Ang. nertid på Sporthoj.com

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hejsan!

Som ni märkt har Sporthoj legat nere sen igår då det uppdagades att inlägg såg ut att ersättas lite hur som på sajten. Det mesta onda anades, att någon hade access till servern och som lekte och skrev ”forza Rossi”. Rossi är såklart en grym kille, men det var varken Rossi eller en människa som sysslade med något. Det var våra servrar (2 st för Sporthoj) fått lite tekniska bekymmer som gjorde att fel information visades på skärmen vid olika tillfällen. Databasen hade dock rätt information. Vi har undersökt detta noggrant och ser inget aktivt intrång som pågår!

Dock, förra veckan upptäcktes det att många medlemmar på Sporthoj.com fått spam till sin epostadress. Varav flera epostadresser visat sig enbart vara unikt registrerade för Sporthoj.com. När allt fler stämde in i kören, var det ju ett tecken om intrång på något sätt. Servern gicks efter detta igenom och 2 suspekta filer hittades som kan varit orsaken. Inga fler har hittats.

Vad som kommer ske nu är, att du kommer få ett mail inom kort om att det varit ett intrång någon gång bakåt i tiden där epostadresser används för att maila ut spam. Som tur är har Sporthoj.com lagrat lösenord med både hashning och saltning som standard. Det gör det oerhört svårt att göra något med de krypterade lösenorden som ligger i databasen. Dock är alltid epostadresser helt synliga.
Det vi oavsett varmt rekommenderar är att du byter ditt lösenord omedelbart. Har du använt samma lösenord på andra tjänster, rekommenderar vi såklart att du byter det på alla ställen.

Det vi även gjort under tiden vi varit nere är att kalla in experter som gått igenom servrarna och säkrat upp dom så långt möjligt. Ovanpå det har Egmont valt att påskynda ett plattformsbyte som legat på att göra-listan. Så inom några veckor kommer en del uppdateringar ske runt sajtens funktioner. Layout och det mesta förblir samma, bara att den nya plattformen i sig ihop med vBulletin (forumets mjukvara) gör att vi kommer kunna känna oss mer säkra.

Med detta hoppas jag vi kan återgå till normalt igen och glatt diskutera allt som rör MC och där till :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fan va kul, forza Rossi :rock
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Fan va kul, Forza Rossi! :rock

Nae, skoja bara :tummenupp

Gött jobbat!
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tips till nästa gång, directa till en riktig sida med förklaring till varför sidan är nere.

automotorsport(?)-sidan med 404:a var inte riktigt 100% schnyggt!

:tummenupp
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Suck, är sidan redan uppe igen. Jag stängde firman igår blixtsnabbt och åkte hem och packade en väska för en kortare semestertripp. Nu när sidan är uppe igen får jag väl jobba nån dag till :gnissla
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Tips till nästa gång, directa till en riktig sida med förklaring till varför sidan är nere.

automotorsport(?)-sidan med 404:a var inte riktigt 100% schnyggt!

:tummenupp

Jag fick då upp en förklaring på automotorsport om varför sidan var nere? Detta vid typ 9.00-9.30 i morse.

Och för den delen,
Fan va kul, Forza Rossi! :rock
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag fick då upp en förklaring på automotorsport om varför sidan var nere? Detta vid typ 9.00-9.30 i morse.

Och för den delen,
Fan va kul, Forza Rossi! :rock

Jag fick en minimal 404:a inbäddad i deras vanliga sida.

Enda felmeddelandet var i URL:en.

Fireföx
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Jag har de senaste dagarna fått en rad mail till min mail reggad på SH om Undeliverable mail och även mail från folk som tycker jag ska sluta spamma. När jag nu läste swedies inlägg här så känns det ju som att min mailadress sannolikt stulits här och nu används friskt som avsändaradress för spamm (spoofing).

så får ni ett mail med massa porr i från mig så är det fan inte jag som skickat det! :gnissla:tuttar
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hela servern stängdes helt för att garantera ingen kunde göra något. Så redirect till annan sajt var enda snabba lösningen under tiden servern gicks igenom.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Admin jobbar med Sporthoj.com -> :klappar

Jag upptäcker att Sporthoj.com ligger nere -> :huvet

Jag upptäcker att Sporthoj.com är uppe igen -> :banana
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag har de senaste dagarna fått en rad mail till min mail reggad på SH om Undeliverable mail och även mail från folk som tycker jag ska sluta spamma. När jag nu läste swedies inlägg här så känns det ju som att min mailadress sannolikt stulits här och nu används friskt som avsändaradress för spamm (spoofing).

så får ni ett mail med massa porr i från mig så är det fan inte jag som skickat det! :gnissla:tuttar


Hej
Tungt när sådant händer, om det är så att de "bara" har använt din adress som avsändare och reply adress så är det bara att rida ut stormen, det tar ett tag sedan så kommer den som styr det att använda någon annan adress för sin spam. alla som vet något om e-post vet detta.
Dock så är det ju lätt att kolla att det inte egentligen kommer från din mailserver, det är bara att kolla i mailets header, lätt att säga men det är alltid något iaf.
För att du skall slippa det lägg upp en regel i din brevlåda som dumpar över de returnerade mailen till en folder som du kan kolla i vid behov.
då kvarstår bara alla som skriver o tycker du är en idiot som skickar spam.
tyvärr så fattar gemene man inte bättre än att de tror att det är du som är en dålig person och kan tex lägga upp en block på sin sida om ditt e-post namn osv.

lycka till
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Alltså, jag var SÅHÄR NÄRA att sluta köra hoj.


Stäng inte ner sajten EN ENDA GÅNG TILL! :fakta Då köper jag en Volvo.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Bara jag som sen ett par dagar utöver email-spam (ex scam för Skatteverket vilket jag aldrig tidigare brukar få) fått en massa inkommande Nigeria-samtal till min mobil ? :va

Det har hänt mycket skumt i form av både spam och inkommande utlandssamtal sedan ett par dagar tillbaka, och jag har tidigare varit helt befriad från sånt skit.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top