Polisen stal Johans hoj

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Skulle vara trevligt med lite bakgrund till varför polisen var där. Hade de fått tips av någon avis granne eller bara patrullerat och fått för sig att den måste vara stulen?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag undrar mest vem Johan är..?

Edit: och för dem som inte förstår det så heter personen i artikeln Christoffer, men rubriken här på SH säger Johan
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Oavsett vad han heter så är det här ganska bra faktiskt.

Polisen beslagtar oskyltad hoj för att utreda ev stöldgods med allt vad det innebär med ev röntgen av bortslipade ram/motornummer mm.

Sen att det blir bök i just detta ärliga fallet är trist.

En blå som jag hade en diskussion med sa, kör du utan plåt så ger jag dig 1500 i böter, har du inte skylten med öht så beslagtar jag den för utredning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det där blir ju lite som med vapen, man får gå runt på sin jaktmark med vilket jaktvapen som helst, men du får inte ta bussen med älgstudsarn över axeln, du måste i princip ha en bil för frakta dit det. Så har man inte ett garage får man inte ha en racehoj :huvet
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Jag hade tvärt polisanmält stölden. Om inte hade det varit roligt att se hur den utredningen fortskred. Har han stöldförsäkring på hojen ska han ju dessutom anmäla stölden till försäkringsbolaget. Då blir det ännu roligare...
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Samtidigt så är det ju bra att polisen agerar (för en gångs skull). Sen att det är en jäkla papperscirkus att få tillbaka den är en annan femma. Jag vet inte hur deras databaser funkar. om det är lika lätt att slå på ramnummer som regnummer för att få fram ägare. Sen står det kanske inga mobilnummer i bilregistret så man får ta kontakt via snigelpost, vilket funkar sådär halvbra.

Men antagligen prioriterar väl inte polisen det bara för att killen ska köra bana. Kan ju finnas andra som har lika bråttom med sina ärenden.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Samtidigt så är det ju bra att polisen agerar (för en gångs skull). Sen att det är en jäkla papperscirkus att få tillbaka den är en annan femma. Jag vet inte hur deras databaser funkar. om det är lika lätt att slå på ramnummer som regnummer för att få fram ägare. Sen står det kanske inga mobilnummer i bilregistret så man får ta kontakt via snigelpost, vilket funkar sådär halvbra.

Men antagligen prioriterar väl inte polisen det bara för att killen ska köra bana. Kan ju finnas andra som har lika bråttom med sina ärenden.

När jag ringde polisen (och diverse andra) för att kolla mitt banlik innan köp så kunde de slå på ramnumret, och jag fick svaret snabbare än vad det gick att rabbla numret för telefonisten, så jag tror att de kan slå upp information om fordonet utifrån ramnumret rätt fort.
Sedan har ju polisen blivit begåvad med en absurd byråkrati som äter upp fantastiska mängder tid, så att majoriteten av polisens arbete är byråkrati för byråkratins skull, snarare än utredningar och brottsprevention vilket jag skulle tro är problemet i just det här fallet.

Att de plockat in en hoj utan regskylt ser jag som ett gott tecken. På samma sätt som jag såg det som ett gott tecken att jag blev stannad och pratad med av poliser när jag klockan 4 på morgonen kom körandes med en hoj utan regskylt på släpet (på väg till bana såklart). Att kunna uppvisa MC-ID och licens kortade nog ner hanteringen av det ärendet till min fördel dock. :hihi
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Den stora frågan är väl varför de orkade lyfta ett finger den här gången? Det är ju inte så att dom står i kö för att få göra sin plikt när folk hittar stulna hojar på vägarna....

Sätter en hundring på att den ser ut som någons hoj vars hobby är att leka tafatt med länsman.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För egen del har jag gapat högljutt sedan "extremt beteende" lanserades att polisen måste lägga mycket mer tid och kraft på att spana efter både MC-tjyvar och stulna motorcyklar - samt agera snabbare när allmänheten ringer in tips om stulna/övergivna/misstänkta hojar så dom inte stjäls om och om igen av små knattekids tills det blir tragiska jätterubriker av det.

Jag tror att de flesta hojägare och motorcyklister kan hålla med om att detta är ett bra MO även om det innebär att man blir stoppad någon extra gång under körning och kanske får svara på några frågor. Jag tror ändå vi vinner på detta, på flera olika plan.

...men, då hade jag inte tänkt på andelen rejshojar som står parkerade utomhus i cykelställ utan regskyltar och med kryssade ramnummer. Det klar att dom kommer i fokus om nu polisen verkligen börjar intressera sig för frågan.

Hur många kan vara i farozonen? Hittills känner vi till två fall: Johan och Christoffer - och det bara i en och samma stad! Tänk om denna kampanj från polisens sida blir rikstäckande; hur många kommer att drabbas?



Nej, ärligt - jag tycker att det är bra att polisen visar intresse för ägandeförhållandena på det vi åker på.
Visst kunde man kanske löst detta på flera olika andra sätt, och kanske smidigare också - men det händer något i vart fall.
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Blev också stoppad kl 4 på morgonen av polisen.
Polisen stod och väntade på grusvägen följde efter mig och stanna mig.
De sa det inte rakt ut men jag förstod att de bara ville kolla att "rätt person körde hojen".

Alkoholtest och om jag äger hojen . Sen vart den avställd hojen, Jag var ärlig för det var oplanerat att jag skulle köra och regpapper låg i en annan stad. Men jag ställde på hojen när jag kom hem efter jobbet. Himla bra poliser.



Om killen inte får tillbaka hojen så tror jag att det finns mer till den här historien som vi inte vet.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kan bara deklarera att jag i princip är positivt inställd till henarna i uniform.
Antalet ggr då jag blivit släppt körandes med körförbud och/eller haft "försenad besiktning" har jag idag tappat räkningen på.
En fartbot, 1971, 83 på 70-sträcka. 300 spänn.
I detta fall anser jag nog att man i huvudsak gjort rätt, ett misstänkt (skyltlöst, kanske stulet) låst fordon. Att man då tillfälligt "lånar" det för utredning är i min värld OK. :tummenupp
Tänk på, vad ser de agerande poliserna?
Våra styrandes hantering av polisen, dess uppgifter och organisation, och ffa deras datasystem är nog mer det vi bör hacka på.
Hade man inte lagt nära en miljard på ett värdelöst datorjoxprogram, som aldrig kom igång?
Naturligtvis är det synd om Johan Chiristoffer eller vad han heter att han inte får åka hoj i helgen, men det är i min värld en minibagatell.
Shit happens, misstag inträffar etc..och att allt inte ständigt löper perfekt, det är något vi får leva med..
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Man kan ju tycka att om den beslagtogs när den stod på tomten vid ägarens hus att man knackar på eller ringer på och förhör sig kring detaljerna på hojen först istället för bara klippa låset och ta med sig hojen utan att göra sig kända för ägaren eller någon annan för den delen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan bara deklarera att jag i princip är positivt inställd till henarna i uniform.
Antalet ggr då jag blivit släppt körandes med körförbud och/eller haft "försenad besiktning" har jag idag tappat räkningen på.
En fartbot, 1971, 83 på 70-sträcka. 300 spänn.
I detta fall anser jag nog att man i huvudsak gjort rätt, ett misstänkt (skyltlöst, kanske stulet) låst fordon. Att man då tillfälligt "lånar" det för utredning är i min värld OK. :tummenupp
Tänk på, vad ser de agerande poliserna?
Våra styrandes hantering av polisen, dess uppgifter och organisation, och ffa deras datasystem är nog mer det vi bör hacka på.
Hade man inte lagt nära en miljard på ett värdelöst datorjoxprogram, som aldrig kom igång?
Naturligtvis är det synd om Johan Chiristoffer eller vad han heter att han inte får åka hoj i helgen, men det är i min värld en minibagatell.
Shit happens, misstag inträffar etc..och att allt inte ständigt löper perfekt, det är något vi får leva med..

Jag har jobbat ihop med folk som var med och utvecklade det där exemplet av codethulu de hade på polisen, och alla inblandade visste tydligen att det var något mörkt och ondskefullt som skapades, och berättade det gång på gång, men det var lock för öronen högre upp och det bara SKULLE BLI som någon hade bestämt, bättre vetande till trots.
:gnissla
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte riktigt vad man förväntar sig om man parkerar en hoj utan regskylt helt öppet...? Korrekt agerat av polisen, men trist att deras byråkrati drar ut på tiden.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Annars kan man ju kolla chassinummer innan man bara stjäl något för man tror det kanske är stulet (får ju inte beslagta saker utan att kontakta ägaren så i detta fall stöld).

Alla dessa hundratals eu-mopeder man ser med bortplockade regskyltar verkar dock ingen bry sig det minsta om
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top