Veganskt "skinnställ"

Status
Ej öppen för fler svar.

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Har sökt lite på nätet men hittar i princip bara veganska handskar.

Någon som känner till något veganskt "skinnställ" där ute?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vad skulle det vara gjort av då?

Allvädersställ :rolleyes:
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
När ja läst rubriken så undrade ja med vad de skulle vara gjort av som stämplade de som "veganskt" iom att du skrev Skinnställ, annars är de väl textil som gäller ?! :va
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Duger inte en självdöd get?
Jävla larv, tjöp en sparkcykel istället:D
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
ett skinnställ av sojaprotein ..... eller nått :rolleyes:
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Dummaste jag hört.. näst efter några stockholmska arkitekter som planerar att bygga en restaurang som enbart serverar syrsor.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Barken från en korkek?? Då får man ju också flytförmåga på köpet!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Det blir nog ganska svårt att hitta ett veganskt skinnställ i och med att det är till verkat av just skinn. Skinnet man tillverkar stället av kommer nämligen från döda djur, oftast kor, men även från känguru.

Allvädersställ tillverkat av textil är nog bäst om du vill ha ett gott veganskt-samvete.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Endera välja mellan döda djur och lite kemi eller något annat och väldigt mycket kemi.:rolleyes:
Etik eller sannolikt miljöförstöring. Såvitt jag vet så är konstlädermaterial just något syntetiskt.
Kolla här t.ex på Wikipedia. Om sen nu ngn kommit på iden att försöka göra skinnställ av något sånt vete sjutton.
Fast avsaknaden av det kanske talar sitt tydliga språk?
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Det är inte döda djur, det är mördade djur.

Jag hade hoppats på att det funnits någon smart teknisk lösning för det här, särskilt med framåtskridande nanoteknologi. Det finns ju jeans av kevlar för mc-åkning te.x så jag hade hoppats på ngt alternativ. Men jag ska söka vidare.

Det blir nog ganska svårt att hitta ett veganskt skinnställ i och med att det är till verkat av just skinn. Skinnet man tillverkar stället av kommer nämligen från döda djur, oftast kor, men även från känguru.

Allvädersställ tillverkat av textil är nog bäst om du vill ha ett gott veganskt-samvete.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Mer veganskt skinställ än så här kan det väl inte bli ... bara att fälla undan luvan när du ska ha på hjälmen. :crash

2jfygit.jpg
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Lorica heter det material som mina Sidistövlar är gjorda av. Känns som skinn men är syntetiskt.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Lorica heter det material som mina Sidistövlar är gjorda av. Känns som skinn men är syntetiskt.

Sjukt bra information! Det verkar som att Lorica är ett utomordentligt substitut till skinn, men att totalkostnaden för ett helt raceställ i Lorica skulle bli dyrt. Fast det mesta går väl att ordna!

Lorica är ett bättre alternativt än att knyta kontakter med bönder som ringer upp en efter att deras kossor självdött en naturlig död och låta sälja kossan till mig (för vidare transport till slakteriet och för vidare transport till nån kines som syr stället)

:D
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Det är inte döda djur, det är mördade djur.

Förstod din första fråga tror jag, någon form av syntetiskt framställt "skinnmaterial" som är slitstarkt nog att sy ett skinnliknande ställ av. Rätt?
Vad jag inte förstår dock, är att om alla döda djur per definition är mördade djur och skinn därmed strider mot din djupt kända övertygelse, varför vill du då åka omkring och se ut som om du klätt dig i mördade djur?
Missförstå mig rätt, jag har inga invändningar mot din övertygelse. Bara mot din önskan att klä dig i "skinn".
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är inte döda djur, det är mördade djur.

Förstod din första fråga tror jag, någon form av syntetiskt framställt "skinnmaterial" som är slitstarkt nog att sy ett skinnliknande ställ av. Rätt?
Vad jag inte förstår dock, är att om alla döda djur per definition är mördade djur och skinn därmed strider mot din djupt kända övertygelse, varför vill du då åka omkring och se ut som om du klätt dig i mördade djur?
Missförstå mig rätt, jag har inga invändningar mot din övertygelse. Bara mot din önskan att klä dig i "skinn".

Det brukar finnas en ondsint kvinna bakom sådana här beslut.
Trådskaparen själv är nog köttätare alla dagar i veckan som inte flickvännen är med. Men nu vill hon åka hoj och då är det ju självklart att inga djur ska komma till skada bara för att dom ska vara trygga på sin lilla hoj.

Ge det ett halvår så har nog TS en egen lägenhet och ett riktigt känguruskinnställ som är ihopsytt av 48 olika känguruer (kängurus? kängurs? känguruarer!) känguruarer har en yta skinn på kroppen som är alldeles ypperlig att göra skinnställ av. Så den vill man ha. Men jag säger inte vilken del... ;)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top