avskriva fallet över telefon "nu är ju fallet uppklarat".

Några månader tidigare blev en annan MC stulen från mig, de lade ner fallet inom en vecka med anledningen: "... den här typen av fall går uppenbarligen inte att lösa" (exakt citat från polisens rapport).

En tredje motorcykel jag hade blev uppbränd intill huset där jag bodde av en pyroman (klassad som mordbrand i utredningen, se min avatar) och fallet lades ned efter en vecka. Trots att vittnen såg att han hällde på en brandfarlig vätska från en PET-flaska och att han kom från riktningen av macken som ligger en bit bort så kollade inte polisen med macken om något köpt bensin i liten mängd på PET-flaska. Istället ringde handläggaren till mig några dagar senare och frågade snällt om det var okej med mig att de fick lägga ner fallet då han inte visste hur han skulle gå vidare, eftersom att det inte skulle leda någon stans i vilket fall även om de fortsatte.

När jag blev stoppad för fortkörig glömde de kolla mig med alkomätaren (syftet med kontroller är ju att ta fast folk som kör med droger eller alkohol i kroppen, inte att ta fast fartsyndare, i alla fall om man tror på polisens pressmeddelanden).

Bäst av allt är när jag precis hoppat på motorcykeln och hunnit åka 50 meter till en korsning där jag står helt stilla och väntar på grönt, när en polisbil kommer fram till andra delen av korsningen, varpå de slår på blåljusen och stannar mig. Fine någon typ av kontroll tänker jag.. men 4 poliser kliver ut ur en polisbil, omringar mig och börjar samtalet med "Öhh, är du ute och buskör eller?" varpå de håller mig på platsen en bra stund och kollar allt som finns på hojen utan lycka från deras sida.

I ett fall gällande många stulna datorer på jobbet kunde jag spåra en av de slutna datorerna till en IP-adress där tjuven startat datorn. Men redan 3 dagar efter stölden var fallet nedlagt och det var "omöjligt" att öppna det igen för att undersöka den nya informationen.


Ok, då löser,det,sig nog med Johans hoj.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top