Hur mycket har ni pröjsat totalt i påställningsavgifter 2014?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag får en känsla av ett twintorsk skulle kunna vara kommunpolitiker och arbeta med våra skattepengar :rofl

Mjäe, att kalla någon för möjlig kommunpolitiker är en alltför grov förolämpning, han är långt ifrån korkad, tror dock det blev lite fel när han tänkte när det gäller ordval så det blev lite dumt.
Jag tror att han mer menar gänget som köper en ducati för 200000 och ställer på och av hela tiden för att vara ute o glassa på bulten i 55 och posera vid korvmojen. Ville mest visa på hur fel det blir när man generaliserar.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Senast jag hade en sporthoj (en Fireblade -08 ifjol) så betalade jag ca 12000kr/år för halv. Då var det åretruntförsäkring då jag inte orkar ställa av/på osv. Det hade blivit billigare att köpa en avställningsbar försäkring a ca 18tkr/år. Men jag orkade inte mecka.
Men jag förstår absolut de som ställer av/på då sporthojspremierna är helt uppåt väggarna.

Som "enrosabil" skriver är det sjuk prissättning med tanke på värde osv. Jag vet att försäkringsbolagen räknar med andra faktorer än enbart själva värdet på hojen (skaderisk, personskada osv). Så länge premierna är så höga så kommer många att ställa av/på. Och det är ju det denna tråd handlade om.. Inte attityden hos respektive segment av hojförare.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
ag tror att han mer menar gänget som köper en ducati för 200000 och ställer på och av hela tiden för att vara ute o glassa på bulten i 55 och posera vid korvmojen. Ville mest visa på hur fel det blir när man generaliserar.

Varför skulle du blåsa premiepengar helt i onödan oavsett om hojen kostar en miljon eller 10.000? Ok om det blir några hundra kronors skillnad, men de flesta av oss tycker nog att en 10', 20', 30.000 kronor i sparade pengar kan man göra något roligare för än ge till försäkringsbolaget utan att få något mer för det.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Varför skulle du blåsa premiepengar helt i onödan oavsett om hojen kostar en miljon eller 10.000? Ok om det blir några hundra kronors skillnad, men de flesta av oss tycker nog att en 10', 20', 30.000 kronor i sparade pengar kan man göra något roligare för än ge till försäkringsbolaget utan att få något mer för det.

Jag har mer förståelse för att man anser att om du köper en pryl för några hundra tusen så borde du klara av att slanta någon tusenlapp mer för att försäkra den med, och att en hoj används om den används varannan var tredje dag än om den t.ex som min används några dagar i månaden. I grund och botten så är det ju bara när den faktiskt körs som den behöver vara trafikförsäkrad, eller rättare sagt, ska vara trafikförsäkrad, är den inte i trafik utan står i garaget så är en garageförsäkring+avställning lämpligare. Finns väl dock en hel del åsikter om att så har inte försäkringsbolagen räknat med att man ska göra och de måste ha in pengar för vi sporthojspiloter kraschar hela tiden och är jättedyra, och om de inte får in pengar pga avställningar så höjer de premierna ännu mer yada yada yada.... Jag förstår det tänket, jag håller dock inte med.
 
Last edited:

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
0 kr

Har helårsförsäkringar på alla utom banhojen som för tillfället inte ens bör framföras på gata med tanke på avsaknaden av prylar farbror blåljus tycker man ska ha när man är ute bland andra trafikanter.

Fast jag har skaffat mig lite äldre motorcyklar så jag har råd att ha flera i garaget :rolleyes:
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min hoj kostade 32000, tänkt att bli en registrerad banhoj. Försäkringen kostar 28000 om året. Klart jag KAN betala 28000 om året, men när hojen inte är i trafik så ska/kan den ju inte vara trafikförsäkrad. så varför låtsasha den i trafik när den står i garaget? jag ställer på den för att gå smc:s kurser. Motivera nu gärna varför jag ska betala 28000 om året, istället för 300:-/månad i garageförsäkring + 67:-/dag i halvförsäkring när jag faktiskt använder den och den är i trafik/på kurs.

Varför skulle jag motivera det? Tyckte 20ggr/år låter liite mkt bara..

Det blir inte någon ekonom av dig du ;) Här har du en nöt att knäcka.

Om fordon X kostar 40.000 per år påställd, dvs drygt 110 SEK per dag, och 5000 SEK per år avställd, dvs drygt 14 SEK per dag, och detta fordon ska brukas i trafik 30 dagar under ett år.

Låter på dig som du själv bara skulle se två alternativ, låta bli att köpa fordonet, eller ha den påställd hela året för 40.000 SEK :dummer:smasha (hint, det finns fler alternativ)

Ser inte en frågeställning där min vän.
Och för att förtydliga: jag tycker avställningsbara försäkringar är en bra grej! Bli inte ledsna när f-bolagen slutar med dom pga nissar som ställer av/på 150 ggr/år om påställningsavgiften slopas bara.
Kommunpolitiker hade nog fan inte varit dumt! Osså kombinera det med lite företag som får alla kontrakt!
Gubbar, röstar ni på mig lovar jag hårdare tag mot mctjuvar och gratis parkering överallt ;)
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag har mer förståelse för att man anser att om du köper en pryl för några hundra tusen så borde du klara av att slanta någon tusenlapp mer för att försäkra den med, och att en hoj används om den används varannan var tredje dag än om den t.ex som min används några dagar i månaden. I grund och botten så är det ju bara när den faktiskt körs som den behöver vara trafikförsäkrad, eller rättare sagt, ska vara trafikförsäkrad, är den inte i trafik utan står i garaget så är en garageförsäkring+avställning lämpligare. Finns väl dock en hel del åsikter om att så har inte försäkringsbolagen räknat med att man ska göra och de måste ha in pengar för vi sporthojspiloter kraschar hela tiden och är jättedyra, och om de inte får in pengar pga avställningar så höjer de premierna ännu mer yada yada yada.... Jag förstår det tänket, jag håller dock inte med.

irl är det snarare så att säg att du har en Panigale Superleggera för en halv miljon så använder du den troligtvis inte som brukshoj till jobbet, utan plockar ut den väl valda dagar (mest för att få respeCkt från brewdar) och ha den påställd under de korta perioderna. Det är nog få som resonerar som så att de lika gärna kan vaska 50.000 per år i försäkring för att vara en snäll o dum kund, eftersom de ändå hade råd att köpa den..
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Alla ni som undrar varför i h.....e man ställer av/på en MC 20ggr per år, ser det ut såhär blir det lätt så:
Förs.jpg
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Men du menar väl att motocross, speedway och enduro inte är sporthojar?

Jag tycker som några andra att torsken trollar. Han vet precis vad TS menar och vad som är problemet, han är inte del i problemet, ingen del i lösningen, tillför inget, är bara en energitjuv. Nej, speedwayhojar är inte sporthojar i det sammanhanget vi har på det här forumet och har aldrig varit. Det kan säkert startas en tråd om sådana och diskussionen kan bli mycket intressant, men att i varje annan tråd sen explicit behöva säga att det vi diskuterar inte gäller speedwaybågar gynnar nog inte ens torsken.

Damn, now I fed the troll...


Vilken upplösning på intervallet kräver du? Minuter, sekunder eller atomurs-ticks?

För mig personligen duger dagsupplösning bra och det är ju datum som är enheten i systemet. Att det är just tvådagarsupplösning tycker jag låter som dålig kravställning 1976 när Transportstyrelsen utvecklade sitt IT-system.


Ang att man inte kan ställa på och av samma dag - av och påställning sker från och med den dagen man ställer på/av fordonet, om du skulle ställa av samma dag som du ställt på så skulle hojen alltså aldrig ha varit påställd.

Det där är ju bara hur DU väljer att tolka datat i registret. Jag tycker definitivt att intervallet 2014-09-26 - 2014-09-26 är en dag. Ingen säger ju emot att 2014-09-26 - 2014-09-27 är TVÅ dagar.

Jag vet inte, men tror att t.ex polisen tycker att påställningen är från och med det ögonblick (inte "dagen" enligt ovan) du ställer på, inte retroaktivt från närmast föregående midnatt. Annars ska jag börja åka runt avställt, och sen ställa på först när jag blir stoppad eller krockar. Nej, nu trollar jag bara. Såklart jag inte ska.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det där är ju bara hur DU väljer att tolka datat i registret. Jag tycker definitivt att intervallet 2014-09-26 - 2014-09-26 är en dag. Ingen säger ju emot att 2014-09-26 - 2014-09-27 är TVÅ dagar.

Jag vet inte, men tror att t.ex polisen tycker att påställningen är från och med det ögonblick (inte "dagen" enligt ovan) du ställer på, inte retroaktivt från närmast föregående midnatt. Annars ska jag börja åka runt avställt, och sen ställa på först när jag blir stoppad eller krockar. Nej, nu trollar jag bara. Såklart jag inte ska.

Det är inte hur jag tolkar, det är vad som står, och vad som gäller. Ställer du på 2 minuter innan midnatt, och sedan ställer av 2 minuter efter midnatt, så blir du debiterad fordonsskatt för en dag. Likaså om du ställer på 2 minuter efter midnatt inatt, och ställer av 1 dygn, 23 timmar och 56 minuter senare. Den är avställd tills du ställt på den, är den avställd får du inte köra den på allmän väg. Ställer du på den idag så får du köra idag, det är ditt problem att du inte var uppe 00:01 och ställde på den för att kunna utnyttja hela dygnet.
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Oj oj vilket gnäll det blev av vad man kör för hoj. Själv gillar jag alla hojar :banana Men sport ligger 1 just nu. Jag ställde på min 2-3 gånger i månaden från maj månad så ungefär 8-12 gånger fram till nu. Har bara trafik, helförsäkring kosta ju nästan lika mycket som hojen.

Men jag kom på en ny lösning fixade mina fordon appen, monterade mobilen på styret och så köra man bara. Man ställer på om polisen kollar upp en. Eller precis innan man Kraschar, är det lång över laglig hastighet så ber man en bön och inget mer. :brinnerup
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Oj oj vilket gnäll det blev av vad man kör för hoj. Själv gillar jag alla hojar :banana Men sport ligger 1 just nu. Jag ställde på min 2-3 gånger i månaden från maj månad så ungefär 8-12 gånger fram till nu. Har bara trafik, helförsäkring kosta ju nästan lika mycket som

Skaffar du halv istället så har du stöld och brandförsäkring även de nätter den är påställd, o den blir automagiskt garageförsäkring när du ställer av :tummenupp
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
M
Njae, snarare ett vindkraftverk va? :) visst är avställningsbara försäkringar vettigt, men frågan är om f-bolagen ens kommer fortsätta vara intresserade av att erbjuda sådana när dom missbrukas kraftigt. Dom lägger nog hellre handläggningstid på skadereglering skulle jag tro.
Stör mig bara på attityden att kåpklädda literklubbor är det enda som gäller och alla andra hojar ska hånas,(helt efterblivet) men sån tror jag då inte du är peter, du verkar ju vettig!

Med tanke på tidigare inlägg så.... att... säga.. Finns det nått annat märke för dig, som är värt att kalla hoj? Sittkissare..
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Har nog ställt av hojen ca 20 gånger i år och på det har jag sparat över 10k.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Finns väl dock en hel del åsikter om att så har inte försäkringsbolagen räknat med att man ska göra och de måste ha in pengar för vi sporthojspiloter kraschar hela tiden och är jättedyra, och om de inte får in pengar pga avställningar så höjer de premierna ännu mer yada yada yada.... Jag förstår det tänket, jag håller dock inte med.
Tror faktiskt inte att det spelar någon roll om du håller med eller inte.
Försäkringsbolagen har sina kostnader och deras ägare vill ha avkastning på kapitalet, resten får man fundera ut själv..
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
M

Med tanke på tidigare inlägg så.... att... säga.. Finns det nått annat märke för dig, som är värt att kalla hoj? Sittkissare..
Håller mig inte med favoriter. Utom trajja kanske..
Gissar på att även du gått på supen att döma av meningsbyggnaden. Skål på're!
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Vad gör egentligen försäkringsbolagen för bedömningar?

Kollade för skojs skull hur mycket en Ducati Streetfighter 848 (ruggigt snygg för övrigt :rolleyes:) som väger 169kg och ligger på 132hk hade kostat mig, dryga 6000 helförsäkring helår ungefär, visst jag är 40+ men ändå...

Klassas inte en sån som en sporthoj bara för att den är en nakenhoj? En likvärdig sportigare variant med ungefär samma prestanda (hk/kg) kunde jag bara trafikförsäkra tex. :confused:

Nu kollade jag på Svedea men misstänker att jag får ungefär samma svar på Bilsport o Mc...
 

hansaa

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Linköping
Hoj
triumph daytona 675
Är säkert uppe i 20 gånger jag också. Är för snål för att betala 2.7k i månaden när jag inte använder den. Trygg-hansas på/avställningsbara försäkring har bråkat hela sommarn, deras system registrerar inte min avställning i deras brytdatum när dom skickar ut fakturan. Vilket medför att jag har fått betala för den månaden jag har haft den påställd och även en månad i förskott, blir alltid lika glad när det dimper ner ett trygg-hansa kuvert i brevnedkastet. Ska kika på ett bättre alternativ.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top