CBR600f4i 2002, 90-95% gas mer effekt än vid fullgas?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
CBR600f4i 02, hög förbrukning & 90% gas mer effekt än fullgas?

Hej,
Upplever det som att cykeln gasar något bättre vid 90-95% pådrag än 100%.
Vad skulle detta kunna bero på?

Cykeln har också förvånansvärt hög förbrukning, runt 0.9l/mil, även vid ganska oinspirerad motorvägsskörning.

*Det sitter ett slipon monterat, men i övrigt tror jag resten är org.
*Cykeln har insprut, så det är inte ett förgasarproblem.
*2400 milaservicen precis gjord hos mc-kompaniet, så den bör vara genomgången.
*Stiften är 2400 mil gamla, så de borde ha bytts, men är inte bytta då verkstaden ansett att de ser okej ut.
*Luftfiltret är 2400 mil gammalt, det borde ha bytts, men är rengjort då verkstaden ansett att det såg okej ut.

Då skillnaden med gasreglaget känns ganska liten och jag inte har tillgång till en dyno kan det så klart vara inbillning från min sida också, men noggrann som jag är vill jag gärna se över så det inte är något problem.
 
Last edited:

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
På förgasare så är det för små huvudmunstycken.

Bränsleförbrukningen visar också på att det måste vara fel mapp till det slipon som du har.

Häng på orginaldämparen för att se om det blir nån skillnad
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
kommer hojen upp i rätt arbetstemperatur? Många insprutare fetar upp när dom tycker kylvattnet är för kallt, vilket kan ge båda dessa fenomen.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
På förgasare så är det för små huvudmunstycken.
Bränsleförbrukningen visar också på att det måste vara fel mapp till det slipon som du har.
Häng på orginaldämparen för att se om det blir nån skillnad
Det är inte en förgasarhoj, den har insprut.
Varför skulle den dra mer bränsle med slipon, om något borde det väl ge en tunnare blandning snarare än en fet?

kommer hojen upp i rätt arbetstemperatur? Många insprutare fetar upp när dom tycker kylvattnet är för kallt, vilket kan ge båda dessa fenomen.
Ja, temperatursensorn säger 73-78 under körning och något mer vid stillastående.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Löser kanske inte dina problem men jag slänger in några funderingar...

Är det original drevning? Om inte så kanske din uträkning av förbrukning inte stämmer med verkligheten. (Den visar mer därför ser det ut som den drar mer bränsle).

Hur ser det ut med luftfilter? Vill minnas att det ska bytas vid 1800 mil på Honda. Kanske är sportfilter som inte är rengjort/inoljat som det ska.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Löser kanske inte dina problem men jag slänger in några funderingar...

Är det original drevning? Om inte så kanske din uträkning av förbrukning inte stämmer med verkligheten. (Den visar mer därför ser det ut som den drar mer bränsle).

Hur ser det ut med luftfilter? Vill minnas att det ska bytas vid 1800 mil på Honda. Kanske är sportfilter som inte är rengjort/inoljat som det ska.
Drevning verkar vara original, körde bredvid en polare och jämförde hastighetsmätarna över intercom.

Vi körde också en vända ihop, så vi har kört cyklarna ganska likt, när han tankade i 10 liter i sin z750 behövde jag slänga i nästan 16 liter i min.

Jag pratade med mc-kompaniet angående luftfiltret, det har precis blivit rengjort men inte bytt.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Lite mer info,

Ringde föregående ägare, när han hade cykeln var förbrukningen runt 0.6-0.7. Det är han som monterat slipon-systemet och enligt honom så påverkade inte det förbrukningen.

Hur ser det ut med luftfilter? Vill minnas att det ska bytas vid 1800 mil på Honda. Kanske är sportfilter som inte är rengjort/inoljat som det ska.
Föregående ägare har själv utfört 1800-milsservicen (resten är stämplade i boken), men han rengjorde luftfiltret istället för att byta ut det som man ska göra enligt serviceintervallet. Vid 2400-mil har sedan verkstaden rengjort filtret ännu en gång istället för att byta.

När jag pratar med verkstaden har de inte bytt tändstiften vid 2400-mil som är serviceintervall, utan endast inspekterat dem och låtit dem sitta kvar eftersom de är okej.
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Lite mer info,

Ringt föregående ägare, han har inte bytt luftfiltret, så med största sannolikhet är det aldrig bytt, endast rengjort, dvs luftfiltret har ~2400 mil på nacken. Enligt servicemanualen ska de bytas vid 1800 mil.

Pratade med verkstaden, de har inte bytt tändstiften vid 2400-mila-servicen, utan inspekterat dem och inte bytt eftersom de såg bra ut. Enligt servicemanualen ska de bytas vid 2400 mil.


Släng upp hojen på en bromsbänk och kör igenom med lambda på så ser Du vad som händer , Nu famlar Du i blindo...

Slip-on innebär förändringar i bränsleåtgången ,olika på olika varvtal , även Luftfilter , stift påverkar..

Går den för tunt bränner du Avgasventiler/kolv, för fett kan Du få skärskador på cylider/kolv pga "tvättning" och i alla fall saknar Du effekt...
Just mina cent
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag pratar med verkstaden har de inte bytt tändstiften vid 2400-mil som är serviceintervall, utan endast inspekterat dem och låtit dem sitta kvar eftersom de är okej.

Det där låter som en fuling. En ockulär inspektion av tändstiften kan inte avgöra om de är okej, så har de inte lagt tid på att nogsamt mäta upp dem så kan de mycket väl vara slitna och i behov av att bytas, även om de ger gnista.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det där låter som en fuling. En ockulär inspektion av tändstiften kan inte avgöra om de är okej, så har de inte lagt tid på att nogsamt mäta upp dem så kan de mycket väl vara slitna och i behov av att bytas, även om de ger gnista.
Jag håller med, står det att de ska bytas, så ska de bytas.

Skulle taskiga tändstift kunna förklara hög förbrukning och min upplevelse med 90% på gashandtaget?

Tycker även luftfiltret känns som en fuling, köper jag en cykel som är nyservad föväntar jag mig att slitdelar som filter inte är över sin livslängd. Är det feltänk?

Släng upp hojen på en bromsbänk och kör igenom med lambda på så ser Du vad som händer , Nu famlar Du i blindo...
Jag har precis köpt hojen av en handlare. Då med en månads garanti samt att de gjort 2400-milaservicen och stämplat det i boken.

Jag håller helt med dig om att bromsbänk och bredbandslambda är rätt väg att gå, men det är inte vad jag vill göra i första hand, då det är en fråga om pengar som jag inte borde betala.

Finns det någon i Göteborgsområdet där man kan köra en snabb testrunda till rimlig peng kan så klart det vara intressant oavsett.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Dubbelkollade att trippmätaren stämde mot GPS.
Trippmätare: 18.9km
GPS: 19.08km
Känns som det är helt inom felmarginalen med mindre än 1% skillnad.

Prövade att snålköra 5 mil på leden.
Det lägsta jag kan komma ner till är 0.71 liter per mil.

*Uppvärmd motor
*Endast sexans växel
*80-110km/h
*Jämn gas, inga accelerationer, omkörningar eller dylikt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är det inte bränsleregulatorn som Du själv tippar kan en feljusterad TPS-sensor vara en orsak, dock brukar det orsaka ett felmeddelande/tänd motorlampa. Nu kan jag inte Din maskins ECU och diagnostiksystem men ett tips är att ladda hem en mekhandbok och verifiera att sensorn ligger inom angivet intervall (spänning eller möjligen motstånd). Indikerar sensorn för hög trottel skickar ECU på mer soppa vilket ger en fet motorgång och sotiga stift. Den borde lukta soppa och svärta avgasröret om det är fallet.

Kan vara värt att kolla upp, lycka till!
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Vill bara rätta till lite serviceinfo i tråden innan vi spinner på för långt åt fel håll.

Luftfilter skall kontrolleras vid 1800 men de flesta verkstäder byter filter ändå. Det går INTE att rengöra ett originalfilter då det är gjort av papper så det är bullshit. Visst går det att blåsa bort gamla insekter med tryckluft men hur gör de med småpartiklar och damm?

Stift är bara kontroll vid 2400 och ska bytas vid 4800 så där har verkstaden gjort rätt. Men de ska även ha gjort kontroll av ventilspel vid 2400. Jag antyder inget fuffens i detta fall men jag hoppas verkligen att de kollat alla stift och alla ventiler. Det finns ju myter om att Honda aldrig behöver justeras vid 2400 och därför hoppar man över jobbet eller kollar bara på en cylinder "då det alltid funkar ändå".
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vill bara rätta till lite serviceinfo i tråden innan vi spinner på för långt åt fel håll.

Var får du din information i från? Jag har laddat ner flera olika servicemanualer till hojen och samtliga säger R som i replace på luftfiltret vid 1800 mil, respektive R på tändstiften vid 2400 mil. I de servicemanualer jag har finns det ingen post för inspektion av luftfiltret, endast utbyte.

Ventiljustering är gjord och på mitt kvitto står det en debitering för shims.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Leta felkoder från insprutet?
Någon sensor kan vara knäpp och så går insprutet i "nödläge" vilket ger hög förbrukning och lägre effekt.
Inte säker på om dessa har obd anslutning eller om man måste till märkesverkstad. Hat inte skruvat cbr utan detta är bara allmänt om bränsleinsprutade maskiner.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Var får du din information i från? Jag har laddat ner flera olika servicemanualer till hojen och samtliga säger R som i replace på luftfiltret vid 1800 mil, respektive R på tändstiften vid 2400 mil. I de servicemanualer jag har finns det ingen post för inspektion av luftfiltret, endast utbyte.

Ventiljustering är gjord och på mitt kvitto står det en debitering för shims.

Skit också... du har helt rätt. Jag inser nu att jag har bläddrat i reparationshandboken för RR-modellen :huvet

Sorry, hoppas jag inte förvirrat för mycket :Bugar

F4i.JPG
CBR 600 F4i

RR.JPG
CBR 600 RR
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Skit också... du har helt rätt. Jag inser nu att jag har bläddrat i reparationshandboken för RR-modellen :huvet

Sorry, hoppas jag inte förvirrat för mycket :Bugar

View attachment 411627
CBR 600 F4i

View attachment 411628
CBR 600 RR

Ingen fara, det skulle däremot kunna förklara varför deras verkstad mumlade något om 4800 mil på tändstift.

Leta felkoder från insprutet?
Någon sensor kan vara knäpp och så går insprutet i "nödläge" vilket ger hög förbrukning och lägre effekt.
Inte säker på om dessa har obd anslutning eller om man måste till märkesverkstad. Hat inte skruvat cbr utan detta är bara allmänt om bränsleinsprutade maskiner.
Den tänder åtminstone inga lampor för problem med insprutet. Jag vet faktiskt inte om F4i har diagnostikport, men det kan vara värt att kolla upp.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag vill bara tillägga att min CBR600 F4 -00 med förgasare aldrig dragit mer än 0.8 oavsätt hur hårt jag kört och kör jag riktigt lugnt så hamnar jag runt 0.5 l/mil. Så din hoj går definitivt för fett.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Allt kan gå sönder, så också tändstift ;) Är något/några stift inte helt krya så finns det ju trots allt en risk att de(t) inte orkar tända soppan när du kommer upp till ett visst effektuttag, och då ökar belastningen på de andra burkarna, som måste gå hårdare, drar mer soppa osv, samma mängder som blåser igenom burken/burkarna som inte går.

Detsamma gäller ju tändkablar mm, det kan ju se bra ut på ytan, men vara risigt i tändhattar mm.

Om du inte råkar hitta en bromsbänk så kanske du kan hitta en IR-termometer och mäta avgaskrökarna, går inte en burk som den ska blir ju den kröken rejält mycket kallare. Inte rimfrostig kanske, men svalare :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top