XV 750 Cafe Racer projekt

Rosten

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2013
Ort
Landet
Hoj
XV cafe racer
Efter att ha testat på massor av olika typer av fordon så är det nu dags för en cafe racer. Tänkte bygga ett snikprojekt med begagnade saker eller egentillverkade för att hålla ner priset. Då pengarna behövs till andra projekt. Då denna typ av motorcyklar är långt utanför min kunskap så kommer jag att behöva en del hjälp under projektet gång. Så jag hoppas att ni är snälla och kommer med goda råd när jag kör fast.
Så här ser utgångsmaterialet ut. En customstukad XV i rätt så tråkig stil.

5_zps3972aa17.jpg
 
Last edited:

Rosten

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2013
Ort
Landet
Hoj
XV cafe racer
Nu har jag äntligen fått tag på en framdel. Ville göra den först så att jag fick se hur hög den skulle bli.
Dessa saker skall monteras så fort jag får tid. Vilket kan ta minst 2 veckor pga massor att göra på jobbet.

4_zps014fb46e.jpg
 

Jannebanan

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2014
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Ninja
Ser ut som du kommer få lite utmaningar framöver. Ska bli roligt att följa ditt projekt. Lycka till!
 

Rosten

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2013
Ort
Landet
Hoj
XV cafe racer
Ser ut som du kommer få lite utmaningar framöver. Ska bli roligt att följa ditt projekt. Lycka till!

Just nu väntar jag på att få tillbaka mitt liv. Men den 15 okt så är det jag sysslar med idag klart. Då kan jag börja tillverka delar till detta projekt.
Största problemet som jag ser det är att bli av med överflödig el på ett vettigt sätt.
Själva ombyggnaden är inget stort problem. Utan rätt enkla saker men kan ta lite tid. Tankarna just nu är i vilken nivå som man skall lägga sig. I bruksskick eller satsa på Elmia direkt.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Mitt råd är att du bygger så det funkar först. Kör en säsong så du kan räta ut alla barnsjukomar innan du lägger finishen
 

Rosten

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2013
Ort
Landet
Hoj
XV cafe racer
Mitt råd är att du bygger så det funkar först. Kör en säsong så du kan räta ut alla barnsjukomar innan du lägger finishen
Kan inte bli så mycket barnsjukdomar. Då det inte är speciellt mycket som ändras.
Det är ny framgaffel, fotpinnar, bakdel på ramen inklusive dyna, elsystem, mätare, framlampa, stöd, framskärm och avgassystem. Inget av det är speciellt krångligt var för sig och hojen skall inte användas till långturer.

Utan största problemet att få tiden att räcka till för poleringen om man skall in på Elmia i vår.
Samt att jag har en bil som behöver ny framvagn, motor, låda, kardan, kardantunnel luftfjädring och elsystem till i vår.
 
Last edited:

Rosten

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2013
Ort
Landet
Hoj
XV cafe racer
Nu har jag äntligen börjat. Rev framdelen och elsystemet idag. Har börjat rita på styrstolpen. Blir att tillverka en egen. Förmodligen så måste jag också tillverka en ny övre styrkrona. För hojen blir nog lite för låg som det ser just ut. Men gör styrstolpen först så att jag får mera exakta mått.

Hojen upphängd i traversen och gaffel, framhjul mm är bortplockat.
233_zps1402b313.jpg


Mera bortplockat. Funderar på var jag skall göra av all el som behövs.
238_zpsa85a3e0d.jpg


Äntligen rent och snyggt. Så att man kan se var man gör.
239_zpse193382a.jpg


Styrkronorna som skall dit.
240_zpsa08afe9b.jpg


Gaffelbenen år i kortaste laget. Endera så får jag tillverka nya bottendelar på gaffeln eller ny gaffelkrona. Allt beror på hur mycket som det felar på.
242_zps95819e13.jpg


En bild på hur det ser ut just nu. Gaffeln sitter just nu utan lager i väntan på att jag har tid att svarva en styrstolpe.
247_zps4f96c38e.jpg
 

Rosten

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2013
Ort
Landet
Hoj
XV cafe racer
Börjat skissa på styrstolpen. Hoppas hinna svarva den innan helgen.
14_zps27007c91.jpg
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Härligt grundämne!

:)

Finns ju en del underbara byggen att snegla på.
 

Bifogat

  • yamaha_virago_900_caferacer6.jpg
    yamaha_virago_900_caferacer6.jpg
    80 KB · Visningar: 149
  • Y37LR.jpg
    Y37LR.jpg
    275.9 KB · Visningar: 474

Rosten

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2013
Ort
Landet
Hoj
XV cafe racer
Styrstolpen är nu i svarven och i morgon är jag klar med den. Sen skall undre kronan arborras till rätt diameter. Den övre styrkronan blir jag tvungen att skrota. Men med lite tur så hinner jag börja tillverka en ny nästa vecka..
1_zps9decc3a8.jpg
 

Rosten

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2013
Ort
Landet
Hoj
XV cafe racer
Styrstolpen är klar och då är det dags att bygga om den undre styrkronan. Yamahans styrlager är större än Ducatins så hålet i den undre kronan måste förstoras 4 mm. Riktade upp kronan inom 0.01 mm. Vilket är 1/6 av ett hårstrå.
4_zps7fdfc820.jpg


Fräste upp hålet från 26 till 29.5 mm.
Valde sedan att byta verktyg till ett arborrverktyg för att svarva in måttet till exakt rätt mått och samtidigt vara säker på att få ett runt hål.

7_zps85ba789d.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top