Hur f..n kommer man till England med mc ?

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Göteborg-Fredrikhavn och sedan Esbjerg-Harwich.
Efter att Dfds lagt ner Englandslinjen nu i höst kommer Regina Line att ta över den turen.
Första turen på Påskhelgen 2015 enligt deras hemsida.
http://www.reginaline.dk

Nya rederiet från Danmark ser lovande ut, jag behöver en transport av motorcyklar inte en festbåt som Finlandsfärjorna...




Nej, och det är rent av värre än så. "Regina Line" är bara en återkommande dröm som aldrig kommer att bli uppfylld:
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=29331.0


Vi skall ha klart för oss att DFDS håller kvar den fortfarande lönsamma trailertrafiken i Ro-Ro form från Esbjerg, men koncentrerar den till navet i IMM. Det är bara passagerartrafiken som kastas ut.

Den som vill starta upp och konkurrera med jätten DFDS på Nordsjön - för övrigt ett av världens mest välskötta rederier och en gigant inom RoRo http://www.dfdsgroup.com/Investors/Reports/Documents/UK-anm-q2-2014.pdf
kommer att få göra det helt utan den lönsamma helårsfrakten, utan måste basera sig på lite vingliga säsongsturister som DFDS redan ratat.

Det kan man räkna ut med röva att det inte kommer att fungera - och Regina Line: utan båt, utan terminaler och utan utan kapital. Över. Huvud. Taget. är så rökta man kan bli, redan innan eventuell uppstart.

Trist, men så är det.


DFDS RoPax ut från Göteborg är som sagt det "närmsta" alternativet, och därefter börjar färjorna gå från Rotterdam med sitt kluster Hoek van Holland / Europoort som längst norrut på det Europeiska fastlandet.

Så ser utvecklingen ut. Tacka avskaffad Taxfree-sprit, Ryanair och nu senast svaveldirektivet för utvecklingen där antalet färjelinjer hela tiden blir allt färre.

Nästa region till slaktbordet när det gäller nedlagda linjer kan vara Skandinavien/Sverige. Jätten Stena har inte tjänat pengar på själva färjedelen här uppe i norden på många år. När jag skulle åka Trelleborg-Sassnitz för någon månad sedan hade Stena, som skyltat om trafiken från ScandLines till Stena helt sonika lagt ner kvällsavgången - den enda som är intressant för mig.

Jag tror vi kommer att få se fler förändringar i färjeutbudet de närmaste åren.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kan man inte åka tåg under engelska kanalen med bil? ...Så varför inte med motorcykel?

Visst kan man det. Enligt mina Brittiska hojvänner är det det snabbaste sättet att korsa Kanalen med en hoj, under timmen när det fungerat som bäst enligt utsago. :tummenupp

http://www.eurotunnel.com/uk/traveller-info/vehicles/cars/

Kollade vad det skulle kosta med en hoj idag, 30/9 från Calais, €115 standard och €143 FlexiPlus.

Har dock ingen egen erfarenhet än men ska provas någon gång!
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Slog mig just att facit kanske borde redovisas i tråden :)

Blir att åka ner till gränsen Danmark / Tyskland eller lite längre på fredagen .
Till Holland på lördagen , färjan går 21:30 från strax bortom Amsterdam ( kommer inte ihåg namnet ) .
Hytt och sömn över till Harwich och anländer tidig morgon .
Omväg genom England till Liverpool för övernattning och färja över måndag fm .

Hem blir som det blir , färja lördag morgon från ön .
På kvällen från Harwich , sen får vi se hur det blir .

M

- - - Updated - - -

Slog mig just att facit kanske borde redovisas i tråden :)

Blir att åka ner till gränsen Danmark / Tyskland eller lite längre på fredagen .
Till Holland på lördagen , färjan går 21:30 från strax bortom Amsterdam ( kommer inte ihåg namnet ) .
Hytt och sömn över till Harwich och anländer tidig morgon .
Omväg genom England till Liverpool för övernattning och färja över måndag fm .

Hem blir som det blir , färja lördag morgon från ön .
På kvällen från Harwich , sen får vi se hur det blir .

M
 

zx11

Knutte
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Jakan
Hoj
TE300, ZX11, XB12R, DR-Z400S, KX125, ZZR1400
Hej
Skulle med den fraktfärjan för 2 år sedan - bokade o betalade o trodde allt var klart :)
1 månad innan avfärd till UK så ringde dom o sa att båten till England var inställd - båten skulle på varv :(
Dom hade ingen aning om ngn annan tur som jag skulle kunna ta - hittade sedan DFDS färja från Esbjerg själv, så ditresan ordnade sig........
Hemresa skulle ske kl 0400 och jag mailade 5 dagar innan o kollade när jag skulle vara på plats - 2 timmar innan var svaret!! När jag väl var på plats 0145 så fick jag besked att båten gått 0100. Kapten hade ringt min mobil (avslagen, åkte ju hoj) vid 12-tiden och meddelat att dom skulle segla redan kl 0100 :(
Mycket besviken var jag..............
Han jag pratade med på DFDS ordnade dock hemresa via båt från London kl 17 samma dag (50 mil i regn), Dock kom jag hem 1 dag senare
Fick dock hemresan tillbakabetald..............
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej
Skulle med den fraktfärjan för 2 år sedan - bokade o betalade o trodde allt var klart :)
1 månad innan avfärd till UK så ringde dom o sa att båten till England var inställd - båten skulle på varv :(
Dom hade ingen aning om ngn annan tur som jag skulle kunna ta - hittade sedan DFDS färja från Esbjerg själv, så ditresan ordnade sig........
Hemresa skulle ske kl 0400 och jag mailade 5 dagar innan o kollade när jag skulle vara på plats - 2 timmar innan var svaret!! När jag väl var på plats 0145 så fick jag besked att båten gått 0100. Kapten hade ringt min mobil (avslagen, åkte ju hoj) vid 12-tiden och meddelat att dom skulle segla redan kl 0100 :(
Mycket besviken var jag..............
Han jag pratade med på DFDS ordnade dock hemresa via båt från London kl 17 samma dag (50 mil i regn), Dock kom jag hem 1 dag senare
Fick dock hemresan tillbakabetald..............

Riktigt med otur för dig! Vi har klarat oss men det räknar vi alltid med kan hända. Eftersom det är en fraktfärja kan det bli ändringar eller så inställt så senast dagen innan måste man ringa för att veta om ändringar, färjan går tidigare t.ex....
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Såg att SMC:s resa till IoM blev fulltecknad på 0-tid.
Borde vara attraktivt att flera arrangörer resa dit (inte buss).
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Såg att SMC:s resa till IoM blev fulltecknad på 0-tid.
Borde vara attraktivt att flera arrangörer resa dit (inte buss).

Tror inte problemet är att hitta folk som vill åka.

Jag tror det stora problemet för arrangörer är att få tag på transport och boende.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Såg att SMC:s resa till IoM blev fulltecknad på 0-tid.
Borde vara attraktivt att flera arrangörer resa dit (inte buss).

De 24 första som hade anmält intresse via deras hemsida fick mail i morse om att bokningen öppnade 10:30, efter lunch skulle de maila till resterande på listan. Tur att man hade bestämt sig i förväg om att man skulle boka. 10:40 var min bokning klar :rock
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
De 24 första som hade anmält intresse via deras hemsida fick mail i morse om att bokningen öppnade 10:30, efter lunch skulle de maila till resterande på listan. Tur att man hade bestämt sig i förväg om att man skulle boka. 10:40 var min bokning klar :rock
Grattis! Jag var där 2013 och är sugen att åka igen. Ska du åka på R1:an?
Bra att ha är en GPS. det duger med en billig bil-GPS. Lätt att köra fel i England + att GPS kan visa
miles så man har koll på hastigheten.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Nån som vet hur det blir med mitt skapligt öppna 2,5"-system efter turbon i Tyskland ?
Kommer Adolf och slänger mig i kurran ?
Kanske får tillverka en skapligt öppen db-killer för passage :va

M
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bra att ha är en GPS. det duger med en billig bil-GPS. Lätt att köra fel i England + att GPS kan visa
miles så man har koll på hastigheten.

SatNav, the expensive way of getting lost!:D

Skyltningen är mer logisk i UK. Rakt fram skyltas det inte och det går att gissa med hjälp av karta vad som ska skyltas.:tummenupp

I Sverige verkar det vara slumpat vad som står på skyltarna. :rolleyes:

Nu är ju Sverige alltid bättre på allt så den svenska logiken måste naturligtvis vara bättre, omvärlden har bara ännu inte förstått det...:D
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har också en plats med SMC, och de gick ruggigt fort. Har kollat mailen ofta senaste veckorna, men kunde lika gärna missat att få en plats, så ofta kollar jag inte. Min reskamrat hade missat det om inte jag kastat mig på telefonen och ringt honom.
Ska bli riktigt fett!
Och det verkar vara färjerna som är flaskhalsen, SMC-resan går inte hem förren den 14:e, och det berodde på att de inte fick färjeplats förren då.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag vågar nog inte åka med mitt system, har hört en massa skräckhistorier om beslagtagna hojar osv. Vet dock inte vad som är sant. Vill dock inte riskera att få hela resan förstörd för att det står nån bullergestapo i Kiel och kräver orginalsystem
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Kul med fler härifrån som åker med SMC, som du sa Psychobiker gick det ruggigt snabbt. Hade tur som kollade mailen och bokade direkt då dom öppnade bokningen.
Ang system så körde jag 2014 och 2012 i tyskland med öppet system och stötte inte på några problem, men också läst exempel på polizei som varit lite nitiska. Tror att det kanske beror på hur man kör. Ska inte det vara ganska hårt även i england nu, läste det på bike.se tror jag. Kan nog vara lika bra att skruva i insatserna innan avfärd.

- - - Updated - - -

Grattis! Jag var där 2013 och är sugen att åka igen. Ska du åka på R1:an?
Bra att ha är en GPS. det duger med en billig bil-GPS. Lätt att köra fel i England + att GPS kan visa
miles så man har koll på hastigheten.
Tanken var att det blir med R1`an, eventuellt byte på G, får se..men nåt sportigt iaf
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Har också en plats med SMC, och de gick ruggigt fort. Har kollat mailen ofta senaste veckorna, men kunde lika gärna missat att få en plats, så ofta kollar jag inte. Min reskamrat hade missat det om inte jag kastat mig på telefonen och ringt honom.
Ska bli riktigt fett!
Och det verkar vara färjerna som är flaskhalsen, SMC-resan går inte hem förren den 14:e, och det berodde på att de inte fick färjeplats förren då.
Vad åker ni på för cyklar, TL1000 eller...
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag åker TL, polaren på en kawa 1300.
Har också hört att de kan vara rätt griniga i England med pipor det står not-fore-road-use på. Har inga insatser, så det blir nog orginal, om jag inte kan få till något bra dom fämpar ordentligt.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Jag åker TL, polaren på en kawa 1300.
Har också hört att de kan vara rätt griniga i England med pipor det står not-fore-road-use på. Har inga insatser, så det blir nog orginal, om jag inte kan få till något bra dom fämpar ordentligt.

Engelska polarna som. Står för boendet säger att det är lugnt i England bara man inte åker och provocerar .

m
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top