Vinterförvaring - i plastpåse?

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det lär finnas nåt underjordiskt jättegarage i Tysklande där rika knösar lagrar sina apdyra samlarbilar ( en del helt nya!) inplastade i en jättepåse med luften omkring lämpligt konditionerad och avfuktad..
Är det någon som sett nåt liknande för mc?
Har lite för gott om hojar och alla ryms inte i varmlager.
Tänkte göra nåt liknande, förvara dem i plastpåse i kallförråd, ev med avfuktningsmedel i påsen??

Tänker jag fel nu?
Nån som har några goda ideer, förslag??? Dåliga mottages också - på egen risk för idegivaren...:D
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Borde inte det bästa vara att det står i vakuum? Borde ju hindra nedbrytning tämligen effektivt?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kan bara hålla med, vakuumförpacka hojen vore bäst. :fyllisar
Hade tänkt mig något enkelt, typ ångtät byggplast, med limmade skarvar?
(Se hojantal i vänsterpalten)
Plastpåse fylld med kvävgas??
Måste kolla om N-gas kan bära fukt....:tummenupp
 
Last edited:

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Kapar tråden med lite frågor som snuddar ämnet...

Min kommer stå emballerad i kallgarage i vinter (MC kapell, underhållsladdning en gång varannan vecka typ)
Hur pass långt under fryspunkten håller ett MC batteri, eller ska jag ta in det? Bilen står ju ute i 20 minus utan problem....

Har alltid haft mina tidigare hojar i +grader (inte 20+ då men iaf över fryspunkten)
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har för mig att Amerikanska militären förpackar helikoptrar, flygplan, fordon mm i krympplast och fyller "paketet" med argongas, -tryck ut syret och fukten så kan inget korrodera.
Faktiskt skulle man kunna ställa mc:n i en jättebalja och "hälla" i argongas, gasen är tyngre än luft och skulle Lägga sig i botten av baljan och trycka bort all luft så cykeln bevaras så länge ingen gas läcker ur.
Som indikator på hur mycket gas som är i baljan kan man fylla en vanlig ballong med luft och lägga i baljan, ballongen kommer "flyta" på gasen och synbart sväva omkring i baljan i den höjd dit gasen når.
-Eventuella möss, katter, småfåglar etc som hoppar ner i baljan skulle dock kvävas omgående...

Edit:
Flera båtfirmor erbjuder att packa in fritidsbåtar i en stor plastpåse som kryps på plats, skall vara lufttäta om jag förstått saken rätt och står ofta ute på vintern. -Kanske kan dessa firmor tänka sig att förpacka en mc också?
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Då har du nog inte tätat ordentligt! :mattias

...Inte fan kokar blodet i köttet på ICA, eller... :va

Sant, så länge det inte ligger i minusgrader.:D

Men det är iof bundet i vävnad, och plasten är 100% åtslutande, det skulle bli liiite bökigt på en hel hoj.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Kapar tråden med lite frågor som snuddar ämnet...

Min kommer stå emballerad i kallgarage i vinter (MC kapell, underhållsladdning en gång varannan vecka typ)
Hur pass långt under fryspunkten håller ett MC batteri, eller ska jag ta in det? Bilen står ju ute i 20 minus utan problem....

Har alltid haft mina tidigare hojar i +grader (inte 20+ då men iaf över fryspunkten)

Batteriet håller, kör du en bra underhållsladdare behöver du inte ta in det. Kolla vätskenivån i batteriet på vårkanten bara då jag upplevt att nivån sjunker efter en vinter utomhus med laddare påkopplad. Antar att det har med den låga luftfuktigheten under vinterhalvåret att göra? Kolla hellre så att du har vettig frysnivå på kylmedlet samt att du inte har vatten i oljan och sådant. Det är oftast bättre att se till att hojen står kallt (under nollan) är halvvarmt (strax över nollan) då slipper du rost. Å andra sidan är det lite avhängigt var i Sverige man bor.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är skillnad på en "vakumförpackad" stressad dansk gris och absolut vakum.
Ja herr absolut är väl inte stressad? :näsblod

...Att vakuumförpacka den som en stressad dansk gris är nog lämpligt, men stressa inte, inte vinter än! :)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top