KTM 620 -95 köpråd

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki
Tja,
Skulle egentligen vilja köpa en KTM 640 adventure. Men är man 24 med nytaget mc-kort så blir försäkringen ganska saftig på en sådan så jag har därför börjat kolla på hojar som är minst 20 år gamla och går att försäkra med bilsport & mc's classica försäkring.

Har då fått upp ögonen för en äldre KTM 620 från 1995 (20 år till nästa säsong). Vad jag lyckats läsa mig till så är den ganska lik dem nyare 640 men utan elstart och äldre dämpare (kanske t.o.m. bättre dämpare?).

Är det någon som har erfarenhet av att äga äldre KTM lc4'or? Går det att få tag i reservdelar och är kvalitén motsvarande dom nyare? Den jag tittat på har gått 2200 mil så antar att en översyn utav motorn börjar bli dags.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
De har utvecklats en hel del, är egentligen -03 som är milstolpen, och där du bör försöka landa.

Jag skulle inte gå på en så gammal LC4, de är inte under av hållbarhet efter -03, men de är bättre än dom äldre.

Kanske läge och kika på någon japan i stället om du vill köra mer än skruva och det måsta vara äldre ?
 

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki
Har tittat på japanska hojjar men det är svårt att hitta något med liknande effekt/vikt förhållande eller ens något med vettiga dämpare.

Det är ju otroligt att det ska vara så dyrt att försäkra en offroad. Har läst mycket gamla trådar från när de gick att teckna "offroadförsäkring" för några tusen per år. Men sedan supermotards blev populära verkar alla försäkringsbolag slagit bakut och tagit bort allt sådant.
Det vore t.o.m. lönsamt att köpa en nyare KTM LC4 och en äldre 620 för att flytta över alla delar på den äldre ramen. Sparar in det inom ett år på försäkringskostnader.
 
Last edited:

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Det är ganska stor skillnad på de hojarna du nämner och skiljer förmodligen inga hysteriska skillnader i pris då gamla hojar värderas som guld(?), ta en nyare hoj är mitt råd och fundera på om du behöver helförsäkring, det är ju inga hysteriska pengar att bli av med om olyckan skulle vara framme, alternativet är väl som du säger att köpa en gammal ombyggd häck som jag har....

Min ser ut som en nyare 640 Motard då alla delar kommer från en sådan...... utan ramen som kommer från en 620 Duke I -94 års modell.

Var lite roligt när försäkringsbolaget ringde upp och undrade om jag ville veteranförsäkra hojen, de frågade om den körs lugnt osv :D ..... :tungan.....

Har nu en Motard för 1300 spänn helförsäkrad :hihi
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det bästa med gamla LC4-motorn, är att i princip allt går är byta mot nyare delar. Så en gammal rova från -95 kan uppgraderas med lager och annat till en betydligt mer hållbar maskin. Det vill man helst göra om man prioriterar att köra mer än meka. Men det blir fortfarande inte lika långa serviceintervall som på tex 690 och samma hållbarhet.

Bland så gamla hojar, skulle jag nog leta efter något japanskt med mindre effekt och därmed bättre hållbarhet. XR, XT osv.
 

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki
Det är ganska stor skillnad på de hojarna du nämner och skiljer förmodligen inga hysteriska skillnader i pris då gamla hojar värderas som guld(?), ta en nyare hoj är mitt råd och fundera på om du behöver helförsäkring, det är ju inga hysteriska pengar att bli av med om olyckan skulle vara framme, alternativet är väl som du säger att köpa en gammal ombyggd häck som jag har....

Min ser ut som en nyare 640 Motard då alla delar kommer från en sådan...... utan ramen som kommer från en 620 Duke I -94 års modell.

Var lite roligt när försäkringsbolaget ringde upp och undrade om jag ville veteranförsäkra hojen, de frågade om den körs lugnt osv :D ..... :tungan.....

Har nu en Motard för 1300 spänn helförsäkrad :hihi

Det är trafikförsäkringen som är dyr så det hjälper inte riktigt att skippa helförsäkring.
Har det varit svårt att sätta nyare delar på en gammal ram? Är faktiskt inne på att köpa en gammal hoj till att börja med, för att sedan köpa till en nyare att plocka delar ifrån om något dyrt skulle rasa eller om jag tröttnar på att kicka. Den enda nackdelen jag kan komma på är väll att jag bara kommer få lägre ersättning ifall den skulle bli stulen...
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Det är trafikförsäkringen som är dyr så det hjälper inte riktigt att skippa helförsäkring.
Har det varit svårt att sätta nyare delar på en gammal ram? Är faktiskt inne på att köpa en gammal hoj till att börja med, för att sedan köpa till en nyare att plocka delar ifrån om något dyrt skulle rasa eller om jag tröttnar på att kicka. Den enda nackdelen jag kan komma på är väll att jag bara kommer få lägre ersättning ifall den skulle bli stulen...

Mja är det så dyrt med bara trafik?, min kostade 2400:- innan den blev veteran....

Nej det är inte svårt, en nyare motor är bara att stoppa i äldre ram då båda har LC4 block, dock går ramen nära locket för lilla filtret i motorn vilket gör att det är lite trångt att byta just det filtret, sen får man troligen montera ett löst fäste till det stora filtret och ansluta lite oljeslangar då jag har för mig att det saknas på de äldre hojarna. Gaffeln är också bara byta då styrhuvdet var samma, sitter en SM660 gaffel på min nu....

Visst går det...... men vad jag säger är att det kommer troligen kosta mer än det smakar om du inte har tur bland privatannonserna, sen är ju allt bättre på en nyare hoj så köp en nyare om du kan leva med premien, om inte annat får du ju betydligt mer för den när du säljer den mot ett hemmapudlat ihopkok....

Dock har du ju rätt i effekt/vikt skillnaden mot japsarna, kört och ägt både XT och TT och de går inte att jämföra med KTMn jag kör nu.....:yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top