Enduro - Vilken?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Eftersom jag körde en del cross för 1, 2, 3, 4, 5... ja säg 17 år sen plus/minus så räknar jag kallt med att vara ungefär världsmästare på det här!

..eller inte, så va f-n ska man sikta på?

KTM/Husqvarna är väl same same nuförtiden, specifikationerna talar i.a.f. för det förutom uppenbara saker som vem som står för kulorna. Att de är vägreggade anser jag som ett plus men novis hur de står sig kvalitets/service/krångelmässigt.

Honda gör överlag bra ifrån sig, kvalitetsmässigt, men om den (eftersom de bara verkar ha en modell) är ngt att ha i endurospåret är svårare att uttyda. Bra grejjer eller bara ämnad för fårahedar i Australien?

250 eller 350? Hört o läst lite om båda vilket innefattar 350-ägare som vill ha 250 och vice versa, att man tröttnar fort på 250 och att eliten minsann kör tvåtakt.

Eftersom andrahandsvärdet är ett skämt för dessa maskiner är det mindre troligt att jag tittar på nytt, dock nyare, o fürtakt och elstart ska jag ha.

Hur resonerar ni? Motionär, troliga banor är Botkyrka/Kungssängen/Åkersberga + bus i Roslagen och tillslut kanske med torrt underlag o medvind ett halvt varv på Gotland...
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
En 250 fyrtakt är väl vettigaste valet som nybörjarhoj,gärna en välskött Yamaha WR som är i princip odödlig.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Håller med. 250 fyrtakt är det smarta valet. 350 är ett effektmonster i skogen. Det spelar nog ingen roll vilken Japan eller KTM du väljer. Stirra dig inte blind på timräknare. Var noga med att det är en seriös säljare som skött hojen i stället.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Såg nu att du skrev att en ny hoj var aktuell. Då är det KTM-familjen, gasgas eller Sherco som gäller. Japanerna har inte uppdaterat sina hojar på åratal.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är svårt att göra bort sig med en ktm...inte minst för att det finns delar i varenda buske, och "alla" åker orange i de här breddgraderna.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Glöm dom japanska endurohojarna! Dom är ett jäkla åderbråck att dra runt på i skogen, chassiemässigt är dom är dom inte ens i samma galax som KTM och Husaberg, nyaste Huskvarorna och spelar.

Husaberg finns nu inte längre efter att KTM köpt Huskvarna, Huskvarna och Husaberg har "gått samman igen".
Gillade fyrtakt men efter att provkört ett par 2-taktare så började det ändra sig...

Köpte en KTM exc 300 och den hojen är det bästa/roligaste i skogshojsväg jag ägt. Stark som en traktor i botten, går att släppa hur långt ner som helst i varv och sen bara vrida på rullen och det svarar fint, till skillnad från en 4-takt som börjar få kraftiga funderingar på vilket håll motorn ska snurra....
Jämn effektutveckling och totalt vansinnig i toppregistret!
Går att "trail-köra" hur fint som helst!

Så vid riktigt bröcklig terräng så är en 2-takt absolut att föredra. Vid mer öppen terräng så blir skillnaderna mellan fyr- och tvåtakt mindre, kanske t.o.m. åt 4-taktarnas fördel. Om det inte handlar om ett sömnpiller som en 250 fyrtakt då....

2-taktare från 250 och uppåt, helst 300, stor skillnad i bottenvrid mot 250.

En annan aspekt är ju driftkostnaderna. Båda sorterna är ju inte direkt billiga men 2-taktarna är billigare...
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
En 300 tvåtakt är ju det hårigaste man hittar så kanske är jag inte överens med dig om att den optimala nybörjarhojen men visst är det kul. Att få gashäng mitt i ett stenigt endurospår är svettigt. Man kan lära sig åka sporthoj på en 1000RR på en go-cartbana också :). Allt går!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu börjar det ramla in lite tips, tackar =)

Jag kan provköra Six Days 350 i princip när jag vill, gäller bara att få arslet ur så att säga och det troliga är 250 eller 350. Får väl se om den skrämmer livet ur mig ute i spåret för då måste jag kanske välja en sådan... ;)

Är det någon som helst skillnad mellan KTM och Husqvarna om man tittar på det finare sortimentet för båda eller är det i princip val av färg?
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
I dagsläget är det mycket liten skillnad på en Husqvarna och en KTM Sixdays. Jag tyckte att jag hörde att det ska förändras 2015 eller 2016.

350n är helt fantastisk. Om du planerar att köra "riktig" enduro lär du inte sakna kraft :). Prova om du kan och välj det som känns bäst. Du bör ju prova en modern tvåtakt som föreslogs tidigare också, så att du ordentligt med kött på benen. Ett tips är att skaffa ett konto på SOE.se. Där finns det många rutinerade rävar att fråga om råd!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kan nog hända att jag har ngt. gammalt konto på SOE men risken med rävar är alltid att man får svar som inte riktigt berör en glad motionär =) Nåja jag lär väl hamna där i slutändan ändå.

Kanske blir ett varv i helgen om det passar ägaren.

Hur är det med service/trubbel på nyare KTM/Husqvarna enduro då i.o.m. att de verkar vara samma lika? Den feedback jag fått från den jag kan provköra är att den har fungerat felfritt med normal service under 70-80 timmar. Samma med ytterliggare en polare i spåret med Husqvarna modell nyare men där kommer jag inte ihåg om det var 350 eller 450 samt hur länge den rullat.

Att man måste byta olja vartannat varv, tänk på att jag kommer vara långsam, vet jag men hur är det med elektronik/koppling/cylinder/kolv/kolvringar/ventilspel/motorlager/styrlager/ramlager och stötdämparservice på ett ungefär? Elektronik tänker jag mest om den står sig för åretruntkörning eller om elsystemet bör doppas i vaselin samt knyta en kondom runt varenda kontakt/koppling?
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Jag är ganska ordentligt oteknisk och osugen på att meka, och jag måste säga att förutom några lager ibland så går de av sig själv. Olja, filter och allmän skötsel är viktig naturligtvis, men moderna hojar tål mycket stryk. Plast, kopplingshandtag och andra yttre delar går ju också åt.

Du kommer att bli förvånad hur hårt du kan misshandla en modern endurohoj :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top