Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag försöker smutskasta den värsta konkurrenten till nya R1, jag är i rätt tråd, nya R1 kommer göra kaos med Hype 2, den fick bara 200HP. Jag är faktiskt besviken :(
Tur att det är fredag snart :fyllisar

Ser inte en turbohoj som en konkurrent. Turbo är fusk:D Bygga en motor som tål varv och är hållbar, det kallar jag utveckling:yoparty
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Jag är säker på att även om du inte ser nya R1 och H2 som konkurrenter så gör Kawasaki och Yamaha det. Och för +10:e gången... H2 har inte turbo, vi vet inte ens om gatversionen är överladdad.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag är säker på att även om du inte ser nya R1 och H2 som konkurrenter så gör Kawasaki och Yamaha det. Och för +10:e gången... H2 har inte turbo, vi vet inte ens om gatversionen är överladdad.

Överladdad då då..;)
Fortfarande fusk.. Vem som helst (av de stora tillverkarna) kan bygga en hoj med turbo. Gjordes i "mängder" av alla på 80-talet.
Klart att de blir konkurrenter indirekt i slaget om köparna för gata. Inte konkurrenter i mina ögon menade jag.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nja, bakdelen och tankens flacka avslut mot sadeln är mer landsväg/posering än racing. Men visst, bättre än nuvarande R1 som inte har några likheter alls med M1.

Är inte dom där lika varandra så vet jag inte vad... :confused:
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Överladdad då då..;)
Fortfarande fusk.. Vem som helst (av de stora tillverkarna) kan bygga en hoj med turbo. Gjordes i "mängder" av alla på 80-talet.
Klart att de blir konkurrenter indirekt i slaget om köparna för gata. Inte konkurrenter i mina ögon menade jag.

Whaaat... "Mängder" av Turbo-sporthojar på -80 talet...
Foookkk & faan då, visste jag skulle gett fan i drogerna på den tiden, det missade jag HELT... :D
Polaren byggde en på CBR1000F -87/88 Den höll nästan första repan:fyllisar:glömdet:brinnerup :skrotkvar

Nää, H2:n blir nog ensam i sin klass, OM nu inte Rettan överraskar...
Men den chansen är inte direkt överhängande om man ser till historiken sedan -09.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Överladdad då då..;)
Fortfarande fusk.. Vem som helst (av de stora tillverkarna) kan bygga en hoj med turbo. Gjordes i "mängder" av alla på 80-talet.
Klart att de blir konkurrenter indirekt i slaget om köparna för gata. Inte konkurrenter i mina ögon menade jag.
Jaha, men varför hittar jag ingen överladdad maskin på yamaha, ducati, honda, triumph osv hemsidor?
Kanske för att de inte tillverkar någon? Synd för dem för nu har (antagligen) kawasaki tillverkat en för gata.

Det är ungefär lika mycket fusk för att panigale har 199cc för mycket, alla SS ska ha 1000, annars är det fusk!

Nädu, gå och lägg dig.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Whaaat... "Mängder" av Turbo-sporthojar på -80 talet...
Foookkk & faan då, visste jag skulle gett fan i drogerna på den tiden, det missade jag HELT... :D
Polaren byggde en på CBR1000F -87/88 Den höll nästan första repan:fyllisar:glömdet:brinnerup :skrotkvar

Nää, H2:n blir nog ensam i sin klass, OM nu inte Rettan överraskar...
Men den chansen är inte direkt överhängande om man ser till historiken sedan -09.

Turbohojar behöver inte betyda turbosporthojar..;)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jaha, men varför hittar jag ingen överladdad maskin på yamaha, ducati, honda, triumph osv hemsidor?
Kanske för att de inte tillverkar någon? Synd för dem för nu har (antagligen) kawasaki tillverkat en för gata.

Det är ungefär lika mycket fusk för att panigale har 199cc för mycket, alla SS ska ha 1000, annars är det fusk!

Nädu, gå och lägg dig.

Om de stora tillverkarna hade trott att folk hade velat köpa överladdade hojar så hade de alla gjort det. Det är det enda jag skrivit. Samt att de alla har teknologin/kunskapen att kunna tillverka turbohojar.. Tror ni seriöst inte det själva?;)

Honda har varit med i F1 i flera omgångar och bygger nu en ny turbomotor åt McLaren till nästa år. De japanska tillverkarna har alla kunskapen att kunna bygga turbohojar. Det är allt jag skrivit. Så gå du och lägg dig:D

Jag personligen väljer en sugmotor i en sporthoj alla dagar i veckan.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Om de stora tillverkarna hade trott att folk hade velat köpa överladdade hojar så hade de alla gjort det. Det är det enda jag skrivit. Samt att de alla har teknologin/kunskapen att kunna tillverka turbohojar.. Tror ni seriöst inte det själva?;)

Honda har varit med i F1 i flera omgångar och bygger nu en ny turbomotor åt McLaren till nästa år. De japanska tillverkarna har alla kunskapen att kunna bygga turbohojar. Det är allt jag skrivit. Så gå du och lägg dig:D

Jag personligen väljer en sugmotor i en sporthoj alla dagar i veckan.
Jag förnekar inte att grundkraven för en turbosnurra i en gathoj redan finns (där kawasaki ligger högt på topplistan över kunskap) men faktumet är att det inte finns någon på gatan idag.

Med din trångsynthet så skulle alltså ingen tillverkare kunna bryta ett mönster om teknologin som används för att bryta mönstret redan fanns.

Riiiight:rolleyes:

Vad tycker du om kubikfusket på panigalen (eller ebr?) då?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag förnekar inte att grundkraven för en turbosnurra i en gathoj redan finns (där kawasaki ligger högt på topplistan över kunskap) men faktumet är att det inte finns någon på gatan idag.

Med din trångsynthet så skulle alltså ingen tillverkare kunna bryta ett mönster om teknologin som används för att bryta mönstret redan fanns.

Riiiight:rolleyes:

Vad tycker du om kubikfusket på panigalen (eller ebr?) då?

Men nu lugnar vi oss lite här. Det enda jag säger är att alla kan göra turbohojar, sen är det bara Kawa som väljer att satsa på det. Så vad år problemet hör?;)

Ang Ducce och EBR så grundar det sig på wsbk reglementet. En serie som styrs av italienare (styrdes snarare då Dorna som är spanskt tagit över). Ducati hotade med att dra sig ur då de ville ha 200cc extra för att det ska bli mer rättvist, trots att de vann med 999 sista året innan de fick 200cc till.
Jag kan köpa mer effekt på två cylindrar. Antqgligen för att jag vant mig vid "fusket". Ducce 848 däremot har ju mer kubik utan att ha en serie att tävla i. Den ser de ju som en ren gatversion och likaså Kawa ninja 636. Supersport VM tillåter 4cyl 600cc, 3cyl 675cc och 2cyl 750cc.

Glöm inte att detta är ett forum där folk skriver sina högst personliga åsikter. Folk verkar ha för lätt att glömma det. JAG anser att det är fusk att mäta en 1000cc sugmotor mot en 1000cc överladdad.
Sen kommer folk alltid att jämföra märkenas främsta sporthojar mot varandra. Men rent konkret så är de i olika klasser.

Ok?;)

PS. Yamaha har kompressor i sina snöskotermodeller. Det har säkert fler av tillverkarna. Har inte bra koll på snöskotrar direkt.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Med din trångsynthet så skulle alltså ingen tillverkare kunna bryta ett mönster om teknologin som används för att bryta mönstret redan fanns

Men snälla. Jag har redan skrivit i H2-tråden att jag ser fram emot H2-an och en framtida provkörning ( jävligt besviken på att den bara har 200hk i gatmodellen däremot). Jag har absolut inget emot att Kawa gör en överladdad sporthoj. Men jag ser den fortfarande inte som en konkurrent till R1:an. Som denna tråd handlar om och som jag skrev längre upp..

Hur är jag trångsynt? För att man inte kan jämföra H2 mot ZX10-R, R1, S1000RR osv då de inte är i samma klass?
Hade de varit i samma klass så hade H2:an varit godkänd för wsbk eller i nationella mästerskap tex;) Det är den enda måttstocken vi har. Resten är subjektivt.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Men snälla. Jag har redan skrivit i H2-tråden att jag ser fram emot H2-an och en framtida provkörning ( jävligt besviken på att den bara har 200hk i gatmodellen däremot). Jag har absolut inget emot att Kawa gör en överladdad sporthoj. Men jag ser den fortfarande inte som en konkurrent till R1:an. Som denna tråd handlar om och som jag skrev längre upp..

Hur är jag trångsynt? För att man inte kan jämföra H2 mot ZX10-R, R1, S1000RR osv då de inte är i samma klass?
Hade de varit i samma klass så hade H2:an varit godkänd för wsbk eller i nationella mästerskap tex;) Det är den enda måttstocken vi har. Resten är subjektivt.

Blev du så upprörd att du var tvungen att skriva två inlägg?

Varför kan inte en literhoj jämföras med en literhoj med överladdning på gatnivå?
Så länge den uppfyller alla andra "krav" för en SS, dvs, vikt, kurvtagning, effekt osv så vad är problemet?
Den enda skillnaden är när du vrider på rullen, mer hest i kawan.

På vilket sätt är det fusk?
Det mest snabbstyrda och accelererande från varje tillverkare kommer alltid jämföras mot varandra inom SS segmentet.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Blev du så upprörd att du var tvungen att skriva två inlägg?

Varför kan inte en literhoj jämföras med en literhoj med överladdning på gatnivå?
Så länge den uppfyller alla andra "krav" för en SS, dvs, vikt, kurvtagning, effekt osv så vad är problemet?
Den enda skillnaden är när du vrider på rullen, mer hest i kawan.

På vilket sätt är det fusk?
Det mest snabbstyrda och accelererande från varje tillverkare kommer alltid jämföras mot varandra inom SS segmentet.

Jag såg inte att du kallade mig för trångsynt när jag skrev det första. Hade du inte blivit irriterad över att bli kallad trångsynt? Har jag gått till personangrepp mot dig?
Tycker att folk inte kan sköta sig på nätet. Men det är en annan femma.

jag har skrivit det jag har att säga och vet inte hur jag ska få dig att förstå med nya ord.. Vad är det du inte förstår liksom när jag skriver att JAG anser att det är fusk att jämföra en literhoj mot en literhoj med överladdning. Förstår du ens hur jag tänker eller håller jag bara en monolog här utan att komma fram överhuvudtaget?
Sen förstår jag ATT de kommer att jämföras (och det skulle vara intressant) men jag menar bara att det inte blir en rättvis sådan då det är olika typer av motorer.
Lika intressant tycker jag att det är att jämföra en 600 mot en 1000 tex.. Men fortfarande olika..
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag såg inte att du kallade mig för trångsynt när jag skrev det första. Hade du inte blivit irriterad över att bli kallad trångsynt? Har jag gått till personangrepp mot dig?
Tycker att folk inte kan sköta sig på nätet. Men det är en annan femma.

jag har skrivit det jag har att säga och vet inte hur jag ska få dig att förstå med nya ord.. Vad är det du inte förstår liksom när jag skriver att JAG anser att det är fusk att jämföra en literhoj mot en literhoj med överladdning. Förstår du ens hur jag tänker eller håller jag bara en monolog här utan att komma fram överhuvudtaget?
Sen förstår jag ATT de kommer att jämföras (och det skulle vara intressant) men jag menar bara att det inte blir en rättvis sådan då det är olika typer av motorer.
Lika intressant tycker jag att det är att jämföra en 600 mot en 1000 tex.. Men fortfarande olika..

Bra, då har vi rett ut det.
Enligt dig så är en jämförelse mellan en R1 och en H2a som att jämföra en 600 med en 1000!:tummenupp
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Blev du så upprörd att du var tvungen att skriva två inlägg?

Varför kan inte en literhoj jämföras med en literhoj med överladdning på gatnivå?
Så länge den uppfyller alla andra "krav" för en SS, dvs, vikt, kurvtagning, effekt osv så vad är problemet?
Den enda skillnaden är när du vrider på rullen, mer hest i kawan.

På vilket sätt är det fusk?
Det mest snabbstyrda och accelererande från varje tillverkare kommer alltid jämföras mot varandra inom SS segmentet.


Fan nu blir det två svar igen...:D Har du läst i H2-tråden? Det blir ju inte mer "hest" i Kawan.. 200hk i gatmodellen. R1:an kommer att ha 200-210 samt 220-230. Den senare är den "racebetonade" men vet ej ännu om den kan köras på gata. Svar har vi om en månad när det är dags för Milano-mässan.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Bra, då har vi rett ut det.
Enligt dig så är en jämförelse mellan en R1 och en H2a som att jämföra en 600 med en 1000!:tummenupp

Hahaha... Att man gör en liknelse för att någon ska förstå skillnaderna betyder ju inte att du ska tolka mitt svar på det sättet.. Men i princip ja:D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå det här med tävlingsklasser och hojar som inte platsar i dem tycker jag det hade varit intressant med en helt öppen serie där man får tävla med vad fan man vill sålänge det går på två hjul. Dubbla wankelmotorer med överladd? Go for it! En dårtrimmad scooter? Fine! :p

Men annars, sålänge de reder ut de rent apfula framlysena på nuvarande rettan så kan jag nog bli sugen på en sån med. Vintern är lång, så man hinner sukta mycket. :gnissla
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
PS. Yamaha har kompressor i sina snöskotermodeller. Det har säkert fler av tillverkarna. Har inte bra koll på snöskotrar direkt.

Nej och nej på dom.
Eller nja och nej. Det finns kompressor såklart. Men inte från fabrik från någon. Arctic-Cat har en 1000cc Twin på 177hk med Turbo. Polaris hade en 750 twin på typ 140hk. Båda 4T.

Dock kan man i USA köpa Yamaha med "original" eftermonterad turbo. Alltså man får garantier m.m. med turbo, fast det är ändå ett tillval och ett kit levererat och utvecklat av en extern leverantör. Vet inte om det är MCX eller vilka det

Nog om det.

Gör dom bara hojen i polkaretta färger så gör dom rätt enligt mig. =)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Apropå det här med tävlingsklasser och hojar som inte platsar i dem tycker jag det hade varit intressant med en helt öppen serie där man får tävla med vad fan man vill sålänge det går på två hjul. Dubbla wankelmotorer med överladd? Go for it! En dårtrimmad scooter? Fine! :p

Speedster Cup? Det var ju i alla fall grundtanken från början innan de började prata om att hojarna skulle vara homologiserade trots allt. Men vissa förare, som Nordgren, har ju fått igenom sina hojar efter diskussion med Svemo.

Men annars, sålänge de reder ut de rent apfula framlysena på nuvarande rettan så kan jag nog bli sugen på en sån med. Vintern är lång, så man hinner sukta mycket. :gnissla

Där är smaken som baken. Jag tycker den nuvarande är riktigt läcker. Speciellt -12:an i mattgrå... :kär
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
PS. Yamaha har kompressor i sina snöskotermodeller.

Nej, det har dom inte.

Det finns andra tillverkare som har eller har haft överladdning och det finns massor med alternativ på eftermarknaden. Dock ingen som sitter originalmonterad på en Yamaha.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top