Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Usch, vad sugen man blev :) Vill gärna ha en hoj stående i garaget snart igen. För rekreationsåkning!

Detta skulle kunna bli min 9:e R1... Brum brum!

Fast RSV4:an rankas fortfarande högt. Det är en grym hoj med!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
o varför går man tillbaka till 4 kolvs ok fram i ställt för 6 kolvs ok, som suttit på R1:an sedan 2007 ??

För att det är lättare och för att en lättare hoj inte behöver lika stor bromseffekt. Sedan kan man alltid debattera om sexkolvsok överhuvudtaget gav bättre bromseffekt än fyrkolvsok...?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Då ska vi se... Jag tycker att motorn ska vara helt svart "varför är den inte det? Värme?" Det verkar som att dom fått dit en rejäl oljekylare vilket jag tror är bra då min 12a blir rätt så varm. Kutsen bak ser sjukt smal ut frågan är om man ens får ner kreditkortet =) Blinkers i backspeglarna gillar jag inte hoppas dom tänkt till så det är lätt att koppla ur när man vill montera bort dom på bandagarna... Fronten med lysena gillar jag mer och mer faktiskt.
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nya R1:an är lite som Justin Bieber, den kommer att ha många haters av olika anledningar. Man väljer att säga att den är ful för att det inte är ens favoritmärke eller så har man inte råd att köpa den, man tröstar sig själv genom att försöka hitta fel på den för att slippa uppgradera! Men faktum kvarstår...
Vi alla vet att vi vill ha den i garaget :fakta
WE/R1
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nya R1:an är lite som Justin Bieber, den kommer att ha många haters av olika anledningar. Man väljer att säga att den är ful för att det inte är ens favoritmärke eller så har man inte råd att köpa den, man tröstar sig själv genom att försöka hitta fel på den för att slippa uppgradera! Men faktum kvarstår...
Vi alla vet att vi vill ha den i garaget :fakta
WE/R1

Menar du att du vill ha Justin Bieber i garaget? :7peta

Yamaha har alltid varit "mitt" märke och har varit det tämligen ohotat sedan första R1:an kom. Jag vidhåller ändå att jag tycker att den nya lyktdesignen är ful. Jag vet att jag inte ser dem när jag kör. Jag vet att man kommer ifrån problemet med ett set kraschkåpor. Men... :rolleyes:
 

DeMarko

#3643
Gick med
26 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 749 Monoposto
Kan det vara en M1:a med fårakläder? Ser drag ifrån motogp cykeln. Intressant vad för features som cykeln att ha. Seamless?
Kul med lite nya cyklar!
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville

Bifogat

  • r1-1998-2015.jpg
    r1-1998-2015.jpg
    422.9 KB · Visningar: 162
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag gillar cykeln utseendemässigt bra mycket mer än jag gillade 09:an när den kom. Framlysena är lite udda, men den stirrande glosögda blicken på 09:an var värre. Avgassystemet ser ut som skit, men det byter man ju så fort man fått en fet lön eller två.
Jag vill väldigt gärna ha en crossplane någon gång, så jag kan absolut täka mig en M-variant som jag sedan har stående under ett skynke i garaget 362 dagar om året eftersom jag aldrig verkar hinna med att köra längre.
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Nedan: 17 års utveckling.[/QUOTE]
Kul att jämföra just dessa två årsmodellerna och inte dom årsmodellerna med avgassystem i bakramen.
För det otränade ögat så kan det se ut som om det inte har varit så mkt utveckling på dessa sjutton år.
Medans det i själva verket kommer vara som att jämföra ett litet Sessna flygplan och en NASA färja...

Utan att veta och bara mina egna spekulationer men med tanke på att M1an i Moto GP har ansetts ha ett otrligt bra chassi de senaste säg 10 åren så tror jag definitivt att det är exakt det som kommer vara nya R1an styrka.
Ett otroligt kommunikativt och lättsvängt paket dom satsat på att få till, samt förstås dom nya elektroniska gismorna åf kårs.
Rent prestanda mässigt skulle det inte förvåna mig om S1000RR fortfarande är kung men som sagt, tror mig veta att Yamaha satsat på att föraren ska kunna utnyttja hojen till max före rena skära hästkrafter...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Massor med fler bilder:

http://www.gizmag.com/2015-yamaha-yzf-r1-r1m-specs-photos-eicma/34566/

2015-yamaha-yzf-r1-r1m-pics-53.jpg



Direkt till galleriet:

http://www.gizmag.com/2015-yamaha-yzf-r1-r1m-specs-photos-eicma/34566/pictures
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Undrar hur mycket krafset som ska bort väger?

Lär ju svänga som en 600 med magnesiumhjul och alutank med några liter soppa i!

Et shorai, helsystem och workskåpor så är man hemma...... :)

Är Sugen! :yoparty
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hur fin som helst, ett klart lyft och tydliga drag från M1:an som enligt mig är den snyggaste hojen på startfältet i MGP.

Fast om jag hade handlat ny literhoj så hade jag haft svårt att glömma bort 1299:an :Bugar
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
1299 är ju ingen literhoj, utan snarare i Hayabusa-klass beträffande storlek på motor.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top