Tackar för mig efter redig smäll Läggesta 31/8

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Tänkte bara säga tack till alla vänliga människor där ute i hojstockholm, har varit otroligt kul att lära känna och läsa om folk här på forumet.
Kommer nog fasa ut besöken här vart efter tiden lider, men kände ändå att jag ville heja på er och inte bara försvinner.

Hade lika gärna kunnat hamna i minneslunden det var riktigt nära.

Jag skulle ta ut hojen på en sista tur före försäljning, det vart en lucka då köparen ville ha lite extra tid att ro hem affären hemma med frun, så jag passade på att hänga med mc klubben på en frukost tur till Mariefred dagen efter, för att säga hej då till alla, i varje fall tills man hittat nåt billigt skrot att åka och fika med.
passade skitbra tyckte jag för det brukar alltid vara lugna körningar utan vansinne.
Hela tanken med försäljningen var ju att byta hojen mot en båt så hela familjen kunde vara med och ha roligt, har känts lite egoistiskt att själv åka och ha kul.

Minns knappt händelsen själv ens, lite minnesbilder från strax före olyckan och direkt efter folk som skriker mitt namn och jag kämpar med att andas och några håller mig fast.

Kom för nära kantsten av någon anledning och tappade kontrollen, det är för mig ett mörker hur det kunde hända, minns inte varför mer än någon svag minnesbild att vänta in andra för jag var osäker på höger eller vänster i nästa korsning till vårt färdmål, sen att jag hörde eller såg nåt på parkering eller nåt intill eller i periferin, sen small det bara och hojen wobblade.

Rev tydligen ner ett gäng 1m höga stolpar samt vägskyltar med överkroppen innan jag tillslut stannade.
Har legat på sjukhus en månad snart och grubblat...

Hojen vart skrot och jag gick sönder lite överallt med punkterad lunga, trasiga ben i lårben, underben höftled, fotleder, fötter, skulderblad/axel, armar, revben osv osv.
armbrott, lårben, höftled, fotled är lagat med skruv och metallstag/plattor.

tur man hade full mundering......

så här efter en månad kan jag fortfarande inte ens gå på toa själv eller ens tvätta mig på egen hand.

Senare samma kväll som smällen ringde köparen hem till mig där min förkrossade sambo svarade, att han köper hojen.
Hon i sin tur meddelade att det bara var att åka och hämta den, den ligger i plastsäckar spridd över Läggesta.
Så jäkla fel det kan bli....

nu återstår en längre rehab och vårda en tilltufsad familj, försäkringsbolaget vågar jag inte ens tänka på, vet inte alls hur det funkar med inlösen, ersättningar för skador om man får det eller inte.

Vad vill jag med det här då?
Jo, väcka en tanke mestadels, ta hand om er och var vaksamma, en olycka inträffar så jäkla snabbt, trots normal hastighet.
och framförallt glöm inte hålla kontakt med familj och vänner och visa uppskattning för dom finns.
det är dom stackarna som sedan envist står vid din sjukhusäng efter smällen och ställer upp med allt dom kan.
En eloge även till polis och räddning som var mycket snabba på plats.

P.S vafaaan hamnade ju inte ens bland olycksrapporterna i forumet era svin :p

Ta hand om er, kanske vi hörs eller ses utan mc.

Med vänlig hälsning
Sami
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Fii fan, jag undrade var du hållit hus senaste tiden.
Skönt att du lever, ta hand om dig och familjen nu.

:krama
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Sami, så skönt att Du överlevde och klarade livhanken, förhoppningsvis slipper Du allvarligare framtida men.

Jo, familj och nära vänner är viktiga när man själv är hjälplös. Tänk att det är så lätt att glömma eller i varje fall inte rätt uppskatta när allt rullar på? Tack för påminnelsen.

Du kommer att få ersättning, se till att anmäla händelsen så tidigt som möjligt. Den lilla delen är hojen, är den helförsäkrad så kommer den att bli inlöst och Du kan räkna med en viss förhandling kring värdet. Dina egna skador, sveda och värk, framtida men och ev inkomstbortfall regleras via trafikförsäkringen. Utrustning antingen via trafikdelen eller hemförsäkringen.

Men som sagt - en anmälan går fort och jag antar det finns både polisrapport och vittnen så det ska inte behöva skrivas någon roman...

Sluta inte lurka in här, finns många båtägare som tassar runt... ;) Dessutom kan Du säkert få en eller ett par svar på försäkringsfrågor också.

Du har med all säkerhet en rättskyddsdel i Din försäkring, den ska Du använda till att ta in en försäkringsjurist eller advokat om försäkringsärendet blir lite mer komplext och det visar sig att Du drabbas av någon form av långsiktiga konsekvenser av vilket slag det vara må.

Men det är sekundärt, ta nu hand om Dig och de Dina och skriv igen så vi vet att allt utvecklas åt rätt håll :)
 

Nedro

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Årsta
Hoj
Triumph Street Triple R 2009 / Ducati ST4 99 - Såld
usch hemskt otrevligt!

Det värsta är väl just det att när något litet går fel, så blir det snabbt väldigt fel. :död
Kan förstå att du lägger MC åt sidan iallafall tills du mår bra och är hel igen. :(

Kämpa på och försök få ordning på kroppen det andra är ju sekundärt. :fakta
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Lät det såhär: "Ching Chong Bing Bong"?

F´låt.

haha, förmodligen.
till takten av ljudet från dåligt åtdragna skruv och mutter som regnar ner från skyn runt den fallna italienska hingsten.

skämt åsido, tack för alla vänliga svar, särskilt till roffe som dessutom hade bra tips, ofta läst dina inlägg med intresse, du verkar kunna din sak.

ligger här i sjukhussängen på ks i solna och mår så pass att jag orkar skiva, inte det minsta trött helt plötsligt när man känner att det går framåt ;)


tänkte på en annan sak, hur ser utbildningen för polisen ut vid mc olyckor, tydligen hade en konstapel försökt hjälpa mig av med hjälmen när jag låg och kved på marken och försökte ta bort den själv.
Han var så nära att han hade börjat dra i hjälmen innan en vän som är utbildad stoppade han, först då kom han på sig själv och instämde att det kanske var dumt innan nackdn är kollad.
nu är det inte meningen att kasta dynga på dom poliserna som faktiskt var först på plats och gjorde vad dom kunde medan ambulanser och resten av räddning var på väg, mest nyfiken vad dom får lära sig, kanske behövs en uppdatering?
Jag menar, vi här på SH har ju i de flesta fall rätt bra koll på sånt, mycket tack vare ambulans tråd i en annan forumdel, polisen lär ju ha sånt i jobbet med?

vart lite förvånad när jag hörde om det efteråt.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Skönt det gick hyffsat.

Tar sista frågeställningen du hade en snabbis innan jag går o lägger mig.
Du nämnde att du låg o kämpade efter luft och vi alla vet att andning går före allt annat, hjälmen ska således bort om den bedöms hämma andning.
Tror det är där nånstans tankarna kan ha gått i en polishjärna som inte är utbildad främst för livräddning.

Lycka till med rehab och allt, god natt.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Fy fan din kropp verkar ha fått ta mycket stryk! Hoppas det går bra med rehab och att du återhämtar dig! Livet hänger verkligen på en skör tråd och det är nog väldigt mycket som kunnat hända genom åren som man inte tänker på när man ligger och gasar...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Aj Aj !
Det där lät inget bra, hoppas att du läker ihop utan allvarligare men. När det har gått lite tid så kommer säkert få mc-suget tillbaka (det brukar bli så). När du börjar igen så har du mer erfarenhet och är antagligen en mer försiktig mc förare.

Ang. ta av hjälmen ; Om personen kan andas själv så räcker det att öppna vesiret, kan personen inte andas måste man ta av hjälmen för att ge livsuppehållande behandling. Man bör dock vara 2 personer för detta och man skall ha en viss teknik.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Tack för att du berättar.
Historier som din bär man med sig som ännu icke kraschad hojförare och kommer att finnas där i bakhuvudet nånstans.
Hoppas din rehab går riktigt bra och att du snart är på fötter igen!
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Skönt att du klarade dig, det är det viktigaste. Hoppas också att allt utvecklas positivt och att du klarar dig undan några värre bestående men. Jävla otur att det händer den där sista turen du tänkte ta...
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Härligt att du klarade livhanken .... lite nya coola ärr å visa barnbarnen sen har ingen dött av :tungan

Får en annan att fundera lite ... kör mer ofta än sällan rätt rejält för fort :rodnar ....
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
skönt att du klarat dig. Kämpa på med rehaben. Hoppas allt går bra för dig inframtiden.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Tänkte jag skulle dela med mig av lite bilder, en bild säger mer än tusen ord :)
Nu är det här bara en bråkdel av skadorna, i journalen räknar jag till närmare 20 olika frakturer, plus mjukdelsskador.
Är i så dåligt skick att jag inte kan börja med rehab ännu, dels pga. smärtor och för det är så mycket trasigt som inte får belastas på närmare 10 veckor.

Ta det lugnt där ute
IMG_6273.JPGIMG_6238.JPGIMG_6281.JPGIMG_6284.JPGIMG_6285.JPGIMG_6286.JPGIMG_6296.jpgIMG_6297.jpg

Med vänlig hälsning
Sami
 
Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
AAAAAJJJJJ... Jävla tur att jag inte har ätit middag än...:eek::eek: Krya på dig snarast, och tur att det inte gick ännu värre!
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Mmm...kassler! Krya på dig!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top