[125cc] Äventyrstouring i fjällen Reloaded - nu med film!

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Gång på gång konstaterar jag att norden är ett härligt ställe att spendera en sommar på 2 hjul. Lagom varmt, fina, glestrafikerade vägar och en fantastisk vildmark som tar emot en med öppna armar. Så jag tyckte att det var på tiden att ta en lite längre tur, kombinerat med 2 festivalbesök.

Valet av resekamrat föll på en Yamaha YBR125. Den har en bekväm körställning (efter att man bytt ut originalstyret mot ett sportigare), 18" hjul fram och bak, goda lastmöjligheter (pakethållare är standard), samt en bränsleförbrukning som ger en klart generös aktionsradie trots att tanken bara rymmer 12 liter. Lägg därtill en skottsäker motor så har man allt man behöver!

Istället för att förmedla upplevelsen i form av text och bild, som jag normalt brukar göra, tänkte jag denna gång försöka sammanfatta de 4 veckorna jag var ute med en film! Men först, några utvalda ögonblick som gjorde sig bäst på en stillbild.

IMG_1203 (Medium).JPG
I Mooomintroll-landet var aldrig några problem att hitta en sjö att slå sig ner vid för att koka mat, diska, bada eller bara koppla av. Ibland såg det ut såhär - klart vatten och finfin sandbotten, bara å hoppa i!

IMG_1280 (Medium).JPG
Andra sjöar gjorde sig bäst som ögongodis.

IMG_1207 (Medium).JPG
Efter att ha utforskat grusvägarna tillräckligt långt österut möttes jag av detta, något som fick mig att fundera. Om man korsar denna gräns och fortsätter rakt österut, så kommer man inte behöva korsa en enda gräns förrän man når Japan! Bestämde mig där och då att det måste bli av ett äventyr i Ryssland nån sommar framöver.

IMG_1254 (Medium).JPG
Nånstans i norra Finland.

IMG_1293 (Medium).JPG
Hittade ett antikt tåg i södra Norrland, som jag passade på att utforska närmare. Om jag minns rätt är tillverkningsåret 1914, men det såg inte ut att ha startats på länge. Vinterprojekt, någon?

IMG_1287 (Medium).JPG

IMG_1290 (Medium).JPG

IMG_1346 (Medium).JPG
Solnedgång i Nordnorge.


Och nu äntligen över till filmen, hoppas att ni gillar den! :)
https://www.youtube.com/watch?v=JCCvdxRoxfw
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Som vanligt har du bevisat att 'less is more' gäller, även när det handlar om touring. Vem behöver en BMW GS? :D

Tror nog lagens långa arm har överseende med brotten mot terrängkörningslagen.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Det skulle vara trevligt om du klippte in en karta i filmen så man vet var du åker.
Om du loggar med en GPS som kan spara formatet KMZ då kan sträcken vissas på T.ex Google Earth.

Annars imponerade en touring på "lilla hojen"
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Kul och bra gjort! Ibland finns det stora fördelar med en liten hoj. :D Var vart disco´t någonstans? Nordnorge?
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Festen är midnightsunfestival.net Enligt rykten ska de köra åter 2016, kan varmt rekommenderas, inte minst med tanke på äventyret att ta sig dit!

Jag kör helt utan gps så någon loggning kan jag tyvärr inte erbjuda, men om någon vill ha tips på grusvägar eller fråga om något specifikt ställe så pm:a och jag gör mitt bästa för att svara.

wiseguy: Tanken har slagit mig, men det är främst på SH jag vill posta då jag tycker att det är ett jävligt bra forum och bidrar gärna med mitt lilla strå till stacken :tummenupp
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Kul rapport som vanligt!:tummenupp
Jag tror att jag föredrar vanlig text/bild framför video däremot. Ska det vara video så vill man höra annat än tv-spels-disco:D Tjejen älskar gamla Nintendo-spel, påminde mycket om sån musik.

Men fortsätt gärna att dela med dig av dina roliga upptåg, men gärna mer ingående med mer info och karta mm. Du får tänka på att det är vinter snart och vi vill alla bara ha mer mer mer..:)

PS. Gillar att du ändå kör så hårt med en YBR 125! Hur kändes den i de farterna med så mycket packning? Särskilt vid de tillfällena du körde den som en endurohoj i princip?:yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top