CBR600f4i 2002, 90-95% gas mer effekt än vid fullgas?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Om du inte råkar hitta en bromsbänk så kanske du kan hitta en IR-termometer och mäta avgaskrökarna, går inte en burk som den ska blir ju den kröken rejält mycket kallare. Inte rimfrostig kanske, men svalare :)
Bra tips. Om inte annat låter det som en utmärkt anledning för mig att köpa en IR-termometer som jag länge velat ha, men inte hittat en ursäkt till att köpa :tummenupp
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Annars fungerar det bra med en sprutflaska med vatten, men ser lätt om någon krök inte fräser bort vattnet lika snabbt som de andra :tummenupp Dock kan det vara vanskligt att mäta på tomgång, vet inte hur det ser ut på en F4i, har den vanliga fjärilsventiler som kan vara ur synk?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
vet inte hur det ser ut på en F4i, har den vanliga fjärilsventiler som kan vara ur synk?
Oj, det vet jag faktiskt inte. Har inte haft hojen en vecka ännu.

Hittade inget om synk bland serviceintervallen, men det är så klart något som skulle kunna påverka hur den andas på lägre gaspådrag.

Men det borde väl inte ge det jag upplever, att den gasar något mer vid 90% gas än vid 100% gas?

Är det inte bränsleregulatorn som Du själv tippar kan en feljusterad TPS-sensor vara en orsak, dock brukar det orsaka ett felmeddelande/tänd motorlampa. Nu kan jag inte Din maskins ECU och diagnostiksystem men ett tips är att ladda hem en mekhandbok och verifiera att sensorn ligger inom angivet intervall (spänning eller möjligen motstånd). Indikerar sensorn för hög trottel skickar ECU på mer soppa vilket ger en fet motorgång och sotiga stift. Den borde lukta soppa och svärta avgasröret om det är fallet.
Det här kan vara värt att se över i samband med att verkstan tittar på den.

Jag tycker den luktar vinterkallstartad bil, även när den är varmkörd. Men jag upplever inte att avgasröret är onormalt sotat.

Då detta är mitt första fordon utan katalysator vet jag inte om det kan påverka lukten på något sätt. Känner bara att den luktar ganska annorlunda mot både min gamla Mazda MX5 och min er6a.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tog en kortare tur med passagerare igår, inspirerad körning men verkligen inget bombande eller toppfartsjakt. Förbrukningen? 1.35l/mil.

Ska försöka komma i väg till mc-kompaniet i veckan, så får de felsöka eftersom cykeln fortfarande är inom garanti.

Det jag tänkte ska göras är följande;
Kontroll av TPS, så den ligger inom spec.
Kontroll/byte av FPR då läckage verkar vanligt.
Byte av tändstift. De borde redan ha bytts och behöver nog garanterat bytas nu.
Byte av luftfilter, det skulle kunna vara en del av boven till den feta blandningen, men är nog inte orsaken.

Släng upp hojen på en bromsbänk och kör igenom med lambda på så ser Du vad som händer , Nu famlar Du i blindo...
Pratade med MC-kompaniet, de har ingen lambda-sensor tillgänglig i sin verkstad.

Funderar på att lämna in den för extrabesiktning, bara för att få ut avgasvärden till en rimlig peng och se att saker står rätt till. Eller behöver man bromsbänk och belastning för att verkligen kunna se?
 
Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Boka tid hos rg enginering i Falkenberg för en bänkkörning. Han kopplar in lamda. Han är mycket kompetent å ser troligen vad du har för bekymmer. Det behöver inte kosta några stora pengar.
Har du fortfarande garanti där du köpte den så får de i såfall fixa det som är fel.

Tog en kortare tur med passagerare igår, inspirerad körning men verkligen inget bombande eller toppfartsjakt. Förbrukningen? 1.35l/mil.

Ska försöka komma i väg till mc-kompaniet i veckan, så får de felsöka eftersom cykeln fortfarande är inom garanti.

Det jag tänkte ska göras är följande;
Kontroll av TPS, så den ligger inom spec.
Kontroll/byte av FPR då läckage verkar vanligt.
Byte av tändstift. De borde redan ha bytts och behöver nog garanterat bytas nu.
Byte av luftfilter, det skulle kunna vara en del av boven till den feta blandningen, men är nog inte orsaken.

Pratade med MC-kompaniet, de har ingen lambda-sensor tillgänglig i sin verkstad.

Funderar på att lämna in den för extrabesiktning, bara för att få ut avgasvärden till en rimlig peng och se att saker står rätt till. Eller behöver man bromsbänk och belastning för att verkligen kunna se?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Delarna som jag väntar på är restnoterade, så jag kan fortsätta och fundera kring vad felet skulle kunna bero på så länge.

En kass MAP-sensor borde kunna ge högre förbrukning tycker jag, rätt/fel?

Några andra saker?

Boka tid hos rg enginering i Falkenberg för en bänkkörning. Han kopplar in lamda. Han är mycket kompetent å ser troligen vad du har för bekymmer. Det behöver inte kosta några stora pengar.
Har du fortfarande garanti där du köpte den så får de i såfall fixa det som är fel.
Tack, cykeln är fortfarande under garanti, så tänkte låta mc-kompaniet se över den först. Men jag skulle så klart kunna ta mig en tur förbi RG Engineering och se att allt verkligen står rätt till efteråt :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...En kass MAP-sensor borde kunna ge högre förbrukning tycker jag, rätt/fel?...
Njae, MAP-sensorn indexerar soppan upp till normalt sett 5-14% gaspådrag beroende på varvtal, därutöver är det TPS-sensorn som styr soppaförbrukningen. Du tycker ju att den går dåligt på 100% trottel och det är därför jag gissat på att TPS-sensorn spökat.

Hade Du hojen på bänk med bredbandslambda kunde Du rätt snart identifiera i vilket område den går asfett. Ett annat alternativ är att åka ut och fisköra, verkligen anstränga Dig för att ligga på låga gaspådrag. Men enklast är som sagt att börja med att mäta upp både TP- och MAP-sensor så att deras justering är korrekt...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ett annat alternativ är att åka ut och fisköra, verkligen anstränga Dig för att ligga på låga gaspådrag.
Det har jag gjort, får ner den på 0.71l/mil, men vad/hur är det jag ska felsöka med min fiskörning?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Den går ju för fett...om nu den chokar hela tiden pga fel i tempgivare,ecu eller nåt i den linjen
.
Så dra iväg en lite kallare morgon och gasa iväg och kolla om den går bättre än i sommarvärme.
Den borde isfall gå lite bättre i plus 5 , det får ju vara ganska kallt om det är en 25% uppfetning skall ge rätt blandning...du får åka till Sibiren när de e -78

På en förgasarmoppe skulle felet vara chockeventilerna/chockewire nästan garanterat.

Det är som tidigare sagts inte bra och köra för fett...du avfettar cylinderväggar t.ex.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Något är ju klart galet. Skulle inte förvåna mig om du hittar ca 20% hästkrafter när du hittar roten till detta.

Utan att veta speciellt mycket om detta insprut så skulle jag gissa på en Lambda som löpt amok eller en tempgivare på motorn. vi snackar ju 75% ökad bränsleförbrukning så jag är förvånad att den inte går riktigt illa. Tror mest på det sistnämnda så fram med multimetern och checka av. Tjuvluft kan också ställa till detta men då borde den gå riktigt illa.


Det där med att den känns lite piggare vid 90-95% gas har jag upplevet på många fordon. Bruka oftast vara att på lägre varv är inte allt riktigt optimalt för att senare kunna ge bättre topp effekts egenskaper. I detta fallet kanske det är en ledtråd men inget man borde haka upp sig på.


Men som många säger så sätt på org systemet om du kan bara för att underlätta felsökningen iaf. Skulle vara väldigt förvånad om det är de som är felet dock.
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
På F4i så är tomgångsvajern en typ av blandskruv. Alltså inget som är direkt kopplat till spjällets läge. Testa att vrida på den innan du meckar för mycket. Sitter ovanför generatorn/framdrevet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det har jag gjort, får ner den på 0.71l/mil, men vad/hur är det jag ska felsöka med min fiskörning?
Jo, i det läget kör Du mest på MAP-sensorn och har eliminerat TP-sensorn. Kör Du som att Du stulit moppen (typ bana) är Du nästan uteslutande i TP-sensorns arbetsområde. Och då är det alltså där Du förefaller ha problem. Så se till att få den sensorn kollad först.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
På F4i så är tomgångsvajern en typ av blandskruv. Alltså inget som är direkt kopplat till spjällets läge. Testa att vrida på den innan du meckar för mycket. Sitter ovanför generatorn/framdrevet.
Jaså? Det var intressant. Hur borde jag ställa den då, för jag har rätt tomgångsvarvtal ~1300rpm.

Jo, i det läget kör Du mest på MAP-sensorn och har eliminerat TP-sensorn. Kör Du som att Du stulit moppen (typ bana) är Du nästan uteslutande i TP-sensorns arbetsområde. Och då är det alltså där Du förefaller ha problem. Så se till att få den sensorn kollad först.
Ah, smart, tack!

Utan att veta speciellt mycket om detta insprut så skulle jag gissa på en Lambda som löpt amok eller en tempgivare på motorn.
Någon lambda har inte den här cykeln, så det är inte det. Lambda finns på modellen från tyskland, kalifornien samt 2004 och framåt.

Det där med att den känns lite piggare vid 90-95% gas har jag upplevet på många fordon. Bruka oftast vara att på lägre varv är inte allt riktigt optimalt för att senare kunna ge bättre topp effekts egenskaper.
Den verkar bete sig sämre på låga varv och fungera hyggligt på höga.

Så dra iväg en lite kallare morgon och gasa iväg och kolla om den går bättre än i sommarvärme.

Den borde isfall gå lite bättre i plus 5 , det får ju vara ganska kallt om det är en 25% uppfetning skall ge rätt blandning...du får åka till Sibiren när de e -78
Har bara haft hojen i två veckor eller sådär, så jag har ingen uppfattning om hur den går när det är varmt ute. Det enda jag märker är att den verkar gå ännu sämre innan den har hunnit bli varm, jag antar att det beror på att autochoken fetar ut blandningen ännu mer.

Jag upplever det som att cykeln är extra trött och tveksam på låga varv.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Mekar du inte är det väl bara att lämna in moppen , men iaf skruva ut stiftena och kolla på dom efter en vanlig runda.

Du får svaret rakt i armen om den sprayar in för mycket soppa - stäng av den när den går dåligt med dödaren och rulla in i depån.

Annars får du la muta nån här med en tank soppa eller ett flak öl för felsökningen - det är inget jätteproblem bara man hittar det.Det enda dyra kan vara ECUn men det är mindre troligt.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Du får svaret rakt i armen om den sprayar in för mycket soppa - stäng av den när den går dåligt med dödaren och rulla in i depån.
Den går inte särskilt dåligt, möjligtvis tveksam när den är kallstartad och att fullgasen inte riktigt verkar ge mest gaspådrag. Men jag kan så klart slå av den med dödaren, men vad förväntar jag mig att se, bränsle komma rinnandes ur avgasröret?

Mekar du inte är det väl bara att lämna in moppen, men iaf skruva ut stiftena och kolla på dom efter en vanlig runda.

Jo, jag mekar vanligtvis själv men nu hade den garanti från handlaren och då vill jag utnyttja den i första hand innan jag börjar lägga ut egna pengar.

Anledningen att jag inte lämnat in den än är att handlaren befinner sig 20 mil bort, så jag inväntar delar innan jag åker dit mot förhoppningen att kunna köra hem den samma dag.

Men det hindrar mig inte från att vara nyfiken och fundera kring vad mer det skulle kunna vara förutom det jag tänkt! :)
 
Last edited:

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
hade en f4i med både k&n filter och slip on. ingen annan mapp eller så och den gick finfint. förbrukning runt 0,7-0,8 vid inspirerad körning.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Är det tändstift och luftfilter dom väntar på?
Jag tror det är både bränsletrycksregulator och luftfilter de väntar på. Tändstift finns på lager.

Håller med Roffe om spjället, är det elektroniskt eller wire förresten?
Hur som helst, mät om du inte orkar vänta på verkstaden.
Jag vet inte, för som jag tolkade roffe så är det huvudsakligen MAP-sensor vid fiskörning, men även där har jag en väldigt hög förbrukning, 0.71l/mil är troligtvis 30% mer än vad den borde dra.

Jag vet inte om det är wire eller elektroniskt, men skulle kunna läsa på mig i servicemanualen, vad tänkte du?

Vet du om du har separata tempgivare till ecu och vattentempsmätaren?
Min ecu matar på +40% soppa vid 0 grader vattentemp respektive +50% soppa vid -30 grader.
Är givaren död så...
Det vet jag inte, när jag sökt runt om problem kommer "Wax unit" ofta upp i termostatsammanhang.

Jag kan säga så mycket som att den har en temperaturindikator i instrumentklustret och den ser ut att visa normala temperaturer, ~78c vid arbetstemperatur om jag minns rätt.
När man kallstartar är tomgången förhöjd, för att efter ett tag gå ner.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Okej, då var det dags för uppdatering.

Körde till mc-kompaniet, fick bytt stift, luftfilter och bränsletrycksregulator.
Förbrukning dit 0.84l/mil, förbrukning hem 0.56l/mil.
Ska tilläggas att jag körde väldigt snällt, det regnade, blåste, var kallt och fanns löv här och där.

Körmässigt beter sig hojen väldigt annorlunda nu, massor med kraft under 6k, som inte alls fanns där innan.
Den är lite annorlunda i ljudet med och jag kan se att tomgångstemperaturen blir högre än innan.

-------------------------------------------------------------

Däremot har jag hittat ett nytt problem som jag funderar på att skapa en ny tråd om, men kan pröva här i först. När jag kom fram till garaget såg jag att tomgången var ~1100rpm istället för 1300rpm, så jag började vrida för att ställa den rätt. Först vred jag åt fel håll, så tomgången sjönk, sedan vred jag åt andra hållet och då dog motorn direkt.

Det var inga konstigheter att starta hojen igen, men att höja tomgången resulterade genast i att motorn dog ännu en gång.

Vid tillfället visade temperaturmätaren 106c, så jag började googla och det är tydligen normalt att F4i går så högt vid tomgångskörning.

Okej, kanske har något kommit i kläm, om jag prövar att starta motorn igen och dra och peta massor på vredet utan att vrida, dör den då med? Nej.

Till slut efter ett par försök lyckades jag ställa upp tomgången utan att den dog, men det kändes som att det fungerade 1/4 gånger och dog 3/4 gånger.

Någon gissning om varför den beter sig sådär? Kan tillägga att tomgångsskruven på F4i justerar bränsleblandningen, så jag har alltså fetat på när den dött.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top