Bygga bobber

Anton.u

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Ort
Luleå
Hoj
Honda shadow vt 600 - 98
Tjenare jag har tänkt bygga en bobber men jag vet inte riktigt vad jag ska börja bygga på för hoj? Vilka modeller brukar man bygga på, den prisklassen på hoj jag har tänkt mig är ca 20000kr och det bör vara en 600 cc eller något liknande för jag har tyvärr inte tungt mc kort

Det här med mc är helt nytt för mig så jag har lite dålig koll på det än så länge
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
En grundläggande sak är väl att en bobber inte är en sporthoj.
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Suzuki savage 650 är visst rätt populär. Stånka är den också så det är ju lite intressant :tummenupp Kolla bilder och tuben för att få en idé om vad man kan göra med dem.
Heter visst boulevard s40 i staterna ifall det hjälper ditt letande.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Även jag röstar på savage, den snyggaste stånkan och allt man gör på hojen är en estetisk förbättring.
 

Rosten

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2013
Ort
Landet
Hoj
XV cafe racer
Jag byggde på 80-talet en bobber med aphängare, eldsflammor, superhögt ryggstöd mm på en Yamaha XV 750. Plockade bort stötdämparen och ersatte den med ett kort rör. Markfrigången blev då ca 10cm. Var många som trodde att det var en Harley på den tiden.

Så allt beror på hur mycket du skall göra.
Just nu håller jag å att skrota ner en xv 750 för att bygga cafe racer. XV 750 är billiga hojar med rolig motor. Du får en hoj för ca 10 000:- och har sedan pengar över till att göra något med den. Den som jag köpte har någon custat till en gång i tiden. Så här ser den ut.

3_zps6cb769f3.jpg


5_zps3972aa17.jpg
 

Bifogat

  • 3.jpg
    3.jpg
    93.2 KB · Visningar: 321
Last edited:

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
Jag har byggt på savage 650,men man bör inte vara för stor,då det är en liten hoj.
Min har kostat 15k totalt.

 

Anton.u

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Ort
Luleå
Hoj
Honda shadow vt 600 - 98
Suzuki savage 650 är visst rätt populär. Stånka är den också så det är ju lite intressant :tummenupp Kolla bilder och tuben för att få en idé om vad man kan göra med dem.
Heter visst boulevard s40 i staterna ifall det hjälper ditt letande.

Den går att göra ganska frän men en sak som jag inte riktigt gillar är synliga dämpare sen så tycker jag nog att det är coolare med en 2 cylindrig
 

Rosten

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2013
Ort
Landet
Hoj
XV cafe racer
Du kan ersätta stötdämparna med studdsar. Alltså svartlackade rör. Dom syns då inte så mycket.

Du skriver att det är coolare med 2 cylindrar. Menar du två stående cylindrar eller en V-motor.

Om du förklarar eller skickar in en bild så är det lättare att förstå hur du menar. Även om bilden föreställer en betydligt dyrare hoj. Så förstår man stuket och kan hjälpa dig med tips om billigare hoj med likande stuk.
 
Last edited:

Rosten

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2013
Ort
Landet
Hoj
XV cafe racer
En dålig bild på min gamla XV 750 bobber som byggdes på 80-talet.

002_zpsd7020d42.jpg


Två bilder på kompisens SR 500 som jag hjälpt honom med på 80-talet.
Tyvärr har jag ingen bild på den när den vart lackad.
Superenkelt gjort. Två studdsar bak, en skärm från en Java militärmotorcykel och en Bates sadel. Byggdes om på en dag.

003_zpsd97134d0.jpg


004_zpsc19c7401.jpg
 
Last edited:

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Bygg på Honda shadow 600 från 99 och framåt, här är min gamla bobber :tummenupp
img534412a9c2c12.jpg
 

Syra_BErit

Ny medlem
Gick med
21 May 2013
Ort
Solna
Hoj
2003 KTM ADV-S och bobbern
Shadow 600 har bra linjer för en bobber och kan hittas rätt så billigt. Dock så har den dubbla förknasare innan 99 och så blir bestyckningen lite knepigare om du tar bort luftburken. Men jag är lite partisk då jag också har en under uppbyggnad. Ser rätt skabbig ut än så länge, men alltid något.

20140928_155731[1].jpg
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Fan, den där var snygg. :tummenupp

Tack tack, jo den vart bra till slut..

Shadow 600 har bra linjer för en bobber och kan hittas rätt så billigt. Dock så har den dubbla förknasare innan 99 och så blir bestyckningen lite knepigare om du tar bort luftburken. Men jag är lite partisk då jag också har en under uppbyggnad. Ser rätt skabbig ut än så länge, men alltid något.

View attachment 411585

Precis som Syra säger, fram tills 98 hade shadow 2 förgasare och där efter och framåt 1, då man gärna vill ta bort den hiskligt fula luftburken och andra pipor eller raka rör som jag gjorde så lär man bestycka om förgasaren, och detta blir ju lite klurigare med 2 st...
 

Anton.u

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Ort
Luleå
Hoj
Honda shadow vt 600 - 98
Tack för alla svar nu har jag iaf gått och blivit ägare av en Honda shadow vt 600 -98 som ska fixas till i vinter

Så lägg gärna upp bilder på shadow bobbers så jag får lite idéer
 

Anton.u

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Ort
Luleå
Hoj
Honda shadow vt 600 - 98
Jo förresten vart köper man skärmar, blinker och sånt billigt?
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top