Video När världen var svartvit och hjälmarna gjorda av läder

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fina filmer! Både TS och Semper.
Som motorcykelintresserad träbåtsägare känns boardtrack så jäddra fränt.
Att få ligga som en makaron över en fet stötstångs V-twin, runt runt på en neverending kravellbordläggning.

Jag fortsätter.

http://youtu.be/V8Jsw6wwW7A
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fascinerande och tragiskt på en och samma gång.
Redan från början...kvintessensen av motorsport i USA...arenasport, alla kan se allt hela tiden.
Fast det är en snygg Ken Burns faktor...med videosnutten.

Samma i Sverige. Inom Svemo slår inget speedway vad gäller besökare och intäkter. Det är hett och tätt.
Inget tragiskt med det tycker jag. Helt logiskt. Precis som bra dragracing drar mycket folk.

Med åter till grymma gamla filmer!

En till sport där publiken kan se allt hela tiden
http://youtu.be/JBVWjDWNRDs
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Fascinerande och tragiskt på en och samma gång.
Redan från början...kvintessensen av motorsport i USA...arenasport, alla kan se allt hela tiden.
Fast det är en snygg Ken Burns faktor...med videosnutten.

Oftast kommer man tillbaka till där man startade, cirklarna är bara olika stora.
Tänkte lägga upp ett snyggt svartvitt klipp med isracing, men så hittade jag det här och blev glad. Posa skulle pensionera sig från isracingen när han blev 65 men det verkar som att han sket i det.

Inte världens bästa kameravinkel och ljudet kommer inte till sin rätt men det gör mig glad för jag kan känna doften av metanol, höra ljudet när de kommer i klunga och kör förbi på rakan och känna iskockan i nyllen

 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fina filmer! Både TS och Semper.
Som motorcykelintresserad träbåtsägare känns boardtrack så jäddra fränt.
Att få ligga som en makaron över en fet stötstångs V-twin, runt runt på en neverending kravellbordläggning.

Jag fortsätter.

http://youtu.be/V8Jsw6wwW7A

FIFAN!!!! Den flabbade jag tarmarna ur mig för 45 år sedan!!! Vill minnas att jag såg den på TV någon gång 1970!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Oftast kommer man tillbaka till där man startade, cirklarna är bara olika stora.
Tänkte lägga upp ett snyggt svartvitt klipp med isracing, men så hittade jag det här och blev glad. Posa skulle pensionera sig från isracingen när han blev 65 men det verkar som att han sket i det.

Inte världens bästa kameravinkel och ljudet kommer inte till sin rätt men det gör mig glad för jag kan känna doften av metanol, höra ljudet när de kommer i klunga och kör förbi på rakan och känna iskockan i nyllen


Ja, djävlar vad härligt. Jag var där och såg den finalen. Stenhård gubbe. "Handen är lite svullen så vi får se hur det går". Inte ett ord om att det kanske gör ont när handen ser ut som en handboll.
Jag är rätt säker på att det var det året som två förare hakade i varandra i något av dom första heaten och brände rätt in i halmbalarna mot kortsidan med oanvända läktaren och den ena fick byxorna totalt söndertrasade från insida knä till insida knä av den andres dubbar. Ingen fundering på att vissa ädla delar kunde rykt. Dom bara tejpade ihop byxorna med silvertejp och så satt han där på hojen igen i nästa heat.

Riktiga hårdingar.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Man får ju ont i magen av att titta på detta!!!! Kunde de inte hittat en sträckning med liiiiite mer tallar liiiiite närmare banan????

Man kan ju undra om det inte fanns någon mindre olämplig sträcka i hela Finland att använda. Det var ju ändå inget venue för lokala galningar utan en hel del av den tidens storheter som Jarno S och Tepi L syns i filmen. Tidigt 70-tal var det färdigkört här iaf, och Finska VM flyttades till Imatra, som med dagens standard knappat skulle kallas säkert heller. Sista gången en renodlad landsvägsbana användes i RR VM var om jag minns rätt i Tjeckoslovkien sommaren -82 på gamla landsvägssträckan vid nuvarande Most. Spa har väl används senare men den är ju en " semi-gatbana " . Gillar man att grotta ned sig i racinghistorik rekommenderas filmer som " Continental circus " " Le Cheval du Fer " och " Love , speed & loss" . En del av de racingförare som överlevde 60 och 70 talets racing kommer till tals där och genomgående mycket få av dem ser någon som helst längtan tillbaka till racing som det var då. " To call these Circuits dangerous is an utterly understatemen " är ett uttryck som fastnat hos mej. Vi ska vara glada att racing bedrivs på det sätt det görs idag, men det är alltid kul att se tillbaka.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har man sett en åkare som glidit av banan in mellan alleträden i Imatra tycker man att det är tamare nu.
Att det var hårresande berodde faktiskt på ett begynnande åskväder, håret stog rätt upp på hela publiken.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top